غول های فناوری در بلاک چین کدامند؟

1401/06/31


غول های فناوری در بلاک چین کدامند؟ بلاک چین، یکی از بستر های آنلاینی هستش که شرکت های بزرگی در اون سرمایه گذاری کردن. بعضی از این شرکت ها، خیلی کوچیکن و تاثیر زیادی در افزایش کاربران بلاک چین ندارن اما بعضی از شرکت ها مثل شرکت آلفابت که به عنوان مادر گوگل شناخته میشه، تاثیر به سزایی در افزایش محبوبیت بلاک چین ها داشته و بالاترین میزان سرمایه گذاری رو داشتن. 

بازار ارز دیجیتال شرکت تحقیقاتی به نام blockdata داره. این شرکت فعال ترین غول های فناوری در بلاک چین رو از سال 2021 تا 2022 تحت بررسی قرار دادن و فعال ترین اونها رو ارائه کردن. از فعال ترین حوزه های فناور در بلاک چین می تونیم به تنسنت، آلفابت، سامسونگ با بیشترین تعداد پروژه، مایکروسافت و پی پال اشاره کنیم. علاوه بر این، شرکت های سونی، اپل و آی بی ام هم جزء غول های فناوری در بلاک چین محسوب میشن.

در این مقاله شما رو با مشخصات این نوع شرکت ها آشنا میکنیم. اما بهتره قبل از اینکه در مورد غول های فناوری صحبت کنیم، در مورد ماهیت بلاک چین اطلاعات بیشتری به دست بیارم. پس بیاین بریم ادامه مقاله تا با بستر بلاک چین و شرکت های فعال در اون آشنا بشیم.

مقاله پیشنهادی: فناوری ارز دیجیتال چیست؟

آشنایی با بلاک چین 

بلاک چین بستر و یا پلتفرم آنلاینی هستش که از اون برای ثبت اطلاعات و گزارش های مالی استفاده میشه. یکی از ویژگی های جالب بلاک چین اینه که امنیت بالایی داره و امکان حذف و یا هک اطلاعات در اون وجود نداره چون تمامی اطلاعات بین اعضای شبکه به اشتراک گذاشته میشن.

غول های فناوری در بلاک چین

بلاک چین برای اولین بار برای ارز بیت کوین استفاده شد تا بتونه اطلاعات مربوط به تراکنش این نوع ارز رو ثبت کنه. در واقع این نوع تکنولوژی و فرایند رو میشه زنجیره ای از بلوکه ها تعریف کرد. از ویژگی های جالب بلاک چین این هستش که دارای سیستم هش هستش. هش نوعی رشته متنی هستش که از یه تابع ریاضی تبعیت میکنه و باعث افزایش امنیتش میشه. 

کاربرد های بلاک چین

از مهم ترین کاربرد های بلاک چین می تونیم به ثبت اطلاعات و گزارش های مالی بیت کوین اشاره کنیم. جالبه بدونین که با استفاده از این نوع بستر، هیچ خطر امنیتی ارز بیت کوین رو تهدید نمی کنه و امکان دوبار خرج کردن در اون وجود نداره. 

علاوه بر این، از اون برای انتخابات الکترونیکی هم استفاده میشه. با استفاده از بلاک چین امکان تقلب در نتیجه انتخابات به صفر می رسه. علاوه بر این، می تونیم با استفاده از این سیستم، دارایی هامون رو به توکن تبدیل کنیم و اونارو به صورت یه دارایی انتقال بدیم. 

بلاک چین دارای قرارداد های هوشمند هستش، به این معنی که این نوع قرارداد ها می تونن بدون نیاز به واسطه به طور خودکار معامله رو بین دو طرف انجام بدن. بلاک چین می تونه تمامی اطلاعات مربوط به قرارداد های هوشمند رو در خودش ذخیره کنه. 

رهگیری اطلاعات یکی دیگه از کاربرد های فناوری بلاک چین هستش. از اونجایی که اطلاعات تراکنش رو ذخیره می کنه بهترین راه برای جلوگیری از سودجویی و کلاهبرداری افراد شناخته میشه. بانکداری، حق کپی رایت، جلوگیری از انتشار اخبار جعلی، دادگاه ها، تجارت از جمله دیگر زمینه های کاربرد بلاک چین شناخته میشن. 

