عوامل تعیین کننده ارزش NFT

1401/06/09


عوامل تعیین کننده ارزش NFT؛همون طور که میدونین دنیای ارز های دیجیتال بعد از گذشت 10 سال، جایگاه ویژه ای در بین سرمایه گذاران بزرگ و همچنین مردم عادی پیدا کرد و مردم با سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال، تونستن دارایی خودشون رو در برابر تورم و بی ارزش شدن پول حفظ کنن. اما در این چند سال اخیر پلتفرم های جدیدی و وابسته به بلاک چین پا به میدان گذاشتن و تونستن در این مدت کم سود های هنگفتی رو نصیب سرمایه گذاران خودشون بکنن. یکی از این پلتفرم های NFT ها یا توکن های غیر قابل معاوضه هستش.

امروزه بسیاری از مردم به جای خرید ارز های دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم، ترجیح میدن تا یک اثر دیجیتالی NFT با ارزش رو خریداری کنن و با گذشت زمان و کارایی اون NFT بتونند کسب سود کنن. ما در این مقاله سعی داریم تا به اینکه NFT چیست و عوامل تعیین کننده ارزش NFT ها بپردازیم و به شما کمک کنیم تا با بررسی تمام جوانب یک پروژه NFT، بتونین بهترین سرمایه گذاری رو داشته باشین.

NFT چیست؟

NFT چیست؟

توکن های غیر مثلی یا NFT یا به اصطلاح Non-Fungible Token از انواع دارایی های رمز نگاری هستن. در علم اقتصاد اگه هر کالا یا دارایی که واحد های اون قابلیت تعویض داشته باشن به اون دارایی، مثلی یا قابل تعویض Fungible گفته میشه. این نوع از دارایی ها رو نمیتونیم بر دیگری ارجح بدونیم؛ اما درNft  ها واحد های اون خصوصیات منحصر به فردی دارن که اونو از واحد های دیگه جدا میکنه که در اصطلاح، Nft های غیر مثلی میگیم. برای مثال وقتی کسی خدمتی رو انجام میده و بابت اون، باید صد هزار تومن بگیره؛ میتونه این مبلغ رو به صورت اسکناس های ده هزار تومنی یا دو تراول پنجاه هزارتومنی دریافت کنه.

عوامل تعیین کننده ارزش NFT

1. کمیاب بودن

اولین و مهم ترین فاکتور در عوامل تعیین کننده ارزش NFT ها، کمیابی و عرضه محدود اون هست. در ارز های دیجیتال یک کوین هر چقدر عرضه محدود تری داشته باشه میتونیم بگیم که یک امتیاز مثبت برای اون پروژه محسوب میشه. در NFT ها نیز این مسئله صدق میکنه؛ به طوریکه که سازنده و خالق اون اثر هنری که به صورت NFT ایجاد کرده، یک عدد مشخصی رو تعیین کنه؛ به عبارتی اگه عرضه NFT مد نظر محدود باشه، میتونیم با بررسی فاکتور های دیگه ای که در ادامه بهش میپردازیم، اقدام به خرید بکنیم. برای مثال کالکشن bored ape yacht club یا میمون های خسته، در زمان معرفی گفتن فقط 10 هزار اثر در کالکشن ایجاد خواهد شد و بیشتر از 10 هزار NFT تولید نمیکنن؛ به همین دلیل هست که در طی زمان این NFT ها سود های قابل توجهی رو به خریداران این پروژه داد و افراد معروف رو جذب این سیستم کرد.

2. سودمندی

عوامل تعیین کننده ارزش NFT

NFT چه در دنیای فیزیکی و چه در دنیای دیجیتال کاربرد زیادی داره؛ به عنوان مثال، بعضی از NFT ها در زمین های متاورس کارایی دارن و میتونن از اونا در بازی ها به عنوان زمین های مجازی یا آواتار استفاده بشن. این ویژگی  NFTها به اونا ارزش فوری میده که با گذشت زمان بسته به محبوبیت پروژه قیمتشون افزایش یا کاهش پیدا می کنه. در واقع، وقتی در جامعه بازیکنان یک بازی غیرمتمرکز رشد می کنه و افراد حاضرن به دلیل کارایی و سودمندی اونا در پلتفرم های مختلف، سرمایه قابل توجهی برای یک کالایی منحصر به فرد و ارزشمند بپردازن.

