بررسی و تحلیل دوج کوین از ابتدای عرضه تا امروز (پیش بینی آینده دوج کوین)

1402/06/16
بررسی و تحلیل دوج کوین از ابتدای عرضه تا امروز (پیش بینی آینده دوج کوین)

ارز دیجیتال دوج کوین یکی از قدیمی ترین ارزهای دنیاست که محبوبیت زیادی رو بین کاربران فضای مجازی داره. این ارز بین ایرانی ها هم طرفدارای زیادی رو داره. قبلا تو مقاله ای جداگانه، بهتون شرح دادیم که دوج کوین چیست؟ همچنین گفتیم که چه کسایی و با چه انگیزه ای ای ارز رو ساختن.

با توجه به اینکه روند اصلاحی کریپتو کارنسی ها داره به انتهای خودش میرسه، سوالات زیادی در مورد آینده دوج کوین پرسیده میشه. قراره تو این مقاله به طور اختصاصی در مورد گذشته و آینده Doge Coin صحبت کنیم، همچنین شرح میدیم که چرا حتما باید دوج داشته باشیم. همچنین قراره قیمت هایی که این رمز ارز میتونه تا چند سال آینده بهشون برسه، گفتگو میکنیم.

Doge coin چیست؟

در حال حاضر دوج کوین یکی از پرطرفدار ترین آلت کوین های بازاره، که تو سال 2013 ساخته شده. سازنده های اصلی این ارز بیلی مارکوس و جکسون پالمر هستن که در اون زمان با اسم مستعار شیبوتشی ناکاموتو (Sibetoshi Nakamoto) در حال فعالیت بودن. اونا بدون اینکه برای ارز دیجیتال دوج کوین تبلیغی کنن و یا برای فروشش بازاریابی درست و حسابی انجام بدن، اون رو به بازار روانه کردن. در واقع اونا پروژه ی خاصی نداشتن و تنها هدفشون از ساخت دوج کوین شوخی با جامعه کریپتوکارنسی بود.

تعجب نداره اگه بعتون بگم که DOGE اوایل عرضه شدنش، هیچ هدف خاصی رو نداشت، در حالی که بقیه ی پروژه هایی که تو بازار عرضه میشدن، مدت زیادی رو صرف ایده پردازی و انتخاب یک هدف مناسب کرده بودن. اما بعد از چند ماه فعالیت و معامله این ارز، حامیان اولیه ی اون تصمیم گرفتن که دوج کوین رو به چیزی بیشتر از یه سیستم پرداخت خودمونی و شوخی تبدیل کنن؛ اونا میخواستن که از این ارز به عنوان یه واحد پول برای پرداخت انعام به کاربرهای اینترنتی و همچنین انجام امور خیریه استفاده کنن. جالبه بدونین که در حال حاضر جامعه ی این ارز بیشتر در حال انجام کمک های بشر دوستانه از جمله کمک به حیوانات خیابانی هستن. این افراد با الهام گرفتن از اسم شیبوتسی، به خودشون لقب شیبی رو دادن و ثابت کردن که همیشه برای انجام دادن کار های خیر خواهانه پیش قدم هستن.

 این رمز ارز چون برخلاف بعضی از ارزهای دیجیتال مشابه خودش تونست از همون ابتدا هوادارای زیادی رو جذب کنه، از سال 2013 تا به الان همیشه بین برترین ارزهای بازار بوده. شاید باورتون نشه ولی ارز دیجیتال دوج کوین اوایل فعالیتش، سایت رسمی نداشت و بیلی مارکوس بعد از اینکه محبوبیت بالای این ارز رو دید، سایتی با دامنه dogecoin.com راه اندازی کرد.

