فناوری هش تراکنش TXID چیست؟

1401/06/12


فناوری هش تراکنش TXID چیست؟زمانی که شما از طریق بانک، مبلغی رو برای کسی می فرستین، رسید بانکی دریافت میکنین. اگر دقت کنید روی این رسید معمولا کد پیگیری هست. این کد چیه؟ در واقع این کد به منزله سندی هست که همه اطلاعات اون انتقال در آن قرار داره و اگر به دلایلی انتقال شما با مشکلاتی رو به رو بشه، شما با این کد می تونید ادعا کنید که تراکنشی را به این مبلغ در فلان تاریخ یا ساعت برای فردی به فلان نام انجام دادین.  

 تا به حال براتون پیش اومده که پس از اینکه ارزی رو به دیگران انتقال بدین، طرف دریافت کننده، از شما هش تراکنش رو بخواد؟ آیا با TXID آشنایی دارین؟ آیا چیزی راجب شناسه تراکنش شنیدین؟ خب، در این مقاله سعی داریم همه موارد مرتبط با موضوع فناوری هش تراکنش یا TXID یا شناسه تراکنش را که یکی ازمهمترین و با ارزش ترین فناوری های ارز های دیجیتال به حساب میاد رو براتون شرح بدیم.

فناوری هش تراکنش TXID چیست؟

فناوری هش تراکنش TXID چیست؟

تا حالا شنیدین که اثر انگشت هر فرد فقط مختص خود اون فرد هست؟ یعنی هیچ دو فردی رو نمی تونین پیدا کنین که اثر انگشت یکسان داشته باشن. جالبه بدونین نه تنها اثر انگشت یه فرد با فرد دیگه کاملا متفاوته بلکه انگشت های خود اون فرد هم شبیه هم نیست. البته بجز دوقلوهای همسان که نسخه ژنهاشونم شبیه همه!.... بگذریم.. 
هش ها در سیستم های امنیتی برای اطمینان از عدم دسترسی به پیام های منتقل شده، نقش ایفا می کنن؛ فرستنده هشی از پیام را تولید و رمزگذاری و ارسال می کنه. هش، HASH الگوریتم یا برنامه ای هست که یک ورودی را به یک خروجی تبدیل میکنه. این تابع یک ورودی را که ممکنه، عدد یا ترکیب عدد با کاراکتر باشه (00gd457mjlfh) به رشته ای از اعداد با طول ثابت تبدیل میکنه. از آنجا که شبکه بلاکچین ارزها، در درجه اول باید امنیت بالایی داشته باشه. لذا توابع هش اساس کار این شبکه ها برای رمز نگاری تراکنش ها هستن. هر انتقال یا تراکنشی که در بستر شبکه های بلاکچین رخ میده، دارای یه شناسه است.
 این شناسه مختص شبکه بیت کوین نیست بلکه برای تمام انتقالاتی که در بستر هر نوع شبکه ارزی انجام میشه، یه شناسه تراکنش صادر میشه. همون طور که اثر انگشت که مختص خود فرد است؛ شناسه تراکنش  Transaction Hashهم مختص اون تراکنش هست و کاملا منحصر به اون تراکنش هست. هش تراکنش شامل آدرسی هست که اگر این آدرس رو در بلاکچین اکسپلور اون شبکه جست و جو کنین، میتونین همه اطلاعات این انتقال رو ببینین.
اما ماهیت هش تراکنش چیست؟ هش تراکنش کدیست، شامل زنجیره هایی از کاراکترها متشکل از حروف و اعداد که در شناسایی اون معامله خاص به کار میره. هش تراکنش، لینک تراکنش، کد تراکنش، آی دی تراکنش، هش معامله، شناسه TXID، Transaction Hash ID، TX Hash، Transaction Hash، Transaction ID همگی به معنای شناسه تراکنش هستن.

آیا فرستادن هش تراکنش به دیگری، میتواند اطلاعات کیف پول ما را تهدید کند؟

برخلاف شناسه های پرداخت بانکی که در آن ها اطلاعات شخصی و هویتی فرد واریز کننده و دریافت کننده هم قابل رهگیری هست؛ شناسه های تراکنش به هیچ عنوان حاوی اطلاعات کلیدهای شخصی کیف پول شما نبوده و صرفا اطلاعاتی از معامله را شامل میشه. پس اگر شما شناسه واریزتون رو با گیرنده تراکنش به اشتراک بزارید؛ جای هیچ نگرانی نداره.
برای هر انتقالی که شناسه تراکنش صادر میشه، این شناسه نشون میده که این تراکنش یا انتقال به نحو احسن انجام شده و توسط ماینر ها یا اعتبار سنج ها تایید شده است. به این جهت هست که بعد از تراکنش معمولا فرد دریافت کننده ارز، از شما شناسه تراکنش TXID  رو میخواد تا خیالش از بابت انتقال راحت بشه. 

هش تراکنش چه اطلاعاتی را به ما می دهد؟

هش تراکنش شامل اطلاعاتی مثل: آدرس فرستنده، آدرس گیرنده، مقدار وجه انتقالی، تاریخ تراکنش،کارمزد تراکنش، ارتفاع بلاک، تعداد تاییدیه ها است.

