شبکه دیفای چین چیست؟(بررسی DeFiChain و DFI)

1401/06/12


ما سعی می کنیم در مقاله شبکه دیفای چین چیست؟ اطلاعاتی در مورد بلاک چین دیفای چین برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های DeFiChain بپردازیم و نحوه کار دیفای چین رو برای شما توضیح بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. با توسعه و رشد فناوری بلاک چین، امور مالی غیر متمرکز یا DeFi تونست کاربران فعال زیادی رو در بازار ارزهای دیجیتال به سمت خودش جذب کنه، ولی نکته قابل توجه این هست که حوزه مالی غیر متمرکز با وجود مشکلاتی مثل مقیاس پذیری، امنیت در ارز های دیجیتال و متمرکز بودن که داره، باعث میشه روند رشدش با سرعت کمتری جلو بره. بنابراین باید تکنولوژی جدیدی به وجود میومد که این مشکلات رو برطرف کنه و سرعت رشد و توسعه فناوری مالی غیر متمرکز رو سریع تر انجام بده.

جالب اینجاست که بدونین برای این که توسعه فناوری DeFi سریع تر انجام بشه، بلاک چینی به اسم شبکه دیفای چین راه اندازی شد. DeFiChain به عنوان یه نوآوری در صنعت دیفای شناخته میشه که تونسته خیلی از مشکلات فعلی این صنعت رو برطرف بکنه و به بستری امن برای انجام معامله های غیر متمرکز تبدیل بشه. همچنین بلاک چین DeFiChain قصد داره با توجه به امنیت بالای شبکه بیت کوین از بستر این شبکه برای ارتقای امنیت پلتفرم های دیفای استفاده کنه. با توجه به توضیحاتی که دادیم، می تونیم بگیم که شبکه DeFiChain باعث میشه تا توسعه حوزه مالی غیر متمرکز سریع تر پیش بره. به همین دلیل این شبکه محبوبیت زیادی به دست اورده.

با رشد امور مالی غیر متمرکز، شبکه های بلاک چین زیادی به وجود اومد که هر کدوم ویژگی ها و مزایای خاص خودشون رو دارن. به همین دلیل ما سعی می کنیم در مقاله شبکه دیفای چین چیست؟ اطلاعاتی در مورد بلاک چین دیفای چین برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های DeFiChain بپردازیم و نحوه کار دیفای چین رو برای شما توضیح بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

شبکه دیفای چین چیست؟

شبکه دیفای چین چیست؟

ما می تونیم در پاسخ به سوال شبکه دیفای چین چیست؟ این جواب رو بدیم که شبکه دیفای چین نوعی پلتفرم نرم افزاری هست که توسط یه شبکه توزیع شده از رایانه ها پشتیبانی میشه که برای تراکنش ها سریع اختصاص داده شده و علاوه بر اینکه شفاف و قابل دسترسی برای هر کسی و در هر مکانی هست. همچنین شبکه دیفای چین برای پشتیبانی از خدمات مالی مثل استقراض، وام، سرمایه گذاری، پس انداز و هر چیز دیگه که یه بانک تجاری می تونه انجام بده راه اندازی شده. به همین دلیل مورد توجه خیلی از شرکت ها و و حوزه مالی غیر متمرکز قرار گرفته و محبوبیت زیادی نیز به دست اورده. تفاوت بین دیفای چین و شبکه بانکی نیز غیر متمرکز بودن اون هست.

