مقایسه اتریوم و کاردانو؛ کدام یک بهتر است؟

1401/11/09
مقایسه اتریوم و کاردانو؛ کدام یک بهتر است؟

اتریوم(ETH) و کاردانو(ADA) در نبردی سرنوشت ساز به مصاف هم رفتن و هر کدوم در این میدان به سلاح هایی مجهز هستن که مزیت های اون ها محسوب میشه! این دو ارز دیجیتال برتر دنیای کریپتو از قدیم تاکنون در حال رقابت با همدیگه هستن. درسته که قیمت اتریوم و حجم معامله این ارز فاصله زیادی با کاردانو داره، ولی خب از نظر پیشرفت در تکنولوژی، قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز، شبکه کاردانو تونسته در سال های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته باشه. نکته جالب در رابطه با این دو ارز دیجیتال این هست که بنیانگذاران هر دوی اون ها در گذشته با هم کار می کردن و همین موضوع باعث شباهت زیاد این دو شبکه بلاک چین شده.

اگه بازار ارزهای دیجیتال رو به یه رینگ بوکس تشبیه کنیم، همه شبکه های بلاک چین به عنوان تماشاچی های پاپ کرن به دست و اتریوم و کاردانو هم به عنوان مبارزین این میدان شناخته میشن. مقایسه اتریوم و کاردانو که الان به بحثی داغ در محافل ارزهای دیجیتال تبدیل شده، در چند موضوع خیلی متفاوت مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله مقایسه اتریوم و کاردانو، اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال اتریوم و کاردانو به شما ارائه کنیم و به بررسی تفاوت های اتریوم با کاردانو بپردازیم تا بهترین تصمیم رو برای سرمایه گذاری بگیرین.

آشنایی با ارز دیجیتال اتریوم(ETH)

آشنایی با ارز دیجیتال اتریوم(ETH)

ویتالیک بوترین در سال 2015 سازوکار اتریوم رو با مشورت گروهی از دوستان بنیانگذاری کرد. ارز دیجیتال اتریوم با نماد اختصاری ETH اولین پروژه ای هست که به افراد امکان استفاده از قراردادهای هوشمند رو میده. این ارز دیجیتال برخلاف بیت کوین علاوه بر پردازش تراکنش های مالی، امکانات زیادی داره. این پلتفرم از قابلیت تمرکززدایی برخوردار هست. یعنی تحت کنترل هیچ شخص یا نهادی نیست. هر تراکنش به خصوص تراکنش های اسمارت کانترکت ها در اتریوم توسط اجماع کاربران تایید میشه. رمز ارز بومی اتریوم، اتر هست و پرداخت ها از طریق این ارز انجام میشه. پروژه اتریوم قبلا مبتنی بر الگوریتم اثبات کار بود، ولی تونست به الگوریتم اثبات سهام مهاجرت کنه.

اتریوم بعد از بیت کوین، دومین ارز دیجیتال مشهور بازار هست که شبکه اون منبع باز بوده و در دسترس عموم افراد قرار داره. در اصل اتریوم یه بلاک چین منبع باز و غیرمتمرکز مثل بیت کوین هست که با هدف تسریع تراکنش های بیت کوین و ارائه یه شبکه بهبود یافته به جامعه کریپتوکارنسی ارائه شده. امروزه بلاک چین اتریوم یکی از پر طرفدارترین شبکه های بازار ارز دیجیتال محسوب میشه و تراکنش های زیادی در اون انجام می گیره. همچنین اتریوم به دلیل ارائه بازار NFT از شهرت خیلی زیادی برخوردار هست.

آشنایی با ارز دیجیتال کاردانو(ADA)

آشنایی با ارز دیجیتال کاردانو(ADA)

ارز کاردانو هم یکی از ارزهای دیجیتال محبوب بازار هست که اهداف بلند پروازانه و تیم قوی داره! این رمز ارز با نماد اختصاری ADA توسط شخصی به اسم چارلز هاسکینسون، ریاضی دان و یکی از بنیانگذاران اتریوم راه اندازی شد. شبکه کاردانو اولین بلاک چین هست که بر اساس تحقیقات علمی پایه گذاری شده. کل پروژه توسط تحقیقات دانشگاهی هدایت میشه و همه سازگاری ها و پیاده سازی های پلتفرم ابتدا مورد تحقیق، مدل سازی ریاضی و آزمایش قرار گرفته و به چالش کشیده میشن. ADA رمز ارز بومی پلتفرم کاردانو هست که از ریاضی دان مربوط به قرن نوزدهم و اولین برنامه نویس کامپیوتر دنیا آدا لاولیس گرفته شده.

