معرفی انواع شبکه های ارز دیجیتال

1401/06/12
معرفی انواع شبکه های ارز دیجیتال


آیا براتون تا به حال پیش اومده که فردی بخواد براتون ارزی رو انتقال بده و از شما آدرس کیف پولتون رو خواسته باشه و بعدش بپرسه روی چه شبکه ای هست؟ یا ممکنه واژه هایی مثل TRC20 یا موارد مشابهی به گوشتون خورده باشه. این اصطلاحات چی هستن و فهمیدشون به چه دردی می خوره؟ اگر به درک این واژه ها علاقه مند هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

در این مقاله قراره به معرفی شبکه های ارز دیجیتال بپردازیم  و چند شبکه مهم و پرطرفدارکه یکی از مهمترین فناوری های ارز های دیجیتال هست رو بررسی کنیم. عههههه! گفتم پر طرفدار یادم افتاد اینم بگم که بعد از مطالعه این مقاله درک می کنید که چرا بعضی از شبکه های ارز پر طرفدارتر هستند. برای درک بیشتر این مقاله پیش نیازهایی لازم هست.

پس بهتون پیشنهاد میکنم قبل از مطالعه، مقاله بلاک چین رو حتما از سایت ما مطالعه کنید. در این مقاله برای درک بهتر شما مخاطبان عزیز، اصطلاحاتی رو تعریف کرده و توضیح دادیم که لازمه قبل از ورود به بحث" انواع شبکه های ارز دیجیتال " با این مطالب آشنا بشین لطفا تا اخر این مقاله با ما همراه باشین.

انواع شبکه های ارز دیجیتال

شبکه انتقال ارز دیجیتال چیست؟

میدونید که ارزهای دیجیتال برای نگهداری و انتقال به شبکه های بلاک چین نیازمند هستن. چطوری؟ یه قطار برای حرکت به ریل نیاز داره ارزهای دیجیتال هم برای نگهداری و انتقال به شبکه های بلاکچین نیازمند هستن. در آغاز که فقط یه ارز بیت کوین در بلاکچین نسل اول ایجاد شد، این ارز به تنهایی تراکنش های خودشو تو شبکه بلاک چینش انجام می داد.

ولی مشکلاتی چون سرعت کم وکارمزد بالا را بلاکچین نسل اول داشت. رفته رفته، با محبوبیت یافتن ارزهای دیجیتال، ارزهای جدیدی به وجود آمدن که در پلتفرم بیت کوین فعالیت می کرد. این کار باعث شلوغی بیش از حد شبکه بلاک چین قدیمی و کاهش سرعت انتقال ارز و افزایش کارمزد تراکنش ها شد و کیفیت کار ارزها پایین اومد. 

این شد که عده ای تلاش کردند، شبکه های جدیدی برای کوین های جدید طراحی کنند تا مشکلاتی از این دست حل بشه. این کار مثل اینه که یه نفر بخواد دوباره چرخ رو اختراع کنه. علی رغم اینکه این کار، کار سختی بود، نیازمند پشتوانه مالی و داشتن سرمایه نیز بود. علی رغم این مسائل، برخی از ازرها توانستن پلتفرم یا شبکه بلاک چین مختص خودشونو داشته باشن که به این ارزها کوین یا ارز اصلی شبکه می گن. ولی الان هر کس میتونه ارز خودش رو طراحی کنه می پرسین چطوری؟ 

الان با به روی کار آمدن توکن ها، این کار خیلی راحت تر شده و هر کسی بخواد می تونه توکن خودشو داشته باشه. برخی از کوین های بزرگ و پرطرفدار، مثل بیت کوین یا اتریوم شبکه بلاک چین مختص خودشونو دارن و برخی از ارزهای دیگه که از اونا به توکن یاد میشه، شبکه بلاکچین مختص خودشون رو ندارن. اونا برای نگهداری و انتقال، از شبکه بلاک چین ارزهای بزرگی مثل بیت کوین استفاده میکنن. 

