مقایسه NFT و دیفای؛ کدام بهتر است؟

1401/11/03
مقایسه NFT و دیفای؛ کدام بهتر است؟

مقایسه NFT و دیفای؛ کدام بهتر است؟ دو مورد از بزرگترین گرایش های سرمایه گذاری مربوط به فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال، توکن های غیر مثلی یا NFT و امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi هست. فعالیت های مالی غیرمترکز یا دیفای و توکن های NFT اخیرا پایه ثابت مکالمات مربوط به فناوری بلاک چین هستن. محبوبیت و پذیرش اون ها هم به طور گسترده و سریع در حال افزایش هست. احتمالا احساس گیج کننده ای رو در مورد NFT و دیفای داشته باشین. می دونین تفاوت NFT با DeFi چیست؟

توکن های NFT و دیفای اگرچه در شبکه بلاک چین وجود دارن، ولی یکسان نیستن. سرمایه گذاران به دنبال فرصت هایی در دو حوزه رو به رشد بازار ارزهای دیجیتال هستن که این دو حوزه توکن های غیر قابل تعویض و امور مالی غیر متمرکز هست. این دو حوزه مزایای زیادی به همراه دارن و تفاوت هایی هم در این دو گرایش دیده میشه که باعث میشه تا منحصر به فرد شده و هر کدوم سرمایه گذاران خاص خودشون رو داشته باشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله مقایسه NFT و دیفای، اطلاعاتی در مورد دیفای و NFT به شما ارائه کنیم و به بررسی تفاوت NFT با DeFi بپردازیم تا بتونین بهترین تصمیم رو برای سرمایه گذاری بگیرین.

دیفای(DeFi) چیست؟

دیفای(DeFi) چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم دیفای یا DeFi رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که دیفای چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که DeFi مخفف عبارت Decentralized Finance هست. دیفای یه کلمه مادر هست که تعداد از عبارت ها و مفاهیم دنیای بلاک چین رو درون خودش جای میده. این عبارت برای بخشی از دنیای بلاک چین استفاده میشه که به سمت ساخت اینترنتی نوین با سیستم اقتصادی متفاوت در حرکت هست.

جالب اینجاست که بدونین دیفای یا DeFi همون منابع مالی غیرمتمرکز هست که بر روی شبکه بلاک چین وجود داره. در صورتی که بخواهیم به صورت مفصل تر در مورد دیفای توضیح بدیم، جنبشی هست که هدف اون ایجاد یه اکوسیستم خدمات مالی منبع باز، بدون نظارت بوده که دسترسی اون راحت هست. کاربران دیفای می تونن کنترل همه دارایی های خودشون رو در دست داشته باشن و با استفاده از برنامه های متمرکز به صورت همتا به همتا با اکوسیستم خودشون ارتباط برقرار کنند و فعالیت های خودشون رو انجام بدن.

مقاله پیشنهادی: بهترین ارزهای دیجیتال حوزه دیفای

مزایای و معایب دیفای چیست؟

به پروژه ها، پلتفرم ها و مجموعه خدماتی که از بلاک چین استفاده می کنند و عامل میانجی یا شخص ثالث رو از امور مالی سنتی حذف می کنند، دیفای گفته میشه. دیفای مزایا و معایب زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و معایب دیفای بپردازیم.

مزایا:

• دسترسی یکسان جهانی به خدمات مالی

• مبلغ کم برای انتقال بین المللی وجوه

• افزایش امنیت و حریم خصوصی

• انجام معاملات بدون سانسور

معایب:

• نوسانات و ریسک بالا

• عدم حمایت از مصرف کننده

• اگه رمز عبور خودتون رو فراموش کنین، دارایی های خودتون رو از دست میدین.

توکن های غیرمثلی(NFT) چیست؟

توکن های غیرمثلی(NFT) چیست؟

کلمه NFT یکی از واژه های پر سروصدای ارزهای دیجیتال در چند وقت اخیر بود. بهتره بدونین NFT به دارایی دیجیتالی گفته میشه که همانند آثار هنری قابل جمع کردن باشه. این دارایی دیجیتال ارزش خودش رو به صورت نوعی ارز دیجیتال حفظ می کنه. در واقع همونطور که یه فرش دستبافت یا تابلوی نقاشی ارزش خودش رو در طول زمان حفظ می کنه و نوعی سرمایه گذاری محسوب میشه، در رابط با NFT هم همین موضوع صدق می کنه. خود کلمه NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token هست که توکن دیجیتال و نوعی رمز ارز مثل بیت کوین و اتریوم هست که برخلاف اون ها قابل معاوضه نیست.

