شبکه معاملاتی غیرشفاف یا استخر سیاه(Dark Pool) چیست؟

1401/09/12
شبکه معاملاتی غیرشفاف یا استخر سیاه(Dark Pool) چیست؟

ما سعی می کنیم در مقاله شبکه معاملاتی غیرشفاف یا استخر سیاه چیست؟ اطلاعاتی در مورد استخر سیاه یا Dark Pool برای شما ارائه کنیم و به معرفی انواع استخرهای سیاه بپردازیم و مزایای معاملات غیرشفاف رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. با گسترش معاملات بازارهای مالی و افزایش تعداد معامله گران و سرمایه گذاران، سیستم های معاملاتی زیادی به وجود اومدن که هر کدوم از اون ها به دلیل ویژگی ها و کاربرهای خاص خودشون مورد استقبال قرار گرفتن و محبوبیت زیادی به دست آوردن. یکی از این سیستم های معاملاتی نیز شبکه معاملاتی غیرشفاف یا استخر سیاه(Dark Pool) هست که نوعی سیستم مبادلات خصوصی و غیرشفاف هستن که در جهت مبادلات ابزارهای مالی مورد استفاده قرار می گیرن.

استخرهای سیاه به مجراهای خصوصی گفته میشن که برای تسهیل مبادلات ابزارهای مالی به کار گرفته میشن. این مجراها متفاوت از صرافی ها هستن، چون عمومی نیستن و سابقه سفارش ها در اختیار عموم مردم قرار نمی گیره. نقدینگی در این بازارها، نقدینگی استخرهای سیاه نام داره و اکثرا مبادلاتی در این نوع بازارها صورت می گیره که مربوط به حجم عظیمی از یه نوع دارایی هستن و با قیمتی از قبل مشخص شده فروخته میشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله مقاله شبکه معاملاتی غیرشفاف یا استخر سیاه چیست؟ اطلاعاتی در مورد استخر سیاه یا Dark Pool برای شما ارائه کنیم و به معرفی انواع استخرهای سیاه بپردازیم و مزایای معاملات غیرشفاف رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم.

ممکن است برایتان مفید باشد: امنیت ارز های دیجیتال 

استخر سیاه چیست؟

استخر سیاه چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم شبکه معاملاتی غیرشفاف یا استخر سیاه(Dark Pool) رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این استخرها به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که استخر سیاه چیست؟ استخرهای سیاه شبکه هایی از انجمن های آنلاین معاملاتی یا فروم های معاملاتی، صرافی ها یا بازارهای خصوصی هستن که بستری رو برای معاملات اوراق بهادار به صورت ناشناس فراهم می کنند. به این ترتیب، معامله گران و سرمایه گذاران این امکان رو دارن تا بدون اینکه تراکنش هاشون پیگیری بشه، اوراق بهادار رو معامله کرده و سود به دست بیارن. استخر سیاه یا Dark Pool به عنوان شبکه های معاملاتی غیرشفاف نیز شناخته میشن، چون معاملات در اون ها مشخص نیست.

مقاله پیشنهادی: توصیه های مهم برای حفظ امنیت کار در بازار ارزهای دیجیتال

جالب اینجاست که بدونین استخر سیاه یا Dark Pool که با عنوان شبکه معاملاتی غیرشفاف نیز شناخته میشن، نوعی مکان یا سیستم معاملاتی خصوصی هست که در اون معاملات مختلف انجام می گیره. استخرهای سیاه نقطه مقابل بازارهای معاملات عمومی هستن. همچنین بازارهای معاملات عمومی به شدت تحت نظارت هستن و معاملات اون ها در دید عموم مردم هست. در یه استخر سیاه هیچ سفارش یا معامله ای در شبکه ثبت نمیشه و معامله های انجام شده به طور عمومی قابل مشاهده نیست. تاریخچه استخرهای سیاه یا تاریک به دهه 80 بر می گرده، زمانی که سرمایه گذاران سازمانی از این استخرها برای مبادله حجم عظیمی از اوراق بهادار استفاده کردن.

