عاقبت بیت کوین در ایران

1401/06/17


عاقبت بیت کوین در ایران؛ارزهای دیجیتال با توجه به گسترش و محبوبیتشون در بین مردم و سرمایه گذاران باعث شده تا افراد تازه کار و مبتدی که تازه وارد حوزه ارزهای دیجیتال شدن، بدون دانش و اگاهی قدم در این میدان بزارن و در نتیجه دچار ضرر شن. بیت کوین و ارزهای دیجیتال با بازار های مالی دیگه مانند طلا، بورس و فارکس تفاوت زیادی دارن .

روش های کسب درآمد بسیاری نیز در این حوزه بوجود اومدن. اما تمام این روش ها کارساز نبودن و در بیشتر مواقع فرد به جای سود کردن، دچار ضرر میشه و از این بازار پر از فرصت، دلسرد میشه.بیت کوین اولین و معتبر ترین ارز دیجیتال در بین ارزهای دیجیتال هستش که در سال 2009 یک انقلاب مالی رو ایجاد کرد و دنیا رو از یک رکود اقتصادی شدید نجات داد. امروزه مردم ایران نیز در این چند سال اخیر به طور قابل توجهی به این حوزه روی آوردن و سعی کردن به روش های گوناگون از این بازار سودی کسب کنن. 

مقاله پیشنهادی: آینده بیت کوین چیست؟

ما امروز میخوایم در این مقاله به موضوع عاقبت بیت کوین در ایران و مشکلات استخراج بیت کوین بپردازیم و مشکلاتی که در این صنعت بزرگ و پیچیده وجود داره رو برای شما بیان کنیم تا با آگاهی بیشتری بتونین راه درست رو از غلط تشخیص بدین و در این راه دچار ضرر نشین. امیدواریم از خوندن این مقاله لذت ببرین و بتونیم به سوالاتی که در رابطه با عاقبت بیت کوین در ایران وجود داره رو جواب بدیم.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین اولین ارز دیجیتال و سیستم پرداخت غیرمتمرکز موفق جهان هست که در سال 2009 توسط یک خالق مرموز که فقط به نام ساتوشی ناکاموتو شناخته میشه، راه اندازی شد.واژه "کریپتوکارنسی" به گروهی از دارایی های دیجیتالی اشاره داره که در اون تراکنش ها با استفاده از رمزنگاری ایمن و تأیید میشن(یک روش علمی برای رمزگذاری و رمزگشایی داده ها). این تراکنش‌ها اغلب در رایانه‌هایی ذخیره میشن که در سراسر جهان از طریق یک فناوری دفتر کل توزیع‌شده به نام بلاک چین توزیع شدن. 

عاقبت بیت کوین در ایران

بیت کوین رو می توان به واحدهای کوچکتر به نام ساتوشی(حداکثر 8 رقم اعشار) تقسیم کرد و برای پرداخت استفاده کرد و به عنوان یک ذخیره ارزش مانند طلا نیز در نظر گرفته میشه. این به این دلیله که قیمت یک بیت کوین منفرد از زمان پیدایش به طور قابل توجهی افزایش یافته هست.

اصطلاح "غیرمتمرکز" اغلب هنگام بحث در مورد ارز دیجیتال استفاده میشه و به سادگی به معنای چیزی هست که به طور گسترده توزیع شده و هیچ مکان متمرکز و یا مرجع کنترلی نداره. در مورد بیت کوین و در واقع بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگه، فناوری و زیرساخت حاکم بر ایجاد، عرضه و امنیت اون به نهادهای متمرکز مانند بانک ها و دولت ها برای مدیریت اون متکی نیست و این مورد جزو بزرگ ترین مزیت های بیت کوین و ارزهای دیجیتال میباشد که سرمایه گذاران رو ترغیب میکنه تا از ارزهای دیجیتال به جای کارت های بانکیشون استفاده کنن.

