عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین

1402/04/17
عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین


به نظر شما عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین چیا می تونن باشن؟ با توجه به مزیت ها و ویژگی هایی که بیت کوین داره، به یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین ارز دیجیتال تبدیل شده این رمز ارز نوظهور و تازه نفس کاربران زیادی داره به طوری که افرادی هستن که دوست دارن بخشی از سرمایه هنگفت خودشونو در این رمز ارز حفظ کنن و ارتقا ببخشن.

بنابراین به دنبال اطلاعاتی در رابطه با نحوه تغییر قیمت و پیش بینی روند قیمتی این رمز ارز در آینده و کسب سود از این طریق هستن. در مقاله حاضر تحت عنوان عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین چیست؟ شما رو با مهمترین و تاثیر گذارترین عوامل بر قیمت این ارز دیجیتال اشنا خواهیم کرد چرا که برای پیش بینی قیمت  برای خرید بیت کوین یا هر ارز دیگری لازم هستش که برخی فاکتور های تاثیر گذار رو بررسی کنین. 

عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین:

1- مقدار عرضه و تقاضا

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

اگر در میان عوامل مؤثر بر ارز دیجیتال بیت کوین به دنبال مهم‌ ترین آن ها هستین، باید به عرضه و تقاضا برای این ارز دقت کنین. عرضه و تقاضا بیت کوین یک فاکتور ساده‌ ی اقتصادیست، که روی قیمت خیلی از کالا ها تأثیر میزاره. مثل؛ فلز گران بها و قیمتی هم چون طلا، به دلیل اینکه عرضه‌ ی این فلز کم یاب و بی نظیر محدود هستش، معمولاً قیمت این فلز توسط سیستم عرضه و تقاضا (Supply and Demand) کنترل می‌شه. در مقوله عرضه و تقاضا بیت کوین باید گفت که هر چقدر تقاضا بیشتر باشه قیمت افزایش پیدا می کنه و هر چه قدر عرضه، زیاد بشه در نتیجه قیمت ان کاهش پیدا می کنه. این اصل در مورد ارزهای دیجیتال نیز صدق می کنه در واقع هر چه تقاضا برای یک ارز دیجیتال بیشتر بشه و حجم عرضه آن محدود باشه، قیمت آن ارز افزایش پیدا می‌کنه. به بیان دیگه ارز دیجیتال‌ ها هم مثل سایر آیتم‌ های موجود در بازارهای مالی تحت تأثیر عرضه و تقاضا بوده و این عامل می ‌تونه هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت تأثیر بسیار زیادی روی قیمت بیت کوین داشته باشه.
 عواملی که باعث افزایش تقاضا می شه می تونیم به مواردی هم چون؛ تقاضا هایی با حجم بالا در کوتاه مدت توسط یک نهاد یا کارگزاری خاص اشاره کنیم. در ادامه باید بگیم که، از آنجایی که حجم کل بیت کوین های موجود در جهان محدود هست در نتیجه با نزدیک شدن به پایان این تعداد و کاهش عرضه، قیمت آن بالا میره. هم چنین می تونیم به این مورد هم اشاره کنیم که با افزایش استخراج بیت کوین و عرضه آن توسط ماینر ها سبب کاهش قیمت و در نتیجه افزایش تقاضا برای این رمز ارز توسط سرمایه گذاران بازار ارز دیجیتال می شه. در نتیجه این افزایش تقاضا، سبب بالا رفتن قیمت بیت کوین خواهد شد. همانطور که در بالا هم گفتیم، با نزدیک شدن به حداکثر بیت کوین‌ های استخراج شده ممکنه میزان عرضه این ارز دیجیتال با کاهش همراه باشه که این امر می‌ تونه روی قیمت آن تأثیر افزایشی بزاره. البته در کوتاه مدت این امر می‌ تونه ناشی از تأثیر سایر عوامل دیگه هم باشه. که در بحث های اتی به توضیحات کافی خواهیم پرداخت.

2- قوانین و مقررات وضع شده توسط دولت ها

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

مسائل قانونی و مسائل مربوط به قوانین و مقررات وضع شده توسط دولت ‌ها نیز می‌تونه بر قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر بزاره، اما چطوری؟ ما با یک پدیده نوظهور و پرطرفدار و هر روز در حال پیشرفت رو به رو هستیم. بازار های ارز های دیجیتالی همانند همه ی بازار های سرمایه گذاری دیگر، نیازمند کسب و دانش و اگاهی کافی برای جلوگیری از ورود ضرر برای کاربران هستش. در این سیستم برای تاثیر تراکنش ها و تولید پول، احتیاجی به وجود بانک ها یا اشخاص ثالث نیستش و به جای ان از سیستم رمز نگاری شده استفاده می شه. تحولی جدید و دگرگون کننده البته با امنیت کامل نقل و انتقالات صورت می گیره. به دلیل داشتن ماهیت غیر متمرکز بودن غیر قابل شناسایی و غیر قابل کنترل هست. از زمان پیدایش ارزهای دیجیتالی تاکنون ارز های مختلفی به بازار عرضه شدن در میان برخی از ان ها از محبوبیت و استقبال برخوردار شدن و اغلب ان ها از دور خارج شدن. از آنجایی که بیت کوین همانند تمامی انواع ارز دیجیتال موجود در بازار نوظهور و نوپا هست، بسیاری از دولت ها تاکنون آن را به رسمیت نشناخته و قوانین مشخصی برای برخورد با ان، ارزهای دیجیتال وضع و تصویب نکردن. 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

