مفهموم تحلیل تکنیکال چیست و چرا لازم است؟

1401/12/01


ما در مقاله مفهوم تحلیل تکنیکال چیست و چرا لازم است، قصد داریم شما رو با مفهوم تحلیل تکنیکال و انواع آن و ابزار هایی که برای تحلیل استفاده میشه آشنا کنیم و به بررسی تحلیل تکنیکال بپردازیم. با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال رشد و توسعه چشمگیری در جهان پیدا کردن و روز به روز در حال افزایش هست.

سرمایه گذاران هم از این فرصت ها استفاده کرده و سود می کنن. بازار ارزهای دیجیتال با توجه به نوپا بودنشان دارای نوسانات زیادی هست. این نوسانات فرصتی برای کسب سود بوده و کاربران زیادی از این فرصت استفاده کرده سود دریافت می کنند. در بازار های ارز دیجیتال فرصت گرفتن سود بسیار است و همه کاربران میتونن از این بازار ها سود کسب کنن البته به شرطی در انواع دوره ارز دیجیتال شرکت کرده باشند و آموزش کامل دیده و تحلیل تکنیکال بلد باشن تا بتونن روند بازار را پیش بینی کرده و همراه با روند بازار سود کسب کنن. 

مفهموم تحلیل تکنیکال چیست و چرا لازم است؟

برای معامله در بازار ارزهای دیجیتال باید بطور کامل اموزش دیده و مهارت های معامله گری را به خوبی یاد گرفت. منظور از یاد گرفتن معامله گری در این بازار، فقط خرید و فروش ارز دیجیتال نیست بلکه باید تحلیل تکنیکال را هم بلد باشین. تحلیل تکنیکال برای تشخیص روند و پیشبینی آینده قیمتی یک ارز دیجیتال بکار میره و تحلیل گران با استفاده از ابزار ها و اندیکاتور های تکنیکالی به تحلیل این بازار میپردازن. یک تریدر حرفه ای باید نحوه تحلیل یک ارز دیجیتال را بخوبی بلد باشه تا در زمان های مناسب و طبق تحلیلی که کرده اقدام به خرید و فروش کنه.

این بازار سودهای زیادی داره ولی پر ریسک هست با این حال برای معامله در این بازار باید آموزش دیده باشین و بتونین با تحلیل های خودتون کسب سود کنین. برای اینکه بتونین بهترین نتیجه رو از معاملات خودتون بگیرین باید استراتژی معاملاتی هم داشته باشین. این استراتژی بر اساس تحلیل تکنیکالی که برای تحلیل یک ارز دیجیتال انجام شده تشکیل میشه. در واقع داشتن استراتژی و تحلیل دقیق نمودار باعث میشه در این بازار سود های خوبی بدست آورد. در ادامه این مقاله با ویژگی ها و مفهوم تحلیل تکنیکال بیشتر آشنا خواهید شد. در این رابطه همچنین می تونید مقاله تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن رو هم مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشین.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال کاربرد زیادی در بازار ارز دیجیتال داره و میشه گفت تمامی معاملات بر اساس تحلیل تکنیکال است. در واقع تحلیل تکنیکال یا تجزیه و تحلیل فنی یک ارز دیجیتال راهی برای پیش بینی قیمت و روند بازار بر اساس تاریخچه قیمت و روند در گذاشته است. این روش در بازار هایی که بر پایه عرضه تقاضای واقعی صورت می گیره کاربرد داره و با توجه به رفتار هایی که یک ارز دیجیتال در گذشته از خود نشان داده در آینده به احتمال قوی همان رفتار خودش رو تکرار کنه تحلیل میشه. زیرا بازار همیشه روند و حرکت های خودش را تکرار می کنه و زمان آن مشخص نیست.