کسب درآمد از بیت کوین به چند روش است؟

به طور کلی فعالیت و کسب در امد از بیت کوین به دو روش استخراج بیت کوین و خرید و فروش امکان پذیر هست. در ادامه میخوایم بیشتر در این باره صحبت کنیم و بگیم که در ایران کدوم یکی از این روش ها به صرفه تر هست و پیشنهاد ما برای فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال کدوم روش میباشد.

1. استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین فرآیندی هست که طی آن بیت کوین های جدید وارد گردش میشن. همچنین روشی هست که شبکه تراکنش‌های جدید را تأیید میکنه و میتونیم بگیم که فرایند استخراج، یک عامل حیاتی برای حفظ بقای شبکه بیت کوین میباشد. ماینرها با دستگاه های استخراج که توسط پردازنده رایانه ها CPU عمل محاسبات ریاضی رو انجام میدن، پاداش دریافت میکنن.

عاقبت بیت کوین در ایران

در حال حاضر پاداش حل یک بلاک در شبکه بیت کوین، 6.25 واحد بیت کوین میباشد. پاداش بیت کوینی که ماینرها دریافت میکنن، انگیزه میشه که افراد رو تشویق کنن تا در هدف اصلی ماینینگ کمک کنن. بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز هست یا ارزی هست که برای نظارت بر مقررات خود به هیچ مرجع مرکزی مانند بانک مرکزی یا دولت متکی نیست. در ادامه به انواع دستگاه های استخراج بیت کوین میپردازیم.(البته به این نکته توجه داشته باشین که استخراج بیت کوین به دلایلی که در ادامه مقاله میپردازیم اقتصادی نیست و صرفا میخوایم سطح دانشون رو در این زمینه بالا ببریم).

• Bitmain Antminer s17+

دستگاه ماینر مدل S17+ محصولی با کیفیت از شرکتbitmain  هستش که در دسامبر 2019 تولید و روانه بازار شد. این دستگاه ماینر با الگوریتم SHA-256 قادر هست ارزهایی همچون بیت کوین، بیت کوین کش، آکوین، ایمارک، پیرکوین، تراکوین، کرون و ژول کوین رو استخراج کنه. دستگاه ماینینگ Bitmain مدل Antminer S17+  یکی از جدید ترین و قدرتمند ترین تجهیزات ماینینگ در بین ماینر های موجود در بازار هستش که میزان نرخ هش ریت اون برابر با 73Th/s می باشد.

 این مدل از دستگاه ماینر به 4 عدد فن خنک کننده مجهز شده که از بالا رفتن دما و حرارت بیش از حد دستگاه جلوگیری می کنه و همچنین قابلیت اتصال به اینترنت از طریق کابل و پورت شبکه RJ45 نیز داره. میزان سطح تولید صدا دستگاه انت ماینر S17+ برابر با 75 دسی بل می باشد. این محصول برای تامین انرژی مورد نیاز خود دارای یک منبع تغذیه با توان 2920 وات هست که با ولتاژ 12 ولت در محیط هایی با دمای بین 5 تا 45 درجه سانتیگراد و حداکثر رطوبت مطلوب 95 درصد به خوبی کار می کنه.

• Innosilicon ASIC Miner T3

دستگاه ماینر Innosilicon مدل T3 یکی از دستگاه های اسخراج بیت کوین کمپانی اینوسیلیکون هست که با نام Terminator3 هم شناخته میشه. در ساخت دستگاه ماینر مدل T3 39T از Innosilicon الگوریتم SHA-256 با ماکسیمم هش ریت (قدرت پردازش) 39Th/s برای پاوری با مصرف برق 2150 وات استفاده شده.

عاقبت بیت کوین در ایران

 

دستگاه T3 39T توانایی تولید صدا با میزان حساسیت 75 دسی بل رو دارا می باشد و مجهز به دو فن خنک کننده جهت کنترل دمای دستگاه بوده که در بهبود عملکرد دستگاه نقش بسزایی داره. با استفاده از الگوریتم SHA-256 برای میزان برق مصرفی 2150 وات، میزان کارایی و بهره وری از این دستگاه 0.055j/Gh می باشد. نحوه اتصال به شبکه برای این دستگاه از طریق پورت اترنت بوده و میزان برق ورودی مورد نیاز، 12 ولت هست که در بین ایرانیان این مورد بسیار محبوب بوده و طرفداران زیادی پیدا کرده.