غول های فناوری در بلاک چین

در واقع، بلاک چین رو میشه پایه و اساس ارز بیت کوین دونست که بدون نیاز به واسطه، در انتقال توکن ها با سرعت زیاد کمک می کنه و تمامی اطلاعات تراکنش های انجام شده در اون ذخیره میشن. بلاک چین یه برنامه غیرمتمرکز هستش. یعنی اینکه برای انجام امور مالی نیازی به حضور واسطه و شخص ثالث نداره. شاید بشه گفت، این ویژگی یکی از بهترین ویژگی های بلاک چین هستش که اونو معروف کرده. 

علاوه بر این، شفافیت زیادی داره. یعنی جزئیات تمام تراکنش ها با دقت کامل در بلاک چین ذخیره شده و نشون داده میشه. علاوه بر این اطلاعات به تمام اعضای شبکه بلاک چین ارسال میشه و این باعث افزایش اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین میشه. 

اطلاعات بلاک چین 

 همونطور که در بخش قبل هم بهش اشاره کردیم، بلاک چین زنجیره ای از بلوکه هایی هستش که وظیفه ثبت اطلاعات تراکنش ها رو بر عهده دارن. هر کدوم از این بلوکه ها دارای سه بخش هستن که عبارتند از:

غول های فناوری در بلاک چین

اطلاعات مربوط به ارسال کننده و دریافت کننده، اطلاعات مربوط به تراکنش ها و تمام جزئیات انتقال و اطلاعات خاص هر کدوم از بلوکه ها. 

جالبه بدونین که اطلاعات بلوکه ها با هم متفاوته. هرکدوم از اونا دارای کد شناسایی به نام هش هستن که با توجه به این کد ها شناسایی میشن. اولین بلوک این زنجیره به نام زنجیره جنسیس شناخته میشه. 

مقاله پیشنهادی: بلاک چین چیست؟

نحوه عملکرد بلاک چین

بلاک چین محل ذخیره انجام تراکنش های مالی هستش. برای همین، به منظور داشتن بلاک چین ابتدا باید درخواست انجام تراکنش رو داشته باشید. یعنی اینکه یه تراکنش انجام بدین. سپس تراکنش توسط شخص انجام میشه و اطلاعات تراکنش ارسالی به شبکه نود انتشار پیدا می کنه. بعد وظیفه نودهاست که وضعیت تراکنش کاربر رو تایید کنن. در مرحله آخر هم با انجام تراکنش جدید و طی تمامی این مراحل، یه بلوک جدید به زنجیره بلوکی اضافه میشه. 

انواع بلاک چین

بلاک چین به چند نوع مختلف طبقه بندی میشه. بلاک چین عمومی، بلاک چین خصوصی، بلاک چین هیبریدی و کنسرسیوم. حالا ببینیم هر کدوم از اینا چه ویژگی هایی دارن.  

غول های فناوری در بلاک چین

بلاک چین عمومی بیشتر برای ارز های بیت کوین و اتریوم استفاده میشه که تمامی اطلاعات رو در خودشون ثبت می کنن و بعد در اختیار عموم قرارمی دن. در واقع این نوع بلاک چین متعلق به همه ست.ب بلاک چین خصوصی برای فرد یا افراد خاصی ایجاد شده. معمولا سازمان های دولتی و خصوصی از این نوع بلاک چین استفاده می کنن.

بلاک چین کنسرسیوم نوعی از بلاک چین هستش که به صورت نیمه متمرکز عمل می کنه. یعنی توسط چند گروه کنترل میشه. هم به صورت عمومی وجود داره و هم به صورت خصوصی. بلاک چین هیبریدی، ترکیبی از بلاک چین عمومی و خصوصی هستش. در این نوع بستر، تمامی کاربرها این امکان رو دارن که خودشون تعیین کنن چه کسانی میتونن به صفحه اصلی اونا دسترسی پیدا کنن. 

تا این بخش از مقاله در مورد ماهیت بلاک چین صحبت کردیم اما وقتشه که بریم و در مورد موضوع اصلی مقاله، غول های فناوری در بلاک چین اطلاعاتی به دست بیاریم. در بخش قبل اسامی تمامی شرکت های مهم سرمایه گذار در بلاک چین رو اسم بردیم و حالا می خوایم در مورد هرکدوم از اونا بیشتر بدونیم.

