مزایا و معایب ارزهای دیجیتال (بررسی 6 مزیت و 5 عیب بازار ارزهای دیجیتال)

1401/06/09


ما در این مقاله میخواهیم از مزایا و معایب ارزهای دیجیتال صحبت کنیم و به بررسی کامل این حوزه بپردازیم. امروزه ارزهای دیجیتال در جهان سر و صدایی ایجاد کرده و افراد و شرکت های بزرگی روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کردن. در کل زیر ساخت و پایه ارزهای دیجیتال بلاک چین بوده و بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که در سال 2009 بروی بلاک چین راه اندازی شد.

ارزش بیت کوین در زمان انتشار اولین کوین های این ارز بسیار ناچیز بوده و الان با گذشت 11 سال بیت کوین، به با ارزشترین و محبوب ترین ارز دیجیتال تبدیل شده و طرفداران زیاد در سرتاسر دنیا پیدا کرده و سرمایه گذاران از طریق هولد این ارز برای بلند مدت و یا با نوسان گیری از بالا و پایین شدن قیمت بیت کوین سود کسب میکنن. برای این کار باید دانش کافی در این حوزه دا داشت و با توجه به استراتژی معامله اقدام به کار کرد. 

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی یک نوع پول الکترونیکی و دیجیتالی هست که بر پایه فناوری بلاک چین قرار دارد. ارزهای دیجیتال شکل فیزیکی ندارن و مثل سکه و اسکناس قابلیت لمس کردن را ندارن و برای دسترسی و استفاده از ارز دیجیتال باید از طریق سیستم های نرم افزاری اقدام کرد. یکی از دلایل ایجاد ارزهای دیجیتال تحت نظارت نبودن آن هاست .

ارزهای دیجیتال غیر متمرکز بوده و تحت نظارت هیچ سازمان یا نهادی نیستن و به صورت همتا به همتا عمل میکنن و میشه در زمان بسیار کم از طریق مویابل یا سیستم کامپیوتری هر مقدار از ارزهای دیجیتال را به هر کجای جهان بدون نیاز به واسطه و یا افتتاح حساب در بانک و به صورت مستقیم به ادرس کیف پول شخص مورد نظر واریز کرد. دراینجا پیشنهاد میکنیم مقاله ای که در رابطه با تاریخچه پول و ارز دیجیتال هست رو مطالعه کنین.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین چیست؟

قبل از به وجود آمدن بلاک چین تراکنش های مالی باید از طریق بانک ها، موسسات و واسطه ها انجام میشد که یک سری مشکلات مثل زمان انتقال زیاد، کارمز زیاد، امنیت نداشتن رو با خودشون داشتن. با به وجود آمدن بلاک چین و ارزهای دیجیتال بخشی از این مشکل حل شده و تراکنش هایی از این طریق انجام شده است.

در حالت کلی باید بگیم که بانک ها به صورت متمرکز کار میکنن ولی بلاک چین از رمزنگاری برای افزایش امنیت و ایمنی دارایی در خرید و فروش و انتقلات استفاده و به صورت غیرمتمرکز فعالیت میکنه. بلاک چین (Blockchain) از دو کلمه Block به معنی بلوک و Chain به معنی زنجیره تشکیل شده و در حقیقت زنجیره ای از بلوک ها است.

به طور کلی بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات خرید و فروش و انتقالات به صورت دقیق بوده و اطلاعات ذخیره شده در این سیستم میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته میشه. امکان دستکاری و یا حذف یه تراکنش از سیستم بلاک چین به خاطر رمزنگاری بودن تقریبا غیر ممکن است 

انواع ارز دیجیتال

انواع ارز دیجیتال

همانطور که گفتیم بیت کوین اولین ارز دیجیتالی هست که راه اندازی شده است. در طی این 11 سالی که از ایجاد بیت کوین گذاشته است ازهای دیگری هم ایجاد شده و هر ارزی که بعد از بیت کوین معرفی شده به اسم آلت کوین شناخته میشه و هر کدام از این آلت کوین ها عملکرد و ویژگی های خاصی را دارن و همه آلت کوین ها در تلاشن روش های کارامد و ارزان تری را برای تراکنش ها در فضای اینترنت انجام بدن. یکی از دلایل بوجود امدن آلت کوین ها برای جایگزین شدن با بیت کوین و رفع برخی از نقص های این ارز بوده است.

