شبکه پالیگان چیست؟ (شبکه لایه دو اتریوم پالیگان)

1402/07/06
شبکه پالیگان چیست؟ (شبکه لایه دو اتریوم پالیگان)

 


شبکه پالیگان چیست و چه رابطه ای با اتریوم دارد؟ تاثیر شبکه لایه دو اتریوم پالیگان بر میزان مقیاس پذیری Ethereum چگونه است؟ احتمالاچنین سوالاتی ذهن شما رو هم به خودش مشغول کرده که الان در حال مطالعه این مقاله هستین. یکی از رمز ارزهای معروفی که تو لیست ارزهای لایه دوم اتریوم وجود داره، Polygon هستش. البته ممکنه که برخی از افراد این پروژه رو با اسم ماتیک نتورک بشناسن که در ادامه دلیل این مسئله رو بهتون توضیح میدیم.

پالیگان یکی از برترین پروژه های لایه دوم اتریوم است که محبوبیت بالایی رو داره. با استفاده از Polygon و ارز ماتیک مشکلات مقیاس پذیری اتریوم قابل حل هستش. هر چند که بعضی از افراد فکر میکنن با اومدن اتریوم 2.0 دیگه به پروژه های لایه دوم نیازی نیست و ارزهای لایه دوم منسوخ میشن، اما تو ادامه همین مطلب استدلال هایی رو براتون آوردیم که این ایده رو نقض میکنن.

لایه دوم اتریوم چیست؟

شبکه پالیگان چیست؟ (شبکه لایه دو اتریوم پالیگان)| لایه دوم اتریوم چیست؟

قبل از اینکه بخوایم بهتون شرح بدیم ارز و شبکه Polygon چیست؟ باید کمی در مورد لایه دوم و استفاده از اون تو اتریوم توضیح بدیم. همچنین با توجه به خلاصه وار بودن مطالب این بخش، پیشنهاد میدیم که مقاله تخصصی تری که با عنوان لایه دوم اتریوم چیست و چه کاربردی دارد؟ منتشر کرده ایم رو مطالعه کنید. از اونجایی که زمان ارائه اتریموم 2.0 مشخص نیست، پروژه های لایه دوم برای این شبکه اهمیت ویژه ای رو دارن.

همونطور که میدونین بلاک چین اتریوم یکی از محبوب ترین پلتفرم های توسعه و ساخت برنامه های غیر متمرکز (DApps) هستش. اما متاسفانه با افزایش تعداد کاربر و برنامه هایی که روی این شبکه ساخته شدن، سرعت اتریوم و میزان کارمزد های مربوط به تراکنش ها تو این شبکه دچار اخلال شده. به عبارت دیگه، اتریوم کارایی سابق رو نداره و از یک بلاک چین چابک، سریع و ارزان تبدیل به شبکه ای سنگین، کند و با هزینه گس بالا شده. دلیل اصلی بوجود اومدن چنین مشکلاتی اینه که مقیاس پذیری اتریوم پاسخگوی نیاز های این شبکه نیست. این موارد تاثیر زیادی رو خرید اتریوم داشته.

استفاده از راهکار های لایه دوم برای برطرف کردن مشکلاتی که اتریوم الان باهاشون درگیره، میتونه راه حل مناسبی باشه. راهکار لایه 2 به مجموعه ای از روش های مختلف گفته میشه که تراکنش ها رو بیرون از زنجیره اصلی پردازش و تایید میکنن. به این ترتیب از فشاری که روی شبکه بلاک چینی اصلی وجود داره کم میشه و در نتیجه پردازش تراکنش ها بسیار سریعتر و کارایی شبکه ما رو به میزان قابل توجهی افزایش میدن. پروژه های لایه دوم متنوعی وجود دارن که با ارائه راهکار های خلاقانه، سعی دارن مقیاس پذیری Ethereum رو افزایش بدن.

