مارکت کپ Market Cap یا ارزش بازار چیست؟

1401/09/09
مارکت کپ Market Cap یا ارزش بازار چیست؟

ما سعی می کنیم در مقاله مارکت کپ چیست؟ اطلاعاتی در مورد مارکت کپ(Market Cap) یا ارزش بازار برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع دسته بندی ارزهای دیجیتال بر اساس مارکت کپ بپردازیم و اهمیت ارزش بازار رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور هست که به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های گذشته داشته، مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران زیادی قرار گرفته و تونسته به یکی از محبوب ترین بازارهای مالی با حجم بازار بزرگ تبدیل بشه. شما نیز می تونین وارد بازار کریپتوکارنسی ها شده و با خرید و فروش ارزهای دیجیتال سود زیادی به دست بیارین.

مارکت کپ یا ارزش بازار به مجموعه ارزش دلاری یه ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی ها اشاره داره. جامعه سرمایه گذاران به جای استفاده از مجموع فروش یا معاملات یه ارز دیجیتال از این شاخص برای مشخص کردن اندازه و ارزش نسبی اون استفاده می کنند. این شاخص در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مورد استفاده می گیره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله مارکت کپ چیست؟ اطلاعاتی در مورد مارکت کپ(Market Cap) یا ارزش بازار برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع دسته بندی ارزهای دیجیتال بر اساس مارکت کپ بپردازیم و اهمیت ارزش بازار رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم.

ممکن است برایتان مفید باشد: ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

ارزش بازار یا مارکت کپ چیست؟

ارزش بازار یا مارکت کپ چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمال اسم مارکت کپ(Market Cap) یا ارزش بازار رو شنیده باشین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که ارزش بازار و مارکت کپ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که مارکت کپ ارزش نقدی یه پروژه یا ارز دیجیتال هست. در بازار کریپتوکارنسی ها مارکت کپ ارزش کل توکن ها یا کوین های استخراج شده ضرب در قیمت نقدی اون مثل دلار یا ریال هست. مثلا یه ارز دیجیتال با داشتن حدود 10 میلیون توکن به ارزش هر توکن معادل 20 دلار، ارزش بازاری معادل 200 میلیون دلار داره. این عدد می تونه بزرگی یه بازار و حجم سرمایه در گردش اون رو نشون بده.

مقاله پیشنهادی: مقایسه ارز فیات با ارز دیجیتال

جالب اینجاست که بدونین ارزش بازار یا مارکت کپ به شاخص ساده و مستقیم برای نشون دادن میزان بزرگی یه ارز دیجیتال هست. این شاخص به کاربران کمک می کنه تا تصمیم های هوشمندانه تری برای سرمایه گذاری بگیرین. همچنین ارزش بازار نشون دهنده ارزش یه پروژه ارز دیجیتال هست، ولی معیار ورودی پول به بازار نیست. یعنی مارکت کپ نشون دهنده میزان سرمایه در گردش در بازار ارزهای دیجیتال نیست، چون از یه طرف ممکنه کوین های مرده یا گم شده وجود داشته باشه و از طرف دیگه این ارزش خیلی به قیمت ارز بستگی داره.

انواع دسته بندی ارزهای دیجیتال بر اساس مارکت کپ

انواع دسته بندی ارزهای دیجیتال بر اساس مارکت کپ

مقاله پیشنهادی: شاخص ترس و طمع چیست؟

بهتره بدونین مارکت کپ یا ارزش بازار به شما این امکان رو میده تا ارزش کل ارز دیجیتال رو با ارز دیگه ای مقایسه کنین تا بتونین تصمیم های آگاهانه تری بگیرین. ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار تقسیم بندی میشن که همین موضوع باعث میشه تا هر کدوم قیمت متفاوتی داشته باشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله به بررسی انواع دسته بندی ارزهای دیجیتال بر اساس مارکت کپ بپردازیم