ویژگی های ارز دیجیتال دوج کوین:

همان طور که اشاره شد دوج کوین یک ارز دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاکچین است که در سال 2013 توسط برنامه نویسانی با نام های بیلی مارکوس و جکسون پالمر ایجاد شد. یکی از ویژگی‌های برجسته دوج کوین، سرعت بالا در تایید تراکنش‌هاست. به دلیل استفاده از یک الگوریتم سنگینتر به نام "Scrypt"، دوج کوین توانسته است زمان تایید تراکنش‌ها را به حدود یک دقیقه کاهش دهد، در مقایسه با بیت کوین که معمولا تا 10 دقیقه طول می‌کشد. علاوه بر آن، دوج کوین هزینه تراکنش کمتری نیز دارد. این به این معنی است که کاربران می‌توانند به راحتی مقدار کمی دوج کوین برای تراکنش‌های روزانه خود به صورت سریع و با هزینه کم استفاده کنند. از طرفی، دوج کوین دارای جامعه فعالی است که برخی از آن‌ها را به عنوان "شیبیده‌های دوج" می‌شناسند. این جامعه با خلاقیت و شوخ‌طبعی خود، دوج کوین را به یک ارز دیجیتال پرطرفدار و قابل قبول تبدیل کرده است. در نهایت، مهمترین ویژگی دوج کوین می‌تواند همان ارزش اجتماعی آن باشد. این ارز با شعار "همه عاشقان را به دوج کوین بپیوندانید" شناخته می‌شود و به عنوان یک ارز دیجیتال با ارزش اجتماعی، در برخی از حملات سایبری و حملات رمزنگاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا یک سگ نماد ارز دیجیتال Doge coin است؟

لوگویی که برای این ارز در نظر گرفته شده، یه سگ از نژاد شیبا اینو (Shiba Inu) هستش. داستان انتخاب این سگ به عنوان نماد دوج کوین خیلی جالبه. قضیه مربوط میشه به سال 2013 که این سگ تبدیل به یکی از محبوب ترین میم هایی شده بود که تو شبکه های اجتماعی دست به دست میشن. این محبوبیت به اندازه ای جدی شد که همون سال تبدیل به میم برتر سال شد؛ پالمر در اون زمان مشغول ساخت دوج کوین بود، تصمیم گرفت که از این تصویر به عنوان نماد ارزش استفاده کنه.

تعداد کل دوج کوین ها

یکی از مهمترین مواردی که روی قیمت و ارزش یه کالا تاثیر میزاره، تعداد است؛ چون هرچه قدر که عرضه ی یک محصول مثل ارز دیجیتال محدود و کم باشه، با بیشتر شدن تقاضا برای اون قیمتش هم افزایش پیدا میکنه. این موضوع تو بازار رمز ارزها هم صدق میکنه و معمولا ارز هایی که تعداد محدودی دارن و یا به شکل دوره ای با استفاده از توکن سوزی تعدادشون رو کاهش میدن، تو بلند مدت سود بیشتری رو به صاحبانشون میدن.

وقتی که دوج کوین ساخته شد، قرار بود که فقط 100 میلیارد واحد ازش عرضه بشه، ولی با تغییر اهداف این ارز توسعه دهنده های اون تصمیم گرفتن که متناسب با اهداف جدیدش، اونو تغییر بدن. به همین خاطر این محدودیت رو برداشتن. به این ترتیب از سال 2015 به بعد که استخراج دوج کوین به 100 میلیارد واحد رسید، هر سال 5 میلیارد ارز Doge coin به این تعداد اضافه میشه. به این ترتیب حدودا بعد از بیست و شش سال تعداد دوج کوین ها دو برابر میشه.

شاید فکر کنین که با این سیستم، ارز دیجیتال Doge coin با گذشت زمان ارزشش رو از دست میده و دیگه هیچ کس از اون استفاده نمیکنه. ولی باید بگم که این کار باعث شده که دوج کوین کاربردی شبیه به پول واقعی رو داشته باشه. این سیستم باعث میشه که همواره قیمت دوج کوین پایین باشه، اینطوری میشه ازش برای انجام تراکنش های کوچک هم استفاده بشه. اگه شما با استفاده از ارزهایی که قیمت بالایی دارن به یه نفر پول بفرستین، هزینه ی زیادی به عنوان کارمزد ازتون دریافت میشه؛ اما با استفاده از دوج کوین ارسال مبالغی در حد دو دلار هم با پرداخت کمترین هزینه براتون ممکن میشه.