در حالت کلی میتونیم بگیم امروزه ارزهای دیجیتال در دسته بندی های مختلفی قرار میگیرن. بطور مثال در یک طبقه بندی ارزهای دیجیتال به دو دسته ارزهای با قیمت ثابت یا استیبل کوین ها و سایر ارزهای بدون ثبات قیمت تقسیم میشن. یا در دسته بندی دیگه میشه ارزهای دیجیتال رو در دو دسته بندی کوین و توکن قرار داد که کوین ها دارای بلاکچین اختصاصی بوده ولی توکن ها بلاکچین اختصاصی ندارن و روی بستر سایر ارزهای دیجیتال راه اندازی شدن. میتونیم همینطور این دسته بندی ها رو از لحاظ نوع حوزه فعالیت مانند متاورس، وب تری و غیره ادامه داد.

مزایای ارزهای دیجیتال

در ادامه این مقاله میخواهیم به مزایایی که ارزهای دیجیتال به همراه دارن و به واسطه این مزایا مورد استقبال کاربران زیادی در سرتاسر دنیا قرار گرفتن، اشاره کنیم.

مزایای ارزهای دیجیتال

1. سادگی انجام معاملات

معاملات ارز دیجیتال را میشه از طریق صرافی های انلاین معتبر به اسانی و امنیت کامل انجام داد. شما میتونین از طریق یک صرافی ارز دیجیتال و با پول های رایج کشور و از طریث همه کارت های بانکی تنها با ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال شروع به خرید و فروش رمز ارزها در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز کنین. در برخی از کشور ها نیز دستگاه های ATM برای خرید و فروش برخی ارزها مثل بیتکوین، لایت کوین و اتریوم با پول نقد و یا کارت بانکی وجود دارد.

2. امنیت بسیار بالا

ارز های دیجیتال بر پایه فناوری بلاک چین و بصورت غیر متمرکز فعالیت میکنن و امینت را برای کاربران تامین میکنن که یکی از مهمترین مزیت های ارز دیجیتال هست. امنیت ارزها بیشتر از طریق میزان نرخ هش تامین میشه و با افزایش نرخ هش امنیت شبکه نیز افزایش پیدا میکنه. هش به میزان سرعتی گفته میشه که ماینر در آن بازه اقدام به حل الگوریتم هش پاداش میکند.

یکی از دلایل بالا بودن امنیت ارزهای دیجیتال این هستش که تراکنش های مربوط به اون ها در نود ها یا گره هایی در سرتاسر دنیا ذخیره میشن و حتی اگه یکی از این نود ها دستکاری یا هک بشه عملا هیچ اسیبی به کل شبکه وارد نمیشه. در حالیکه در بانک های مرکزی تنها از یک نود برای ثبت تراکنش ها استفاده میشه و هک اون کل سیستم عملیاتی بانک های مربوط به اون رو مختل خواهد کرد.

3. زمان تسویه و کارمزد کم

برخی از مردم ارزدیجتال را برای سرمایه گذاری میخرند ولی افرادی هستن بخاطر کارمزد بیشتر بانک ها برای مبادلات مالی از ارزهای دیجیتال استفاده میکنن و از طریق ارزهایی مثل لایت کوین، ریپل و سایر ارزها اقدام به انتقالات میکنن و با کارمزد در حد چند تومان و در زمان چند ثانیه تا چند دقیقه مبادله انجام میشه. در صورتی که در بانک ها هزینه حواله بیشتر بوده و از 2 تا 5 روز کاری زمان میبرد.