بلاک چین پالیگان یکی از پروژه هاییه که تو لیست ارزهای لایه دوم اتریوم قرار گرفته. این پروژه هیچ تغییری رو تو شبکه اتریوم ایجاد نمیکنه و روی همون پروتکل ساخته شده. به همین خاطره که از Polygon به عنوان یک پروژه لایه 2 اتریوم یاد میشه. تو ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری رو در مورد این پروژه و نحوه عملکرد اون بهتون میگیم که کمکتون میکنه درک بهتری رو از پروژه و شبکه پالیگان داشته باشین.

شبکه پالیگان چیست؟

شبکه پالیگان چیست؟ (شبکه لایه دو اتریوم پالیگان)

پالیگان یکی از بهترین نمونه های راهکار لایه دوم برای حل مشکل مقیاس پذیری پایین بلاک چین اتریوم هستش. شبکه لایه دو اتریوم پالیگان یه چهارچوب اختصاصی برای ساخت شبکه های بلاک چینی و ارائه راهکار های افزایش مقیاس پذیری اتریوم هستش. Polygon به شکل یه زنجیره جانبی اثبات سهام طراحی شده و به صورت موازی در کنار بلاک چین اتریوم فعالیت میکنه. همین مسئله هم باعث شده که اتریوم به پلتفرمی سریع و کم هزینه تبدیل بشه و از اون برای نرم افزار های غیر متمرکز (DApps) اتریوم استفاده میشه.

البته پالیگان فقط یه راهکار مقیاس پذیری نیست و مجموعه ای از راهکار های مختلف برای بهبود کارایی شبکه های مختلف رو ارائه میده. برای مثال یکی از امکانات پالیگان کیت توسعه نرم افزار (SDK) است که تو توسعه ی راهکار های مقیاس پذیری سازگار با اتریوم بسیار کاربردیه. همچنین با استفاده از شبکه Polygon دیگه نیازی نیست که همه تراکنش ها روی زنجیره اصلی اتریوم ثبت و پردازش بشن. به همین خاطر سرعت انجام تراکنش ها بالاتر رفته و کارمزد مورد نیاز برای اون ها کاهش پیدا کرده.

البته رمز ارز Matic Network و شبکه پالیگان ویژگی و مزیت های بسیار بیشتری رو دارن و این پروژه تو حوزه های دیگه ای هم فعالیت داره که تو ادامه مقاله بهشون اشاره میکنیم. اما اگه دوست دارین که اطلاعات بیشتری رو درباره شبکه پالیگان داشته باشین و با رمز ارز اون آشنا بشین، بهتره مقاله ارز دیجیتال پالیگان چیست؟ رو هم مطالعه کنین.

تاثیر Polygon بر اتریوم

پالیگان از همان ابتدا به عنوان یکی از راهکار های مقیاس پذیری لایه دوم اتریوم فعالیتش رو شروع و کمک زیادی رو برای برطرف کردن ایرادات اون کرد. بعد از استفاده از پالیگان کارمزد های شبکه اتریوم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و سرعت تراکنش ها هم بیشتر شده. اما عده ای از تحلیلگر ها معتقدن که با راه اندازی نسخه دوم اتریوم که مقیاس پذیرتر از نسخه فعلی هستش، شبکه های لایه دوم اتریوم که پالیگان هم یکی از اون هاست، از بین میره و دیگه کاربردی رو نداره. در واقع این افراد عقیده دارن که راهکار های افزایش مقیاس پذیری فقط یه ابزار موقتی برای از رفع این ایرادات هستن.

شبکه پالیگان چیست؟ (شبکه لایه دو اتریوم پالیگان)|

اما اینطور نیست و این راهکار ها حتی تو شبکه اتریوم 2.0 هم کاربرد دارن و میتونن مشکلاتی رو برطرف کنن؛ مخصوصا شبکه Polygon که ویژگی های منحصر به فرد و خاصی رو داره که این شبکه رو حتی با وجود Ethereum 2.0 هم میتونه، برای کمتر کردن فشار پردازشی بلاک چین اصلی کاربرد پیدا میکنه. کارشناسان بلاک چین معتقدن که در آینده، پالیگان تو صنعت امور مالی غیر متمرکز (DeFi) نقش مهمی رو خواهد داشت.