• Ebit E12+

دستگاه ماینینگ Ebang مدل EBIT E12 Plus دارای تراشه 10 نانومتری با نام DW1233 بوده و میزان حساسیت نویز صوتی اون برابر با 75 دسی بل می باشد و از طریق رابط Ethernet امکان اتصال به شبکه های اینترنتی رو داره. این مدل از دستگاه ماینر یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات ماینینگ هست که منبع تغذیه با حداکثر توان مصرفی 50 وات در دمای عملیاتی 25 درجه سانتیگراد کار می کنه و میزان رطوبت مطلوبش بین 5 تا 95 درصد هست.

2. خرید و فروش بیت کوین

عاقبت بیت کوین در ایران

دومین روشی که میتونین از طریق اون به کسب درآمد برسین، خرید و فروش بیت کوین هست. عمل خرید و فروش به جهت کسب سود بیشتر برای یک کالا، سهام یا ارز دیجیتال صورت میگیره و سرمایه گذاران در این روش سعی میکنن با خرید بیت کوین در قیمت های پایین از صرافی ها و فروش در قیمت های بالا کسب سود کنن.

این روش در ایران و جهان بهترین روش برای کسب درآمد از بیت کوین هست و نسبت به استخراج بیت کوین، از مزایا و امکانات بیشتری برخوردار هست. خرید و فروش بیت کوین نیز به روش های گوناگونی صورت میگیره که سعی میکنیم این روش ها رو برای شما شفاف سازی کنیم.

• خرید از صرافی ها

اولین و مناسب ترین روش خرید بیت کوین، خرید از صرافی های متمرکز هستش. صرافی های متمرکز ایرانی و خارجی بسیاری در این زمینه وجود داره و افراد به راحتی میتونن با ثبت نام و احراز هویت در اون صرافی ها اقدام به خرید وفروش بیت کوین بکنن؛ البته خرید از صرافی های خارجی به دلیل اینکه قابلیت احراز هویت در اونا وجود نداره (به علت وجود تحریم ها و محدودیت ها) پیشنهاد نمیشه و توصیه ما اینه که همیشه از صرافی های ایرانی در انجام معامله هاتون استفاده کنین تا نگران بلوکه شدن سرمایتون در صرافی های خارجی نباشین. 

همچنین اولین کاری که بعد از ثبت نام اولیه در صرافی ها باید انجام بدین اینه که احراز هویت بکنین تا از امکانات واریز و برداشت بیشتری برخوردار شین. احراز هویت شامل اطلاعات شخصی شما مانند کارت شناسایی، محل زندگی شما، عکس از اطلاعات کارت بانکی و تعهد کتبی قبول قوانین و مقررات سایت هستش.

• همتا به همتا (Pear To Pear)

اگه به حفظ حریم خصوصی خودتون اهمیت زیادی میدین و میخواین بدون انتقال پول به صرافی و دادن کارمزد بیت کوین خرید یا فروش کنین، میتونین از روش همتا به همتا استفاده کنین. در این روش فردی رو پیدا میکنین که حاضر باشه به ازای پولی که به شما میده از شما بیت کوین دریافت کنه و یا برعکس.

عاقبت بیت کوین در ایران

اگه فرد آشنا و دوست باشه میتونین این کارو به راحتی انجام بدین و لازم نیست دیگه کارمزد اضافی پرداخت کنین و شما در عوض انتقال بیت کوین به دوستتون، پول نقد دریافت میکنین.

البته این روش ریسک های زیادی داره و ممکنه فرد بعد از دریافت بیت کوین حاضر نشه که پول به شما پرداخت کنه و چون هیچ سازمانی برای کنترل این کار وجود نداره شما پولتون رو از دست میدین پس این روش به هیچ عنوان توصیه نمیشه و صرفا این مورد رو برای بالا بردن سطح دانشتون عنوان کردیم نه یک روش مطمئن برای خرید و فروش بیت کوین!

