سرعت تراکنش شبکه ارز دیجیتال چیست؟

1401/07/24

ما در این مقاله سرعت تراکنش ارز دیجیتال چیست؟ سعی می کنیم اطلاعاتی در مورد سرعت تراکنش ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم تا با این مفهوم در صرافی ارز دیجیتال اینانس آشنا بشین. شاید تا به حال بارها شنیده باشین که این روزها، بین شبکه های مختلف بلاک چین بر سر فراهم کردن بیشترین سرعت تراکنش در بازار ارزهای دیجیتال رقابت سنگینی صورت گرفته. ولی نکته ای وجود داره، این هست که چرا سرعت تراکنش ها اینقدر اهمیت داره! 

سرعت تراکنش شبکه ارز دیجیتال چیست؟ 

منظور از سرعت تراکنش، همون تعداد تراکنش هایی هستش که به ازای هر ثانیه اتفاق می افته. برای بررسی سرعت تراکنش ها باید مدت زمان انتفال زمان رمزارزها رو از کیف پول مبدأ به کیف پول مقصد رو در نظر بگیریم. سرعت تراکنش اهمیت دیگه ای که داره، اینه که می تونه برای تعیین مقیاس پذیری ارز دیجیتال مورد استفاده قرار بگیره. توجه داشته باشین که تعیین سرعت تراکنش ها در بلاک چین مختلف می تونه متفاوت باشه و اطلاعات بسیار متفاوتی در مورد سرعت دقیق معاملات در برخی از شبکه ها وجود داره. بسیاری از این وعده ها، دستیابی یه سرعت های بالا در تراکنش ها رو ارائه میده که هر یک از این تراکنش ها به درستی تایید نشدن. 

نکته دیگه که وجود داره، اینه که زمان تایید تراکنش ها به صورت تقریبی هستش و این احتمال رو داره که زمان تایید تراکنش یک رمزارز حدود 30 ثانیه ثبت شده، در صورتی در حالت واقعی زمان تایید اون تراکنش 10 دقیقه هستش. پس می تونه سرعت تراکنش رو با بررسی سرعت رسیدن اون از یک کیف پول به کیف پول دیگه شبکه بتونه تعداد تراکنش ها درهر ثانیه رو به دست بیاره.

مقاله پیشنهادی: راهنمای انتقال شبکه ارز دیجیتال

عوامل تاثیرگذار بر سرعت تراکنش شبکه ارز دیجیتال

سرعت تراکنش ارز دیجیتال چیست؟

عوامل مختلفی وجود دارن که می تونن بر روی سرعت تراکنش شبکه ارز دیجیتال موثر باشن، از جمله این عوامل می تونیم به داده های صرافی و واریانش زمان تایید تراکنش های ارز دیجیتال اشاره کنیم. زمان تراکنش ها می تونه بر روی سرعت تراکنش ها تاثیر داشته باشه. دو رمزارز لایت کوین و بیت کوین، دارای محدودیت تعداد تراکنش در هر ثانیه هستن و این موضوع به یکی از دغدغه های اصلی بین کابران تبدیل شده. طوری که اگه حمایت بین کل جامعه یک رمزارز وجود داشته باشه، یک فورد جدید ایجاد می شه که می تونه مشکل محدودیت در سرعت تراکنش رو رفع کنه. 

با افزایش اندازه بلاک ها و ایجاد فورک، سرعت تراکنش ها بیشتر می شه و در نتیجه مقیاس پذیری شبکه بیشتر می شه. توجه داشته باشین که افزایش ابعاد بلاک ها می تونه بر روی سرعت تراکنش ها تاثیر گذار باشه. 

مقاله پیشنهادی: معرفی شبکه های بلاکچین با کامزد تراکنش کم

 روش اندازه گیری سرعت تراکنش شبکه ارز دیجیتال

منظور از سرعت تراکنش در شبکه ارزهای دیجیتال، توانایی در زمینه پردازش و ذخیره داده هاست. شما با در این موضوع می تونین از طریق استفاده از چندین نقطه داده ای، سرعت رو محاسبه کنید. توجه داشته باشید که بلاک تا چه اندازهای بزرگ بوده و یک تراکنش تا چه حد می تونه بزرگ باشه. 

زمانی که حجم بلاک های بیت کوین، یک مگابایت باشه و هر تراکنش متوسط حدود 400 بایت حجم داشته باشه، در هر بلاک بیت کوی، 2600 تراکنش رو در خودش جای میده. برای همین در هر 10 دقیقه یک بلاک به بلاک چین اضافه میشه. در نتیجه، در هر ثانیه حدود 5 تراکنش دراین بلاک چین پردازش میشه که در اصطلاح سرعت اون5TPS هستش. 

چه زمانی تراکنش تایید می شود؟

سرعت تراکنش ارز دیجیتال

با زیاد شدن تعداد تراکنش هایی که در یک بلاک چین می تونه در طی یک ثانیه پردازش می شه، مقیاس پذیری بلاکچین رو افزایش میده. بنابراین، سرعت تایید تراکنش ها بر روی تعداد تراکنش ها تاثیر داشته باشه. پس منظور از زمان تایید شدن تراکنش ها، زمانی هستش که یک بلاک چین زمان میبره تا تراکنشی رو تایید کنه. بنابراین، با تایید بلاک مورد نیاز برای نهایی کردن یک تراکنش، وقتی که یک بلاک جدید اضافه شد که در این مدت می تونیم سرعت رو محاسبه کنیم. 

برای مثال اگه بخواییم بیت کوین رو برای یک تراکنش نهایی کنیم، به 3 الی 6 تایید تراکنش نیاز داریم و هر 10 دقیقه یک بلاک جدید به بلاک چین اضافه می شه. برای نهایی کردن سرعت یک تراکنش در بلاک چین بیت کوین، بین 30 الی 60 دقیقه زمان نیاز داریم. 

بررسی سرعت تراکنش های شبکه رمزارزها

در این بخش می خواییم به بررسی سرعت تراکنش ها بر اساس جایگاهی که در بازار ارز دیجیتال دارن، بپردازیم. البته این رو هم در نظر بگیرین که این موضوع به عوامل مختلفی بستگی داره. بر اساس سرعت تراکنش می تونیم این رمزارز ها رو به این شکل رتبه بندی کنیم:

رمزارز  تعداد تراکنش در ثانیه
سولانا  51000
استلار  3000
ترون  2000
ریپل  1500
کاردانو  257
بیت کوین کش  61
اتریوم  15

 نتیجه 

ما سعی کردیم در مقاله سرعت تراکنش شبکه ارز دیجیتال چیست؟ سعی می کنیم اطلاعاتی درمورد عوامل موثر بر سرعت تراکنش های ارز دیجیتال و نحوه اندازه گیری سرعت تراکنش ارز دیجیتال بپردازیم تا اطلاعاتی دراین زمین هداشته باشین. در حال حاضر شبکه های مختلف بلاک چین تلاش می کنند تا بیشترین تعداد تراکنش در ثانیه رو فراهم کنند. البته، ممکنه با دست یابی به این موضوع، مشکلات دیگه ای رو ایجاد کنه. این نکته رو در نظر داشته باشین مه زمان تاییدی که برای سنجش تعداد تراکنش در ثانیه استفاده می شه که با سرعت تراکنش متفاوته. 

امیدواریم از این مفاله به خوبی استفاده کرده باشین و نهایت برده از آن باشین. در آخر خوشحال می شیم نظراتتون رو با ما به اشتراک بزارین. 


نظرات کاربران در مورد سرعت تراکنش شبکه ارز دیجیتال چیست؟
سوال امنیتی :9+67 = ?