دیکریپت در این مورد عنوان کرده که بروزرسانی اتریوم و راه اندازی کامل شبکه جدید میتونه اتریوم رو بسیار کارآمدتر از قبل کنه. همچنین امنیت بیشتر، تراکنش ها سریعتر، ارزان تر و کم دردسرتر مهمترین دستاورد های اتریوم 2.0 هستن. تو این بروزرسانی ساز و کار تایید تراکنش ها، از اثبات کار به اثبات سهام تغییر پیدا میکنه. به این ترتیب علاوه بر کمتر شدن تراکم تراکنش ها، امنیت شبکه هم افزایش پیدا میکنه. همچنین تو اتریوم دو از روش متفاوت دیگه ای هم برای بهبود مقیاس پذیری های شبکه استفاده میشه که اصطلاحا شاردینگ (Sharding) یا پارتیشن بندی افقی نام داره.

شاردینگ به عنوان یکی از راهکار های لایه اول افزایش مقیاس پذیری هستش که بلاک چین اصلی ی شبکه رو به قسمت های کوچکتری تقسیم میکنه تا کارایی اون و سرعت پردازش افزایش پیدا کنه. تو این سیستم هر شارد با شارد دیگه متفاوته و تراکنش ها متفاوتی رو تو خودش جای داده. با استفاده از این ساختار، فعالیت های مختلف مثل تراکنش های درون زنجیره ای مخصوص بازی های بلاک چینی رو به شکل جدا مدیریت و از سایر تراکنش ها جدا میکنن.

سرنوشت پالیگان بعد از Ethereum 2.0

اگه نگاهی رو به سابقه اتریوم بندازیم، متوجه میشیم که در ابتدای عرضه، این پروژه کارایی بسیار خوبی رو داشته؛ ولی با گذشت زمان و افزایش تعداد برنامه هایی که روی این پلتفرم ساخته شدن باعث شد اتریوم شبکه ای شلوغ و کند بشه که ماینر های اون نمیتونستن تراکنش ها رو مثل سابق پردازش کنن. همین مسئله هزینه کارمزد های اتریوم رو افزایش داد. تیم توسعه دهنده اتریوم تلاش های زیادی رو برای برطرف کردن این مشکل انجام دادن ولی در نهایت ایده اتریوم 2.0 رو مطرح کردن.

شبکه پالیگان چیست؟ (شبکه لایه دو اتریوم پالیگان)

احتمالا تو آینده هم اتریوم چنین چیزی رو تجربه کنه و دوباره کند بشه. درسته که تو Ethereum 2.0 از روش ها متنوعی برای افزایش مقیاس پذیری استفاده شده ولی نباید فراموش کرد که اتریوم دائما در حال توسعه است و بیشتر برنامه های غیر متمرکز از این شبکه برای توسعه و پیشرفت خودشون استفاده میکنن. به همین خاطر احتمالا در آینده هم چنین مشکلاتی گریبان گیر اتریوم 2.0 باشه. در نتیجه شبکه لایه دوم اتریوم پالیگان با اومدن نسخه دوم اتریوم منسوخ نمیشه و احتمالا این شبکه جدید هم برای افزایش مقیاس پذیری به راهکار های لایه دوم نیاز داشته باشه.

تغییر ماتیک نتورک به پالیگان

تو سایت ها و پلتفرم های مختلف برای معرفی رمز ارز MATIC و شبکه پالیگان از اسم دیگه ای به نام ماتیک نتورک هم استفاده میکنن. شاید برای شما هم سوال باشه که چرا چنین اتفاقی افتاده و این بلاک چین دو اسم مختلف رو داره. برای همین میخوایم دلیل تغییر اسم این پروژه رو بهتون بگیم.

در ابتدا تیم سازنده این پروژه، از اسم ماتیک نتورک (Matic Network) برای معرفی این پروژه استفاده کردن. اما این نام از نظر بازاریابی جذابیت چندانی رو نداشت. به هیمن خاطر تیم اصلی این پروژه تصمیم گرفتن که از Polygon به عنوان نام تجاری خودشون استفاده کنن. توجه داشته باشین که این تغییر نام هیچ تاثیری رو تو خدمات و ماهیت اصلی این پروژه نذاشته و فقط به خاطر مسائل تجاری بوده. برای خرید پالیگان یا همان ماتیک نتورک سابق می تونین از صرافی ایران بایننس اقدام کنید.