انواع استخرهای سیاه کدامند؟

انواع استخرهای سیاه کدامند؟

همونطور که گفتیم، استخرهای سیاه نوعی سیستم مبادلاتی خصوصی و غیر شفاف هستن که در جهت مبادلات ابزارهای مالی مورد استفاده قرار می گیرن که توسط عموم سرمایه گذاران قابل دسترس نیستن. این نوع مبادلات که به استخرهای تاریک نقدینگی معروف هستن، از شفافیت کامل برخوردار نیستن و قیمت خرید و فروش در اون ها در دسترس عموم مردم قرار نمی گیره. استخرهای سیاه انواع مختلفی دارن که هر کدوم از اون مزایا و معایب خودشون رو دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله به معرفی انواع استخرهای سیاه بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: حساب اجاره ای در ارز دیجیتال چیست؟

• استخر سیاه مستقل(Independent)

یکی از انواع استخرهای سیاه در بازارهای مالی، استخر سیاه مستقل یا Independent هست که توسط شرکت های خصوصی مدیریت میشن. ارائه دهنده های مستقل به طور معمول هزینه های معاملاتی کمتری رو دریافت می کنند و هزینه های مربوط به نقدینگی پایین رو کاهش میدن. بهتره بدونین ITG، Instinet و Smartpool نمونه هایی از ارائه دهنده های مستقل استخر سیاه هستن.

• استخر سیاه متعلق به کارگزار سهام

یکی دیگه از انواع استخرهای سیاه، استخر سیاه متعلق به کارگزار سهام یا Broker-Dealer Owned هست که معمولا توسط بانک های سرمایه گذاری اداره میشن. این استخرها از طریق NBBO قیمت های بهینه ارائه میدن و در معامله با سایر بانک ها یا شرکت کننده ها طرف خرید تخصص دارن. Barclays Capital، JPMorgan Chase و Credit Suisse نمونه هایی از ارائه دهنده های استخر سیاه متعلق به کارگزار سهام هستن.

• استخر سیاه متعلق به صرافی

یکی دیگه از انواع استخرهای سیاه، استخر سیاه متعلق به صرافی یا Exchange Owned هست که به تریدرها و معامله گران که به معامله کردن در خارج از بازار رسمی بورس علاقه دارن، خدمات ارائه میدن. این استخرها شیوه های معاملات با فرکانس بالا رو ارائه میدن و نقدینگی بیشتری رو برای کاربران فعال بازار فراهم می کنند. نمونه هایی از ارائه دهنده های استخر سیاه متعلق به صرافی های NYSE Euronext و بورس اوراق بهادار بین المللی هست.

مزایای معاملات غیرشفاف چیست؟

مزایای معاملات غیرشفاف چیست؟

استخرهای سیاه یا Dark Pool که با عنوان شبکه معاملاتی غیر شفاف نیز شناخته میشن، یه مکان یا سیستم معاملاتی خصوصی هست که در اون معاملات مختلف مالی انجام میشه. استخرهای سیاه نقطه مقابل بازارهای معاملات عمومی هستن که مزایای زیادی به همراه دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله به بررسی مزایای معاملات غیرشفاف بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

• یکی از مزایای معاملات غیرشفاف این هست که در این نوع معاملات انجام هرگونه معاملاتی تاثیرات روانی بر بازار و سایر معامله گران نمی ذاره. در بازارهای معاملاتی حجم بزرگی از یه خرید یا فروش بر بازار تاثیر می ذارن. این موضوع باعث به هم خوردن روند معاملات و قیمت ها میشه.

• یکی دیگه از مزایای معاملات غیرشفاف این هست که در این معاملات دیگه خبری از واسطه و قیمت های غیرواقعی نیست. معاملات در استخرهای سیاه به صورت محرمانه انجام میشن. بنابراین، نرخ های مورد معامله نرخ های معقول و میانگینی هستن.

• یکی دیگه از مزایای معاملات غیرشفاف این هست که قبل از شروع یه معامله، نرخ اون به صورت دقیق مشخص میشه. در این صورت دو طرف معامله دقیقا نسبت به قیمت های خرید و فروش خود اطلاع داشته و مطمئن میشن این قیمت در طول معامله تغییر نمی کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله شبکه معاملاتی غیرشفاف یا استخر سیاه چیست؟ اطلاعاتی در مورد استخر سیاه یا Dark Pool برای شما ارائه کنیم و به معرفی انواع استخرهای سیاه بپردازیم و مزایای معاملات غیرشفاف رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، ؟ استخرهای سیاه شبکه هایی از انجمن های آنلاین معاملاتی یا فروم های معاملاتی، صرافی ها یا بازارهای خصوصی هستن که بستری رو برای معاملات اوراق بهادار به صورت ناشناس فراهم می کنند.


نظرات کاربران در مورد شبکه معاملاتی غیرشفاف یا استخر سیاه(Dark Pool) چیست؟
سوال امنیتی :9+90 = ?