3. نقدینگی

هر چه نقدینگی یک NFT یا کالکشن زیاد باشه ارزش اون  NFTنیز بالاتر هست. سرمایه گذاران همیشه ترجیح میدن در NFT هایی سرمایه گذاری کنن که از حجم معاملات بالایی برخوردار هستن زیرا نقدینگی بالا ریسک نگهداری NFT ها رو کاهش میده و فروشنده زمان زیادی رو برای فروش NFT صرف نمیکنه. NFT های ساخته شده بر اساس استاندارد ERC میتونن به راحتی بر روی پلتفرم های مختلف بدون اصطکاک زیاد معامله شن و توسط خریداران بالقوه اتریوم خریداری شن. این موضوع به طور قابل توجهی ارزش اون NFT ها رو افزایش میده و افراد رو ترغیب میکنه که زود تر از بقیه اقدام به خرید اون بکنن. NFT هایی که بر بستر اتریوم ساخته نشدن، اغلب از کمبود نقدینگی رنج میبرن و ارزش اون  NFTدر بیشتر مواقع کاهش پیدا میکنه. کارشناسان بر این باورند که شرکت‌ها باید اقتصاد رمزی ارائه بدن که به نوبه خود کاربرانش رو تشویق کنه تا تعامل با NFT های خودشون رو افزایش بدن و با آنها معامله کنند و در نتیجه عمل نقدینگی صورت بگیره.

4. اثبات اجتماعی

اثبات اجتماعی مرتبط با پروژه NFT یکی از عوامل تعیین کننده ای هست که ارزش اون NFT را تعیین میکنه. بررسی جنبه های اون در پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام میتونه به فرد در سنجش میزان پذیرش NFT مد نظر کمک کنه. اگه میزان محبوبیت و ترند بودن اثر کم باشه و افراد بسیار کمی در مورد اون حرف بزنن، به معنی این هست که اونا هنوز نتونستن زمینه محکمی برای خودشون ایجاد کنن.

5. تاریخچه مالکیت

هویت صادر کننده و صاحبان قبلی یه NFT در قیمت و ارزش اون در آینده تاثیر به سزایی داره؛ به عبارتی NFT های ایجاد شده توسط افراد برجسته یا نهاد های شرکتی از ارزش مالکیت بالایی بهره میبرن و افراد با خرید اونا مالکیت اثر دیجیتالی رو به خودشون انتقال میدن که در این صورت با گذشت زمان میتونه پروژه از ارزش بالایی برخوردار شه و شما با صاحب شدن اون NFT میتونین پیشنهاد قیمتی بالاتری رو برای فروش اثر دریافت کنین.

6. قابلیت همکاری

عوامل تعیین کننده ارزش NFT

یکی دیگه از مواردی که در عوامل تعیین کننده ارزش NFT تاثیر گذار هست، قابلیت همکاری یه NFT با پروژه های دیگه هست. برای مثال در بازی ها اگه سلاحی رو به صورت NFT خریداری کنین و در بازی های مختلف استفاده کنین ارزش اون NFT به مرور زمان افزایش پیدا میکنه و کاربر های دیگه رو علاقه مند برای خرید NFT شما به قیمت بالاتر از قیمتی که شما خریدین میکنه.( به خصوص اگه NFT شما دارای ویژگی کمیابی و نادر بودن باشه، شانس شما افزایش پیدا میکنه)

کاربرد NFT ها

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) یک فناوری نوظهور هست که در حال حاضر بیشتر برای تجارت آثار هنری و شخصیت‌های بازی است. NFT ها میتونن برای نمایش اشیاء فیزیکی، محتوای دیجیتالی و تصاویر دو بعدی و سه بعدی نیز مورد استفاده قرار بگیرن. در ادامه میخوایم بیشتر به این موضوع بپردازیم و کاربرد NFT ها رو دقیق تر بیان کنیم.