TXID را چگونه می توانیم مشاهده کنیم؟

پیدا کردن Transaction Hash ID از طریق سایت بلک چین: 

هش تراکنش چیست؟

برای پیدا کردن Transaction Hash ID وارد سایت بلاک چین شبکه مورد نظرتون میشن و در بخش اکسپلور آدرس کیف پولتون رو جستجو میکنین. برای این منظور آدرس جستجوگر مهمترین بلاک چین‌ها رو انجا براتون لیست میکنیم. اگر آدرس بلاک چین مورد نظرتون داخل این لیست نباشه، فقط باید تو گوگل اسم این ارز را با پسوند Explorer جستجو کنید. 
در این قسمت آدرس اینترنتی برخی از مهم ترین سایت های بلاک چین رو لیست کردیم. تقریبا طریقه جستجو TXID در همه این سایت ها مشابه هست.

  • سایت شبکه بلاک چین بیت کوین (BTC): blockchain.com
  • سایت شبکه بلاک چین اتریوم (ETH): etherscan.io
  • سایت شبکه کاردانو (ADA): explorer.cardano.org
  • سایت شبکه بلاکچین بایننس کوین (BNB): bscscan.com
  • آدرس اینترنتی ارز تتر (USTD): tronscan.org | etherscan.io
  • آدرس اینترنتی ارز ریپل (XRP): xrpscan.com
  • آدرس اینترنتی ارز دوج کوین (DOGE): dogechain.info
  • آدرس اینترنتی ارز ترون (TRX): tronscan.org
  • آدرس اینترنتی سولانا (SOL): solana.com

از اونجایی که نحوه مشاهده هش تراکنش در اکثر سایت ها، مشابه هم هست، سایت اتریم رو برای این کار انتخاب کردیم. برای مثال شما میخواید تراکنشی رو که به تازگی در شبکه اتریم انجام دادین رو از داخل سایت اتریم پیگیری کنین و جزئیات تراکنشتون رو به طور کامل ببینین. برای این منظور، وارد سایت اتریم به نشانی https://etherscan.io/ میشن. 

هش تراکنش چیست؟

قسمت اکسپلور که با کادر قرمز مشخص شده آدرس ولتتون را وارد میکنین و سرچ رو میزنین. سایت بلافاصله اطلاعاتی از موجودی حساب شما رو میاره. این اطلاعات شامل بالانس حساب و حجم اتریم شماست. بالانس حساب شما زمانی که شما هیچ پوزیشنی بازی از معاملات نداشته باشین؛ برابر با همون مقدار اتریومی است که شما در حسابتان دارین. همچنین می تونین توکن های اضافه شده به کیف پولتون رو، در این قسمت ببینین.

TXID چیست

در قسمت پایین این صفحه، کلیه تراکنش هایی که تا به امروز درون این شبکه انجام دادین رو به ترتیب زمان انجام تراکنش، براتون میاره. کلیه تراکنش ها، تراکنش های داخلی و انالیز تراکنش های شما را به صورت نموداری براتون میاره. با کلیک روی یه تراکنش خاص ریز اطلاعات مربوط به اون تراکنش براتون نمایش داده میشه.

هش تراکنش چیست؟

این ریز اطلاعات شامل شناسه تراکنش در اولین سطر، وضعیت تراکنش، آدرس فرستنده و گیرنده، مقدار وجه انتقالی، برچسب زمانی تراکنش یا تاریخ تراکنش،کارمزد تراکنش، ارتفاع بلاک، تعداد تاییدیه ها و ... است.

فناوری هش تراکنش چیست؟

پیدا کردن Transaction Hash ID از طریق کیف پول:

برای مثال، شما قصد دارین، مقدار تتر انتقالی خود رو به فردی دیگر، از تراست ولتتون پیگیری کنین و شناسه تراکنش رو مشاهده کنین. برای این منظور وارد کیف پول تراست ولتتون میشن. سپس وارد شبکه TRC20 تتر میشین. سپس گزینه Receive راکلیک میکنین. در این مرحله اپلیکیشن، آدرس کیف پولتون رو نمایش میده. 

هش تراکنش چیست؟

در این صفحه از کیف، اطلاعاتی مثل زمان ساخت کیف پول، موجودی کیف پول و.. را نشون میده که با کلیک گزینه Transfer و قرار گرفتن در تب trc20 (شبکه ترون) کلیه تراکنش هایی که در این شبکه انجام دادین (تراکنش های ورودی یا خروجی) را میتونین ببینین.
اولین گزینه همان هش تراکنش است. عبارت رو به روی Hash را کپی کنید و در اختیار دریافت‌کننده قرار بدهید. ممکن است شناسه تراکنش رو به روی TXID نوشته شده باشد.

هش تراکنش

کلام پایانی:

در مقاله فناوری هش تراکنش TXID چیست؟ درباره شناسه تراکنش یا هش تراکنش چیست؟ صحبت کردیم. هش تراکنش به صورت کدی رمز گذاری شده و زنجیره ای از کاراکترهای عددی و حرفی هست که از الگوریتم های تابع هش در شبکه بلاکچین حاصل شده است. هش تراکنش یا TXID به منزله رسید پرداخت و واریزتون است. در این مقاله نحوه مشاهده شناسه تراکنش یا هش تراکنش از کیف پول تراست ولت و سایت شبکه های بلاک چین تشریح و توضیح داده شد.


نظرات کاربران در مورد فناوری هش تراکنش TXID چیست؟
سوال امنیتی :7+46 = ?