ارز های دیجیتالی یکی از این اصطلاحات بین المللی و یک نوع سیستم پولی الکترونیکی هستش و عمدتا محل خرید و فروش ان ها صرافی ارز دیجیتال هست. با توجه به محبویتی که بیت کوین پیدا کرده در میان کاربران و جذابیت هایی که داره با توجه به ویژگی ها و مزیت های منحصر به فردش، هر روز طرفدار زیادی کسب می کنه و هم چنین تعداد افرادی که شروع به سرمایه گذاری بر روی این ارز دیجیتال کردن هر روز در حال گسترش هستش. همین سبب ها باعث شد که دولت ها تصمیم به ایجاد قوانینی در راستای جلوگیری از سوء استفاده و کلاهبرداری در این بازار گرفتن. با افزایش قوانین مربوط به بازار دیجیتال به ویژه بیت کوین قیمت این رمز ارز نیز تحت تاثیر این قوانین قرار گرفته و متناسب با آن بالا یا پایین میره. برای توضیح بیشتر، می تونیم اینگونه بگیم که اقدامات قانونی مثبت برای یک ارز دیجیتال مثل؛ رسمی کردن آن ها به عنوان ارز یک کشور، می ‌تونه اثرات مثبتی در قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال داشته باشه. در حالی که ممنوعیت ارزهای دیجیتال توسط یک کشور می ‌تونه اثرات منفی هم برجای بزاره برای مثال؛ کشور اکوادور ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرد. در حالی که برخی کشورها به ارزهای دیجیتال، حالتی رسمی برای مصارف مالیاتی اختصاص دادن و بعضی از کشورها نیز مانند؛ ژاپن، بیت کوین را به عنوان ارز رسمی قبول کرده. یا می تونیم برای بالا بردن دانش و اطلاعت شما در این زمینه به عملکرد کشور چین در این زمینه بپردازیم. محدودیتی که کشور چین در سال 2017 در نظر گرفت، سبب کاهش 40 درصدی قیمت بیت کوین در تاریخ دوم تا پانزدهم سپتامبر سال 2017 شد. البته، زمانی که کشور چین مجددا حمایت خود را از ارزهای دیجیتال و بلاکچین اعلام کرد، قیمت بیت کوین دستخوش تغییرات مثبتی شد. البته باید گفت که بعد از گذشت حدود 12 سال از شروع فعالیت بیت کوین، مسئله نبود چارچوب قانونی در بسیاری از کشورها، یک مانع و سد بزرگ برای رشد این ارز دیجیتال شد.

3- اخبار و رسانه ها

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

یکی از فاکتورهای بسیار مهم و مؤثر در روند قیمت بیت کوین همین اخبار و رسانه ها هست که روی این ارزها انجام می‌ شه. تمامِ اخبار و رسانه های جهانی مرتبط با این بازار دیجیتالی حتی در صورت کذب بودن و صحیح نبودن تاثیر مثبت یا منفی خود را مستقیما بر این بازار میزاره و این امکان وجود داره که یک اخبار بتونه روند قیمتی بیت کوین را به طور کامل تغییر بده یعنی در واقع افزایش یا کاهش بده. رسانه‌ ها در این امر تأثیر بسیار زیادی داشته و نمی‌ تونیم اثر‌پذیری بیت کوین از گفته‌ ها و مقالات رسانه ‌ها را نادیده بگیریم. مردم اخبار را از رسانه ‌ها دنبال می‌ کنن و نحوه تنظیم مقالات و نوع اعلام اخبار مربوط بر بیت کوین می ‌تونه روی عملکرد مردم نسبت به این ارز دیجیتال تأثیر مستقیم داشته باشه.
 اما به نظر شما علت چی می تونه باشه؟ در پاسخ به این سوال که ممکن برای شما پیش بیاد باید بگیم که، ارز های دیجیتال به ویژه بیت کوین در حال حاضر برای سرمایه گذاران، نو ظهور و ناشناخته هستش و از طرفی بسیاری از افرادی که در این بازار فعالیت می کنن، تازه وارد و بی تجربه هستن لذا شناخت کافی در رابطه با این رمز ارز ندارن و در نتیجه رخداد های بیرونی تاثیر زیادی بر نحوه ی تصمیم گیری این اشخاص در رابطه با نوع سرمایه گذاری و نحوه خرید و فروش بیت کوین یا انواع ارز دیجیتال دیگر داره. با اوردن نمونه هایی برای این مبحث، سعی می کنیم بیشتر به این سوال پاسخ بدیم. برای مثال؛ حمایت کشور ها و افراد مشهور از رمز ارزها می ‌تونه باعث افزایش و رشد بیت کوین بشه و اما در مقابل، اخبار منفی و ممنوعیت ها نیز به طور مستقیم روی افت قیمت ها تاثیر میزاره. اخبار هک شدن صرافی ‌ها یا سرویس ‌ها و سایت ‌های مرتبط با ارز های رمزنگاری شده یکی از این اخبار منفی هست که باعث افزایش اضطراب و ترس و نگرانی ناگهانی شده و اغلب اوقات واکنش‌ های منفی در سرمایه‌ گذاران می شه. و یا اخبار حاکی از بکار رفتن بیت‌کوین در معاملات مواد مخدر یا سایر موارد غیر قانونی نیز یکی از عوامل منفی موثر بر قیمت بیت‌کوین هست. برای نمونه می تونیم به خبر هک، یک صرافی با نام بایننس اشاره کنیم با وجودی که بعدا اشتباه بودن آن خبر مشخص شد، اما باعث ترس سرمایه ‌گذاران و افزایش فشار فروش بیت کوین و در نتیجه کاهش قیمت آن شد.