1. اطمینان از اصالت محصول

در حال حاضر یکی از مشکلات جهان، محصولات غذایی تقلبی مانند مکمل ها و داروها هستن؛ NFT ها میتونن با ردیابی محصولات غذایی به حل این مشکل کمک کنن؛ تصور کنین فقط یک کد QR مکمل غذایی رو که آنلاین خریدین رو اسکن می‌کنین و کل مسیر اون محصول رو از تاریخ تولید تا ارسال، مشاهده میکنین. در نتیجه، محصولاتی که به اشتباه ادعا میکنن در یک کشور خاص ساخته و تهیه شدن، با استفاده از NFT  میتونیم بفهمیم که محصول مورد نظر اصلی هست یا تقلبی.

2. سوابق پزشکی

عوامل تعیین کننده ارزش NFT

دفتر کل NFT میتونه سوابق پزشکی افراد رو بدون به خطر انداختن اطلاعات شخصی بیمار یا خطر دستکاری در خودش ذخیره کنه؛ زیرا تراکنش‌های NFT قبل از اضافه شدن دائمی به بلاک چین روی چندین گره اعتبارسنجی میشن و اطمینان حاصل می‌کنن که هر رکورد دقیق و ایمن از تلاش‌های مخرب برای دستکاری هستش.

همچنین برنامه های کاربردی NFT به طور خاص برای کمک به متخصصان مراقبت های بهداشتی طراحی شدن؛ یکی از این نمونه ها گواهی های تولد NFT هست که می تونه توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای نوزادان صادر بشه. صدور این NFT ها برای هر کودک می تونه راهی موثر برای ایجاد سریع هویت مادام العمر در بلاک چین باشه که به گواهی تولد اونا مرتبط هستش و بعد با برنامه های NFT این تاییده صورت بگیره. دفتر کل NFT همچنین روش‌های ایمن‌تری برای ذخیره داده‌های حساس پزشکی ارائه میکنه و در عین حال به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی مجاز دسترسی های لازم رو صادر میکنه.

3. مالکیت معنوی و اختراع

عوامل تعیین کننده ارزش NFT

NFT ها یک ابزار کاربردی برای محافظت از مالکیت معنوی و صاحب اختراع به شماره می آید. توکن‌های ان اف تی همچنین به کاربران این اجازه رو میده که مالکیت خودشون رو بر هر محتوایی ثابت کنن. NFT ها همچنن می تونن برای محافظت و تأیید مالکیت نوآوری ها یا اختراع استفاده بشن و داده های لازم رو برای تأیید فراهم کنن. در نتیجه یک دفتر کل عمومی ایجاد میشه که تمام تراکنش های مربوط به مالکیت معنوی و تاریخ ثبت اختراع و صاحب اثر رو مستند می کنه.

4. زنجیره تامین

عوامل تعیین کننده ارزش NFT

همانطور که در بالا ذکر کردیم، محصولات مختلف به خصوص در صنایع غذایی، تأیید اینکه از کجا اومدن و اینکه آیا اصالت کالا تایید شده هست یا نه بسیار دشوار هست اما با استفاده از بلاک چین، NFT ها رو میتونیم به یک محصول متصل کنیم و به هر کدوم یه شناسه NFT بدیم که قابل دستکاری و تغییر نباشن. علاوه بر این موارد NFT ها همچنین می تونن به شرکت ها این توانایی رو بدن که محصولات خودشون رو از خط تولید و از طریق حمل و نقل و تحویل ردیابی کنن و به مشتریان در مورد آنچه که پول خرج می کنن و همچنین حفظ شفافیت در زنجیره تامین یک شرکت کمک بکنه.

5. صنعت بازی

عوامل تعیین کننده ارزش NFT

NFT ها در صنعت بازی نیز مورد استفاده قرار میگیرن و میشه قابلیت های جذابی رو در این حوزه ایجاد کرده. ان اف تی ها به توسعه دهندگان بازی راهی برای گسترش نام تجاری خود و ایجاد جریان درآمدی میدن در حالی که به گیمرها انگیزه بیشتری داده میشه تا اگر از قبل دارای شخصیت ها یا آیتم هایی در آن هستن، به بازی کردن و کسب در امد از این روش ادامه بدن. پیشنهاد می کنیم مقاله 5 بازی آینده دارNFT  را هم مطالعه کنین تا اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست بیارین.