مقاله پیشنهادی: تاثیر بیت کوین بر آینده بشریت چیست؟

عاقبت بیت کوین در ایران

همون طور که میدونین بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در ایران هنوز به طور قانونی و رسمی شناخته نشدن ومردم عادی نیز اعتماد چندانی به به این رمز ارزها ندارن. 

عاقبت بیت کوین در ایران

با توجه به محدودیت هایی که در ماه های اخیر در رابطه با استخراج بیت کوین منتشر شد، این شک و تردید ها نیز بیشتر شد و افراد امروزه با احتیاط بیشتری قدم در این حوزه برمیدارن تا احیانا سرمایشون رو از دست ندن. اما خبر خوب اینه که دولت قانون گذاری در این حوزه رو شروع کرده و این اطمینان خاطر رو به مردم داده که با خیال راحت میتونین در اینده هم به خرید و فروش بیت کوین و هم به استخراج اون بپردازین. با این حال هیچ کس نمیتونه بگه که ایا بیت کوین قانونی میشه یا نه؟

بسایری از افراد فکر میکنن عمل استخراج کردن بیت کوین به مراتب از خرید و فروش بیت کوین سوددهی بیشتری داره و میتونن از این راه بدون مشکل به سود بالایی برسن. ما در ادامه میخوایم به مشکلات فعلی در رابطه با استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بپردازیم و شما رو از این موضوع آگاه کنیم تا تصمیم بگیرین که ارزش کدوم یکی از روش ها برای به دست آوردن بیت کوین بیشتره.

مقاله پیشنهادی: آموزش استخراج  بیت کوین

مشکلات استخراج بیت کوین

یکی ازمشکلاتی که اخیرا ماینر های بیت کوین بهش برخوردن،عدم صدور مجوز از سوی دولت برای استخراج بیت کوین هست. به دلیل اینکه بیت کوین انرژی و برق زیادی برای استخراج مصرف میکنه، بسیاری از کشور ها از جمله ایران، استخراج بیت کوین رو ممنوع کردن تا از آلودگی هوا نیز جلوگیری کنن. همچنین برخی مشکلات باعث شده تا ماینر ها از استخراج بیت کوین دل سرد بشن، این مشکلات عبارت است از:

1. هزینه های زیاد

برای موفقیت در فرایند استخراج، شما باید صدها ASIC رو با یکدیگر ترکیب کنین تا بتونین یک مسئله رو حل کنین. در نتیجه، این کار نیاز به تولید انرژی بسیار زیادی داره که هزینه برق بسیار گزافی روی دست شما خواهد گذاشت. گزارش شبکه خبری CBS نشان داد که استخراج بیت‌کوین انرژی‌ای بیشتر از ۱۵۰ کشور جهان مصرف میکنه. در ادامه روش‌های امکان‌پذیر برای حل این مشکل رو بررسی میکنیم.

عاقبت بیت کوین در ایران

ماینرهای ارز دیجیتال میتونن پروتکل‌های کم‌مصرف‌تری رو انتخاب کنن. یکی از این پروتکل‌ها گواهی اثبات سهام Pos هست که شبکه‌ها از طریق کنترل رمزارزها ایمن میشن.در حال حاضر، اتریوم و کاردانو پیشتاز این روش هستن. البته این روش این روش مشکل تمرکز رو حل نمیکنه، زیرا سهم بالاتر بهره بیشتری رو جذب میکنه. فقط کسانی که توانایی نگهداری رمزارزها به میزان قابل توجهی ارز دیجیتال رو دارن، از این پروتکل سود میبرن.

فعالیت‌های استخراج خود رو بر سازه‌های استخراج و مراکز استخراج انجام میدن که انرژی مصرفی از طریق نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر برق‌آبی و خورشیدی تامین میشه. شرکت‌های استخراج مانند هیدروماینر و بارنسی هزینه‌های زیاد انرژی خود با استفاده از برق نیروگاه‌های برق‌آبی کاهش میدن و مزارع استخراج اونا در مناطق سردسیر قرار داره تا هزینه‌های دفع گرما رو کاهش بدن.