تعریف ساده ی دیگری که میشه به تحلیل تکنیکال داشته این هست که، تحلیل تکنیکال، هنر پیدا کردن نقاط ورود و خروج از نمودار های ارز های دیجیتال برای سرمایه گذاری و کسب سود در بازار مالی هست. این تحلیل قدرت اینو داره که هر دارایی که تاریخچه قیمتی داشته باشه رو بشه تحلیل کرد و نقاط حساس و خطوط حمایت و مقاومت رو پیدا کرد.
تحلیل تکنیکال یک نمودار با استفاده از ابزار هایی به اسم اندیکاتور انجام میشه که هر یک از اندیکاتور ها یک سری ویژگی هایی دارن. این اندیکاتور ها در تحلیل یک نمودار بسیار موثر بوده و باعث میشه خطوط و نقاط خاص راحت تر دیده بشه تا تحلیلگر بتونه با استفاده از آن ها بهترین نتیجه رو داشته باشه. این اندیکاتور ها با استفاده از فرمول های ریاضی داده هایی رو ارائه میدن که با چشم روی نمودار دیده نمیشه و این ابزار ها این مشکل را حل کرده و به کمک تحلیلگر میان.

برای تسلط بر مباحث تحلیل تکنیکال ما دوره آموزش پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال ارزسنج را پیشنهاد می دهیم که در آن صفر تا صد مباحث تکنیکال ارزهای دیجیتال بصورت تخصصی آموزش داده شده اند.

تاریخچه تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال برای اولین بار در قرن17 در هلند و در قرن 18 در ژاپن مورد استفاده قرار گرفته است. شکل جدید و مدرن تحلیل تکنیکال توسط چارلز داو، خالق شاخص اقصادی میانگین صنعتی ایجاد شد. اولین استفاده را از این تحلیل تکنیکال در اقتصاد رو ارلز داو انجام داده است. این فرد بنیان گذار وال استریت ژورنال است. و با اینکه هنوز این شاخص نواقصی داره ولی به عنوان مهمترین شاخص اقتصاد محسوب میشه. آقای داو جزء نخستین افرادیه که رفتارهای قیمتی مشابه بین دارایی ها خاص رو درک کرد، رفتارهایی که از یه روند مشخص تبعیت می کردن. دستاوردهایی که توسط ایشان بدست آمد به عنوان تئوری داو نام گذاری شده که در واقع این تئوری پایه و اساس تحلیل تکنیکال امروزی محسوب میشه.

چرا باید از تحلیل تکنیکال استفاده کرد؟

چرا باید از تحلیل تکنیکال استفاده کرد؟

با توجه به تعریفی که از تحلیل تکنیکال در بالا گفته شد متوجه شدیم که بازار ارز های دیجیتال یک پلتفرمی مالی بوده و هر یک از دارایی ها دارای نمودار و تاریخچه قیمتی هستن. این نمودارها قابل تحلیل بوده و میتوان با بررسی گذاشته یک دارایی، حرکت های این دارایی در آینده را پیش بینی کرد. این پیش بینی هایی که انجام میشه به تریدر کمک میکنه تا با یک دید متفاوت و با اعتماد بیشتر سرمایه گذاری کنه.

در هر کاری باید قبل از انجام آن تحقیقات خودتون رو کامل کنین، چون نمیشه همینجوری یه کاری رو انجام داد. برای سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال هم نیاز به تحقیق و تحلیل روند آینده هست، تا با خیال راحت در این  بازار سرمایه گذاری کرد. این بازار بسیار پیچیده و پرریسک هست. در اینجا میشه از تحلیل تکنیکال کمک گرفت تا روند قیمتی یک دارایی بر اساس گذشته خودش رو بررسی کرد و یک پیش بینی از حرکت در آینده اون ارز رو فهمید. البته همیشه هم تحلیل تکنیکال کار آمد نبوده و به واسطه اخبار و اتفاق هایی که در بازار میوفته ممکن روند تغییر شکل بده و با تحلیلی که کرده بودیم متفاوت باشه.