پالیگان چطور کار میکند؟

در ادامه مقاله شبکه Polygon چیست؟ نحوه عملکرد این پروژه رو دقیق تر و با جزئیات بیشتری براتون بررسی میکنیم. همونطور که میدونین تو پالی گان از روش ها متعددی برای افزایش مقیاس پذیری استفاده شده که میتونه سرعت تراکنش ها رو به میزان قابل توجهی افزایش بده. پروژه و برنامه هایی که تو حوزه امور مالی غیر متمرکز و دریافت و پرداخت وام فعالیت دارن، به عنوان یکی از اصلی ترین مخاطب های این پروژه شناخته میشن. تو چنین پلتفرم هایی سرعت و هزینه تراکنش ها اهمیت ویژه ای رو داره و گاهی اوقات میتونه ضرر های هنگفتی رو به کاربر ها وارد کنه.

اگه مقاله لایه دوم اتریوم چیست و چه کاربردی دارد؟ رو مطالعه کرده باشین، میدونین که تو اون مقاله انواع مختلف لایه 2 رو بهتون معرفی کردیم. اما راهکار های لایه 2 رو تو مقیاسی بزرگتر و از نظر عملکرد به دو دسته تجمعی (Rollup) و جانبی (Sidechain) تقسیم بندی میکنن. شبکه لایه دو اتریوم پالیگان تو این دسته بندی تو گروه راهکار های تجمعی قرار گرفته و به شکل کاملا مستقل از بلاک چین اتریوم فعالیت میکنه. تو شبکه هایی مثل پالیگان که از نوع تجمعی هستن، پردازش تراکنش ها به جای جدا از هم، گروهی و یکجا انجام میشه. سپس هر گروه از این تراکنش ها به زنجیره اصلی شبکه ما ارسال میشه.

راهکار های تجمعی هم انواع مختلفی رو دارن که مهمترین اون ها عبارتند از: آپتیمیستیک (Optimistic)، پلاسما (Plasma)، ولیدیوم (Validium) و ZK rollups. تفاوت اصلی که بین این راهکار ها وجود داره، نوع گروه بندی تراکنش ها و نحوه تایید اون هاست. در واقع هر کدوم از این راهکار ها برای گروه بندی و تقسیم تراکنش ها از روش های مختلفی استفاده میکنن. تو برخی از این شبکه ها، تایید تراکنش ها با استفاده از الگوریتم های تایید زنجیره اصلی مورد استفاده قرار میگیره.

شبکه پالیگان چیست؟ (شبکه لایه دو اتریوم پالیگان شبکه پالیگان چگونه کار می کند

در حال حاضر تو شبکه پالیگان فقط از یکی از این راهکارهای مقیاس پذیری یعنی پلاسما استفاده شده. این شبکه تجمعی به نحوی طراحی شده که کاملا با بلاک چین اتریوم سازگاری داره و در واقع همون اثبات سهام ماتیک هستش. راهکار پلاسما یکی از مقرون به صرفه و سریع ترین روش های افزایش مقیاس پذیری تو بلاک چین های مختلف است. این شبکه به اتریوم اجازه میده که با استفاده از زنجیره های جانبی که برای گواهی اثبات سهام (POS) کاربرد داره و با تعدیل تراکنش ها، میزان مقیاس پذیری شبکه اصلی رو افزایش میدن.

پالیگان از چهار لایه مختلف تشکیل شده که هر کدوم از این لایه ها ویژگی و کاربرد های متفاوتی رو دارن. تو این بخش از مقاله شبکه پالیگان چیست؟ هر کدوم از اون ها رو به منظور آشنایی بیشتر بهتون معرفی میکنیم:

  1. لایه اتریوم یا Ethereum Layer: تا به الان در مورد استفاده از Polygon برای افزایش مقیاس پذیری بلاک چین اترویم صحبت کردیم ولی این تنها کاربرد پالیگان برای بهبود کارایی های اتریوم نیست. زنجیره های پالیگان میتونن تو اجرای یه سری از موارد حیاتی تو مجموعه قرارداد های هوشمند مورد استفاده قرار بگیرن. از جمله این موارد میتونیم نهایی کردن یک تراکنش، چک پوینت ها، استیکینگ و ارتباط بین پروژه های مختلف اشاره کنیم.
  2. لایه اجرای اجباری یا Mandatory Execution Layer: وظیفه این لایه اینه که تراکنش ها توافق شده رو تو زنجیره های پالیگان اجرا و تفسیر کنه. تو این مجموعه از لایه دوم اتریوم پالیگان، دو زیرلایه وجود داره که عملیات انتقال حالت محیط و منطق اجرا روی تو شبکه پالیگان رو انجام میدن. از این لایه معمولا به عنوان جایگزینی برای قراداد های هوشمند اتریوم یاد میکنن.
  3. لایه امنیتی یا Security Layer: این لایه، اختیاری هستش و ولیدیتور ها رو به شکل یک خدمت در اختیار شبکه میذاره. افرادی که به عنوان اعتبار سنج تو این لایه فعالیت دارن، تمامی جنبه های زنجیره Polygon رو بررسی میکنه. البته این لایه امنیتی علاوه بر اینکه مدیریت ولیدیتور هاش رو اتریوم انجام میده و برای اعتبار سنجی تراکنش های پالیگان کاربرد داره، یک نتا چین یا فرا زنجیر (Meta Chain) هم هستش. کاربرد اصلی این لایه های امنیتی تو فعالیت های تکراری و روی شبکه اتریوم است که ماینر ها عملیات اعتبار سنجی او رو انجام میدن.
  4. لایه شبکه های اجباری پالیگان یا Mandatory Polygon Network Layer: مسئولیت تولید بلاک ها، تلفیق تراکنش ها و اجماع داخلی به عهده این لایه است. همچنین از این لایه به عنوان یک صورت فلکی برای شبکه های حاکمیتی یاد میشه.

ویژگی های شبکه پالیگان

شبکه پالیگان (Polygon) یک شبکه لایه دوم (Layer 2) بر روی بلاکچین اتریوم است که با هدف افزایش کارایی، مقیاس‌پذیری، و امکان اجرای تراکنش‌های سریع‌تر و با هزینه کمتر در بلاکچین اتریوم ایجاد شده است. پالیگان به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا برنامه‌ها و دی‌آپ‌های خود را با استفاده از تکنولوژی لایه دوم اجرا کنند. ویژگی‌های اصلی شبکه پالیگان عبارتند از:

1. مقیاس‌پذیری: یکی از ویژگی‌های برجسته پالیگان افزایش مقیاس‌پذیری است. با استفاده از لایه دوم پالیگان، تراکنش‌ها با سرعت بالا و با هزینه کمتر انجام می‌شوند، و این به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا برنامه‌هایی با تعداد کاربران زیاد را اجرا کنند.

2. تکنولوژی لایه دوم متن‌باز: پالیگان از تکنولوژی‌های لایه دوم متن‌باز استفاده می‌کند که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا برنامه‌های خود را توسعه داده و به آنها ویژگی‌های خاصی اضافه کنند.

3. پیکربندی پیش‌فرض: پالیگان از پیکربندی پیش‌فرض مشخصی برای تراکنش‌ها و کاربران استفاده می‌کند که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا به راحتی تراکنش‌ها را انجام دهند و دارایی‌ها را مدیریت کنند.

4. تأیید سریع تراکنش: با استفاده از پالیگان، تراکنش‌ها به سرعت تأیید می‌شوند و این به کاربران امکان می‌دهد تا تجربه تراکنش‌های سریع‌تر را داشته باشند.

5. پیکربندی مخصوص برای اپلیکیشن‌های مختلف: پالیگان امکان پیکربندی مخصوص برای اپلیکیشن‌ها و پروژه‌های مختلف را فراهم می‌کند تا به توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا ویژگی‌های منحصر به فردی را به برنامه‌های خود اضافه کنند.

6. پشتیبانی از توکن‌های اتریوم: توکن‌های اتریوم و دارایی‌های دیجیتال اتریوم می‌توانند به پالیگان منتقل شوند و در آن استفاده شوند.