4- وجود رمز ارزهای رقیب و رقابت قیمت بیت کوین با آن ها

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

در مقاله عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین، می خوایم وجود رمز ارزهای رقیب و رقابت قیمت بیت کوین با آن ها رو براتون توضیح بدیم. اتفاقی که تا به امروز به بهترین شکل ممکن رخ داده این هستش که، بیت کوین در رقابت با رقبای دیگه بهتر و عالی ‌تر عمل کرده در واقع ما این رقابت رو یکی از اصلی‌ ترین عوامل مؤثر بر قیمت بیت کوین می دانیم باید بگیم که این رقابت و عملکرد بهتر و بیشتر باعث افزایش قیمت این ارز دیجیتال شده. از نظر امنیت و پایداری، بیت کوین‌ در سطح بالایی قرار داره در عوض در بحث کاربرد و پذیرش به عنوان یک روش پرداخت خوب عمل نکرده. در واقع اگر مشکل مقیاس پذیری بیت کوین، حل نشه، اتفاق های خوبی برای اون نخواهد افتاد در نتیجه امکان کاهش قیمت اون میره. البته تلاش هایی هم در این زمینه صورت گرفته راه‌ حل‌ هایی مثل؛ لایتنینگ تلاش می‌کنه تا مشکل سرعت و کارمزد تراکنش‌ های بیت کوین را حل کنه، اما این راه‌ حل ‌ها از نظر تجربه کاربری و سهولت استفاده هنوز با مشکلات زیادی مواجه هست.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

در حال حاضر صد ها ارز های دیجیتالی با کارکرد های مختلفی برنامه ریزی شده و در دسترس سرمایه ‌گذاران قرار گرفته. هر چند تعداد بسیار زیادی از این رمز ارز ها کیفیت لازم را ندارن. اما با این وجود تعداد آن هایی که می‌ تونن حرف ‌های زیادی برای گفتن داشته باشن نیز کم نیست. رقبای قدرتمندی که ممکنه هر لحظه از ان سبقت بگیرن و یا این اینکه ارز های دیجیتالی قدرتمند تر و بی عیب و نقص تر از بیت کوین وارد بازار بشه و باعث پایین آمدن قیمت بیت کوین بشه وجود داره. به نظر می‌ رسه که نیاز به ارز های دیجیتالِ غیرمتمرکز و جهانی، مدام هر روز در حال افزایش هست به خاطر همین موضوع، در میان ارز های دیجیتال موجود، برای رسیدن به جریان اصلی و کاربردی ‌شدن در میان عموم، یک رقابت سخت آغاز شده. در حال حاضر شانس بیت کوین، برای رسیدن به جریان اصلی از بقیه ارز های دیجیتال موجود بیشتر هست. بیت کوین مقام اول را در بین تمامی ارز های دیجیتال موجود در بازار داره و در واقع محبوب ترین رمز ارز در بین سرمایه گذاران بازار دیجیتال هست. همانطور که در مطالب بالا هم گفتیم، بیت کوین چندین سال هستش که هیچ‌ گونه رخنه امنیتی را تجربه نکرده و حتی با ورود ماینرهای بیشتر و افزایش هش ریت شبکه، امنیت آن به شدت افزایش یافته. رقبای فعلی بیت کوین در حال حاضر هیچ چیزی در چنته ندارن و این می ‌تونه منجر به محبوبیت بیشتر بیت کوین و در نهایت افزایش قیمت آن بشه. در مبحث اتی شمارو با هاوینگ بیت کوین اشنا خواهیم کرد.