2. تمرکز زدایی

ASICها فقط برای استخراج استخراج یک رمزارز خاص کاربرد دارن. اونا به قدری قدرتمند هستن که هنگامی که ASIC منتشر میشه، گاهی اوقات استخراج بدون یکی از اونا مشکل هست. در حالی که این فرایند پیشرفت بزرگی در صنعت رمزارز هست، به‌عنوان یک مشکل هم شناخته میشه، به دلیل اینکه بسیاری از ماینرهای رمزارز بر روی روش و چگونگی ساخت یا طراحی ASICها تاثیر میزارن. 

از اونجا که ASIC توسط تعداد کمی از سازندگان تولید میشه، در نهایت فضای استخراج به طور غیر ارادی به سمت متمرکز شدن میره. با این وجود، دو روش امکان‌پذیر برای رفع این مشکل وجود داره: تمرکززدایی از فرآیند تولید ماینرهای ASIC، و به‌کارگیری یک الگوریتم هش جدید که به‌طور موثر تمام ماینرهای ASIC رو از حیض انتفاع خارج خواهد کرد.

3. قیمت بالا استخراج

آی سیک ها ASIC با توجه به این که با گذشت زمان لازم هست تا ارقاء پیدا بکنن تا بتونن به صورت بهینه فرایند استخراج رو انجام بدن، همواره قیمتشون با عرضه شدن نسخه های جدیدتر افزایش پیدا میکنه. حدود ده سال پیش قیمت نسخه های ابتدایی دستگاه های تخصصی استخراج بیت کوین میانگین 50 تا 100 دلار بود، و دستگاه های ماینر به این شکلی که الان هستن نبودن. 

اما امروزه قیمت نسخه های پیشرفته این دستگاه ها تا چند هزار دلار هم افزایش پیدا کرده و واضحه که با سخت شدن کار استخراج، این افزایش قیمت به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد.

 افزایش قیمت دستگاه های استخراج کننده بیت کوین به دلیل این که با نرخ دلار محاسبه میشه، باعث میشه هزینه خریدشون از داخل ایران مثل بقیه لوازم الکترونیکی دیگه چند برابر افزایش پیدا بکنه. اگر به لیست قیمت این دستگاه ها در اینترنت نگاه بکنید، متوجه میشین که با پول ملی میانگین قیمت این دستگاه ها به چیزی حدود 300 میلیون تومن رسیده.

 قطعا با این هزینه های سرسام آوری که باهاش مواجه خواهید شد، شما هم به این نتیجه میرسین که استخراج ارز دیجیتال بیت کوین با هر ماشین حسابی محاسبه کنین به صرفه نیست. چون با افزایش قیمت ها مدت زمان بازگشت سرمایه هم افزایش پیدا میکنه، و کار کردن در این شرایط نسبت به گذشته خیلی سخت تر میشه. همچنین دستگاه های استخراج بیت کوین به دلیل اینکه توسط پردازنده مرکزی یا CPU عمل محاسبات ریاضی و استخراج رو انجام میدن، فشار بسیار زیادی رو متحمل میشه و امکان داره ماینر بعد از گذشت چند مدت دچار خرابی شه.

مشکل بعدی که ممکنه واستون پیش بیاد، اینه که بعد از تهیه کردن دستگاه های استخراج ارز دیجیتال با این مبالغ بالا امکانش هست که به هر دلیلی نتونین فرایند استخراج رو انجام بدید؛ در این صورت اگه قصد داشته باشید سرمایتون رو تبدیل به پول نقد کنید و دستگاه هاتون رو بفروشید، ممکنه هیچ مشتری نتونید پیدا بکنید و موفق به فروش ماینرهاتون نشید. همه این ها نکات مهمی هست که قبل از خرید ماینر لازمه بهش توجه کنید، تا بعد از خرید کردن مشکلی واستون پیش نیاد.