مزایا و معایب دوج کوین

هر چیزی در کنار مزایایی که داره، میتونه یه سری ایراد هم داشته باشه. ارز دیجیتال دوج کوین هم با وجود مزیت هایی که نسبت به پلتفرم های مشابه داره، یکسری عیب و ایراد داره:

  1. همونطور که قبلا هم گفتیم، یکی از مزایای این شبکه کارمزد ناچیز تراکنش های این ارز هستش. همین مورد دلیل خوبی برای توجیه محبوبیت بالای این ارز هستش. بیشتر افراد فقط به خاطر اینکه دوج کوین برای انجام تراکنش های کوچک به صرفه است از اون استفاده میکنن.
  2. با توجه به اینکه محدودیت تعدادی که برای ارز دیجیتال Doge coin در نظر گرفته شده بود، برداشته شده؛ این ارز جزو ارزهای تورم زا نیست.
  3. درسته که تکنولوژی بلاک چین بسیار امن هستش، اما هنوز هم ایراداتی رو داره که میشه با استفاده از اونها، به این سیستم نفوذ کرد. یکی از این ایرادات، حمله ی 51 درصدی ها به بلاک چینه. این اتفاق وقتی رخ میده که بیش از 51 درصد ماینر ها و استخراج کنندگان، با هم دست به یکی کنن و یا این که شبکه به قدری کوچک باشه که یک نفر به تنهایی بتونه پنجاه و یک درصد اونو در اختیار بگیره.

به این ترتیب اون گروه و یا فرد تراکنش های جعلی رو وارد بلاک چین میکنن و اونا رو تایید میکنن. البته بعد از اینکه بلاک چین های لایت کوین و دوج کوین با هم ادغام شدن، ترتیب دادن یه حمله 51 درصدی به دوج کوین، کار نسبتا سختی شد.

  1. یکی دیگه از مزایایی که توسعه دهنده های دوج کوین برای این شبکه فراهم کردن، ترکیب شبکه های لایت کوین و دوج کوین بوده؛ اینکار برای این انجام شده که امنیت هر دو بلاک چین افزایش پیدا کنه. بعد از انجام گرفتن اینکار، ماینر ها میتونستن به طور همزمان هر دوی این ارز ها رو استخراج کنن.
  2. باید بگم که بزرگترین ایرادی که دوج کوین داره، اینه که بعد از اقداماتی که تو سال 2015 روی اون انجام شده، هیچ توسعه یا بروزرسانی جدیدی روی اون اعمال نشده. اما با این وجود همچنان بین ارزشمند ترین ارز های بازار قرار گرفته.
  3. در حال حاضر مدیریت و سازماندهی بخش بزرگی از دوج کوین به دست افراد داوطلبی که تو جامعه ی اون وجود دارن، انجام میشه. از طرفی هم توسعه دهنده های زیادی وجود ندارن که روی بهبود این ارز کار کنن. مخصوصا از وقتی که جکسون پالمر از دوج کوین کنار کشید این اوضاع بدتر شد.
  4. درسته که ایردات زیادی مثل تکنولوژی قدیمی، توسعه ی ضعیف، مشکلات فنی و. . . در مورد دوج کوین وجود داره، اما همه ی این موارد در برابر حمایت های متعصبانه و همه جانبه ی طرفدارای دوج کوین مشکل بزرگی به حساب نمیاد. در واقع بزرگترین مزیت دوج کوین داشتن چنین طرفدار هاییه. این افراد به منظور تشویق کسایی که برای معرفی ارز دیجیتال دوج کوین محتوا تولید میکنن، پاداش میدن.

اعتقاد اصلی طرفدار های دوج کوین اینه که این ارز مشکل حرص و طمع رو حل میکنه، چون تنها ارزی هستش که اعضای جامعه ی اون به قیمتش اهمیت چندانی نمیدن. در واقع حتی اگه قیمت ارز دیجیتال Doge Coin به صفر هم برسه، طرفداراش به اندازه ای راضی هستن که این ارز قیمت های چند صد دلاری رو ببینه.

آیا دوج کوین به روشی برای پرداخت تبدیل می­شود؟

یکی از جالب ترین چیزایی که در مورد دوج کوین وجود داره، محبوبیت این رمز ارز بین جوان تر ها و افراد کم سن و سال هستش. اندازه گیری این محبوبیت کار سختی برای فعالان حوزه کریپتوکارنسیه. ارز دیجیتال دوج کوین که به عنوان یه شوخی اینترنتی کارش رو آغاز کرده بود، الان بیش از 36 میلیارد دلار ارزش داره. جالبه بدونین که پامپ قیمتی این ارز از تابستان سال قبل، با کلیپ هایی که تو شبکه اجتماعی TikTok در مورد این ارز وایرال شد، شروع پیدا کرد.

