مقایسه تتر و ترو یو اس دی

1402/04/17


مقایسه تتر و ترو یو اس دی؛ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات بالای خودشون که به طور غیرمستقیم سرمایه گذاران و همچنین معامله گران رو که از سراسر جهان جذب خودش کرده، شناخته شدن. بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال برای معامله گران تبدیل به یک چالش شده تا دارایی ارزهای دیجیتال خودشون رو به شیوه ای بسیار موثر ذخیره کنن، زیرا به دلیل نوسانات زیاد، قیمت دارایی ارزهای دیجیتال اونا حتی زمانی که علاقه ای به معامله کردن ندارن، در نوسان میباشد.

 به منظور جلوگیری از این موضوع و همچنین به دلیل اهمیت تتر در بازار ارز های دیجیتال، تعدادی از ارزهای رمزنگاری‌شده توسعه یافتن تا از عملکردهای ارزهای سنتی فیات تقلید کنن. به لطف مجموعه ای از ارزهای رمزنگاری شده پایدار که استیبل کوین نام داره و به طور موثر توسط معامله گران و همچنین سرمایه گذاران به منظور جلوگیری از انتقال مداوم ارز فیات از طریق اونا مورد استفاده قرار میگیره.

استیبل کوین تتر اولین استیل کوینی بود که وارد بازار ارزهای دیجیتال شد با این هدف که بتونه جایگزین دلار آمریکا در معاملات بازار ارزهای دیجیتال بشه. در همین راستا هم با وجود بالا پایین ها و شایعات زیادی که در مورد درستی ادعاهای بنیانگذاران این ارز گفته شد، تا به امروز تونسته خیلی موفق عمل کنه. ولی خب وقتی بقیه دیدن که این استیبل کوین با محبوبیت خیلی زیادی از طرف جامعه ارزهای دیجیتال روبرو شد شروع به ساخت استیبل کوین های دیگه ای بر بستر بلاکچین کردن که یکی از اون ها ترو یو اس دی هستش. اگه علاقمند به خرید تتر یا ترو یو اس دی هستین این مقاله می تونه شما رو بهتر در این بازار راهنمایی کنه.

ما امروز میخوایم در مورد استیبل کوین تتر و ترو یو اس دی بحث کنیم و به مقایسه تتر و ترو یو اس دی بپردازیم و مزایا و معایب استیبل کوین ها رو شفاف کنیم و در نهایت بگیم که کدوم یکی از این دو تا برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پولی بدون نگران از دست دادن دارایی بهتر میباشد.

تتر چیست؟

بررسی و مطالعه تتر، یکی از نکات مهم قبل از خرید اون هست.هدف از ایجاد تتر ارائه یک دارایی دیجیتال ایمن هست که ارزش گذاری ثابتی رو حفظ میکنه. این همان چیزی هست که USDT رو به یک استیبل کوین با ارزش تبدیل میکنه که ارزش اون همیشه با قیمت دلار آمریکا یکسان می باشد. رقبای استیبل کوین تتر عبارتند ازUSD Coin (USDC)، Dai (DAI) و Pax Dollar (USDP).

تتر چیست

معامله گران کریپتو از Tether برای ارائه نقدینگی ثابت و قابل اعتماد برای ورود و خروج از سایر معاملات ارزهای دیجیتال بدون مواجهه با زیان یا سود غیرقابل پیش بینی ناشی از تغییرات بی ثبات قیمت استفاده میکنن. تتر در زمان نگارش این مقاله با ارزش بازاری حدود 67 میلیارد دلار و حجم 24 ساعته 44 میلیارد دلار، در رتبه سوم کوین مارکت کپ قرار داره و جزو معتبر ترین استیبل کوین های بازار شناخته میشه.

شاید برایتان مفید باشد: اهمیت تتر در بازار ارزهای دیجیتال

یکی معایبی که این استیبل کوین داره اینه که متمرکز هست، یعنی دولت ها و شرکت سازنده این استیبل کوین، میتونه تمام تراکنش های تتر رو بررسی و ذخیره کنه و هر وقت که اراده کنه ادرس هایی که تتر در اون نگهداری میشه رو فریز کنه و دسترسی افراد رو به تتر هاشون قطع کنه.

ترو یو اس دی چیست؟

استیبل کوین ها ارزهای رمزنگاری شده ای هستن که به ارزهای فیات یا کالاهایی متصل شدن که به معامله گران کمک میکنن تا از طریق تعاملات کمتر با بانک های سنتی هر بار که معامله انجام میدن، سود معاملاتی راحت تری کسب کنن.

