ماینر miner چیست؟

1401/06/09


ماینر چیست؟

بازار ارز های دیجیتال یکی از بازار های شناخته شده هستش که به تازگی محبوبیت زیادی رو در بین تمام کشورها و سرمایه گذاران کسب کرده. کشور ما هم پس از تصویب قوانین ماین ارز دیجیتال و مصوبه های مربوط به استخراج یا ماینینگ ارز های دیجیتال، راه رو برای علاقه مندان به این حوزه باز نموده تا بتونن در این حوزه به کسب درآمد بپردازن.

این امر منجر شده تا افراد زیادی به سمت استخراج ارزهای دیجیتال پیش برن و بر اساس آمار میزان جست و جو در رابطه با ارزها و راه های اسخراج آن هم به طور چشم گیری افزایش یافت. 

باید بدونین که روش های متعددی برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال وجود داره، اعم از ترید، خرید و فروش و یا استخراج به وسیله کارت گرافیک، کامپیوترهای شخصی یا دستگاهای ماینر که به تازگی طرفداران زیادی رو پیدا کرده. به معامله گران در دنیای ارزهای دیجیتال توصیه می شه که قبل ورود به این بازار، آموزش های لازم را بیاموزن.

ماینر چیست

در گذشته استخراج ارز ها به نسبت ساده تر از اکنون بود. امروزه جهت تولید ارز هایی مثل بیت کوین، لایت کوین،. دش و... از سخت افزار هایی مثل ماینر استفاده می‌شه. نکته حائز اهمیت این هستش که برای تولید پول های کاغذی بانک ها دخیل هستن، در حالی که هر کسی می‌تونه با یک دستگاه ماینر، ارز دیجیتال تولید کنه. 

در مقاله ماینر چیست، قراره در مورد تجهیزات لازم برای استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ، ماینرها و کاربرد های اونها، ساختار و ویژگی این دستگاه ها و نحوه عملکرد اون ها صحبت کنیم. با ما همراه باشید. 

برای استخراج ارز دیجیتال در ابتدا باید لوازم و تجهیزات مورد نیاز رو فراهم کرد که این تجهیزات بر حسب میزان فعالیت متفاوت هستش. برای مثال هر چه مزرعه ( فارم) بزرگتر باشه، قطعا به تجهیزات بیشتری نیاز است. 

برای استخراج ارزهای دیجیتال به موارد زیر نیاز هستش:

• اینترنت 

برای استخراج ارز دیجیتال( ماینینگ)نیاز به اینترنت است . جدا از این موضوع که سرعت و حجم اینترنت باید مناسب باشه، پایداری اینترنت و اینکه قطع و وصل نشه هم از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین منظور می‌توان از اینترنت وای وفای استفاده کرد. 

• برق 

یکی از مهم ترین تجهیزات برای ماینینگ و استخراج ارز های دیجیتال، برق هستش؛ تا آنجا که در ابتدا باید برق را تامین کرد و سپس اقدام به فراهم کردن سایر تجهیزات نمود. تنها در این صورت هستش که میشه به صورت قانونی فعالیت کرد و امنیت کافی رو نیز فراهم نمود. مطابق قوانین ماینینگ در ایران، استفاده از برق خانگی برای تولید ارز دیجیتال ممنوعیت دارد. 

• خنک کننده ها 

دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال دارای سر و صدای بالایی هستند و از طرفی خیلی سریع به درجه حرارت بالا می رسند؛ بنابر این نیاز است یک دستگاه خنک کننده در کنار تجهیزات گذاشته شود تا هم کارامدی دستگاه بالا برود هم طول عمری بیشتر داشته باشه.

• دستگاه های استخراج( ماینر)

دستگاه ماینر

ماینر سخت افزاری است که برای اسخراج ارز دیجیتال از آن استفاده می‌شه. این دستگاه ها دارای تنوع بسیار زیادی هستن .

به طور معمول تولید کنندگان، دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال را به شکل پیش فروش تهیه کرده و در بازار عرض می کنن. این دستگاه ها در سایت های رسمی مانند آمازون و ای بی به فروش می رسن.

درحال حاضر به جهت تحریم ها، خرید این دستگاه ها به صورت مستقیم از سایت های فروشگاهی اینترنتی ممکن نیست و بایستی از واسطه ها استفاده کرد. این دستگاه ها در زمان های مختلف و به تعداد محدود تولید می‌شن. بنابراین باید دقت کرد تا هنگام خرید، سودآوری لازم را داشته باشیم. 