NFT ها همچنین امکان تجارت آسان تر در بازی ها رو فراهم می کنه که میتونه ارزش اون NFT رو افزایش بده، زیرا بیشتر مواقع NFT ها در بازی درجه متفاوتی از نادر بودن و کمیاب بودن رو دارن؛ در نتیجه صاحبان NFT نیازی به نگرانی در مورد کلاهبرداری نخواهند داشت زیرا هیچ واسطه ای در کار نیست و تراکنش ها بلافاصله از طریق بلاک چین انجام میشه.

6. تهیه بلیط

عوامل تعیین کننده ارزش NFT

یکی دیگه از کاربرد NFT ها در دنیای پیرامون که در آینده تمام شرکت ها به این روش روی میارن، تهیه بلیط با NFT هست. در آینده از NFT ها برای جایگزینی مناسب جهت خرید بلیط ها استفاده میشه. برای مثال کارت‌های پارکینگ رو میشه با بلیط‌های NFT جایگزین کرد که به هر کدوم از اونا شناسه منحصربه‌فردی اختصاص داده بشه که پس از ورود به منطقه ممنوعه برای اهداف اعتبارسنجی و بررسی استفاده کنن.

مزایا و معایب استفاده از NFT ها

هر بازار و هر سرمایه گذاری یکسری مزایا و معایبی رو به دنبال داره که افراد باید قبل از ورود به حوزه مد نظر و سرمایه گذاری در اونا این مزایا و معایب رو بدونن و ریسک های احتمالی اون رو بپذیرن.

مزایا NFT ها

• قابلیت انتقال

• کمیابی

• داشتن اصالت

• غیر قابل تقسیم شدن

• امنیت بالا

• داشتن حق مالکیت

معایب NFT ها

• سرعت پایین

• فضای پولشویی حاکم بر NFT ها

• عدم پشتیبانی قوی

معروف ترین و گران ترین NFT های فروخته شده

از زمان ساخت اولین NFT در سال 2014 تا به امروز ان اف تی های بسیاری پا به میدان گذاشتن و سعی کردن شهرت جهانی پیدا کنن و سرمایه گذاران رو مجذوب خودشون کنن. پروژه‌هایی مانند CryptoPuncks ها،Bored ape yacht club  و ... صنعت NFT رو متحول کردن و از نظر خلاقانه بودن و میزان مشهور بودن، عملکردی عالی به جای گذاشتن.

فروش NFT در سال های اخیر به شدت افزایش یافته و بسیاری از معروف ترین NFT ها میلیون ها دلار درآمد کسب کردن اما وقتی صحبت از NFT های گران قیمت میشه این اعداد چقدر میتونن بالا برن؟ ما در ادامه به گران ترین ان اف تی های دنیای دیجیتال میپردازیم.

• The Merge (91.8 m) 

معروف ترین و گران ترین NFT های فروخته شده

در این مجموعه 30000 کلکسیونر برای خرید قطعات این NFT گرد هم اومدن.

• First 5000 Days (69.3 m)

معروف ترین و گران ترین NFT های فروخته شده

این NFT توسط شخصی به نام مایک وینکلمن (ملقب به بیپل) در طی 13 سال ایجاد شده که حاوی 5000 اثر هنری منحصر به فرد هست. این NFT در حراجی کریستی به قیمت 69 میلیون دلار به فروش رفت که لقب گران ترین NFT که تا به حال توسط یک شخص به فروش رسیده، گرفت.

• Humen One (28.985 m)

معروف ترین و گران ترین NFT های فروخته شده

 یک نقاشی هیبریدی 360 درجه از هنرمندی به نام بیپل.

• CryptoPunk #5822 (24 m)

معروف ترین و گران ترین NFT های فروخته شده

 گران ترین NFT از سری ان اف تی های کریپتو پانک ها تا به الان.