انواع شبکه های ارز دیجیتال

معرفی توکن ها

در واقع توکن ها، ارزهایی هستن که در بستر یا پلتفرم های ارزهای بزرگ تراکنش هاشون رو انجام میدن. هر روز توکن های مختلفی ساخته و به بازار ارائه میشه. پس از طراحی شبکه های مختلف، خیلی از ارزهای پرطرفدار، تنها روی شبکه بلاک چین خودشون نقل و انتقال انجام نمیدن؛ بلکه قادرند تراکنش هایی نیز با شبکه های دیگر انجام بدن. این کار باعث بالا رفتن سرعت تراکنش ها (که از آن به عنوان مشکل مقیاس پذیری بلاک چین های اولیه یاد میشه) و کاهش کارمزد آنها شده است.

انواع شبکه های ارز دیجیتال

 برای مثال اگر شما مقداری ارز تتر (usdt) (که بعنوان یک استیبل کوین مطرح است) داشته باشین. شما می تونین به راحتی با این ارز با انواعی از شبکه های بلاکچین ارزهایی مثل اتریوم و ترون و بایننس چین، بایننس اسمارت چین و ... چند شبکه دیگه تراکنش انجام بدین.

پس فهمیدین که تتر ارزی هست که قابلیت انجام تراکنش رو داخل چند شبکه متفاوت داره. اطلاع از آدرس مقصد برای اینه که، می خواهیم اطلاع حاصل کنیم که آیا این ارز با شبکه بلاک چین مقصد همخوانی داره یا نه؟ یا به عبارتی دیگه آیا این ارز قابل انتقال به آن شبکه بلاک چین هست یا نه؟ 

در حال حاضر شبکه های بلاک چین متعددی وجود داره ولی ما در این مقاله به توضیح شبکه هایی که توسط اکثریت کیف پول ها و صرافی ها پشتیبانی میشن پرداخته ایم. در این قسمت انواعی از شبکه های ارز دیجیتال مختلف را توضیح میدیم:

شبکه بیت کوین (نماد BTC)

اولین شبکه بلاک چین برای ارز دیجیتال بیت کوین ایجاد شد. می دونید که شبکه بلاکچین سیستمی غیر متمرکز هست، بنابراین این سیستم اولیه، دارای ضعف هایی از جمله عدم مقیاس پذیری (کند بودن انجام تراکنش ها) و هزینه بالای تراکنش ها و عدم انجام قراردادهای هوشمند و ..بود. این شد که برای بلاکچین بیت کوین لایه دوم برنامه نویسی کردند که تا حدودی به جبران ضعف های شبکه بلاکچین اولیه بیت کوین کمک کند. 

شبکه بیت کوین

این لایه دوم شبکه بیت کوین، لایه امنی Omni Layer نام گرفت. اگر چه تراکنش ها دراین لایه نیز با سرعت کمتر و کارمزد بالا انجام میشه ولی این لایه امنیت بسیار بالایی داره. این لایه ویژگی هایی مثل انجام قرار داد های هوشمند و ایجاد ارزهای سفارشی را به شبکه بخشیده است. توکن های omniرا میتونیم همون توکن های بیت کوین درنظر بگیریم که توسط تمام صرافی ها و کیف پول هایی که بیت کوین را پشتیبانی میکند، پشتیبانی میشن. آدرس این شبکه مشابه آدرس شبکه بیت کوین هست.

ادرس بیت کوین بر روی شبکه اصلی خودش با bc شروع میشه برای مثال ادرس زیر مربوط به ارز بیت کوین بر روی بلاکچین خودش هست 

bc1qzll5wd7r54h72csayc8j6f7q9hz33g8w2g3sar

شبکه اتریوم (نماد ETH)

کوین اصلی شبکه اتریوم؛ اتر نام داره و کارمزد های این شبکه با این توکن پرداخت میشن. علاوه بر کوین اصلی، توکن های مختلفی هستند که با استاندارد ERC20 طراحی شده اند. کلمه ERC20 این کلمه کوتاه شده کلمه Ethereum Request For Comment است که نماد یکی از استانداردهای مهم توکن های اتریوم است که مسئول فنی و ناظر همه قرادادهای هوشمند بلاکچین اتریوم است و برای اجرای رمز در بلاکچین اتریوم به کار گرفته میشه. 