در ابتدا برای تولید ارز ها از دستگاه های دارای CPU، GPU، FGPA استفاده می شد. اما به دلیل مشکلات فراوان، کارایی آنها پایین اومد؛ در نتیجه ای سیک هاASIC)) پس از CPU, GPU, FGPA شروع به خودنمایی در بازار ارز های دیجیتال کردن، به طوری که از بسیاری از جنبه ها از دستگاه های قدیم بهتر و پرکاربرد تر بودند. 

 ASIC  ها دستگاه هایی هستند که اساس عملکردآنها حدس زدن یک عدد، از طریق محاسبات پیچیده است. این دستگاه ها از مدار های مجتمع تشکیل شده اند. مدار مجتمع یا ریز تراشه ها مجموعه ای از مدار های الکترونیک در ابعاد کمتر از 1سانتی متر و از جنس مواد نیمه رسانا مثل سلیسیوم ساخته شدن.

هر یک از این تراشه ها در مدار، وظیفه خاص خودشون را دارن. بدین صورت که مقادیر ورودی رو دریافت می‌کنن و با پردازش بر روی آنها مقادیر خروجی رو در بخش خروجی قرار می‌دن. این دستگاه ها صرفا برای تولید رمز ارز های پایه نظیر بیت کوین استفاده می‌شن و کار آنها حفظ امنیت شبکه هستش. 

هر دستگاه ASIC  برای تولید یک ارز دیجیتال خاص استفاده می‌شه. مثلا دستگاه ارز دیجیتال ASIC بیت کوین، فقط برای تولید BTC استفاده می‌شه. یا دستگاه ASIC لایت کوین، فقط برای تولید LTC استفاده می‌شه. این بدان معناست که هر دستگاه الگوریتم هش رمز گذاری مخصوص به خودش رو داره که این الگوریتم در مورد بیت کوین256 SHA_ و در رابطه با لایت کوین scrypt هستش.

دلایل محبوبیت ASIC

دلیل محبوبیت asic

ساتوشی ناکاماتو، خالق ناشناس بیت کوین، پیش بینی کرد که با افزایش تعداد دستگاه های متصل شده به شبکه، استخراج ارز دیجیتال دشوارتر میشه؛ به طوری که امروزه شاهد دشواری بسیار زیاد این موضوع هستیم.

بدین منظور سرمایه گذاران جهت افزایش سودآوری خود از دستگاه های ای سیک ‌استفاده می‌کنن تا بیشترین شانس استخراج در یک بلاک رو داشته باشن. در این بخش از مقاله ماینر چیست به برسی دو ویژگی از ASIC خواهیم پرداخت که منجر به محبوبیت چشم گیر این دستگاه ها در بین علاقه مندان به ارز ها شده.

• به صرفه بودن انرژی 

یکی از مشکلاتی که در روند انجام چند کار به صورت همزمان،مانندکار کردن با چند اپلیکیشن در گوشی، وجود دارد، مشکل کندی سرعت و کاهش انرژی یا به عبارتی همان هنگ کردن است.

در واقع ای سیک ها این مشکل را که در دستگاه های قدیمی تر بود، نداشتند و تنها بر تولید یک ارز مثل بیت کوین متمرکز هستند. این بدان معناست که با تنظیم دستگاه بر روی بیت کوین، تمام انرژی و توان دستگاه صرف تولید این ارز خواهد شد. بنابراین ASIC کارایی بیشتری نسبت به سایر رقبای خودش خواهد داشت. 

• صرفه اقتصادی 

شاید یکی از بزرگترین دغدغه هایی که افراد در شروع ماینینگ با آن روبه رو می‌شن، قیمت بسیار بالا دستگاه های ASIC هستش. نکته ای که باید بهش توجه کرد این هستش که قیمت پرداختی با کارایی دستگاه ارتباط مستقیم داره.

یعنی شما با پرداخت هزینه بیشتر در شرایط مشابه، امکان کسب در آمد بیشتری رو با این دستگاه خواهید داشت. 

به منظور آگاهی از سود و زیان دستگاه های ای سیک، می‌تونین از ماشین حساب های ماینر استفاده کنین. یعنی با استفاده از اطلاعاتی که در ماشین حساب وارد می‌شه، میزان سود و ضرر ماینر برای کاربر مشخص خواهد شد.

میزان سود این دستگاه ها تا حد زیادی به میزان برق مصرفی و مبلغ آن بستگی داره. اینها دلایلی بودند که منجر شدند ای سیک ها به CPU، GPU.،FGPA ترجیح داده بشن. 

روند استخراج با ASIC

پس از خریداری دستگاه ای سیک، اون را به اینترنت متصل میکنیم و IP  دستگاه رو مشاهده می‌کنیم. به منظور حل سریع تر و راحت تر معاملات، می‌توانیم دستگاه ASIC  رو به استخر های استخراج متصل کنیم.

