طرح جدید ویتالیک بوترین برای کاهش کارمزد پروتکل های لایه دوم

1401/01/03
طرح جدید ویتالیک بوترین برای کاهش کارمزد پروتکل های لایه دوم

همانطور که می دانید اتریوم یکی از پرکاربرد ترین بلاکچین ها در حوزه ارز های دیجیتال است که رتبه دوم مارکت کپ بازار رمز ارزها را به خود اختصاص داده است و کاربران زیادی در سرتاسر دنیا از بلاکچین آن استفاده می کنند. اما مشکل بسیاری از کاربران شبکه اتریوم، کارمزد بالای شبکه آن بوده که با افزایش قیمت خرید اتریوم کارمزد این شبکه باز هم افزایش می یابد. نه تنها افزایش قیمت اتریوم بلکه با افزایش محبوبیت های توکن های غیر مثلی (NFT) این کارمزد ها به صورت چشمگیری باز هم افزایش خواهد یافت و از آنجایی که انتشار NFT ها به مدت زمان بیشتری احتیاج دارند، کارمزد تراکنش های معمولی اتریوم نیز این روزها بالا رفته و کاربران عادی نیز باید هزینه بیشتری برای انجام معاملات خود پرداخت کنند و این موضوع باعث شده کاربران به سمت رقبای اتریوم حرکت کنند.
با افزایش کارمزد تراکنش ها انتظار می رفت هارد فورک لندن و طرح بهبود EIP-1559 بتوانند به کارمزد های بالای اتریوم کمک کنند. اما این بروزرسانی ها نه تنها کارمزد ها را کاهش ندادند، بلکه از زمان ارتقا شبکه هزینه کارمزد ها بیشتر هم شده است.

طرح جدید ویتالیک بوترین راهکاری برای حل این مشکل

پشتیبانی بایننس از طرح جدید اتریوم

برای حل این مشکل ویتالیک بوترین به همراه یکی از توسعه دهندگان شبکه اتریوم طرح جدیدی را ارائه کردند و با بروزرسانی بعدی شبکه، کارمزد پروتکل های لایه دوم اتریوم کمتر می شود
به گزارش Crypto Briefing ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم و انسگار دیتریکس، از توسعه دهندگان شبکه اتریوم با مشارکت هم طرح جدیدی با عنوان EIP-4488 برای بهبود شبکه اتریوم ارائه کردند. هدف از این طرح کاهش قیمت گس(Gas) برای افزایش مقیاس پذیری لایه دوم شبکه است. در اصل طرح بهبود اتریوم EIP-4488 از دو روش کارمزد های شبکه لایه دوم اتریوم را کاهش میدهد. راهکار اول، کاهش هزینه های تراکنش در قرارداد های هوشمند است که این ساز و کار از شبکه های تجمیعی آپتیمیسک و زی کی محسوب می شود. راهکار دوم هم در نظر گرقتن سقف، برای حجم داده های تراکنش موجود در هر بلاک است.
تیم توسعه دهنده شبکه لایه دوم زی کی سینک (zkSync) گفته است تقسیم دیتا ها به بخش های کوچک تر میتواند راهکاری بلند مدت برای رفع نواقص شبکه باشد. با این حال طرح EIP-4488 قصد دارد در مدت زمان کوتاه، تا قبل از رسیدن سال جدید، قیمت گس را کاهش دهد

پشتیبانی بایننس از لایه دوم اتریوم

پشتیبانی اتریوم از طرح جدید بایننس

در همین راستا بایننس Binance، یکی از بزرگترین صرافی های ارز دیجیتال در جهان، اعلام کرده است که از راهکار لایه دوم اتریوم پشتیبانی کرده و امکان واریز اتریوم از طریق لایه دوم را فراهم میکند. در حقیقت راهکار لایه دوم اتریوم قراردادی است که خارج از زنجیره اتریوم اجرا می شود تا تراکنش ها سریع تر و هزینه کارمزد ها پایین تر باشد. بایننس اعلام کرده است که بزودی برداشت از طریق لایه دوم را فراهم خواهد کرد. جالب است بدانید که ارزش کل دارایی های قفل شده در شبکه بوبا نتورک (Boba Network) یکی از راهکار های لایه دوم آپتیمیسک اتریوم،  از 1 میلیارد دلار عبور کرده است.

مطالعه اخبار ارزهای دیجیتال در بروز بودن در این مارکت بسیار مهم است. با آپدیت بودن اطلاعات شما در این بازار فرایند خرید ارز دیجیتال را میتوانید هوشمندانه انجام بدهید. مثلا با خرید تتر و نگهداری آن میتوانید در زمان مناسب خرید بیت کوین را از صرافی های خارجی انجام دهید و یا اینکه بصورت مستقیم از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اینانس انجام دهید.


نظرات کاربران در مورد طرح جدید ویتالیک بوترین برای کاهش کارمزد پروتکل های لایه دوم
سوال امنیتی :6+67 = ?