جالب اینجاست که بدونین کاردانو با استفاده از زبان برنامه نویسی Haskell توسعه پیدا کرده و به کمک یه پروتکل اجماع به اسم اوروبورس ایجاد شده. اجماعی که کاردانو استفاد می کنه، به بلاک چین اون اجازه میده تا با یکی از چالش های اساسی شبکه های بلاک چین یعنی کارمزدهای بالای تراکنش که در نتیجه افزایش حجم تراکنش ها اتفاق می افته مقابله کنه. همچنین شبکه بلاک چین کاردانو با ساده ترین روش پردازش تراکنش ها قصد داره تا هزینه های انرژی رو کاهش بده و محبوبیت زیادی به دست بیاره. توجه داشته باشین که کاردانو از زمان راه اندازی تاکنون موفقیت های زیادی رو پشت سر گذاشته.

تفاوت اتریوم با کاردانو چیست؟

تفاوت اتریوم با کاردانو

رقابت بین بلاک چین های قرارداد هوشمند همچنان ادامه داره. ایجاد برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp یکی از موضوعات داغ مربوط به این بلاک چین هاست. هر چند اتریوم در حال حاضر به عنوان رهبر بازار شناخته میشه، ولی شبکه کاردانو هم همه سعی خودش رو برای رقابت با اتریوم انجام میده. کاردانو با اتریوم تفاوت زیادی داره که همین موضوع باعث میشه تا متمایز بشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی تفاوت اتریوم با کاردانو بپردازیم تا بهترین تصمیم رو برای سرمایه گذاری بگیرین.

• یکی از تفاوت اتریوم با کاردانو، همبستگی تیم توسعه دهنده هست. ADA یه پروژه تجاری هست و همه کدنویس ها و محققان تیم کاردانو حقوق می گیرن. جامعه توسعه دهنده اتریوم ترکیبی از چند تیم هست که بیشترشون حقوقی دریافت نمی کنند و با تعامل و هدف گذاری کردن ایده های رقابتی پیش میرن.

• کارمزد شبکه کاردانو از بلاک چین اتریوم کمتر هست و زمان تایید تراکنش در هر دو تقریبا برابر هست. در اصل، تنها مزیت و برتری اتریوم نسبت به کاردانو در عامل پیشرو بودن خلاصه میشه: اتریوم محبوب تر هست، چون قبل از ایجاد کاردانو به وجود اومده و افراد به اون عادت کردن.

• یکی دیگه از تفاوت اتریوم با کاردانو این هست که اتریوم خودش رو به عنوان یکی از توکن های اصلی اقتصاد ارزهای دیجیتال ثابت کرده. از طرف دیگه، کاردانو یه فناوری نوظهور هست که رویکرد سنجیده تری رو برای عرضه خودش در پیش گرفته و در مراحل اولیه ایجاد قابلیت ها و پایگاه کاربری خودش قرار داره.

• اتریوم بعد از بیت کوین، دومین ارز دیجیتال بازار هست. با اینکه قیمت کاردانو از زمان راه اندازی به طور چشمگیری رشد کرده، ولی حدود 10 درصد از کل مارکت کپ اتریوم ارزش داره. اتریوم به صورت منظم بیش از 1 میلیون تراکنش در روز رو ثبت می کنه، در حالی که تراکنش های روزانه کاردانو اکثرا حدود 100 هزار هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله مقایسه اتریوم و کاردانو، اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال اتریوم و کاردانو به شما ارائه کنیم و به بررسی تفاوت های اتریوم با کاردانو بپردازیم تا بهترین تصمیم رو برای سرمایه گذاری بگیرین. همونطور که گفتیم، رقابت بین بلاک چین های قرارداد هوشمند همچنان ادامه داره. ایجاد برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp یکی از موضوعات داغ مربوط به این بلاک چین هاست. هر چند اتریوم در حال حاضر به عنوان رهبر بازار شناخته میشه، ولی شبکه کاردانو هم همه سعی خودش رو برای رقابت با اتریوم انجام میده.


نظرات کاربران در مورد مقایسه اتریوم و کاردانو؛ کدام یک بهتر است؟
سوال امنیتی :9+37 = ?