TUSD یک استیبل کوین متمرکیز میباشد که در اوایل سال 2018 به بازار معرفی شد.True USDبه گونه ای ساده، قابل اعتماد و شفاف طراحی شده و از هیچ الگوریتم خاصی یا حساب های بانکی مخفی استفاده نمیکنه. دارایی های دلاری TrueUSD در حساب های بانکی مختلف متعلق به شرکت های قابل اعتماد مختلف توزیع میشه.

ترو یو اس دی چیست

همه طرف های درگیر توافق نامه ای الزام آور برای انجام ممیزی ماهانه و انتشار دارایی های با وثیقه امضا میکنن. توکن TrueUSD از چندین حساب امانی برای کاهش ریسک و اطمینان از محافظت قانونی دارندگان توکن در برابر سرقت استفاده میکنه.

همچنین این استیبل کوین بر اساس قراردادهای هوشمند اتریوم در بلاک چین اتریوم کار میکنه، این قراردادهای هوشمند امکان صدور و بازخرید نسخه توکن شده دلار آمریکا رو فراهم میکنه که یکی از نقاط قوت این استیبل کوین محسوب میشه.

هنگامی که یک کاربر TUSD رو از طریق TrustToken بازخرید میکنه، یک قرارداد هوشمند به طور خودکار توکن های در حال بازخرید رو میسوزونه یا اونا را برای همیشه از منبع در حال گردش TUSD حذف میکنه. این پلتفرم به کاربر مبلغی معادل دلار آمریکا معادل مبلغ TUSD بازخرید شده اعتبار میده. با TrustToken، معامله گران از توانایی خود در خرید و فروش TUSD با نسبت 1:1 بهره میبرن که فرصتی طبیعی برای آربیتراژ در بازار ایجاد میکنه و توکن رو در ارتباط با دلار نگه میداره.

مقایسه تتر و ترو یو اس دی

1. محبوبیت

محبوبیت

USDT در مقایسه با TrueUSDبسیار محبوب هست زیرا USDT به دلیل شروع اولیه اون در فضای ارزهای دیجیتال بسیار بالغ تر از TrueUSD بود. از اونجایی که تتر نسبت به ترو یو اس دی زود تر به بازار عرضه شد و جزو اولین استیبل کوین های معرفی شده به بازار بود، طبیعی هست که از محبوبیت و قدمت بالاتری نسبت به یو اس دی برخوردار باشه و معامله گران با توجه به این محبوبیت، به سراغ این استیبل کوین برن.

2. اتهامات وارد شده

USDT توسط بسیاری از مناقشات و اتهامات کلاهبرداری احاطه شده، مانند عدم پشتیبانی از تمام تترهایی که صادر کرده. به عبارتی از این شرکت شکایت کردن که به اندازه مارکت کپ بازار تتر، در خزانه آمریکا ارز فیات دلار وجود نداره.

همه این اختلافات باعث ایجاد شک و ترس در جامعه شده که در نوسان ارزش بازار این کوین در بعضی مواقع تاثیر گذار بوده. همچنین ادعاهایی مبنی بر اتصال توکن USDT و Tether Limited به Bitfinex در رابطه با یک مورد دستکاری حجم بازار وجود داره، زیرا پامپ و دامپ های مکرر بیت کوین همزمان با صدور USDT در مقادیر زیاد بود.

اتهامات وارد شده

کوین TUSD توسط دلار آمریکا پشتیبانی میشه و به طور وثیقه، از نظر قانونی تضمین میشه و توسط حسابرسان شخص ثالث به صورت شفاف تأیید شده هستش. پلتفرم TrustToken با سازمان ها و مؤسسات مالی قانونی که دارایی های USD خودشون رو در امان نگه میدارن، شراکت قانونی داره.

موضوع دیگه ای که به نفع Tether نیست اینه که Tether Limited تحت هر گونه ممیزی خارجی رسمی قرار گرفته، برخلاف TrustToken که اغلب نتایج حسابرسی خودش رو منتشر میکنه.

3. ذخیره دارایی

TrueUSD چیزی نیست جز یک توکن مبتنی بر اتریوم که در اون هر توکن با 1 دلار آمریکا برابری میکنه.با این حال، بسیار متفاوت از USDT هست زیرا هیچ ذخایر واقعی ارزفیات برای حفظ ثبات کوین وجود نداره. در عوض این استیبل کوین با موسسات مالی بزرگ و همچنین بانک‌های سراسر جهان همکاری کرده و تخمین زده میشه که دارایی ها رو در حساب‌های امانی نگهداری میکنه.