جالب اینجاست که بدونین شبکه دیفای چین نوعی پلتفرم بلاک چین هست که با هدف به حداکثر رسوندن پتانسیل کامل حوزه DeFi در اکوسیستم بیت کوین راه اندازی شده. پلتفرم نرم افزاری توسط شبکه توزیع شده ای از رایانه ها پشتیبانی میشه و برای تسهیل تراکنش های سریع و شفاف طراحی شده. تیم توسعه دهنده نیز شبکه DeFiChain رو به عنوان یه پروژه بلاک چین نوآورانه معرفی می کنه و راه حل هایی رو برای مشکلاتی مثل مقیاس پذیری، امنیت و عدم تمرکز ارائه می کنه. به عبارت دیگه شبکه DeFiChain نوعی پلتفرم بلاک چین غیر متمرکز هست که برای فعال کردن خدمات مالی غیر متمرکز سریع، هوشمند و شفاف فعالیت می کنه. هدفش نیز آوردن قابلیت های کامل حوزه DeFi به اکوسیستم بلاک چین بیت کوین هست.

شبکه DeFiChain بر روی یه مکانیسم ترکیبی اجماع اثبات سهام و اثبات کار فعالیت می کنه و با لنگر انداختن به بلاک چین بیت کوین هر چند بلاک از امنیت بیت کوین استفاده می کنه. از اونجایی که تراکنش های DeFi روی دیفای چین کامل نیستن، به سرعت و روان و با نرخ کارمزد پایین انجام میشن و خطر خطاهای قراردادهای هوشمند رو کاهش میدن و محبوبیت زیادی به دست میارن.

هدف راه اندازی شبکه DeFiChain چیست؟

هدف راه اندازی شبکه DeFiChain

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله شبکه دیفای چین چیست؟ اطلاعاتی در مورد هدف راه اندازی شبکه DeFiChain برای شما ارائه کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه نیز داشته باشین. حتما شما با واژه ارز دیجیتال و نمونه های بارز اون از جمله بیت کوین و اتریوم آشنا هستین. این ها دو تا از بزرگترین شبکه های بلاک چین هستن و بیت کوین نیز قدیمی ترین شبکه بلاک چین تا به امروز هست و اتریوم به عنوان اولین شبکه بلاک چینی شناخته میشه که به اپلیکیشن ها این امکان رو میده تا روی اون ساخته بشن. به همین دلیل مورد استقبال خیلی از توسعه دهنده ها و کاربران فناوری بلاک چین قرار گرفتن و محبوبیت زیادی به دست اوردن و خیلی از برنامه مبتنی بر این شبکه ها هستن.

شاید این سوال واستون پیش بیاد که چرا جهان به بلاک چین دیگه ای نیاز داره؟ چون از اونجایی که بیت کوین و اتریوم راه رو برای وجود تامین مالی غیر متمرکز مدیریت کردن، شبکه ها محدودیت های زیادی دارن. بیت کوین به دلیل سابقه امنیتی طولانی مدتش مورد تشویق قرار می گیره، ولی نمی تونه بیش از تراکنش های ساده بیت دو طرف انجام بده. در اتریوم نیز توسعه دهنده ها این امکان رو دارن تراکنش های پیچیده تری رو انجام بدن، ولی قادر نیستن که برای تعداد فزاینده ای از فعالیت های زنجیره ای مقیاس پذیر باشن. به همین دلیل شبکه های بلاک چین به شبکه ای جدیدی پیدا کردن تا این مشکلات را حل کرده و کار رو ساده کنند.

به عبارت دیگه برای اینکه مشکلات شبکه های بلاک چینی و به خصوص حوزه مالی غیر متمرکز برطرف بشه، بلاک چین های مختلفی با ویژگی ها و مزایای زیادی به وجود اومدن. شبکه بلاک چین DeFiChain نیز به همین منظور راه اندازی شد. جالب اینجاست که بدونین بلاک چین DeFiChain این امکان رو داره تا مقیاس پذیری، امنیت و حکومت عادلانه رو برای بهبود مستمر شبکه برطرف بکنه. به عبارت دیگه هدف از راه اندازی شبکه دیفای چین این هست که مشکلات سایر بلاک چین ها رو برطرف بکنه.