توکن NFT که بهش توکن غیر قابل تعویض هم گفته میشه، نوعی ارز دیجیتال رمزنگاری شده هست که سند مالکیت یه اثر دیجیتال رو در فضای بلاک چین صادر می کنه. این توکن ها در ابتدا بر پایه استاندارد شبکه ERC-721 که استانداردی شبیه ERC-20 هست، توسعه پیدا کردن و به عنوان یه توکن خاص اتریوم شناخته میشدن. البته توجه داشته باشین که در حال حاضر بر بستر بلاک چین های دیگه هم توسعه پیدا کردن. بیشترین کاربران توکن های NFT در بازی های کارتی و متاورسی هست.

مقاله پیشنهادی: آموزش ساخت NFT

مزایا و معایب NFT چیست؟

همونطور که گفته شد، NFT نوعی از توکن هست که غیرقابل تعویض بوده و بر روی بلاک چین اتریوم قرار داره. خیلی از افراد بر روی توکن های غیر قابل تعویض سرمایه گذاری کرده و سود زیادی به دست آوردن. NFT ها مزایا و معایب زیادی به همراه دارن که عبارت هستن از:

مزایا:

• کمیاب بودن

• غیرقابل تقسیم شدن

• قابلیت انتقال

• داشتن اصالت

• داشتن حق مالکیت

معایب:

• امنیت بالا به همراه سرعت کم

• عدم پشتیبانی قوی

• فضای پولشویی حاکم

تفاوت NFT با DeFi چیست؟

تفاوت NFT با DeFi

با بررسی جداگونه دیفای و توکن های غیر مثلی تا حدودی با تفاوت اون ها آشنا شدین. در این بخش از مقاله این تفاوت ها رو جمع بندی می کنیم تا بتونین بهترین تصمیم رو برای سرمایه گذاری بگیرین. ماهیت دیفای یه سیستم مالی غیرمتمرکز هست. در مقابل NFT ها نوعی دارایی های مالی هستن. دیفای ابزاری برای تسهیل تراکنش های مالی غیرمتمرکز در بلاک چین هست و بنابراین ارزش بازار به اون وابسته نیست. در مقابل NFT ها دارایی های مالی هستن که برای فروش در بازار آنلاین قرار می گیرن. توکن ها به سادگی ایجاد میشن و دارای ارزش هستن.

یکی دیگه از تفاوت NFT با DeFi در مالکیت هست. دیفای امور مالی غیرمتمرکز هست و در پروتکل خودش کنترل مرکزی نداره. بنابراین هیچ مالکیتی نداره. در مقابل NFT ها به عنوان دارایی های مالی ممتعلق به مالکان و سازنده های اون ها هستن. توکن ها صاحبان واقعی دارن و بازارهایی هستن که مردم می تونن در اون NFT ها رو حراج کرده و یا خرید کنند. ارزش NFT ها در ویژگی های امنیتی و کمبود اون ها نهفته. در مقابل ارزش دیفای در قابلیت همکاری و امنیت اون نهفته هست. دیفای و NFT با توجه به مواردی که گفته شد، متفاوت هستن. تفاوت NFT با دیفای در عملکردهاشون در بلاک چین نهفته هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله مقایسه NFT و دیفای، اطلاعاتی در مورد دیفای و NFT به شما ارائه کنیم و به بررسی تفاوت NFT با DeFi بپردازیم تا بتونین بهترین تصمیم رو برای سرمایه گذاری بگیرین. همونطور که گفتیم، NFT و دیفای دو گرایش در بازار ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین هست که می تونین با مقایسه هر کدوم در اون ها سرمایه گذاری کرده و سود زیادی به دست بیارین. ماهیت دیفای یه سیستم مالی غیرمتمرکز هست. در مقابل NFT ها نوعی دارایی های مالی هستن. دیفای ابزاری برای تسهیل تراکنش های مالی غیرمتمرکز در بلاک چین هست و بنابراین ارزش بازار به اون وابسته نیست.

 


نظرات کاربران در مورد مقایسه NFT و دیفای؛ کدام بهتر است؟
سوال امنیتی :2+99 = ?