4. امنیت

TrueUSD دارایی سرمایه گذاران خود رو در یک سیستم امانی نگه میداره که هر نوع دخالت شخص ثالث رو مسدود میکنه. این امر باعث میشه که میزان اطمینان بالایی در هنگام صحبت ایجاد بشه. حساب‌های امانی به‌طور منظم توسط یک شرکت حسابرسی شخص ثالث تأیید میشن، بنابراین از بی‌طرفی اونا در این موضوع اطمینان حاصل میشه.

4 روش تشخیص تتر های اصلی از تقلبی

امنیت

 این باعث میشه TUSD در مقایسه با USDT قابل اعتمادتر و بازتر به نظر برسه.همه توکن‌های TrueUSD از وثیقه‌گذاری کامل توسط USD سود میبرن و در حساب امانی یک شرکت اعتماد حرفه‌ای نگهداری میشن. همچنین همه سرمایه گذارانی که مایل به خرید هر گونه توکن TUSD هستن، قبل از اینکه بتونن فرآیند خرید رو طی کنن، باید یک KYC/AML اجباری رو انجام بدن، این کار باعث شفافیت در هر تراکنش میشه. در نتیجه استیبل کوین ترو یو اس دی نسبت به تتر از امنیت و شفافیت بالاتری برخوردار هست.

5. غیر متمرکز بودن

یکی از مهم ترین فاکتور هایی که سرمایه گذاران رو به سمت بازار ارزهای دیجیتال میکشونه، غیر متمرکز بودن هست. وقتی صحبت از غیر متمرکز بودن به وسط میاد،اولین استیل کوینی که به ذهن سرمایه گذاران ومعامله گران میاد، استیبل کوین True و دای میباشد. این استیبل کوین ها کاملا غیر متمرکز هستن، یعنی هیچ دولت و شخص ثالثی نیست که کنترلی بر روی این استیبل کوین ها داشته باشه و بتونه اونا رو دستکاری کنه.

در نتیجه یکی از مهم ترین تفاوت های تتر با ترو یو اس دی در همین مورد هست که ترو یو اس دی به خوبی تونسته در میان سرمایه گذاران به یک استیبل کوین با ارزش و محبوب تبدیل شه.

6. مکانیزم کار

به منظور حفظ ارزش TrueUSD با 1 دلار آمریکا، زمانی که شخصی برای استفاده از TrueUSD تراکنشی انجام میده، مقدار مربوط به توکن‌های ارز دیجیتال ضرب میشه و زمانی که شخصی ارز فیات خود رو برای TrueUSD درخواست میکنه، سوزانده میشه. وقتی صحبت از USDT به وسط میاد، ذخایر ارز فیات با سطوح امنیتی بالاتری نسبت به ترو یو اس دی ارئه میشه.

7. ساختار توکن

ساختار توکن

TUSD توسط بلاک چین اتریوم صادر میشه و یک توکن ERC-20 به این معنی که با سایر کیف پول ها و برنامه هایی که از توکن های مبتنی بر پروتکل ERC-20 پشتیبانی میکنن، سازگار هست. اما تتر که با علامت USDT شناخته میشه، یک استیبل کوین رمزنگاری مبتنی بر پروتکل صادر شده در بلاک چین بیت کوین، پروتکل لایه Omni میباشد.

8. مارکت کپ

به لحاظ مارکپ بازاری، تتر نسبت به ترو یو اس دی برتری داره و در رنکینگ کوین مارک کپ، تتر در رتبه سوم قرار داره اما ترو در رتبه 47 این بازار قرار گرفته. همین امر باعث شده تا تتر از محبوبیت و اعتبار بالاتری نسبت به ترو یو اس دی باشه و سرمایه گذاران برای حفظ ارزش پولی خودشون در ارزهای دیجیتال تریجیح بدن از تتر برای این کار استفاده کنن.

مزایای استیبل کوین ها

• دیجیتالی بودن

اولین مزیت واضح استیبل کوین هااینه که توسط فناوری بلاک چین نگهداری میشن و میتونن تراکنش های بین المللی رو در بازه زمانی بسیار کوتاه تر و با هزینه کمتر نسبت به ارزهای فیات انجام بدن. زمان تسویه سریع این ارزها به یک وسیله مبادله عالی و فرامرزی تبدیل شده.استفاده از اونا نیز آسان هستش زیرا از کیف پول ها به روش هایی مشابه با ارزهای دیجیتال سنتی بهره میبرن.