نحوه کار دیفای چین چگونه است؟

نحوه کار دیفای چین

در این قسمت از مقاله شبکه DeFiChain چیست؟ قصد داریم اطلاعاتی در زمینه نحوه کار دیفای چین برای شما ارائه کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بهتره بدونین شبکه های توزیع شده توسط افراد مختلف که اعتبارسنج های شبکه محسوب میشن، مدیریت میشه. همچنین اعتبارسنج های شبکه در مورد وضعیت شبکه با همدیگه به اجماع رسیدن و تراکنش ها رو انجام میدن. در بلاک چین بیت کوین و شبکه های فعلی اتریوم مکانیسم اجماع توسط گواه اثبات کار انجام میشه. در این الگوریتم نیز هر کدوم از ماینرها که زودتر عدد نانس رو پیدا کنند، ایجاد بلاک جدید رو بر عهده گرفته و از بلاک چین پاداش می گیرن.

جالب اینجاست که بدونین شبکه های مبتنی بر POW از امنیت بسیار زیادی برخوردار هستن، ولی سرعت تراکنش ها در اون ها خیلی پایین هست و مقیاس پذیر نیستن. شبکه DeFiChain نیز از پروتکل اجماع گواه اثبات سهام استفاده می کنه. در این مکانیزم اجماع یکی از اعتبارسنج ها به صورت تصادفی برای انجام تراکنش و ایجاد بلاک جدید انتخاب میشه و تراکنش رو انجام میده. همچنین این مکانیسم اجماع نسبت به الگوریتم اثبات کار بسیار مقیاس پذیر و پر کاربردتر هست و سرعت تراکنش ها در اون خیلی بالاست. به عبارت دیگه بلاک چین DeFiChain از اونجایی که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می کنه، مزایای زیادی داره.

اگه بخواهیم به زبان ساده تر نحوه کار دیفای چین رو برای شما توضیح بدیم، می تونیم بگیم که شبکه DeFiChain با استفاده از نوآوری در ساختار خودش تلاش می کنه تا مشکلات امنیتی امور مالی غیر متمرکز رو برطرف بکنه. در طول سال های گذشته نیز خیلی از توسعه دهنده ها برای ایجاد برنامه های خودشون از بستر شبکه اتریوم استفاده کردن. ولی تاکنون هیلی از برنامه های DeFi که بر روی بلاک چین اتریوم راه اندازی شدن با هک های زیاد و مبالغ چند میلیون دلاری روبرو شدن.

ویژگی های DeFiChain:

ویژگی های DeFiChain

همونطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، با گسترش حوزه مالی غیر متمرکز یا دیفای، پلتفرم های زیادی برای برطرف کردن مشکلات به وجود اومدن که هر کدوم ویژگی ها و مزایای زیادی دارن. پلتفرم DeFiChain نیز ویژگی های زیادی داره که در این قسمت از مقاله شبکه DeFiChain چیست؟ به بررسی ویژگی های DeFiChain می پردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

• ارتقای سطح امنیت

یکی از ویژگی های DeFiChain که باعث شده تا مورد استقبال کاربران بلاک چین قرار بگیره و محبوبیت زیادی به دست بیاره این هست که قصد داره تا سطح امنیت حوزه دیفای رو افزایش بده. این شبکه می خواد تا با فراهم کردن بستری مناسب و با استفاده از شبکه بیت کوین، امنیت رو به حوزه دیفای برگردونه و قصد داره بستری برای ساخت برنامه های غیر متمرکز مبتنی بر بیت کوین باشه.

• غیر متمرکز بودن

یکی دیگه از ویژگی های DeFiChain این هست که به صورت غیر متمرکز فعالیت می کنه. به عبارت دیگه هیچ نهاد یا مرکزی دخالتی در فعالیت شبکه دیفای چین نداره و از این رو شما می تونین به راحتی و بدون هیچ محدودیتی تراکنش های خودتون رو بر روی این بلاک چین انجام بدین.

