لیکویید شدن liquidation چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

1401/07/14


لیکویید شدن liquidation چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟ موضوعی که در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اینانس بهش خواهیم پرداخت. لیکویید شدن یکی از مفاهیم اصلی و جدید بازار ارز دیجیتال هستش که آشنایی با اون برای هر فرد درگیر با ارز دیجیتال یه امر ضروری به شمار میاد. از اونجاییکه بازار ارز دیجیتال یکی از جدید ترین بازارهای مالی آنلاین هستش، بسیاری از افراد با اصطلاحات اون، آشنایی ندارن. لیکویید شدن یا liquidation، یکی از همین مفاهیم هستش که می خوایم در این مقاله شما رو با این مفهوم جدید، آشنا کنیم. پس بریم ادامه مقاله و بحث اصلی اون، لیکویید شدن چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟، را مورد بررسی قرار داده و در موردش صحبت کنیم. 

آشنایی با لیکویید شدن

آشنایی با لیکویید شدن

لیکویید شدن در بازار ارز دیجیتال به معنای بسته شدن حساب معاملاتی و اعطای تمامی دارایی های باقی مانده به طلبکار ها و سهامداران هستش. همونطور که میدونین، شرکت های فیزیکی در دنیای عادی، در صورتی که نتونن پرداخت های خودشون رو به موقع انجام بدن، دچار ورشکستگی میشن. این امر در بازار ارز دیجیتال هم پیش میاد. 

زمانی که کاربر، توانایی پرداخت هزینه ها رو نداشته باشه، ورشکست میشه و تمام دارایی اون به افراد مدعی انتقال داده میشه. یکی از ویژگی های بازار ارز دیجیتال این هستش که نوسان قیمت بسیار زیادی داره، به همین دلیل میشه گفت آماده لیکویید شدن هستش. 

شاید براتون سوال باشه که لیکویید شدن در چه زمانی اتفاق میفته؟ معمولا در بازار ارز دیجیتال، با کاهش ناگهانی قیمت یک ارز، صرافی ها به طور خودکار ارز کاهش یافته رو حذف می کنن. در نتیجه حذف، کاربر مقداری از داراییشون رو از دست داده و متحمل ضرر خیلی زیادی میشه. بهتره بدونین که در برخی مواقع ممکنه که کل دارایی کاربر از بین بره. 

در واقع این اتفاق رو میشه یکی از معایب بازار ارز دیجیتال دونست که آشنایی با اون میتونه به شما در برخورد با این اتفاق کمک کنه. 

مقاله پیشنهادی: تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن چیست؟

انواع لیکویید شدن

انواع لیکویید شدن

رخداد لیکویید به دو نوع مختلف، لیکویید جزئی و لیکویید کلی تقسیم میشه. حالا بریم با هم با دو نوع مختلف لیکویید شدن آشنا بشیم. 

لیکویید جزئی به لیکوییدی گفته میشه که تریدر یا کاربر، موقعیت اهرم دار رو برای کاهش زیان مسدود می کنه. در لیکویید شدن کلی نیز، زمانی که سرمایه اولیه کاربر به صفر میرسه، موقعیت مالی فرد هم بسته میشه. 

شاید براتون سوال باشه که لیکویید شدن به چه دلیل به وجود میاد. بریم بخش بعدی و شما رو با دلایل ایجاد لیکویید شدن ارز دیجیتال، آشنا کنیم. 

مقاله پیشنهادی: انواع نمودارهای قیمتی در ارزهای دیجیتال

دلایل رخداد عمل لیکویید شدن 

عمل لیکویید شدن در مواقع مختلفی ایجاد می شود. اگر تریدر ها از اهرم برای انجام معاملات فیوچرز و مارجین استفاده کنن، عمل لیکویید اتفاق میفته. جالبه بدونین که هرچقدر تعداد اهرم ها بیشتر باشه، ریسک انجام معامله هم افزایش پیدا می کنه. در واقع، استفاده از اهرم، خطر و ریسک معامله رو افزایش میده. وقتی کاربر برای دریافت وام از صرافی، از معامله اهرمی استفاده می کنه، دامنه نوسان معامله محدود شده و همین امر باعث ایجاد لیکویید شدن میشه. 