اگه دوج کوین رو مثل موشکی که هدفش رسیدن به ماه هستش تصور کنیم، طرفداران این ارز تو شبکه های مجازی به عنوان سوخت این موشک هستن. تو مصاحبه ای که به تازگی با ران نئونر (Ran Neuner) به عنوان بنیانگذار و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری Onchain Capital انجام شده، به طور کامل در این مورد صحبت کرده. همچنین به کاربران جوان تیک تاک و ردیت پیشنهاد کرده که با تبلیغ Doge coin، اون رو به یه ابزار مناسب برا انجام معاملات تبدیل کنن.

در واقع دوج کوین تکنولوژی و تکامل کافی برای تبدیل شدن به یه روش پرداخت رو نداره ولی جامعه ی این ارز دیجیتال میتونن با حمایت از این ارز، چنین چیزی رو براش محقق کنن. طبق یکی از نقل قول های نئونر که تو وب سایت کوین تلگراف منتشر شده: افرادی که دوست ندارن از قوانین پیروی کنن (آنارشیست)، روی دوج کوین سرمایه گذاری میکنن تا نشون بدن که میتونن هر کار که بخوان رو انجام بدن. به باور نئونر، همیشه 20 درصد ماجرا به فناوری و تکنولوژی و 80 درصدش به پذیرش و محبوبیت یه ارز دیجیتال بستگی داره؛ که دوج کوین به خوبی تونسته 80 درصد مسیر رو طی کنه.

طبق یکی از نظرسنجی هایی که به وسیله ی گروه مالی Charles Schwab، برای اندازه گیری میزان محبوبیت تجارت رمز ارزها بین جوانان انگلستان انجام شده؛ بیشتر از 50 درصد این سرمایه گذاران که تو رده سنی 18 تا 37 سال هستن، زوی رمز ارزها سرمایه گذاری کردن. 25 درصد این افراد سهام شرکت های مختلف رو خریداری کردن. این مسئله به خوبی نشون میده که مقبولیت ارز های دیجیتال به شدت افزایش پیدا کرده و میتونه با حمایت طرفدارانش تو فضای مجازی و همچنین استفاده از اون برای پرداخت هزینه های روزمره، میتونه به عنوان یه ارز و سیستمی برای پرداخت کاربرد داشته باشه.

تاریخچه قیمت دوج کوین

با توجه به داده های قیمت Doge Coin که تو سایت Coin marketplace Cap به طور رایگان در اختیار همه گذاشته شدن، میتونیم نگاهی به گذشته ی ارز دوج کوین داشته باشیم. دلیل این کار اینه که معمولا قیمت از یه الگوی قیمتی خاص پیروی میکنه که با نگاه به گذشته میشه به اون الگو پی برد و بر اساس اون جهت حرکت قیمت تو آینده رو پیش بینی کرد.

اگه نگاهی به نمودار قیمتی این ارز بندازیم، متوجه میشیم که دوج کوین سلطان حرکت های شارپ تو بازار کریپتوکارنسیه. همونطور که تو تصویر میبینین، بعد از هر صعود سریعی که قیمت Doge Coin تجربه میکنه، با همون سرعت هم ریزش میکنه. اگه به حرکت قیمت از اواسط سال 2015 تا به الان دقت کنین، میتونین تغییر روند نمودار رو ببینین. اگه بیشتر دقت کنین، متوجه میشین که معمولا بعد از این صعود و سقوط ها، قیمت دوج کوین تو یه محدوده شروع به رِنج زدن (در جا زدن) میکنه و بعد دوباره به روند صعودی خودش ادامه میده.

پیشنهاد ما اینه که نمودار قیمت این ارز رو تحت نظر بگیرین تا بتونین کف های قیمتی این ارز رو پیدا کنین و با مدیریت سرمایه و به شکل پله ای اقدام به خرید دوج کوین کنین. همونطور که میبینین قیمت این ارز همیشه صعودی بوده و تو بلند مدت سود های زیادی رو به سرمایه گذاراش داده، به همین خاطر هم بهتره که این ارز رو مدت طولانی نگهدارین.