5- هاوینگ بیت کوین

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

نوبت به این رسیده تا در این بخش اطلاعاتی در مورد هاوینگ بیت کوین در اختیارتون قرار بدیم. عرضه ی بیت کوین ها به این شکل هست که، بیت کوین های جدیدی که توسط دستگاه های ماینینگ ساخته شدن، وقتی وارد شبکه بلاک چین می ‌شن که، یک بلوک جدید به طور کامل ساخته بشه و به بلاک چین بیت کوین متصل بشه؛ در چنین حالتی شبکه، به ماینرهایی که در تولید این بلوک نقش داشتن، پاداش میده و این پاداش، همان تعداد بیت کوین های جدید برای ورود به بازار هست. اما در این میان هاوینگ چیست؟ جهت کنترل سیستم عرضه و تقاضا، هر 4 سال یکبار پاداش استخراج یک بلوک بیت کوین برای ماینرها نصف می ‌شه به این پدیده هاوینگ (Halving) می‌گن. در سال 2009 که اولین بیت کوین استخراج شد، پاداش استخراج 50 بیت کوین بود. اولین هاوینگ در سال 2012، پاداش استخراج یک بیت کوین؛ 25 بیت کوین بود، و دومین هاوینگ در سال 2016، پاداش استخراج بیت کوین؛ 12.5 بیت کوین بود و سومین هاوینگ در سال 2020، پاداش استخراج یک بیت کوین؛ به 6.25 بیت کوین، رسید. 
اگر همین فرآیند نصف شدن پاداش ها رو در نظر بگیریم و با یک حساب کتاب ساده به این نتیجه می رسیم که به طور کلی و در نهایت ۲۱ میلیون بیت‌ کوین توسط شبکه قادر به ساخته شدن هست. به نظر می رسه این پدیده هاوینگ، باعث نصف شدن درآمد استخراج کننده‌ ها یا ماینرها می ‌شه. این موضوع نیز در گذشته نشان داده که می ‌تونه بر روی بیت کوین تأثیر داشته باشه. بنابراین همانطور که گفتیم یکی دیگر از عواملی که در افزایش مداوم تغییر قیمت بیت کوین نقش داره، نصف شدن پاداش هست که این موضوع، این صنعت رو بسیار تحت تاثیر خودش قرار میده. اگر این عامل را نادیده بگیریم، می ‌تونه بر درآمد شما از این حوزه تأثیر بزاره. برخی از تحلیل گران معتقدند که تاریخ همیشه تکرار می شه و بر این باورن که هاوینگ باعث افزایش قیمت بیت کوین می ‌شه و این امر ناشی از کاهش عرضه بیت کوین هست؛ چرا که نصف شدن پاداش استخراج سبب کم شدن فعالیت ماینرها به صورت مقطعی می ‌شه. البته به نظر برخی دیگه از تحلیل گران، هیچ قطعیتی در رابطه با افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین در اثر پدیده هاوینگ وجود نداره. اما باید بگیم که یک سرمایه گذار باید بدونه که برای کسب سود در بازار ارز های دیجیتال باید به تمام این موارد و تاریخ رخداد آن ها آگاهی داشته باشه. 

6- پیچیدگی بلاکچین ‌ها و سختی استخراج (ماینینگ)

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

دشواری استخراج نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت یک ارز دیجیتال به شمار میره. به این صورت که، اگر استخراج یک ارز دیجیتال دشوار نباشه، عرضه آن بیشتر خواهد بود و در نتیجه قیمت آن نیز پایین ‌تر هست. در این قسمت از مقاله عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین، خالی از لطف نیست که شمارو با پیچیدگی بلاکچین ‌ها و سختی استخراج (ماینینگ) اشنا کنیم. دشواری بیشتر استخراج یک ارز دیجیتال به این معناست که در صورت افزایش تقاضا امکان افزایش عرضه وجود نداره و همین امر به افزایش قیمت آن باعث می شه. البته شناخت دقیق جزئیات مربوط به سختی استخراج هر ارز دیجیتال نیازمند اطلاعات فنی و کارشناسانه درباره آن هست. دیدگاه کارشناسانه به این شکل هستش که، استخراج بیت کوین نیازمند استفاده از سخت ‌افزارهای قدرتمند هست که برق زیادی مصرف می‌کنه و با توجه به این که میزان تولید بیت کوین‌ های جدید به مرور کمتر و کمتر می‌ شن و از آن جایی که استخراج یک فرایند رقابتیست، ماینرهای بیت کوین باید قدرت پردازش بیشتری به شبکه اختصاص بدن، تا بتونن در گردونه رقابت باقی بمونن. 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

بنابراین با فرض افزایش تقاضا برای بیت کوین، اگر هزینه استخراج بیت کوین افزایش پیدا کنه، ماینرها حاضر نمی ‌شن که بیت کوین‌ های خود را با قیمت کم به بازار عرضه کنن و قیمت افزایش پیدا می ‌کنه. بیت کوین و چند ارز دیجیتال دیگر بر نوعی بلاک چین مبتنی بر، الگوریتم اثبات کار (PoW) هستن. در این دسته از ارز های دیجیتال، دشواری استخراج یکی از عوامل تعیین کننده ی قیمت هست. منظور از دشواری استخراج، میزان سختی یافتن ارزش هش مناسب برای هش تارگت هستش.