نکته مهمی که باید در این زمینه بهش اشاره کنیم این هستش که در ارزهای دیجیتال وقتی شما یک تراکنشی رو انجام میدین، مهم نیست که چه مقدار سرمایه رو میخواین انتقال بدین، همیشه یک مقدار ثابت کارمزد رو پرداخت خواهید کرد. بطور مثال وقتی بخواهید سرمایه خودتون رو به تتر تبدیل کنین و اون رو به یک ادرس کیف پولی انتقال بدین تنها کارمزدی که خواهید پرداخت، اگه از شبکه ترون برای انتقال استفاده کنین، یک تتر خواهد بود حالا هر چقدر سرمایه بخواین انتقال بدین. در حالی که در بانک ها هم زمان زیادی از شما خواهد گرفت و هم هزینه خیلی بالاتری را متحمل خواهید شد.

4. سرمایه گذاری پر سود

مزیت های ارزهای دیجیتال

بیت کوین درابتدای راه اندازی ارزش چندانی نداشت و در طول این سال ها با محبوبیت در بین مردم جهان و شرکت های بزرگ قیمت آن از چند دهم سنت تا چند هزار دلار افزایش یافت و طبق امار جهانی بهترین دارایی در 12 سال گذاشته است. برخی از الت کوین ها هم از بیت کوین عقب نمانده و از قیمت اولیه خود ارزش بیشتری دارن و حتی در مواقعی بهتر از بیت کوین عمل کرده و زمانی هم هست که ارزی به شدت سقوط قیمتی داشته که میتوان گفت این نوسانات زیاد قیمتی از ویژگی های ارز دیجیتال به حساب میاد.

در این زمینه میشه گفت که قیمت اولیه بیت کوین خیلی پایین بوده و حتی شاید برای شما جالب باشه که بدونین یک شخصی بنام لازلو در سن 28 سالگی مقدار زیادی بیت کوین رو استخراج کرده بوده ولی چون تصورش این بوده که این بیت کوین کلا کلاهبرداری هستش در انجمن های مختلف اعلام میکنه که من 10000 هزار بیت کوین رو به دو تا پیتزا میدم و هر کسی دوست داشت می تونه برام بفرسته پیتزا ها رو منم ده هزار بیت کوین براش میفرستم.

چند روز بعد یکی دو تا پیتزا رو براش به قیمت 40 دلار می فرسته و 10 هزار بیت کوین رو میگیره ازش که قیمت هر بیت کوین در اون زمان 0.004 دلار در نظر گرفته شده. اگه همون بیت کوین ها رو نگه میداشت و هوس پیتزا به سرش نمیزد با بیت کوین 30 هزار دلاری سرمایه ای در حد 300 میلیون دلار داشت. این اتفاق برای سایر ارزهای دیجیتال هم اتفاق افتاده اگه حوصله داشته باشین و قیمت های اون ها رو بررسی کنین.

5. قابلیت انتقال به هر جای دنیا

برای ارزهای دیجیتال یک موقیعت مکانی خاصی تعیین نشده و هیچ محدوده یا نقطه مشخصی برای تبادلات اون ها وجود نداره و هر فردی در هر جای جهان میتونه بدون هیچ مشکل یا هماهنگ با سازمانی سرمایه خودش رو بصورت ارزهای دیجیتال به هر کشوری در زمان سریع انتقال دهد. انتقال پول های برون مرزی هزینه زیادی داشته و زمان انجام این انتقال زیاد بوده در حالیکه در ارزهای دیجیتال شما همچین مشکلی نخواهید داشت.

6. خرید و فروش 24 ساعته و هفت روز هفته

بازار های سهام فقط در روز های کاری از ساعت 9:30 تا 16:30عصر فعالیت داشته ولی در ارزهای دیجیتال شما می تونین بصورت 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو از طریق صرافی های ارز دیجیتال انجام بدین.

معایب ارزهای دیجیتال

در ادامه میخواهیم معایب ارزهای دیجیتال رو برای شما ذکر کنیم، چرا که این بازار در کنار همه مزایایی که داره دارای معایبی هم هست.

معایب ارزهای دیجیتال

1. نبود نظارت و قوانین تنظیم شده

همینطور که گفتیم ارزهای دیجیتال بدون نظارت و بصورت غیرمتمرکز فعالیت میکنن و همین امر باعث شده تا برای هر فردی امکان ساخت یک ارز دیجیتال در بلاک چین فراهم شده و هیچ تضمینی در کیفیت و کارآمد بودن آن ارز و همچنین امنیت آن وجود نداشته باشه و هیچ سازمانی و مقرارتی برای آن تنظیم نشده و برخی از افرادی که آگاهی لازم را در این حوزه دارن از این موضوع سو استفاده کرده و اقدام به کلاهبرداری میکنن.