• مقیاس پذیری

یکی دیگه از ویژگی های DeFiChain این هست که مقیاس پذیری بالایی داره. بنابراین شما می تونین تعداد زیادی تراکنش بر روی این بستر انجام بدین. همچنین با این کار قصد داره تا مقیاس پذیری حوزه مالی غیر متمرکز یا DeFi رو افزایش بده.

خدمات پلتفرم دیفای چین:

خدمات پلتفرم دیفای چین

پلتفرم DeFiChain یکی از پروژه های بلاک چینی هست که امروزه به دلیل افزایش کارایی، مورد استقبال خیلی از کاربران حوزه بلاک چین و امور مالی غیر متمرکز قرار گرفته. همچنین این پلتفرم خدمات و سرویس های زیادی رو برای کاربران ارائه می کنه که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره. به همین منظور در این قسمت از مقاله شبکه DeFiChain چیست؟ برخی از خدمات پلتفرم دیفای چین رو برای شما معرفی می کنیم.

• یکی از سرویس ها و خدمات پلتفرم دیفای چین این هست که برای بهبود فعالیت و عملکرد خودش از بلاک چین بیت کوین استفاده می کنه. شبکه ای که نیاز به تورینگ کامل نداره و با استفاده از اون میشه به قابلیت های زیادی در حوزه مالی غیر متمرکز یا DeFi دست پیدا کرد.

• یکی دیگه از سرویس ها و خدمات پلتفرم دیفای چین، در صرافی ارز دیجیتال و صرافی غیر متمرکز یا DeFiChain DEX هست. به عبارت دیگه بلاک چین دیفای چینن قصد داره تا بسیاری از ویژگی هایی مثل صرافی های غیر متمرکز، اوارکل ها، قابلیت وام دهی و وام گیری رو در شبکه خودش پیاده سازی کنه. بنابراین شما می تونین از صرافی غیر متمرکز موجود در بستر پلتفرم دیفای چین استفاده کنین و اقدام به مبادله ارزهای دیجیتال کنین.

• یکی دیگه از سرویس ها و خدمات پلتفرم دیفای چین، بازارساز خودکار یا AMM هست که از ویژگی هایی مشابه یونی سواپ استفاده می کنه. نقدینگی استخرهای این صرافی غیر متمرکز نیز توسط ارائه دهنده های نقدینگی تامین میشه. این استخرها همچنین شامل جفت توکن ها هستن که یکی از اون ها همیشه DFI یا dUSD هست.

• یکی دیگه از سرویس ها و خدمات پلتفرم دیفای چین، بازار سهام هست. بهتره بدونین برخی از سهام بازار آمریکا به صورت دارایی های مصنوعی توکن شده مثل اپل، تسلا، گوگل و... در این استخرها وجود دارن و شما می تونین به راحتی وارد این پلتفرم بشین و اقدام به سرمایه گذاری در این سهام ها کنین.

دریافت وام از DeFiChain DEX:

دریافت وام از DeFiChain DEX

شاید بعد از به دست اوردن اطلاعاتی در مورد پلتفرم دیفای چین، دوست داشته باشین تا وارد این پلتفرم بشین و اقدام به دریافت وام کنین. همونطور که گفتیم، یکی از خدمات پلتفرم دیفای چین، صرافی غیر متمرکز DeFiChain DEX هست که به کاربران این امکان رو میده اقدام به دریافت وام و سرمایه گذاری کنند. روش فعالیت صرافی غیر متمرکز DeFiChain DEX با سایر DEX متفاوت هست. در این صرافی ها اپراتورها معادل توسعه دهنده های برنامه های غیر متمرکز در دنیای دیفای هستن.