هر چه بلاکچین ‌ها ایمن ‌تر و هر چه پیچیدگی استخراج (Difficulty) بیت کوین هم بیشتر باشه، ارزش و قیمت بیت کوین و سایر ارزها بالاتر میره. به عبارت دیگه، افزایش یافتن هزینه های استخراج می تونه این نتیجه رو در بر داشته باشه که کاربران تنها در صورتی تمایل به استخراج آن پیدا می کنن که بیت کوین قابل توجه ‌تر باشه. از این رو بایستی در آینده منتظر افزایش قیمت این ارز دیجیتال نیز باشیم تا استخراج آن توسط ماینرهای بیت کوین منطقی جلوه بکنه. برای فهم این موضوع، به این مثال لطفا توجه کنین. فرض کنین نوعی گیاه دارویی کمیاب روی سطح زمین قرار داره و قیمت هر کدام ۱۰۰ دلار هست. اما اگر این گیاه دارویی روی یک کوه بلند قرار بگیره که برای رسیدن به آن نیاز به ۵۰ دلار هزینه داشته باشین، در این صورت دیگر قیمت گیاه ۱۰۰ دلار نخواهد بود و باید حداقل ۱۵۰ دلار باشه.

اما از طرفی نباید فراموش کرد در صورتی که تقاضایی برای گیاه وجود نداشته باشه، فرقی نمی‌کنه که رسیدن به آن چقدر مشکله، چون کسی حاضر نیست برای آن پول پرداخت بکنه. در مبحث بعدی شمارو با اصطلاح نهنگ ها در بازار ارز های دیجیتال که فعالیت می کنن اشنا خواهیم کرد.

7- نهنگ ها و نوسانات بازار

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایل افزایش و کاهش قیمت بیت کوین، فعالیت نهنگ ها در بازار ارز های دیجیتال هستش. یکی از عوامل کلیدی در بازار ارز های دیجیتال، افرادی هستن که مقدار زیادی از سرمایه بازار را در اختیار دارن. به عبارت دیگه، این افراد سرمایه قابل توجهی، به بازار کریپتوکارنسی ها میزارن. در اصطلاح، به چنین افرادی نهنگ یا وال گفته می شه.

از جمله معروف ‌ترین نهنگ‌ ها در بازار ارز های دیجیتال، می ‌تونیم به ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت کوین)، دو قلو های وینکلواس و راجر ور اشاره کنیم. که مقدار زیادی از کل بیت کوین ‌ها را در دست دارن. برخی از نهنگ ‌ها تمایل دارن که بیت کوین‌ های خود را نگه دارن و برخی به خرید و فروش بیت کوین می‌ پردازن. به عبارت ساده تر نهنگ‌ ها چه بیت کوین ‌ها را بفروشن و چه آن ها را نگه دارن، بر بازار ارز های دیجیتال تأثیر شگفت انگیزی میزارن.
برای افزایش دانش و اگاهی شما در این مورد تصمیم داریم بیشتر و ساده تر براتون اطلاعات در این زمینه ارائه بدیم. چون اصطلاح نهنگ یا وال در دنیای مجازی بیشتر به گوش می خوره. این افراد بخشی از سرمایه قابل توجه خود شونو وارد این بازار ارز های دیجیتالی کرده و با برنامه ریزی قبلی شروع به خریداری می کنن و در کسری از ثانیه، مقدار تقاضا را از عرضه بیشتر می کنن. بدیهیست که در این شرایط، قیمت افزایش پیدا می کنه. و از طرف دیگر ممکنه نهنگ ها در یک لحظه قسمتی یا تمام ارزهای خود را از بازار بیرون بکشن و با این کار باعث کاهش قابل ملاحظه قیمت بشن.

حالا فرض کنین که یک نهنگ یا وال (یا گروهی از نهنگ ‌ها) حجم زیادی از بیت کوین ‌ها را بفروش برسونن چه اتفاقی میافته؟ همین کار می ‌تونه روندی نزولی در بازار ایجاد کنه و قیمت ‌ها ریزش پیدا می‌کنه. چرا که عموم کاربران فکر می‌کنن حجم زیادی از سرمایه در حال خارج شدن از شبکه هستش و مسئله شک و تردید ایجاد می ‌شه. البته این شرایط پیش امده یک فرصت استثنائی برای کاربران ایجاد می کنه که از این فرصت استفاده کنن و به خرید بیت کوین بپردازن. و برعکس اگر نهنگ‌ ها بیت کوین‌ های خودشونو نگه دارن و نفروشن در این صورت به نظرتون چه اتفاقی میافته؟ به دلیل اینکه تعداد کل بیت کوین ‌هایی که برای خرید وجود داره، کاهش پیدا می کنه، بازار تحت فشار قرار می‌گیره و در نتیجه، قیمت این ارز دیجیتال افزایش پیدا می‌کنه.

8- تاثیر هش ریت بر قیمت بیت کوین

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

در مقاله عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین چیست؟ می خوایم در مورد تاثیر هش ریت بر قیمت بیت کوین بپردازیم. هش ریت که به هش پاور نیز معروفه، در واقع همان سرعت کار کردن یک دستگاه استخراج بیت کوین هست. بنابراین در ماین کردن بیت کوین هر چقدر سرعت پردازش ماینرها بیشتر باشه، درصد موفقیت بیشتره، در واقع هش ریت به سرعت پردازش یک دستگاه ماینر گفته می شه. فرآیندی که در ماینینگ اتفاق می افته، یک بلوک جدید با انجام محاسبات پیچیده ریاضی یافت می شه. ماینرها از طریق پیدا کردن جواب این محاسبات، در هر ثانیه هزاران پاسخ متفاوت را ارائه میدن. هر چقدر سرعت پردازش یک ماینر بیشتر باشه، در بازه زمانی کوتاه تر، احتمال پیدا کردن پاسخ های بیشتر برای شبکه وجود داره.