اگر کاربر بدون استفاده از اهرم وارد انجام معامله بشه، عمل لیکویید اتفاق نمیفته. به این رخداد، اسپات گفته میشه که در اون از اهرم برای انجام معامله استفاده نمیشه. در این نوع روش، کاربر توکن و دارایی خودش رو با قیمت لحظه ای میفروشه که در این صورت مالکیت دارایی خودش رو بر عهده داره. 

جالبه بدونین که استفاده از اهرم در برخی موارد، باعث سود دهی زیادی میشه. اما این امر زمانی اتفاق میفته که با آگاهی کامل و در شرایط مناسب انجام بشه. زمانی که تریدر و یا کاربر نتونه از معامله اهرم دار در شرایط مناسب استفاده کنه، دچار لیکویید شدن میشه. بهتره بدونین که هرچقدر لوریج انتخاب شده بالاتر باشه، عمل لیکویید هم با احتمال بالاتری رخ میده. 

نحوه جلوگیری از رخداد عمل لیکویید شدن 

نحوه جلوگیری از رخداد عمل لیکویید شدن

تا این بخش از مقاله، اطلاعات خوبی از عمل لیکویید شدن به دست آوردین. متوجه شدین که لیکویید شدن می تونه مقداری و یا کل دارایی شما رو از بین ببره و در واقع دیگه هیچ دارایی و سرمایه ای در بازار ارز دیجیتال برای خودتون نداشته باشین. مطمعنم براتون سوال پیش اومده که چطور میشه مانع انجام عمل لیکویید شدن شد. 

برای اینکه بتونین جلوی این اتفاق رو گرفته و از داراییتون محافظت کنین، باید اطلاعات خوبی درباره مدیریت حساب و مدیریت سرمایه به دست بیارین. 

• افزایش اطلاعات

همونطور که در بخش قبل هم اشاره کردیم، داشتن اطلاعات کافی و آگاهی کامل از روند بازار ارز دیجیتال می تونه به شما در افزایش سوددهی کمک کنه. بازار ارز دیجیتال دارای نوسان بسیار زیادی هستش، برای همین بهتره که با نحوه انجام تحلیل بنیادی و تکنیکال، آشنایی کامل داشته باشین. بهتره قبل از اینکه وارد مرحله سرمایه گذاری برروی ارز های مختلف بشین، نمودار قیمت اون رو مورد بررسی قرار بدین. برای انجام تمامی این عملکرد ها نیاز به زمان و دقت کافی دارین. 

• استفاده از معامله اسپات 

معامله اسپات، معامله ای هستش که در اون از معاملات اهرمی استفاده نمیشه. اگر در بازار ارز دیجیتال یه تازه کار هستین، بهتره از معامله اسپات استفاده کنین. یکی از مهم ترین اصول و پایه های بازار ارز دیجیتال، حفظ سرمایه هستش. برای اینکار بهتره فعلا از انجام معامله های فیوچرز و مارجین دوری کنین. 

مقاله پیشنهاد شده: مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

• یادگیری مدیریت سرمایه 

استفده از روش های نوین مدیریت سرمایه می تونه به شما در جلوگیری از عمل لیکویید شدن کمک کنه. در واقع میشه گفت، مدیریت سرمایه یکی از مهم ترین کار ها برای کنترل خطر معاملات انجام شده هستش. اگر بتونین میریت سرمایه درستی داشته باشین، نه تنها ضرر نکرده بلکه سود زیادی هم به دست میارین. در این مرحله بهتره به نکات مهمی توجه داشته باشین.

نسبت میزان سود به میزان ضرر معامله باید بیشتر از یک باشه. سعی کنین میزان پول معامله ای رو که برای انجام ترید به میون میارید، بیشتر از مقدار قبلی نباشه. طوری که حتی در صورت لیکویید شدن هم، بیش از 4 درصد از سرمایه تون رو از دست ندین. بهتره که برد استراتژی معاملاتی بیشتر از 50 درصد باشه. 

• استفاده از اهرم های پایین

استفاده از اهرم های پایین

اگر جزء افرادی هستین که دانش و اطلاعات کافی در مورد نحوه انجام معامله در بازار ارز دیجیتال رو دارین، بهتره که از اهرم های پایین 1 تا 5 استفاده کنین. این نوع اهرم ها دارای ریسک متوسطی هستن. به هیچ عنوان از اهرم های بالای 5 استفاده نکنین. این نوع اهرم ها دارای نوسان زیادی هستن و کوچکترین نوسان ممکنه باعث لیکویید شدن شما بشه. 