غول های فناوری در بلاک چین عبارتند از: 

  • شرکت مایکروسافت 

شرکت مایکروسافت یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین شرکت هایی هستش که در فناوری بلاک چین هم فعالیت خیلی زیادی داشته. به عنوان مثال، سرویس محاسبات ابری به نام آژور یکی از سرویس هایی هستش که از بلاکچین استفاده میکنه. دارای شبکه دیگه ای به اسم بلاک چین آژور هستش که با استفاده از شبکه های از پیش تعیین شده، می تونیم برنامه های خودمون رو بسازیم. 

شرکت معروف فروش قهوه به اسم استارباکس هم از این نوع فناوری برای ردیابی دانه های قهوه فروخته شده استفاده میکنه. شرکت هوایی جی ای اوییشن هم برای ثبت اطلاعات مربوط به بخش هوانوردی از فناوری بلاک چین استفاده میکنه. 

  • شرکت سامسونگ

شرکت سامسونگ یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده وسایل الکترونیکی در جهان است که بالاترین تاثیر را در دنیای ارز دیجیتال داشته است. این شرکت از بهترین تولید کننده های تلفن همراه و نیمه رسانا است که مورد علاقه کاربران حوزه ارز دیجیتال می باشند. شرکت سامسونگ از تولید کنندگان ای سیک هستش که از اون برای استخراج بیت کوین استفاده میشه.

غول های فناوری در بلاک چین

زمانی که قیمت بیت کوین افزایش یافت، نیاز به خرید ماینرهای ای سیک هم افزایش یافت. علاوه بر این، دارای کیف پول های رمز دار مخصوصی هستش که در هر تمام سری های این نوع گوشی پیدا میشه. 
 

  • شرکت آی بی ام 

شرکت آی بی ام به عنوان یکی از بهترین شرکت ها در زمینه ثبت و پذیرش اختراعات شناخته میشه. این شرکت از فناوری بلاک چین برای تامین نیروی اینترنت اشیا استفاده کرد. در واقع با استفاده از این سیستم، لوازم خانگی تولید شده می تونن با محیط اطرافشون به طور مستقل در تعامل باشن. از مهم ترین فعالیت های این شرکت می تونیم به ایجاد بلاک چین آی بی ام اشاره کنیم. علاوه بر این، بلاک چین آی بی ام فود تراست هم نوع دیگه ای از بلاک چین های این شرکت هستش. 

شرکت هایی مثل نستله و یونیلیور و خرده فروشی والمارت برای ردیابی غذا از این سیستم استفاده می کنن. 

  • شرکت سونی 

شرکت سونی در دنیا به خاطر تولیدات الکترونیکی با کیفیتش شناخته شده هستش. این شرکت از فناوری بلاک چین در زمینه های مختلف تحصیلی، اموزشی، حقوق، قانونی، موسیقی استفاده می کنه. علاوه بر این، از فناوری هوش مصنوعی و بلاک چین در زمینه موسیقی استفاده کرد و تونست در تولید موسیقی و تفکیک سازها به پیشرفت خوبی برسه. 

  • شرکت های اپل و گوگل 

شرکت های اپل و گوگل از مهم ترین و پر قدرت ترین غول های فناوری در بلاک چین شناخته میشن. 

مقاله پیشنهادی: مرورگر بلاکچین blockchain explorer چیست؟

سخن پایانی 
بلاک چین یکی از مهم ترین پایه های بازار ارز دیجیتال هستش که اهمیت خیلی زیادی در جلوگیری از سودجویی ها و کلاهبرداری های مختلف داره. بلاک چین یه نوع بستر آنلاین هستش که برای ذخیره اطلاعات مربوط به تراکنش های مالی ایجاد شده و توسعه پیدا کرده. هر ارز دیجیتال، بلاک چین منحصر به فرد خودش رو داره.

در این مقاله سعی کردیم شمارو با ماهیت بلاک چین و غول های فناوری در بلاکچین آشنا کنیم که تاثیر زیادی در افزایش روند و توسعه این نوع بستر و پلتفرم آنلاین داشتن. شرکت هایی مثل اپل، گوگل، سامسونگ و ... جزئی از این غول ها هستن. 

 


نظرات کاربران در مورد غول های فناوری در بلاک چین کدامند؟
سوال امنیتی :7+83 = ?