3 اصل تحلیل تکنیکال

3 اصل تحلیل تکنیکال

با توجه به اینکه این بازار نوپا بوده و به تازگی در دنیا فراگیر میشه قیمت ارز های دیجیتال در این بازار به‌ سرعت به‌ خاطر عوامل بیرونی، عوامل مرتبط با اخبار های اقتصادی دنیا و عوامل داخلی بنیانگذاری یک دارایی تغییر می‌کنه، بنابراین تغییرات قیمت ارز های دیجیتال به تنهایی قادر است بیان‌کننده‌ی میزان تأثیر این اصول باشه و بر خلاف نظر کاربران تحلیل بنیادی که نوعی دیگر از تحلیل است، در تحلیل تکنیکال نیازی نیست سرمایه‌گذار به‌طور مستقل، قیمت ارز های دیجیتال را بر اساس عوامل گفته شده محاسبه کند. فقط لازم است روند نوسانات گذشته‌ی قیمت ارز را بررسی کرده و روند آینده‌ی قیمت ارز دیجیتال را بر اساس گذشته‌ی آن پیش‌بینی کنه. در ادامه این مقاله با این سه اصل بیشتر آشنا خواهین شد. در این جا پیشنهاد میکنیم مقاله نوسان گیری در ارز های دیجیتال رو مطالعه کنین چون مطالب خیلی خوبی در این زمینه می تونین یاد بگیرین.

  • قیمت دارایی

قیمت دارایی

قیمت یک دارایی نشان دهنده همه چیز هست و قیمت رو میشه به عنوان پایه و اساس تحلیل تکنیکال در نظر گرفت. در این نوع تحلیل همه چیز در رابطه با عرضه و تقاضا است اما این روش یک مشکل داره اونم اینه که به اخبار فاندامنتال توجه نمیشه و فقط نمودار قیمت در نظر گرفته میشه. تحلیل گران تکنیکال بر این باورند که عوامل بسیاری مانند فاکتور های اقتصادی، روانشناسی دارایی و دیگر مواد تعیین کننده قیمت یک ارز دیجیتال می باشد، این نظریه تحلیل نموداری قیمتی به شمار میره که حاصل عرضه و تقاضا در بازار هست. 

  • روند قیمتی دارایی

روند قیمتی دارایی

همه ارز های دیجتال دارای یک نمودار قیمتی بوده و این نمودار دارای یک روند هست. هدف از نمودار قیمت، شناخت روند گذشته و پیش بینی جهت حرکت روند در آینده است. یک نظریه دیگه هم هست که میگه قیمت ها بر پایه روند ها در حرکت هستن و یا به عبارت دیگه قیمت ها دوست دارن که روند فعلی خود را حفظ کرده و تغییر جهت ندن به طور ساده یعنی قیمت ها به روند فعلی خود تا زمانی ادامه میدن که به خطوط برخورد کرده و واکنش نشان بدن. همین موضوع باعت شده تا تحلیل گران تکنیکالی بر این معتقد باشن که روند ها تا زمانی که عوامل خارجی بر آن تاثیر نذاشته اند، جهت خود را حفظ می کنن.

  • تاریخچه قیمت تکرار می شود

تاریخچه قیمت تکرار می شود

یکی از اصل های دیگری که در تحلیل تکنیکال وجود داره این هست که تاریخ تمایل داره دوباره تکرار بشه. رفتار ها و بحث های که در رابطه با تحلیل تکنیکال ارز های دیجیتال، شباهت زیادی به روانشناسی رفتار انسان داره. همانطور که اشاره کردیم روند و قیمت تمایل به تکرار داره. برای نمونه الگو های نموداری که چند سال پیش رسم شده، دقیقا نشان دهنده تاثیر مسائل آن دوره از لحاظ روان شناسی در روند قیمت هست.
نمودار ها به طور کاملا واضح نحوه رفتار بازار و روانشناسی اون رو نشان میده و اگر نموداری در گذشته رفتار و حرکت های خوبی داشته باشه میشه امیدوار بود که در آینده هم عملکرد خوبی داشته باشه. از اونجایی که پایه و اساس آن ها اصول روانشناسی است، این موضوع باعث شده که این الگو ها رو به عنوان اصل ثابت بپذیرن و به آن ها اعتماد کنن. به طور ساده میشه گفت که تاریخ تکرار میشه و این کلیدی است برای پیش بینی روند و قیمت آینده یک ارز دیجیتال که بشه روی اون سرمایه گذاری کرد.