2. طرفدار و سرمایه گذار کم

با توجه به اینکه از شروع ارزهای دیجیتال تقریبا 11 سال می گذرد و تقریبا 3 سال هست که ارزهای دیجیتال به صورت فراگیر در جهان رایج شده ولی نسبت به سایر بازار های مالی افراد بسیار کمی تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه را داشته و طبق آمار نشان داده شده فقط 8 درصد مردم آمریکا میل به سرمایه گذاری در بازار های ارز دیجیتال را دارن و این نشان میده که این بازار هنوز برای تبدیل شدن به یک بازار محبوب و اصلی کاربران چالش های زیادی خواهد داشت.

3. بازار پر ریسک و پر از کلاهبرداری

از معایب دیگر این بازار میشه به کلاهبرداری اشاره کرد که بسیار زیاد است. چون نوع فعالیت این بازار بطوری است که هیچ سازمان یا نهادی آن را کنترل نمیکنه و از طرفی هم این بازار بروی بستر اینترنت و شبکه است. همین موضوع باعث شده تا هکر ها و سارقین بدون هیچگونه مشکل و پیگیری های قضایی به کار خود ادامه بدن. اگر از کیف پول یک نفر پولی برداشته و هک بشه این فرد به هیچ نهادی نمیتونه شکایت بکنه و سرمایه از دست میره.

4. نوسانات شدید قیمتی

نوسانات شدید قیمتی

با توجه به اینکه افراد بسیار کمی در این بازار ها سرمایه دارن و در کل مقدار سرمایه موجود در کل بازار نسبت به سایر بازار ها کم هست افرادی هستن که با اوردن سرمایه بزرگ و خرید یک ارز باعث افزایش چند صد درصدی آن ارز شده و بعد از اینکه به سود بزرگی رسیدن با فروش آن ارز در بالاترین قیمت باعث دامپ و ریزش شدید ارز میشن و در این وسط افرادی که علم کافی برای زمان و نقطه خرید و فروش را نداشته ضرر میکنن. برای فعالیت در این بازار ها باید به بازار تسلط داشته و استراتژی و مدیریت سرمایه را بلد باشیم تا منجر به ضرر نشویم.

5. استفاده از ارزهای دیجیتال در فعالیت های غیرقانونی

ایراد دیگه ای که میشه به ارزهای دیجیتال وارد کرد این هستش که خیلی از سازمان های تروریستی و گروهک های غیرقانونی میتونن به راحتی خرید و فروش سلاح های خودشون رو با ارزهای دیجیتال انجام بدن، بدون اینکه بشه به راحتی اون ها رو ردیابی کرد. ای مورد یکی از بزرگترین ایراد هایی هستش که به ارزهای دیجیتال وارد میکنن.

جمع بندی و کلام اخر

در این مقاله سعی کردیم مزایا و معایب ارزهای دیجیتال رو برای شما بگیم و امیدواریم این مطالب به شما در سرمایه گذاری در این بازار کمک کنه. ما نمی تونیم بگیم که این بازار صد در صد خوب یا بد بوده و خوب و بدش بیشتر به شخصی که داره ازشون استفاده میکنه برمیگرده.

در چنین شرایطی بهترین کار بالابردن دانش و اگاهی در این زمینه بوده که می تونه جلوی خیلی از ضررهای شما رو در این بازار بگیره. صرافی اینانس در این بازار در کنار شماست تا بتونین بهترین نتیجه ها رو کسب کنین. لطفا پیشنهادات و نظرات خودتون رو در مورد این مقاله و سایر مزایا و معایب این بازار در بخش نظرات با ما به اشتراک بزارین.


نظرات کاربران در مورد مزایا و معایب ارزهای دیجیتال (بررسی 6 مزیت و 5 عیب بازار ارزهای دیجیتال)
سوال امنیتی :6+31 = ?