4. هاوینگ

یکی از مسائلی که امروز ما پیشنهاد نمیکنیم که به استخراج بیت کوین بپردازین، موضوع هاوینگ بیت کوین هست. پس از استخراج هر 210000 بلاک یا تقریباً هر چهار سال، پاداش بلاکی که برای پردازش تراکنش ها به استخراج کنندگان داده میشه، نصف میشه. این رویداد هاوینگ بیت کوین نامیده میشه زیرا نرخ انتشار بیت کوین های جدید نصف میشه.

عاقبت بیت کوین در ایران

این سیستم پاداش تا حدود سال 2140 ادامه خواهد داشت که به سقف پیشنهادی 21 میلیون برسه.در اون مرحله،ماینرها با هزینه هایی که کاربران شبکه برای پردازش تراکنشها پرداخت میکنن، پاداش میگیرن. این کارمزدها تضمین میکنه که ماینرها همچنان انگیزه استخراج و حفظ امنیت شبکه رو دارن. رویداد نصف شدن بسیار مهمه زیرا با نزدیک شدن به عرضه محدود خود، کاهش دیگری در نرخ بیت کوین های جدید تولید میکنه.

در سال 2009، پاداش برای هر بلوک در زنجیره استخراج 50 بیت کوین بود. پس از نصف اول، 25 و سپس 12.5 بود و سپس تا 11 می 2020 به 6.25 بیت کوین در هر بلوک تبدیل شد. این عدد در هاوینگ بعدی که در سال 2024 رخ میده، به 3.125 میرسه. یعنی اولین کسی که بلوک جدید رو بتونه پردازش کنه، پاداش 3.125 واحد بیت کوین پاداش میگیره. در نتیجه با توجه به مصرف برق و هزینه های جانبی، استخراج بیت کوین در سال 2024 برای مردم عادی که تعداد اندکی ماینر برای استخراج دارن، به صرفه نیست و ارزش ماین کردن رو نداره.

آیا بیت کوین در ایران قانونی است؟

در ادامه بیایید با همدیگر عاقبت بیت کوین در ایران را بررسی کنیم. بیت کوین در ایران هنوز به‌طور کامل به رسمیت شناخته نشده اما سرمایه‌گذاری، نگهداری یا استفاده از بیت کوین در کشور جرم هم نیست. طبق ماده 2 قانون مجازات عمومی، هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تأمینی یا تربیتی باشده جرم محسوب میشه. بنابراین، به‌دلیل عدم وجود مجازات برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال یا نگهداری بیت کوین در زمان نگارش این مطلب، نمیتونیم بگیم که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال جرم محسوب میشن. 

جرم نبودن استفاده از بیت کوین ونگهداری اون تنها در صورتی درسته که بیت کوین ابزار جرم دیگری نباشه یا قانون بالا دستی رو نقض نکنه.به‌عنوان مثال از اونجایی که پول‌شویی جرم هست، اگه با بیت کوین پول‌شویی یا هر فعالیت مجرمانه دیگر انجام بشه، مشمول مجازات خواهد بود. به‌طور کلی خرید و فروش و نگهداری بیت کوین برای مردم جرم نیست، اما در مقیاس وسیع و حوزه پرداخت‌های کلان کشور، فعلاً مجوز خاصی صادر نشده.

جمع بندی

ما امروز قصد داشتیم موضوع عاقبت بیت کوین در ایران رو برای شما بیان کنیم و همچنین مشکلات استخراج بیت کوین و توصیه هایی که با توجه به تجربه ای که در این بازار داریم رو برای شما بازگو کنیم.همون طور که در این مقاله بهش اشاره کردیم بهترین روش برای کسب درآمد از بیت کوین، خرید و فروش اون هست.

شما میتونین با خرید بیت کوین در صرافی های مختلف و هولد کردن اون یا معامله کردن و فروش درقیمت های بالا،بدون هیچ دردسری کسب درآمد کنین و نگران مشکلاتی که با استخراج بیت کوین قصد کسب سود دارین رو نداشته باشین. فقط کافیه استراتژی ها معاملاتی و نحوه معامله کردن رو یاد بگرین و فوت و فن معامله کردن رو بلد باشین.


نظرات کاربران در مورد عاقبت بیت کوین در ایران
سوال امنیتی :1+46 = ?