جالب اینجاست که بدونین به اپراتورهای شبکه دیفای چین، Opspace نیز گفته میشه. در زبان های برنامه نویسی تورینگ ناقص نمیشه یه قرارداد هوشمند رو بر روی زنجیره کدنویسی کرد، ولی میشه پارامترهایی رو برای عملکرد موجود در این گونه زنجیره ها تنظیم کرد. بنابرای شما می تونین با تهیه پارامترها و ابزارهای لازم وارد این پلتفرم بشین و اقدام به وام گیری کنین. به عبارت دیگه صرافی DeFiChain DEX نیز همانند سایر پلتفرم های وام دهی حوزه مالی غیر متمرکز، این شرایط رو برای کاربران فراهم می کنه تا بتونن وام بگیرن.

استیکینگ در استخرهای DeFiChain DEX:

جالب اینجاست که بدونین کاربران این امکان رو دارن تا توکن های رپد شده خودشون رو در دو استخر DUSD و DFI استیک کرده و از پلتفرم دیفای چین دکس پاداش به دست بیارن. DUSD استیبل کوین شبکه دیفای چین و DFI نیز کوین بومی این شبکه هست. کاربران این امکان رو دارن تا توکن های رپد شده USDT، USDC، DFI، BTC، اتریوم، دوج کوین، لایت کوین و بیت کوین کش رو با استفاده از جفت ارز DFI و سهام شرکت ها رو با جفت ارز DUSD در استخرهای دکس دیفای چین استیک کنند. همچنین نرخ سود هر کدوم از استخرها نیز متفاوت هست.

توکن DFI چیست؟

توکن DFI چیست

نوبت اسن رسیده تا در این قسمت از مقاله شبکه DeFiChain چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن بومی این شبکه برای شما ارائه کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بهتره بدونین توکن DFI توکن بومی و کاربردی اکوسیستم دیفای چین هست. هدف اصلی اون نیز پرداخت هزینه های کارمزد هست که برای پیوستن به استخرهای نقدینگی، انجام سواپ های DEX و... اعمال میشه. به عبارت دیگه شما برای اینکه بتونین کارمزد فعالیت های خودتون رو در شبکه دیفای چین پرداخت کنین، باید از توکن DFI استفاده کنین. به همین دلیل توکن DFI مورد استقبال خیلی از کاربران حوزه مالی غیر متمرکز قرار گرفته و محبوبیت زیادی به دست اورده.

جالب اینجاست که بدونین توکن DFI این امکان رو برای دارندگان این توکن فراهم می کنه تا حق حاکمیت داشته باشن و در مورد توسعه و گسترش شبکه پیشنهاداتی رو ارائه بدن. علاوه بر این، کاربران برای ایجاد دارایی های غیر متمرکز و ارائه پیشنهادات جامعه به توکن DFI نیاز دارن. همچنین یکی از مزایای نگهداری توکن DFI این هست که میشه از اون به عنوان وثیقه برای استقراض سایر دارایی های رمزنگاری شده در اکوسیستم دیفای چین استفاده کرد. این موضوع باعث میشه تا توکن DFI نسبتا همه کاره باشه. نکته قابل توجه این هست که همه کارمزدهای مربوط به تراکنش به طور خودکار سوزونده میشه و عرضه در گردش رو کنترل می کنه.

همونطور که گفتیم، توکن بومی شبکه پلتفرم DeFiChain کاربردهای زیادی داره که از جمله از این کاربردهای می تونیم به پرداخت کارمزدهای شبکه، پرداخت کارمزدها در دکس دیفای چین و پرداخت کارمزد انتقال در شبکه، پرداخت سود وام ها، استفاده به عنوان وثیقه برای دریافت وام و مشارکت در فرایندهای حاکمیتی اشاره کنیم. همچنین به صورت کلی 1.2 میلیارد کوین DFI وجود خواهد داشت.

شبکه دیفای چین با چه پروژه هایی همکاری داشته است؟

شبکه دیفای چین

جالب اینجاست که بدونین پلتفرم DeFiChain به دلیل ویژگی ها و مزایای خاص خودش مورد استقبال شرکت ها و پروژه های بلاک چینی زیادی قرار گرفته. به عبارت دیگه شبکه دیفای چین با پلتفرم های مختلفی همکاری داشته که در این قسمت از مقاله شبکه DeFiChain چیست؟ برخی از این پروژه ها رو برای شما معرفی می کنیم.