• ارزش بازار بالا

یکی از انواع دسته بندی ارزهای دیجیتال بر اساس مارکت کپ، ارزش بازار ارزهای دیجیتال با ارزش بالا هست. از جمله از این رمز ارزها می تونیم به بیت کوین و اتریوم اشاره کنیم که بیش از 10 میلیارد دلار ارزش بازار دارن. سرمایه گذاران اون ها رو سرمایه گذاری هایی با ریسک پایین تر می دونن، چون اون ها رشد ثابتی دارن و اغلب نقدینگی بالاتری دارن. یعنی می تونن در برابر حجم بالاتری از افراد که نقدینگی می کنند، بدون اینکه قیمت تحت تاثیر قرار بگیره، مقاومت کنند و ریزش نکنند.

• ارزش بازار متوسط

یکی از انواع دسته بندی ارزهای دیجیتال بر اساس مارکت کپ، ارزهای دیجیتال با ارزش بازار متوسط هست که دارای ارزش بازاری بین 1 تا 10 میلیارد دلار هستن. به طور کلی در نظر گرفته میشه که پتانسیل های دست نخورده بیشتری دارن، ولی ریسک کمتری دارن و معامله گران دوست دارن تا بر روی این ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنند تا با رشد قیمت سود زیادی به دست بیارن.

• ارزش بازار پایین

یکی دیگه از انواع دسته بندی ارزهای دیجیتال بر اساس مارکت کپ، ارزهای دیجیتال با ارزش بازار کمتر از 1 میلیارد دلار هست و بیشتر در معرض نوسانات قیمتی زیاد بر اساس احساسات و جو بازار هستن. بنابراین، با هر خبر و شایعه ای دچار پامپ و دامپ قیمت میشن.

اهمیت ارزش بازار ارزهای دیجیتال

اهمیت ارزش بازار ارزهای دیجیتال

اگه هنوز نمی دونین اهمیت مارکت کپ چیست، باید بگیم که با توجه به سادگی و اهمیت اون برای ارزیابی ریسک، این شاخص معیار مفید برای تعیین جهت سرمایه گذاری و تنوع بخشیدن به سبد شما با دارایی های مختلف محسوب بشه. با استفاده از این شاخص می تونین درک خوبی از اندازه نسبی یه ارز دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال به دست بیارین. همچنین مارکت کپ نشون دهنده ارزش یه ارز دیجیتال در بازار آزاد و درک بازار ارز چشم اندازهای آینده اون ارز دیجیتال هست. اهمیت مارکت کپ در سرمایه گذاری به حدی هست که ارزهای دیجیتال بر اساس میزان ارزش بازار دسته بندی میشن که در بالا بهشون اشاره کردیم.

قیمت ارزهای دیجیتال فقط یه راه برای اندازه گیری ارزش ارزهای دیجیتال هست. سرمایه گذاران از مارکت کپ ارز دیجیتال برای بیان داستان کامل تر و مقایسه ارزش بین ارزهای دیجیتال استفاده می کنند. همچنین به عنوان یه آمار کلیدی می تونه پتانسیل رشد یه ارز دیجیتال و امنیت خرید اون رو در مقایسه با سایرین نشون بده. ارزش بازار به عنوان شاخصی برای تسلط و محبوبیت ارزهای دیجیتال استفاده میشه. با اینکه این معیار به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیره، برای شروع سرمایه گذاری و انجام معاملات به تحقیقات زیادی نیاز دارین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله مارکت کپ چیست؟ اطلاعاتی در مورد مارکت کپ Market Cap یا ارزش بازار برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع دسته بندی ارزهای دیجیتال بر اساس مارکت کپ بپردازیم و اهمیت ارزش بازار رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، مارکت کپ ارزش نقدی یه پروژه یا ارز دیجیتال هست. در بازار کریپتوکارنسی ها مارکت کپ ارزش کل توکن ها یا کوین های استخراج شده ضرب در قیمت نقدی اون مثل دلار یا ریال هست.


نظرات کاربران در مورد مارکت کپ Market Cap یا ارزش بازار چیست؟
سوال امنیتی :7+59 = ?