مزایای تحلیل تکنیکال

مزایای تحلیل تکنیکال

اولین ویژگی مثبت این تحلیل تمرکز بر روی قیمت است. اگر هدف پیش‌بینی قیمت آینده است، تمرکز بر روی تغییرات قیمت منطقی به نظر میرسه. همچنین با تمرکز بر روی قیمت، تحلیل‌گران به صورت خودکار به چگونگی تعیین قیمت در آینده توجه خواهند داشت. در این روش برای همراه بودن با بازار باید تغییرات قیمت رو زیر نظر داشت.
دومین مزیت این روش عرضه و تقاضا است. بسیاری از تحلیل‌گران، قیمت باز شدن، بسته شدن، حداکثر و حداقل قیمت یک سهم رو تحت بررسی قرار میدن چون در هر یک از این قسمت‌ها اطلاعات پنهانی هست که وقتی کنار هم در نظر گرفته میشه، تأثیرات عرضه و تقاضا بر قیمت یک دارایی نشان داده میشه.
سومین ویژگی حمایت و مقاومت هست. تحلیل اولیه و ساده‌ی نمودارهای قیمت قادر است در تشخیص محدوده‌های حمایتی یا مقاومتی بسیار خوب عمل کنه. این پارامترها معمولاً به واسطه‌ی محدوده‌ خرید و فروش مشخص میشه و این مطلب بیانگر این موضوع است که در آن محدوده‌ قیمتی، عرضه و تقاضا به تعادل رسیده‌ است.

معایب تحلیل تکنیکال

معایب تحلیل تکنیکال

یکی از معایب این تحلیل، تمایلات تحلیل گر بوده و در واقع در تحلیل تکنیکال علاقه و رفتار های شخصی تحلیل گر تاثیر زیادی در نوع تحلیل خواهد گذاشت. این موضوع رو باید در زمان تجزیه و تحیل یک نمودار در نظر داشت. اگر تحلیل گر بر روی یک ارز دیجیتال تعصب خاصی داشته باشه، کل تحلیل های اون تحت تاثیر این تعصب قرار می گیره.
معایب بعدی در رابطه با تحلیل تکنیکال، وجود تفسیر و نظر های مختلف است. علاوه بر تمایلات شخصی تحلیلگر، باید این موضوع را هم پذیرفت که این تحلیل رو میشه به روش‌های متفاوتی تفسیر کرد. با وجود ابزار ها و امکانات وقتی که دو تحلیل‌گر به یک نمودار نگاه می کنن به دو دیدگاه متفاوت خواهند رسید. هر دو نیز می‌تونن دلایل خوبی برای اثبات درستی تحلیل خود داشته باشن. 
سومین عیب این تحلیل عملکرد دیر وقت آن است. روش تکنیکال به‌خاطر واکنش دیرهنگام خود مورد انتقاد بسیاری از افراد قرار گرفته. زمانی که روند قیمت چه صعودی و چه نزولی، شناسایی بشه، مقدار زیادی از تغییرات قیمت اتفاق خواهد اقتاد. بعد از این میزان تغییرات، دیگر میزان سود به نسبت ریسک خیلی بالا نیست.

جمع بندی و کلام آخر

در مقاله تحلیل تکنیکال چیست و چرا لازم است با شما در مورد این مفهوم و اهمیت یادگیری و بکاربردن این دانش صحبت کردیم و از مزیت ها و معایب این تحلیل هم گفتیم، پس با در نظر گرفتن نکات ذکر شده، تحلیل تکنیکال را می‌توان به عنوان یکی از کاربردی‌ترین راه‌های تحلیل در بازارهای مالی حساب کرد. این نوع تحلیل در همه‌ی بازارهای مالی جهان قابل استفاده است و شما با شناخت و آگاهی کامل روش‌های متفاوتی را برای انجام آن انتخاب می کنین. با این وجود راه انجام تحلیل تکنیکال در بازار ارز متفاوت هست. چرا که بازار ارزهای دیجیتال یکی از پیچیده‌ترین بازارهای سرمایه است که در سال‌های اخیر خود را نشان داده و با نوسانات قیمتی زیادی همراه بوده، پس با این اوصاف برای فعالیت در آن باید به مباحث تحلیل تکنیکال در حد بسیار بالایی تسلط داشت.


نظرات کاربران در مورد مفهموم تحلیل تکنیکال چیست و چرا لازم است؟
  • بازار های مالی بازار های غیر قابل پیشبینی هستند که براساس عرضه و تقاضا بالا و پایین میشن ولی با تحلیل تکنیکال میشه این شانسی بودن سود و زیان رو کمتر کرد و کمتر روی احتمالات سرمایه گذاری کرد. ممنون از مقاله مفید شما

سوال امنیتی :7+66 = ?