این توکن، همه قوانین مرتبط با فعالیت های توکن هایی که در بلاکچین اتریوم فعالیت میکنن رو دارا است. در واقع این استاندارد، لیستی از قوانینی هست که باید هر توکن فعال در شبکه اتریوم، حاوی آن باشه تا مجوز فعالیت در بستر اتریوم را داشته باشه.

صاحبان ایده ها و پروژه های مبتنی بر ساخت شبکه بلاک چین، میتونن تا محقق شدن شبکه بلاک چین مختص خودشون، با ساخت توکن های حاوی استاندارد ERC20 و فروش آنها اقدام به جذب سرمایه کنند. این توکن ها می تونند به تمام کیف پول های ارز اتریوم منتقل یا در آن جا نگهداری شوند.

شبکه اتریوم

 انجام تراکنش های سریع و داشتن کمترین خطا در انجام تراکنش ها از ویژگی های مهم این شبکه است. از جمله ازرهایی که توسط این شبکه پشتیبانی میشن (یعنی ارزهایی که این شبکه باهاشون معامله انجام میده و مورد قبول این شبکه هستن) به همراه نمادشون رو براتون آوردیم:

  •  Chain Link LINK
  •  Tether USTD
  •  Marker MKR
  •  Polygon MATIC
  •  Shiba inu SHIB

میدونید که کیف پول های مختلفی برای هر ارز وجود دارد. به عبارتی کیف پول یه ارز ممکنه از تعدادی از ارزهای دیگه هم پشتیبانی کنه. کیف پول اتریوم، متامسک ، تراست ولت، ترزور اتمیک اکسو دوس و کیف پول های سخت افزاری لجر و ترزور از کیف پولهایی هستن از ارزهای استاندارد ERC20 شبکه اتریوم حمایت و پشتیبانی می کنند.

 تا به حال بیش از ده هزار قرارداد هوشمند توکن ERC20 در شبکه اتریوم ایجاد شده است. از مزیت های این شبکه می تونیم به تعریف مقدار توکن خروجی از حساب ها، تعریف مقدار توکن ها در نقل و انتقالات و ایجاد تعادل بین کاربران توکن دار اشاره کنیم.

آدرس کیف پول های این شبکه با 0X شروع میشه و کارمزد انتقال ها در این شبکه با اتریوم پرداخت میشه. درحالت کلی شبکه اتریوم نسبت به شبکه های دیگر (به جز بیت کوین) کارمزد بالایی برای تراکنش ها دارد. این کارمزد در توکن های مختلف این شبکه متفاوت هست. 

ادرس زیر برای ارز تتر روی شبکه اتریوم هستش.

0x0cA61d3AB95bbBB1FcDD142796c973128462E829

شبکه ترون 

ترون نیز در ابتدای کار توکنی در بستر اتریوم ERC20بود که تو سال 2018 تیم توسعه دهنده ترون تصمیم گرفتند که شبکه بلاک چین اختصاصی برای ترون راه بندازن. این شد که TRC20 متولد شد. این نوزاد تازه به دنیا آمده به سرعت سوگلی کاربران شد و محبوبیت زیادی بدست آورد که خلاف انتظار همگان بود. 

این شبکه به سرعت در همان سال اول پیشرفت خیلی زیاد کرد و نوزاد تازه به دنیا آمده TRC20 بزرگ و بزرگ شد تا اینکه طی 300 روز توانست رکورد بزنه و از غول بیت کوین پیشی بگیره. به دلیل شباهت زیاد این شبکه به شبکه اتریوم توکن ها به راحتی میتونند از هر یک از این شبکه ها سویچ بشن. ارز اصلی این شبکه ترون Tron است علاوه بر این، این شبکه سه توکن به نام های جاست، بیت تورنت، وینگ داره.