جالبه بدونین که کمترین قیمت Doge coin تا امروز حدودا 0.000085 دلار بوده، که تو سال 2015 به اون رسیده، و الان بعد از 6 سال حدودا 328 هزار درصد افزایش رو تجربه کرده. برای اینکه راحت تر بتونین حساب و کتاب کنین باید بگم که تو اون سال قیمت دلار حدودا 3 هزار تومن بود؛ اگه اونموقع شما فقط یک دلار دوج کوین میخریدین، الان حدودا 92.5 میلیون تومن پول داشتین. اگه فقط یارانه یک ماهتون رو برای خرید دوج کوین اختصاص میدادین، 45 هزار تومنتون تبدیل به یک میلیارد و چهار صد میلیون میشد.

توجه داشته باشین که این سود، با توجه به قیمت امروز تعیین شده و اگه شما وقتی که قیمت دوج کوین تو سقف تاریخیش (0.73 دلار) بود، اقدام به فروش میکردین، سود خیلی بیشتری نصیبتون میشد. البته هنوز هم برای انجام دادن چنین سرمایه گذاری هایی دیر نیست. چون تحلیلگر های زیادی هستن که اعتقاد دارن، ارز دیجیتال Doge Coin میتونه تا بیست الی سی دلار هم بالا بره. تو ادامه ی همین مقاله بیشتر در مورد آینده Doge coin و پیش بینی قیمت دوج کوین صحبت میکنیم.

ممکنه که فکر کنین که چرا قیمت دوج کوین تو اولین روز هایی که عرضه شده بود، با وجود حمایت های فراوان نزولی بوده؟ برای گرفتن پاسخ این سوال بهتره به قسمت بعدی این مقاله مراجعه کنین.

اولین روز های عرضه دوج کوین

بیشتر سرمایه گذاران ایرانی از اطلاعات زیادی در مورد فراز و نشیب هایی که دوج کوین تو گذشته تجربه کرده برخوردار نیستن. تو کریسمس سال 2013 بود که دوج ولت به کاربرانش اطلاع داد که، سایتشون هک شده و هر تراکنشی که انجام میشه، به جای مقصدی که کاربرا میخوان به کیف پول هکر منتقل میشه. هرچند که در نهایت تیم Doge Wallet تونستن دوباره کنترل سایتشون رو بدست بگیرن، با این وجود 12 هزار دلار از سرمایه ی کاربراشون به سرقت رفت.

باید اضافه کنم که بن دورنبرگ (Ben Dorenberg) که در اون زمان یکی از اعضای هیئت بنیان گذاران دوج کوین بود، دست و دلبازی کرد و خسارت وارد شده به مالباخته ها رو بهشون برگردوند. البته بخشی از این مبلغ به وسیله ی حمایت های مالی جامعه ی ارز دوج کوین تامین شد.

یکی از سیستم هایی که برای پرداخت اتوماتیک و خودکار پاداش به کسانی که تو شبکه های اجتماعی Twitch، reddit و twitter فعالیت میکنن، طراحی شده، پلتفرم Dogetipbot بود. این پلتفرم کاملا مشابه Bitcointip عمل میکرد، با این تفاوت که از دوج کوین در اون استفاده میشد. متاسفانه سازنده ی این پلتفرم تو سال 2015 با کلاهبرداری دوج کوین از کاربرانش، ضربه ی بدی رو به اعتبار دوج کوین وارد کرد. این پروژه هم در نهایت تو سال 2017 به طور کامل ورشکسته و فراموش شد.

آینده دوج کوین از نظر ایلان ماسک

این میلیاردر به تازگی نظرش رو در مورد اینکه چطور میشه دوج کوین رو به روشی برای پرداخت تبدیل کرد، تو اکانت توییتری خودش به اشتراک گذاشته. به عقیده ی ایلان ماسک دوج کوین میتونه، با یه لایه ی اصلی سبکتر و سریع تر به چیزی که جامعه اش میخوان تبدیل بشه. طبق توییت های Elon Musk، با ایجاد چنین تغییراتی تو لایه دوج کوین میشه این شبکه رو نسبت به شبکه های اتریوم و بیت کوین ارجحیت داد. بیت کوین و اتریوم، دارای سیستم های معاملاتی چند لایه هستن که باعث شده لایه ی اصلی اونا کند بشه و هزینه ی تراکنش های اون افزایش پیدا کنه.