7. امنیت: پالیگان از امنیت بلاکچین اتریوم بهره می‌برد و از روش‌های امنیتی مانند مدیریت کلید‌ها و امضاهای چندگانه برای حفظ امنیت تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

8. ترکیب با اکوسیستم اتریوم: پالیگان با اکوسیستم اتریوم تعامل دارد و به تراکنش‌های میان‌زنجیری (Interoperability) امکان می‌دهد.

کاربرد های پالیگان در زندگی واقعی

شبکه لایه دو اتریوم پالیگان کاربرد های متنوعی رو داره و در کنار افزایش مقیاس پذیری اتریوم، میتونیم تو حوزه های دیگه ای هم ازش استفاده کنیم. به همین خاطر تو ادامه مقاله شبکه Polygon چیست؟، تعدادی از کاربرد های دیگه این پروژه رو بررسی میکنیم.

شبکه پالیگان چیست؟ (شبکه لایه دو اتریوم پالیگان)

پرداخت ها

پلتفرم پالیگان به نحوی طراحی شده که برنامه های غیر متمرکز بتونن به پرداخت هاشون سرعت بدن. برای این منظور تو DApp ها از API های تخصصی و SDK پلیگان برای تسویه هزینه ها استفاده میشه. این قابلیت به برنامه های غیر متمرکز، تریدر ها و کاربرانی که از این برنامه های غیر متمرکز استفاده میکنن، اجازه میده که تو سریعترین زمان ممکن هر ارزی رو که میخوان (مخصوصا توکن های ERC20 و اتر) به عنوان روشی برای پرداخت قبول کنن. این سیستم تا به الان تو سه فاز زیر منتشر و اجرایی شده:

  1. استفاده از توکن های ERC20 و اتریوم برای پرداخت.
  2. نقل و انتقال توکن های چند جفت ارزی به شکل همزمان و میان زنجیره ای و استفاده از پرداخت های مبتنی بر مبادلات اتومیک (atomic) در اشتراک با ارائه دهنده های نقدینگی.
  3. استفاده از سیستم هایی با قابلیت پرداخت ارزهای فیات توسط افرادی که نقدینگی ارزهای فیات رو فراهم میکنن.

پلتفرم های وام دهی

در حال حاضر پالیگان داره روی یه مکانیزم و بستری برای وام دهی کار میکنه. این پلتفرم به نحوی طراحی شده که وام دهنده ها متیونن رتبه بندی کاربر هایی که تو این پلتفرم فعالیت دارن رو بر اساس سوابق معاملاتی و وام گیری اون ها مشاهده و تجزیه و تحلیل کنن. این عملیات با همکاری پروتکل دارما (Dharma) امکان پذیر شده. یکی از پروژه های مطرحی که در حال حاضر از بستر شبکه پالیگان برای وام دهی استفاده میکنه، پروتکل آوه (Aave) هستش. آوه تا به الان بیش از 1 میلیارد نقدینگی رو تو پلتفرم وام دهی Polygon قفل کرده و 8 هزار کاربر به اون دسترسی دارن.

بازی ها

تو سال های گذشته، شاهد ورود تکنولوژی بلاک چین به صنعت گیمینگ بودیم. شبکه لایه دو اتریوم پالیگان تو بازی های بلاک چینی هم کاربرد داره و میتونه سرعت و عملکرد اون ها رو بهبود بده. بیشتر این بازی ها تو بستر بلاک چینی اتریوم بوجود اومدن ولی به خاطر سرعت پایین تراکنش ها و تاخیر شبکه، از بازی های کامپیوتری و کنسولی هم نسل خودشون عقب بودن و نمیتونتن با اون ها رقابت داشته باشن. البته با ایجاد همکاری بین فناوری مقیاس پذیری Commit Chain تو پالیگان و اتریوم، توعه دهنده ها موفق شدن که بازی های بهتری رو تو این بستر بسازن.