• Bayc #8817 (3.4 m)

معروف ترین و گران ترین NFT های فروخته شده

 گران ترین ان اف تی Bored Ape Yacht Club معروف به میمون های خسته.

چرا NFT ها از اهمیت بالایی برخوردارند؟

توکن‌های غیرقابل تعویض، تکامل مفهوم نسبتاً ساده ارزهای دیجیتال هستن؛ این پلتفرم ها سیستم‌های مالی مدرن شامل سیستم‌های تجاری پیچیده و وام برای انواع مختلف دارایی، از املاک و مستغلات گرفته تا قراردادهای وام و آثار هنری می باشن. با فعال کردن نمایش دیجیتال دارایی های فیزیکی، NFT ها گامی رو به جلو در اختراع مجدد این زیرساخت ها به شمار میرن.

مطمئناً، ایده نمایش دیجیتالی دارایی‌های فیزیکی چیز جدیدی نیست و استفاده از شناسایی منحصر به فرد در گذشته نیز وجود داشت؛ با این حال، هنگامی که این مفاهیم با ادغام فضای بلاک چین مقاوم در برابر دستکاری قراردادهای هوشمند ترکیب میشه، به یک نیرویی قوی برای تغییر زیر ساخت ها تبدیل میشه.

شاید مهم ترین مزیت NFT ها کارایی اونا باشه؛ تبدیل یک دارایی فیزیکی به دارایی دیجیتال بسیاری از فرآیندها رو ساده می کنه و همچنین سبب حذف واسطه های میشه. NFT هایی که آثار هنری دیجیتال یا فیزیکی رو در فضای بلاک چین نشان میدن، نیاز به شخص ثالث رو از بین میبرن و به هنرمندان این اجازه رو میدن که مستقیماً با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنن. اونا همچنین میتونن فرآیندهای تجاری رو بهبود ببخشن.

همچنین توکن های غیر قابل تعویض برای شناسایی هویت یک شخص بسیار کارامد هستن. برای مثال گذرنامه های فیزیکی رو در نظر بگیرید که باید در هر بار ورود و خروج کنترل و بررسی شن. با تبدیل گذرنامه های فردی به NFT، که هر کدام ویژگی های شناسایی منحصر به فرد خودشون رو دارن، میشه این فرآیندهای ورود و خروج برای حوزه های قضایی رو ساده تر کرد. با گسترش این موارد، با استفاده از NFT ها میتونیم یک هدف مدیریتی در قلمرو دیجیتال ایجاد کنیم.

آیا NFT ها امن هستند؟

برای کسی قصد که سرمایه گذاری در NFT هارو داره، میخواد بدونه که از نظر امنیتی NFT ها تا به الان چطوری عمل کردن و آیا به اندازه ارز های دیجیتال ایمن هستن یا نه!

 توکن‌های غیرقابل تعویض، که از فناوری بلاک چین درست مانند ارزهای دیجیتال استفاده میکنن، دارای امنیت بالایی هستن به طوری که ماهیت توزیع شده بلاک چین ها، هک NFT ها را بسیار سخت میکنه اما یکی از خطرات امنیتی برای NFT ها این هست که اگر پلتفرم میزبان یه NFT از کار بیفته، ممکنه دسترسی به توکن مد نظر رو از دست بدین.

جمع بندی

در دنیای امروز و صنعت بلاک چین، میلیون ها NFT وجود دارن که به دلایل گوناگونی ایجاد شدن. مهم ترین نکته ای که باید در انتخاب این NFT ها برای سرمایه گذاری رعایت کنین اینه که باید تمام فاکتور های خرید NFT که در این مقاله بهش اشاره کردیم رو در نظر بگیرین و بعد اقدام به خرید بکنین. در بعضی مواقع خرید یک ان اف تی خوب و با اصالت، بهتر از خرید و سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال هستش. ما در این مقاله سعی کردیم به موضوع عوامل تعیین کننده ارزش NFT ها بپردازیم و اهمیت بررسی تمام جوانب برای خرید یک NFT اشاره کنیم.


نظرات کاربران در مورد عوامل تعیین کننده ارزش NFT
سوال امنیتی :4+30 = ?