ادرس های ارزها روی این شبکه با کلمه T شروع میشن. برای مثال ادرس ارز تتر روی این شبکه بصورت زیر خواهد بود:

TT2sTa57JKqRJZEdXNtpZBZN8Xord68mwJ

انواع شبکه های ارز دیجیتال

شبکه بایننس 

 BNB بایننس کوین در ابتدا یه توکن بر روی بلاک چین اتریوم بوده تا اینکه تونست پولاشو تا سال 2019 جمع کنه و بلاخره در سال 2019 این ارز به بلاک چین خودش منتقل شد. به این جهت این ارز از قوانین اتریوم نیز پیروی می کند. 

می تونیم بگیم که استاندارد BEP2 یه نسخه ساده تر از استاندارد ERC20 اتریوم است که روی شبکه بایننس عرضه شده است. بنابراین این ارز از امنیت بالا و ثبات بالا شبکه اتریوم بهره مند است. صرافی بایننس علی رغم پشتیبانی از ERC20 اتریوم که حکم پدر خوانده شو داره، از نوامبر 2019 در اقدامی نامردانه!! 5 میلیون از توکن های ERC20 BNBرا سوزوند و به جای آن BEP2 BNB رو به پول کیف برگردوند. با این کار، این صرافی کاربرانش رو تشویق کرد که توکن های خودشونو به BEP2 BNB تبدیل کنن.

ادرس ارزها روی این شبکه با bnb شروع میشن. برای مثال ادرس تتر روی این شبکه بصورت زیر خواهد بود.

bnb1xavmkpm25d5qf6g2hnxt5u0pjpx85jw7hh0xj3

انواع شبکه های ارز دیجیتال

شبکه BEP2 یه استاندارد فنی و مجوز برای صدور و اجرای توکن در شبکه بلاک چین بایننس یا Binance Chain است و شامل همه قوانین و مقررات فعالیت توکن هایی که در بستر باینس فعالیت می کنن، هست. 

هنگامی که صرافی بایننس بلاک چین مختص خودشو به راه انداخت. اعلام کرد که در این صرافی انجام تراکنشهای مالی مثل واریز و برداشت در این صرافی با استانداردهای مختلف امکانپذیر است. یعنی شما میتونید در این صرافی، توکنی از شبکه اتریوم رو به حساب خودتون واریز کنید و توکنی از شبکه BEP2 را برداشت کنید و برعکس. 

توکن بومی شبکه بایننس BNB هست که برای خرید و فروش در این شبکه می تونین مقداری از ارز  BNB رو خریداری کنین. 

شبکه بایننس اسمارت چین 

شبکه بایننس اسمارت چین

شبکه بایننس پس از اینکه از بلاکچین اتریوم جدا شد، شبکه بلاک چین مختص خودشو ایجاد کرد و ارز خودشو با نام BEP2 BNB مطرح کرد. اما میدونید که شبکه های غیر متمرکز همیشه با مشکل عدم مقیاس پذیری و کارمزد بالای تراکنش ها مواجه هستن. بنابراین برای رفع این مشکلات صرافی بایننس تصمیم گرفت  به دلیل نیمه متمرکز بودن سرعت انجام تراکنش ها یه شبکه بلاک چین جدیدی رو راه اندازی کنه که با شبکه قبلی به صورت موازی عمل کنه و کارمزد اون ها از شبکه اتریوم کمتر باشه و امکان راه اندازی قراردادهای هوشمند در اون ها وجود داشته باشه. 

این شبکه کاملا با شبکه اتریوم سازگار بوده و از المان های آن پیروی می کنه. شبکه BCS-20 یه استاندارد فنی و مجوز برای صدور و اجرای توکن در شبکه بلاک چین بایننس اسمارت چین یا Binance Smart Chainاست و شامل همه قوانین و مقررات فعالیت توکن هایی که در بستر باینس فعالیت می کنن، هست. اگر چه شبکه بایننس اسمارت چین یه شبکه مستقل از شبکه بایننس هست ولی کاربران میتونن دارایی های خود را به راحتی بین این دو شبکه انتقال بدهند.

ادرس های ارزها روی این شبکه مشابه شبکه اتریوم با 0x شروع میشن و باید هنگام انتقال به این نکته توجه داشته باشین.