صرافی های غیر متمرکز

شبکه پالیگان چیست؟ (شبکه لایه دو اتریوم پالیگان)

از کاربردهای پلیگان میتونیم به افزایش سرعت پرداختها تو صرافی های غیر متمرکز(DEX)اشاره کنیم.به لطف استفاده از شبکه لایه دو اتریوم Polygon تو این صرافی ها، معاملات کاربر ها سریعتر و ارزان تر از همیشه انجام میشه. از معروف ترین دکس هایی که از این مزیت استفاده میکنن، میتونیم کوییک سوآپ(Quickswap)، کامث سوآپ(ComethSwap) وDfyn رو معرفی کنیم که از حجم معاملات بالایی هم برخوردار هستن.

معروفترین برنامه های غیر متمرکز در پالیگان

در حال حاضر برنامه های DApp متنوعی تو بستر شبکه لایه دوم اترویم پالیگان ساخته و توسعه داده شده. این برنامه ها موفق شدن که در کنار کارمزد پایین تراکنش ها، تجربه کاربری بهتری رو هم برای مخاطب هاشون فراهم کنن. تو ادامه این بخش از شبکه پالیگان چیست؟ مطرحترین پروژه هایی که تو این بستر فعالیت دارن رو بهتون معرفی میکنیم:

  • دیسنترالند (Decentraland): احتمالا کمتر کسی تو بازار ارزهای دیجیتال وجود داره که تا به امروز اسم دیسنترالند و ارز مانا رو نشنیده باشه. این پروژه که یکی از موفق ترین نمونه های متاورس تو حوزه بلاک چین هستش، برای کمتر کردن کارمزد های Marketplace دارایی هاس دیسنترالند (DCL) و ایجاد یه تجربه کاربری خوب از شبکه ماتیک سابق یا همون پالیگان استفاده میکنه.
  • کریپتواستا (Cryptostaw): این اپلیکیشن دقیقا مثل یه کیف پول ارز دیجیتال هستش که به طور اختصاصی از استیبل کوین دای (Dai) پشتیبانی میکنه.
  • Chainbreakers: یه بازی بلاک چینی که تو دنیای دیسنترالند ساخته شده.
  • Pocket full of Quarters: یه پلتفرم برای حمایت از گیمر ها که سرمایه های دیجیتالی مختلف رو جمع آوری میکنه.

 

جمع بندی

حالا که به انتهای مقاله شبکه Polygon چیست؟ رسیدیم، اهمیت و کاربرد این شبکه رو میدونین. افزایش مقیاس پذیری Ethereum  با استفاده از لایه دوم اتریوم امکان پذیر هستش. یکی از پروژه هایی که تو این زمینه فعالیت میکنه، پالیگان هستش که محبوبیت و کارایی بالایی رو تو این حوزه داره. تو این مقاله به طور کامل این پلتفرم رو بهتون معرفی کردیم و در مورد استفاده از اون تو بلاک چین اتریوم صحبت کردیم.

البته پلیگان کاربرد های دیگه ای هم داره که تو انتهای این مقاله بهشون اشاره کردیم. در کل شبکه و ارز دیجیتال پلیگان یکی از پروژه های آینده دار تو حوزه کریپتوکارنسی هاست که حتی با توسعه و ارائه اتریوم 2.0 هم برای افزایش مقیاس پذیری کاربرد داره. تو این مطلب به طور کامل در مورد عاقبت پالیگان با اومدن نسخه جدید اتریوم صحبت کردیم. در صورتی که علاقه مند هستین شما هم جزوی از آینده Polygon باشین و از رشد اون سود کسب کنید، باید رمز ارز ماتیک رو خریداری کنین. خرید matic با استفاده از صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس امکان پذیره.


نظرات کاربران در مورد شبکه پالیگان چیست؟ (شبکه لایه دو اتریوم پالیگان)
  • سلام مهندس در ارتباط با مطلب وام دهی پالیگان ارز aave در بستر پالیگان میخواستم بدونم 5000 هزار دلار تو کیف من وارد شده آیا قابل برداشت هست یا خیر این مطلب شما 1 میلیارد نقدینگی رو تو پلتفرم وام دهی Polygon قفل کرده و 8 هزار کاربر به اون دسترسی دارن.

سوال امنیتی :7+89 = ?