کاربرای زیادی از آقای ماسک در مورد رقابت سرعتی شبکه جدید دوج کوین با شبکه ویزا پرسیدن که در پاسخ این سوال، ایلان ماسک گفته که قرار نیست دوج کوین با سرعت ویزا رقابت کنه. با وجود این ادعا ها و توضیحات فنی دیگه ای که در مورد این موضوع تو یک رشته توییت تو صفحه رسمی ایلان ماسک منتشر شده، ویلی وو که یکی از تحلیلگر های برجسته ی آنچین هستش، این فرضیه ها رو تماما رد کرده. اون معتقده که طرحی که توسط ایلان ماسک برای دوج کوین ارائه شده، مجددا دنیا رو به سمت دولت ها و سیستم های پولی قدیمی برمیگردونه؛ دقیقا مثل وقتی که آمریکا اعلام کرد از استاندارد طلا جدا شده و با این کار تحولات زیادی رو تو واحد های پولی بوجود آورد.

با وجود همه ی این بحث ها و همچنین ریزشی که اخیرا تو بازار رمز ارزها اتفاق افتاد، ایلان ماسک همچنان به دنبال پیدا توسعه ی دوج کوین هستش. علاوه بر اون به تازگی هم پیشنهاداتی رو برای ایجاد تغییر تو ساختار هزینه و سیاست های شبکه دوج کوین ارائه کرده. همچنین طی یکی از نظرسنجی هایی که تو اکانت توییتریش در مورد پذیرفتن دوج کوین توسط تسلا انجام داد، که تو همون دوساعت اول بیش از 77 درصد کسایی که تو این نظر سنجی شرکت داشتن، گزینه بله رو انتخاب کرده بودن.

پیش بینی ارزش دوج کوین در آینده

با توجه به موضوعاتی که در مورد دوج کوین مطرح کردیم، باید تصمیم گیری برای خرید Doge coin و یا نخریدن اون براتون ساده تر شده باشه. اگه قراره که این ارز رو خریداری کنین بهتره به این نکته توجه داشته باشین که، صرافی ها جای ماسبی برای نگهداری از سرمایه هاتون نیستن. بهتره که برای نگهداری طولانی مدت ارز دیجیتال دوج کوین از کیف پول دوج کوین استفاده کنین. قبلا تو مقاله ای جدا بهترین کیف پول های دوج کوین و نحوه ساختشون رو آموزش دادیم.

پیش بینی ارزش دوج کوین در سال 2021

درسته که هنوز سال 2021 تموم نشده ولی تا همینجای کار، دوج کوین نوسانات زیادی رو تجربه کرده. خوشبختانه تو سال 2021 این ارز تونست یک سقف تاریخی جدید رو به ثبت برسونه، همچنین طرفدارای جدید و تازه نفسی رو به خودش جلب کنه. بیشتر تحلیلگر ها دلیل این رشد رو حمایت های ایلان ماسک میدونن که مفصلا در موردش صحبت کردیم.

پیش بینی ارزش دوج کوین در سال 2022

طبق پیش بینی هایی که در سایت مشهور و معتبر Wallet Investor در مورد آینده قیمت Doge coin منتشر شده، میتونیم انتظار داشته باشیم که این ارز تا انتهای 2022 به قیمت 0.6 دلار برسه. بسیاری از حامیان دوج کوین معتقدن که این ارز دیجیتال میتونه به یک دلار برسه و به یک استیبل کوین تبدیل بشه.

کلام پایانی

امیدواریم که تونسته باشیم چشم انداز مناسبی رو از آینده دوج کوین بهتون ارائه بدیم. بهتون پیشنهاد میکنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ارز، سری به مقاله های قبلی ما بزنین. همچنین برای خرید و فروش ارز دیجیتال Doge coin به سریعترین شکل ممکن از صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد بررسی و تحلیل دوج کوین از ابتدای عرضه تا امروز (پیش بینی آینده دوج کوین)
سوال امنیتی :5+60 = ?