• کیک دیفای(CakeDefi)

یکی از پروژه هایی که با پلتفرم DeFiChain همکاری داشته، پلتفرم کیک دیفای هست. کیک دیفای نوعی پلتفرم فین تک هست که بیش از 1 میلیارد دلار از دارایی های کاربران خودش رو مدیریت می کنه. همچنین این برنامه بر روی ایجاد سرویس ها و برنامه های کاربردی DeFi مثل استخراج نقدینگی، سهام داری و وام دهی تمرکز داره. علاوه بر این، کیک دیفای در تامین دارایی های استخرهای نقدینگی دیفای چین نقش داشته.

• استیکینگ ریوارد(Staking Reward)

یکی دیگه از پروژه هایی که با پلتفرم دیفای چین همکاری داشته، پروژه استیکینگ ریوارد هست. این پلتفرم نوعی پلتفرم جمع آوری داده های بلاک چین هست که در زمینه تامین اطلاعات مورد نیاز برای شبکه دیفای چین با اون همکاری داشته. به عبارت دیگه این پروژه یکی از پلتفرم ها تاثیرگذار در شبکه دیفای چین هست.

• Messari و CoinGecko

جالب اینجاست که بدونین شبکه دیفای چین با سایت های Messari و CoinGecko نیز برای تامین و انتشار اطلاعات مورد نیاز خودش همکاری داشته. بنابراین شما می تونین با مراجعه به این سایت، از آخرین وضعیت شبکه دیفای چین اطلاع داشته باشین و بتونین از این اطلاعات استفاده کنین.

بنیانگذاران شبکه دیفای چین:

در این قسمت از مقاله به معرفی بنیانگذاران شبکه دیفای چین می پردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بهتره بدونین افرادی به اسم های دکتر جولیان هاسپ و یو زین چوا بنیانگذاران بنیاد دیفای چین هستن. همچنین مراحل ساخت شبکه دیفای چین از دوستی این دو نفر شروع شد. یو زین از پیشگامان اولیه صنعت بلاک چین و بیت کوین و بنیانگذاران یه صرافی هست و جولیان تنیز یه پزشک و کارآفرین هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله شبکه DeFiChain چیست؟ اطلاعاتی در مورد بلاک چین دیفای چین برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های شبکه دیفای چین بپردازیمم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین نحوه کار دیفای چین رو یاد بگیرین و بتونین از این پلتفرم وام بگیرین. همونطور که گفتیم، که شبکه دیفای چین نوعی پلتفرم نرم افزاری هست که توسط یه شبکه توزیع شده از رایانه ها پشتیبانی میشه که برای تراکنش ها سریع اختصاص داده شده و علاوه بر اینکه شفاف و قابل دسترسی برای هر کسی و در هر مکانی هست.

جالب اینجاست که بدونین، بلاک چین دیفای چین ویژّگی ها و مزایای زیادی داره که از جمله از این ویژگی ها می تونیم به افزایش سطح امنیت حوزه امور مالی غیر متمرکز، مقیاس پذیری و غیر متمرکز بودن اون اشاره کنیم. همچنین این بلاک چین خدمات و سرویس های زیادی رو برای کاربران ارائه می کنه که کاربران این امکان رو دارن تا وارد صرافی DeFiChain DEX بشن و وام بگیرین. همچنین شما می تونین با مراجعه به صرافی دکس دیفای چین، اقدام به سرمایه گذاری و خرید سهام های بورس آمریکا به صورت توکن کنین.


نظرات کاربران در مورد شبکه دیفای چین چیست؟(بررسی DeFiChain و DFI)
سوال امنیتی :1+75 = ?