برای مثال ادرس تتر روی این شبکه بصورت زیر خواهد بود:

0x0cA61d3AB95bbBB1FcDD142796c973128462E829

کدام شبکه ازر دیجیتال برای انجام تراکنش بهتر از همه است؟

شبکه های ارز دیجیتال به منزله فروشگاهای اینترنتی هستن که خرید از هرکدام معایب و مزایایی داره همون طور که فروشگاه های اینترنتی هر روز سعی دارن تا کیفیت ارائه خدماتشون رو بهتر کننن تا مشتری هاشون زیاد بشه، شبکه های ارز دیجیتال هم با ارتقا خدماتشون مثل کم کردن کارمزدها یا سرعت بخشیدن به تراکنش یا پشتیبانی از ارزهای پرطرفدار دیگر، سعی در جذب مشتری دارن.

کارمزد شبکه اساسا بستگی به ساختار اون شبکه و الگوریتم اجماعی که شبکه باهاش کار میکنه، داره. مقیاس پذیری از جمله ملاک هایی است که باید در انتخاب شبکه به اون توجه کنیم. مقیاس پذیری همون تعداد تراکنش های انجام شده تو هر ثانیه است که این مقدار برای شبکه بیت کوین هفت عدد تراکنش در ثانیه است که این مقدار نشون میده شبکه بیت کوین به لحاظ مقیاس پذیری ضعیف هست. 

برای درک بهتر اینکه کدوم شبکه برای انجام تراکنش بهتره یه مثال میزنیم. اگه شما بخواهین از صرافی بایننس یا کوکوین یا کوینکس ارزی رو بخرید و به کیف پولتون (مثلا کیف پول تراست ولت) انتقال بدین، سوال اول اینه که این ارزی که شما می خواهید خریداری کنید روی کدوم شبکه ارز دیجیتال قرار گرفته یا اصلا این ارز، در این صرافی که شما در اون عضو هستین و باهاش کار می کنین هست یا نه؟ (لیست شده یا نه) سوال دوم اینه که آیا تراست ولت شما این ارز را پشتیبانی میکنه یا نه؟

 برای مثال اکثر شت کوین ها روی شبکه BEP20 (بایننس) و یا روی شبکه (بایننس) و یا روی شبکه ERC20 ( شبکه اتریوم) قرار دارند. اگر شما بخواهین مقداری شت کوین خریداری کنید شما هرگز نمی تونین این شت کوین ها رو از طریق شبکه TRC20 (شبکه ترون) انتقال بدید. بهتره بدونین اگر می خواهید ارزی رو از یه مبدا به مقصدی انتقال بدید باید آدرس شبکه مبدا و مقصد یکسان باشه. پس در انتخاب آدرس باید دقت لازم رو داشته باشین چرا که با این اشتباه ممکنه پولتون رو از دست بدید.

البته به تازگی اکثریت پلتفرم ها به هنگام بروز چنین اشتباهی از طرف کاربر، پیام اخطار میفرستن مبنی بر اینکه که آدرس مبدا و مقصد یکی نیست. در این حالت شما می تونید آدرس مقصد رو اصلاح کنید.همچنین شما کاربران عزیز برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد کارمزد شبکه های انتقال می تونید به مقاله ای با همین نام در سایت ایران بایننس مراجعه کنید

کلام آخر

در این مقاله در مورد شبکه های مختلف ارز دیجیتال و چرایی و علت ایجاد این شبکه ها بحث شد. با مفاهیم مثل کوین و توکن و تفاوت بین اونا آشنا شدید. مزایا و معایب شبکه ها و علت پرطرفداری برخی از شبکه ها بیان شد. در این مقاله سعی کردیم با آوردن توضیحاتی راجع به برخی از شبکه های پرطرفدار ارز کلیاتی راجب این شبکه ها و نکاتی راجب انتخاب شبکه های بهتر ارز دیجیتال مطرح شد. امید که مورد توجهتون واقع شده باشه.


نظرات کاربران در مورد معرفی انواع شبکه های ارز دیجیتال
  • سلام وقت بخیر عارضم خدمتتون این شماره حساب بیت کوین چه نوع از شبکه هست؟ 1Crikdht5epRvqRqSksm5JmHyg29hztuZ9

سوال امنیتی :6+46 = ?