• نوسان صفر

نوسان صفر

با توجه به ماهیت استیبل کوین‌ها که به یک ارز یا کالای فیات متصل هستن، معمولاً دوره‌های معاملاتی با نوسانات کمی رو تجربه میکنن که در نتیجه ارز قابل اعتمادتری با مزایای بهره بردن از فناوری بلاک چین ایجاد میشه.

• حفظ ارزش دارایی در بازار نزولی

هنگامی که بازارها کاهش قیمت رو تجربه میکنن، استیبل کوین ها برای معامله گران به منظور محافظت در برابر سایر ارزهای دیجیتال محبوبیت بیشتری پیدا میکن. استیبل کوین ها به معامله گران این امکان رو میدن که به سرعت دارایی های دیجیتال خودشون رو نقد کنن و در صورت تثبیت قیمت به راحتی دوباره وارد بازار بشن.

معایب استیبل کوین ها

• متمرکز بودن

در حالی که ارزهای دیجیتال به غیرمتمرکز بودن معروفن، اما بعضی از استیبل کوین ها از این قائله پیروی نمیکنن و شرکت های سازنده این استیبل کوین ها دسترسی کامل به اطلاعات اشخاص مختلف و دارایی هاشون دارن. البته همون طور که گفتیم استیبل کوین هایی مانند دای و ترو یو اس دی غیرمتمرکز هستن. اما به طور کلی متمرکز بودن بیشتر استیبل کوین ها یکی از معایب این کوین ها میباشد.

• شفافیت

شفافیت

استیبل کوین ها به دلیل شفاف نبودن ذخایر خود به طور عمومی مورد انتقاد قرار گرفتن. به عنوان مثال، تتر با اعتراض عمومی زیادی در مورد اینکه آیا این شرکت مقدار ذخایر درستی داره یا خیر مواجه شده که منجر به جریمه ها و مقررات اعمال شده توسط دولت ایالات متحده شده هست.

 تتر یا ترو یو اس دی کدام یک بهتر است؟

اگه بخوایم به طور کلی تتر و ترو یو اس دی رو مورد بررسی قرار بدیم و بگیم که کدوم یکی از اینا برتری بیشتری نسبت به یکدیگه دارن، باید بگیم که هر کدوم از این استیبل کوین ها مزایا و معایبی دارن که معامله گران و سرمایه گذاران با توجه به خصوصیات خودشون تصمیم میگیرن که کدوم یکی رو برای حفظ ارزش پولی در برابر نوسات بازار استفاده کنن.

در نتیجه شما باید انتخاب کنین که کدوم یکی از این کوین ها برای شما مناسب تر هست، به همین دلیل اولین سوالی که باید از خودتون بپرسین اینه که آیا شما غیر متمرکز بودن رو ترجیح میدین یا متمرکز بودن ولی در عین حال محبوب و قابل اعتماد.

مقایسه تتر و بایننس یو اس دی 

جمع بندی

بسیاری از معامله‌گران، استیبل کوین‌ها رو در پرتفوی خود گنجاندن تا به عنوان پوششی در برابر سقوط بازارهای کریپتو یا سقوط بازارهای فیات داشته باشن. این دارایی های دیجیتال همچنین توسط مشاغل در سراسر جهان برای انجام پرداخت ها با مزایای ارزهای دیجیتال و بدون خطر نوسانات استفاده میشن که سرمایه گذاران رو ترغیب میکنه به جای استفاده از ارزهای فیات و دردسر های احتمالی اونا، به سمت اسفتاده از استیبل کوین ها مانند تتر و ترو یو اس دی بیان.

ما در این مقاله به موضوع مفهوم تتر و ترو یو اس دی پرداختیم و همچنین مقایسه تتر و ترو یو اس دی رو برای شما بیان کردیم تا شما با توجه به خصوصیات فردی خودتون تصمیم بگیرین که کدوم یکی از این استیبل کوین ها برای شما مناسب تر می باشد.


نظرات کاربران در مورد مقایسه تتر و ترو یو اس دی
  • ارز تتر با وجود اینکه متمرکزه ولی برای ترید و معامله تتر بهترین استیبل کوینه به نظرم

سوال امنیتی :5+34 = ?