در این حالت ماینر موفق تره. پس نرخ هش ریت از مهم ترین مواردیِ که باید در استخراج به آن دقت کرد. اما منظور از نرخ هش ریت چیست؟ تعداد بلاک هایی هست که در هر ثانیه انجام می شه. بنابراین زمانی که گفته می شه نرخ هش ریت به عنوان مثال؛ 176 اگزاهش در ثانیه هست بدان معناست که، 176 کوینتیلیون هش در هر ثانیه در کل شبکه بیت کوین محاسبه می شه. برای حفظ نرخ هش ریت بلاک چین بیت کوین، به صورت مرتب و دستی شبکه خود را تنظیم کنین. بدین روش، در صورت هجوم گسترده ای از قدرت محاسباتی، شناسایی بلاک های جدید سخت تر شده و تاثیر هش ریت بر قیمت بیت کوین کمتر می شه.

مابین نرخ هش ریت و قیمت بیت کوین رابطه مستقیمی وجود داره، به این شکل که هر چقدر نرخ هش ریت بالا بره، قیمت بیت کوین نیز بالا میره. ماینرهای بیت کوین در ازای دریافت بلوک های جدید، ارز بیت کوین را به عنوان پاداش کار دریافت می کنن، به همان اندازه درآمد نیز بالا میره. به همین دلیله که با بالا رفتن قیمت بیت کوین، ماینرهای بیت کوین قدرت محاسباتی بیشتری دریافت می کنن. و با افت آن نیز کاهش پیدا می کنه و اما بعد از این مرحله دوباره روند آن به صورت صعودی خواهد بود.

مورد دیگری که افزایش هش ریت را به همراه داره، کارمزد معاملات هستش. به این صورت که کارمزد معاملات را می تونیم نوعی درآمد ماینرها به حساب بیاریم. بر این مبنا، با افزایش حجم معاملات در زمانی که شرایط بازار رو به بالاست، هزینه معاملات نیز بالا میره. بنابراین با افزایش قیمت بیت کوین، هزینه های تراکنش ها، سود دهی عملیات استخراج افزایش پیدا می کنه و تاثیر هش ریت بر قیمت بیت کوین مشخص می شه. هش ریت از زمانی که شبکه بیت کوین راه اندازی شد، تا 14 آوریل سال 2020 با افت همراه بود. همانطور که قبلا هم گفتیم هر چقدر هش ریت بیت کوین کمتر باشه، قیمت آن بسیار کم می شه. در نتیجه با کاهش میزان هش ریت شبکه بیت کوین، قیمت بیت کوین نیز کم می شه. البته یکی از دلایلی که می تونه مربوط به افت هش ریت باشه، مربوط می شه به دستگاه های ماینینگ در کشور چین که در ژوئیه 2021 اتفاق افتاد و دستگاه های استخراج در این کشور منع فعالیت شدن. این مساله منجر به کاهش بیش از 50 درصدی هش ریت بیت کوین شد. در مبحث بعدی به تاثیر افزایش نرخ بهره آمریکا بر قیمت بیت کوین خواهیم پرداخت.

9- تاثیر افزایش نرخ بهره آمریکا بر قیمت بیت کوین

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

تاثیر سیاست‌ های اخیر فدرال رزرو بر بازارهای مالی کاملا مشهود هستش و بازار ارزهای دیجیتال نیز از این قافله مستثناء نیست. تصمیم دولت آمریکا برای افزایش نرخ بهره به منظور مهار تورم، یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر ریزش اخیر بازار رمزارزهاست.

کارشناسان بازار، از رکورد جدید سختی شبکه بیت‌کوین، ممنوعیت رمزارزها در روسیه، افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا و غیره، به عنوان عوامل دخیل در ریزش اخیر بازار یاد می‌کنن. بیماری همه‌گیری کرونا در جهان، که از سال 2020 پیچید و اقتصاد همه ی کشور ها رو با رکود مواجه کرد و بیش از پیش کشور امریکا رو متوجه خودش کرد و تجربه ‌ای که دولت آمریکا از بحران مالی سال ۲۰۰۸ داشت واژه ‌ای به نام تیپرینگ به وجود آمد. زمانی که بحران اقتصادی ایجاد می ‌شه، دولت ‌ها به منظور خروج از این بحران و جلوگیری از رکود اقتصادی، با چاپ پول و خرید اوراق، بازارهای مالی را حمایت می‌کنن. بدین صورت، دولت ‌ها به اقتصاد شوکی وارد می‌کنن تا سقوط نکن.