این امر به منظور متعادل سازی سختی بسیار بالا شبکه های استخراج هستش.

در ادامه مقاله ماینر چیست به توضیح سختی شبکه های استخراج نیز خواهیم پرداخت. 

عملکرد ماینر ها 

عملکرد میانبرهای ماینرها

در این بخش از مقاله ماینر چیست به عملکرد و نقش ماینر ها خواهیم پرداخت. یکی از نقاط قوت استخراج ارز های دیجیتال، غیر متمرکز بودن اونهاست؛ یعنی اینکه توسط هیچ نهاد یا سازمان خاصی اداره نمی‌شن بلکه توسط کاربران اون اداره میشن. هر کاربر با پیوستن به شبکه بیت کوین، در اداره اون نقش خواهد داشت. 

استخراج یعنی حل کردن مسائل پیچیده ریاضی با توابع هش و افزودن اونها به بلوک حاوی تراکنش. افزودن همه تراکنش ها در یک بلوک منجر به افزایش پاداش می‌شه.

رقابت زیادی در حل یک معامله ریاضی بین رقابت کنندگان وجود داره، به طوری که اولین ماینری که راه حل رو پیدا کنه می‌تونه پاداش استخراج رو دریافت کنه. به منظور حفاظت از سیستم و شبکه بیت کوین، هر چه استخراج جلوتر می‌ره، سرعت این فرایند کمتر و دشواری آن بیشتر میشه. 

 روش کار به این صورت هستش که ماینر ها تراکنش هایی که در شبکه انجام می‌شود را تایید یا رد می‌کنند‌؛ یعنی اینکه در بلاک چین هایی نظیر بیت کوین، اولین ماینری که موفق به حدس عدد تابع هش شود، پاداش بلاک را دریافت خواهد کرد.

الگوریتم بیت کوین به صورت اجماع اثبات کار است؛ یعنی اینکه ماینر خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهد و شبکه به آن ها رمز دیجیتالی که اقدام به استخراج آن کرده بودند را به عنوان پاداش می‌دهد . ب بیان ساده تر وظیفه ماینر ها این است که توابع ریاضی پیچیده را حل کنند و ماینری که زودتر توانست جواب را پیدا کند و آن جواب به تایید سایر ماینر ها هم رسید، به عنوان پاداش رمز استخراج شده دریافت می‌کنن. 

توابع هش

توابع هش

تابع هش تابعی هستش که یک ورودی با اندازه محدود دریافت می‌کنه و عملیاتی بر روی اونها انجام می‌ده و در نهایت خروجی با طول ثابت تولید می‌کنه. در اصل هر ورودی، خروجی منحصر به فرد خودش رو داره که هش نامیده میشه.

برای نمایش هش از یک عدد در مبنا 16یا همان هگزا دسیمال استفاده می‌شه . این تابع جزو توابع برگشت ناپذیر است؛ یعنی با داشتن خروجی، نمی‌توان ورودی را حدس زد. 

سختی استخراج

برای حفط تعادل در بازار ارز های دیجیتال، معیاری به اسم سختی استخراج وجود داره که هرچند وقت یکبار این سختی بیشتر می‌شه تا تعادل بازار حفظ بشه. برای مثال در رابطه با  BTC  هر ده دقیقه یکبار، بلاک بیت کوین تولید می‌شه.

بنابراین، با افزایش سختی، زمان تولید بلاک حتی با وجود افزایش تعداد ماینر ها ثابت میمونه و تعادل بازار حفظ می‌شه. 

جمع بندی و نتیجه گیری 

ما در این مقاله به تعریف ماینر پرداختیم. سپس در رابطه با اینکه این ابزار از چه ساختاری تشکیل شده و نقش اونها در ماینینگ و استخراج ارز دیجیتال چیست صحبت کردیم.

همونطور که مطالعه کردیم ماینر ها با حل مسائل پیچیده ریاضی، می‌تونن به عنوان پاداش ارز دیجیتال استخراج کنن. سپس به توضیح توابع هش پرداختیم؛ توابعی که ماینر ها برای استخراج ارز دیجیتال باید اون را حل کنن تا بتوانن پاداش دریافت کنن. درنهایت متوجه شدیم که برای حفظ تعادل در بازار ارز دیجیتال باید هر چند مدت یکبار سختی استخراج بالا بره تا تعادل بازار حفظ بشه. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشه و نهایت استفاده رو ازش ببرید.


نظرات کاربران در مورد ماینر miner چیست؟
سوال امنیتی :1+92 = ?