• عدم استفاده از معامله اهرمی 

جالبه بدونین که لیکویید شدن زیاد طول نمیکشه. با ایجاد نوسان در قیمت ارز، این اتفاق ممکنه در چند ثانیه رخ بده و شما تمام داراییتون رو از دست بدین. برای همین بهتره که از معامله های اهرمی استفاده کرده و روند بازار رو به خوبی دنبال کنین. عدم دقت در این مورد باعث ایجاد عمل لیکویید شدن میشه. 

• کنترل احساسات 

حضور در بازار ارز دیجیتال نیاز به دانش کافی و منطق داره تا بتونین به سوددهی خوبی از این طریق برسین. بازار ارز دیجیتال دارای نوسانات بسیار زیادی هستش. وجود نوسانات باعث ایجاد هیجان و تصمیم گیری های احساساتی میشه. بهتره برای جلوگیری از تصمیم های احساساتی از استراتژی های سودده استفاده کنین. 

• استفاده از استاپ لاس 

استاپ لاس یه برنامه کاربردی هستش که کاربران از اون برای جلوگیری از لیکویید شدن استفاده می کنن. این نوع برنامه به کاربر اجازه میده، زمانی که قیمت برخلاف انتظارشون حرکت می کنه، معامله در همون وقت فسخ بشه. در این صورت تریدر میتونه از داراییش محافظت کنه. 

شاید براتون سوال باشه که ایا عمل لیکویید برای تمام کاربرها اتفاق میفته؟ بهتره بدونین که این عمل به صورت اهرمی در معاملات مارجین و فیوچرز اتفاق میفته. برای همین میشه گفت تنها این نوع تریدر ها در معرض عمل لیکویید شدن قراردارن. تا این بخش از مقاله، بارها از کلمه مارجین و فیوچرز استفاده کردیم اما تعریفی از این دو اصطلاح به کار نبردیم. بریم ادامه مقاله و شما رو با دو مفهوم بازار ارز دیجیتال آشنا کنیم. 

معامله فیوچرز 

معامله فیوچرز معامله ای هستش که در اون، کاربر ها مقدار هزینه ای از صرافی به عنوان وام دریافت کرده و با مقدار پولی بیش از دارایی خود وارد انجام یه معامله میشن. در این نوع معامله از اهرم بیشتری استفاده میشه و کاربران می تونن از اهرم های 50 و 100 استفاده کنن. به همین دلیل ریسک بالایی داشته و در معرض لیکویید شدن قرار دارن. 

معامله مارجین

معاملات مارجین

معامله مارجین به معامله ای گفته میشه که در اون کاربر، مثل معامله فیوچرز، با مقدار پولی بیش از سرمایه و دارایی کنونی خودش وارد انجام یه معامله ارز میشه. کاربر، هزینه اضافی رو به صورت وام از صرافی دریافت می کنه. کاربر ها زمانی می تونن از این نوع معامله استفاده کنن که ضرر معامله بیش از دارایی کل نباشه. 

سخن پایانی 

بازار ارز دیجیتال پر از مفاهیم جدید هستش که آشنایی با اون ها می تونه به شما در انجام بهتر معامله ها کمک کنه. لیکویید شدن یکی از همین مفاهیم هستش که اگر آشنایی کافی با اون نداشته باشین، متحمل ضرر زیادی شده و حتی ممکنه سرمایتون رو هم از دست بدین. لیکویید شدن به معنای از دست دادن سرمایه واعطای تمامی دارای باقی مونده به سرمایه داران و سهامداران دیگه هستش. 

در ان مقاله سعی کردیم موضوع اصلی مقاله، لیکویید شدن چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد را مورد بررسی قرار داده و شما را با این مقوله جدید از بازار ارز دیجیتال آشنا کنیم. با مطالعه دقیق این مقاله و استفاده از روش های جلوگیری از عمل لیکویید شدن، سرمایه و دارایی خود را حفظ کنید. 


نظرات کاربران در مورد لیکویید شدن liquidation چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟
سوال امنیتی :2+85 = ?