زمانی که چاپ پول انجام می ‌شه، تورم قابل توجهی را به دنبال خودش میاره، در دسامبر ۲۰۲۱، فدرال رزرو اعلام کرد که تورم آمریکا ۷ درصد بوده. از ژانویه ۱۹۸۲(۴۰ سال پیش)، چنین تورمی مشاهده نشده بود و امریکا مجبوره که تورم را کنترل کنه، میزان پول چاپ شده را کمتر کنه و از این رو مجبوره که نرخ بهره را بالا ببره. سیاستی که در آن تزریق پول انجام می‌ شه، سیاست انبساطی نام داره و سبب حمایت از بازارهای مالی می ‌شه. در سیاست انقباضی نیز پول چاپ شده برگردانده می ‌شه و نرخ بهره را بالا می‌ بره. به نظر کارشناسان، فلسفه بیت‌کوین که از سال ۲۰۰۸ به وجود آمد، این بود که سایر بازارهای مالی را کنار بزنه و خلاف جهت آن ها شنا کنه. اما با این حال، در سال ۲۰۲۱، بازارهای مالی با بیت‌کوین رابطه مستقیمی داشتن. به عبارتی دیگه، بیت‌کوین خوراک خود را از سایر بازارهای مالی می گیره. به عنوان مثال، بیت‌کوین رفتار مشابهی با شاخص ‌های مهم مانند داو جونز و نزدک و اس‌اند پی ۵۰۰ داشت. 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

و در مورد سیاست ‌های دولت آمریکا برای مهار تورم و تاثیر آن بر بیت‌کوین باید بگیم که؛ کارشناسان اظهار داشتن که، بیت‌کوین از اخبار بازارهای مالی تاثیر می گیره و به اصطلاح، پول ‌هایی که نسبت به بازارهای دیگر ترسو هستن، وارد بازار رمزارز دیجیتالی می شن، باعث می ‌شه که سرمایه‌گذاران با کوچک ‌ترین نوسانی بترسن و از بازار ارز های دیجیتالی خارج بشن. به عبارت دیگه، در مورد تاثیر افزایش نرخ بهره آمریکا بر قیمت بیت کوین می تونیم بگیم که، بیت‌کوین بازه‌ های ۴ ساله داره. به این صورت که هر ۲۱۰ هزار بلاک در طول ۴ سال ساخته می ‌شه و هر بلاک به طور متوسط در ۱۰ دقیقه تشکیل می‌ شه و بعد از آن هاوینگ اتفاق میافته و پاداش ‌ها نصف می شه.

در این بازه چهار ساله، واکنش بیت‌کوین معمولا به این صورته که در طول سال نخست، روندی تقریبا ثابت یا حتی ریزشی داشته، یک سال و نیم تا دو سال بعد رشد می‌کنه و بعد از آن اصطلاحا خواب زمستانی کریپتو رخ می‌ده. همه این ها با افزایش نرخ بهره آمریکا بر قیمت بیت کوین شاهد ان بوده ایم، که باعث شده قیمت بیت کوین کاهش پیدا کنه. بحث بعدی مبحث به روز و جذابی هستش که اشنایی با نتیجه پنهان جنگ در اوکراین بر قیمت بیت کوین خالی از لطف نیست.

10- نتیجه پنهان جنگ در اوکراین بر قیمت بیت کوین

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

با توجه به تنش های موجود بین دو کشور روسیه و اکراین و شدت گرفتن ان ایا بر روی قیمت بیت کوین تاثیر خواهد گذاشت؟ در این قسمت از مقاله عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین چیست؟ می خواهیم راجع به این بحث کنیم که نتیجه پنهان جنگ در اوکراین بر قیمت بیت کوین تاثیر داره یا خیر؟ همزمان با افزایش تنش ‌ها میان دو کشور روسیه و اوکراین و آغاز رسمی جنگ، بسیاری از بازارهای مالی تحت تاثیر آن، نوسان ‌های شدیدی داشتن. بیت کوین و رمزارزها نیز از این موضوع مستثنی نبود، اما بیت کوین پس از یک ریزش سریع، دوباره به روند خود بازگشت اما چقدر ریزش داشت؟

به نقل از کارشناسان اقتصادی، بیت کوین که در نواحی ۳۷ تا ۳۸ هزار دلار درحال نوسان بود با خبر جنگ ریزش کمتر از ۱۰ درصدی را تجربه کرد و به نواحی ۳۴ تا ۳۵ هزار دلار رسید و بلافاصله با حجم خرید سنگینی که در این ناحیه اتفاق افتاد دوباره به ناحیه ۳۷ تا ۳۸ هزار دلاری بازگشت؛ یعنی در کمتر از یک روز.

در مواقع جنگ، بیت کوین همبستگی بیشتری با طلا پیدا می‌کنه. بخاطر حجم بازار کم بیت کوین و اینکه هنوز به جایگاه اصلی خودش نرسیده، هنوز دست‌کاری های راحت ‌تری در این بازار نابالغ و جوان به نسبت سایر بازارها رخ می‌ده. طبیعتا یک مقدار دست کاری قیمت، ممکنه اتفاق بیفته، از این جهت که، یک ریزش آنی به واسطه خبر جنگ رخ داد. اما آن چیزی که از منظر تحلیل تکنیکال نمایانه این که، خبر جنگ روی بیت کوین تاثیر زیادی نزاشت.

این کارشناسان اقتصادی بر این باورن که؛ بر خلاف انتظار عموم که فکر می کردن بیت کوین با خبر جنگ به زیر ۳۰هزار میره یا قراره تا ۲۰ و ۲۵ هزار ریزش کنه یا سقوط وحشتناکی داشته باشه خرید‌ های سنگینی توسط سرمایه گذاران بازار انجام شده، توسط کسانی که حجم پول و صبر بیشتری دارن روی این رمز ارز سرمایه گذاری کردن تحت تاثیر قرار نگرفتن و با هوش و ذکاوت خردمندانه به خرید ادامه دادن. در نتیجه می تونیم بگیم که جنگ تاثیر چندانی روی قیمت بیت کوین نداشته و برای بازار کریپتوکارنسی یک خبر منسوخ هست. یعنی اگر قرار بود بیت کوین شارپ ریزش کنه یا بازار دچار بحران مشابه زمان کرونا بشه باید این اتفاق تا الان می‌افتاد، اما برعکس آن رخ داد و واقعا نه تنها بیت کوین در جایگاه قیمتی خود باقی مانده بلکه حجم معاملات سنگینی هم روی بیت کوین در حال انجام هستش که تفسیر آن همان افزایش همبستگی با طلاست. در بخش بعدی به مطالعه، ماینرها چه تاثیری بر قیمت بیت کوین دارند؟ رو می پردازیم.

11- ماینرها چه تاثیری بر قیمت بیت کوین دارند؟

نوبت به این رسیده تا در این بخش از مقاله حاضر به بررسی همبستگی میان قیمت بیت کوین و ورود سرمایه ماینرها به صرافی ‌های ارز دیجیتال بپردازیم و اطلاعات کافی در این زمینه برای شما ارائه بدیم. به نظر توکن آنالیست (TokenAnalyst)، میان ورود سرمایه‌ های استخرهای استخراج به صرافی ‌ها و قیمت بیت کوین همبستگی وجود داره. «ستریس پاریباس» (Cetris Paribus) در تاریخ نوامبر (۱۹ آبان) در این خصوص معتقده که؛ قیمت بیت کوین و جریان سرمایه ماینرها به صرافی ‌ها به یکدیگر ارتباط دارن. انت پول در سال ۲۰۱۹ هیچ سرمایه ‌ای را وارد صرافی‌ ها نکرده، این یعنی نقد کردن سرمایه ‌ها به صورت فرابورسی.

به نظر می ‌رسه که در سال ۲۰۱۹ ماینرهای بیشتری به سمت معاملات فرابروسی میرن یا هم اینکه بیشتر ارزهای خود را نگه می‌دارن. هر سال تقریبا ۶۵۷ هزار بیت کوین ماین می ‌شه، با احتساب هزینه‌ ها، چیزی در حدود ۲۷۰ هزار بیت کوین درآمد ماینرهاست. از این میزان تا به اینجای سال ۳ درصد از ارزهای استخراج شده، یعنی تقریبا ۸,۵۰۰ بیت کوین از طریق صرافی‌ ها به فروش رسیده. 
برخی از استخرهای استخراج ترجیح میدن که، به جای استفاده از صرافی ‌ها، به صورت فرابورسی ارزهای خود را معامله کنن، چرا که با قیمت بهتر و کمیسیون کمتری می ‌تونن بیت کوین ‌های خود را بفروشن، این در حالیِ که بسیاری با این یافته‌ ها موافق نیستن.

با وجود اینکه نسبت به یافتن دلیلی برای ارتباط میان ماینرها و تغییرات قیمت بیت کوین، پرداختیم، اما داده‌ ها نشان میده که، همبستگی میان این دو متغیر چندان قوی نیست. پس می تونیم اینگونه نتیجه بگیریم که، علی رغم افزایش شدید قیمت بیت کوین، موجودی ماینرهای بیت کوین رو به افزایش هست. پس در واقع این ماینرها بیشتر به دنبال نگه ‌داری ارزهای خود در سال جاری هستن.

جمع بندی و نتیجه گیری 

عوامل بسیاری بر قیمت ارز های دیجیتال تاثیر میزارن، ما سعی کردیم که در مقاله حاضر با عنوان عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین چیست؟ به توضیح برخی از عوامل تاثیر گذار موثر بپردازیم. پس خالی از لطف نیست که بدونین عوامل تاثیر گذار بر قیمت یک ارز با عوامل موثر در قیمت یک ارز دیگر ممکنه تفاوت داشته باشه پس ما نمی تونیم افزایش یا کاهش قیمت ها را در تمامی ارزها به یک دلیل نسبت بدیم. هم چنین لازمه قبل از انجام هرگونه معامله ‌ای در این بازار، تمام عوامل تعیین‌کننده ی قیمت بیت کوین را مطالعه کنین تا در بلند مدت سود بالایی کسب کنین. امیدواریم این مقاله مورد کسب علم و فیض شما عزیزان قرار گرفته باشه.


نظرات کاربران در مورد عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین
سوال امنیتی :1+34 = ?