نحوه محاسبه کارمزد شبکه های انتقال ارز دیجیتال

1401/06/12


محاسبه کارمزد شبکه های انتقال ارز دیجیتال یکی از موضوعات مهم در مبحث فناوری های ارز های دیجیتال هستش که هر کسی باید در موردش اطلاعات خوب و دقیقی داشته باشه. وقتی مقداری از یک ارز دیجیتال رو طی تراکنشی به دوستتون انتقال میدین. شبکه بلاکچینی که ترتیب این انتقال رو داده و تراکنش رو تایید کرده، از شما مقداری کارمزد کسر میکنه و ارزتون رو طی تراکنش درخواستی تون انتقال میده. شبکه این کارمزدها رو صرف حیات و گسترش خودش میکنه و مبلغ پاداش شبکه از محل این کارمزد ها تعیین میشه. 

همچنین میدونین که شبکه برای ماینری که سریعتر از بقیه تراکنش های یک بلاک رو تایید کنه و رمز اون بلاک رو استخراج کنه، پاداش میده. این پاداش در واقع، همون کارمزد تراکنش های مربوط به اون بلاک هست. از طرفی دیگه این پاداش باعث ایجاد انگیزه برای افراد مختلفی میشه که برای بدست آوردن اون، جذب شبکه میشن و بدین ترتیب شبکه گسترش پیدا میکنه. یکی دیگر از هدف های اساسی اخذ کارمزد، مربوط به کم‌کردن حجم حمله spam هاست.

خب، ولی چرا برخی از شبکه ها مثل شبکه ERC20 برای تراکنش هاش کارمزد زیادی کسر میکنن؟ ولی شبکه های دیگه کارمزد کمتری میگیرن. علت چیه؟ حتی کارمزد تو بعضی از شبکه ها ثابت نیست و در ساعت هایی از شبانه روز این کارمزد کم یا زیاد میشه و تغییر میکنه. به نظرتون چه فاکتورهایی باعث تغییر کارمزد در ساعات مختلف میشن؟ کارمزد تراکنش ها بر چه اساسی حساب میشه؟

آیا برای تراکنش هایی با مبالغ زیاد کارمزدهای زیادتری کسر میشه؟ و اینکه کدوم شبکه های ارز، کارمزد کمتری برای انجام تراکنش ها میگیرن؟ در مقاله نحوه محاسبه کارمزد شبکه های انتقال ارز دیجیتال می خواهیم بررسی کنیم که کارمزد تراکنش ها در انواع شبکه های ارز دیجیتال چگونه محاسبه می شود؟ چه راه ها و ترفندهایی برای کاهش کارمزد وجود داره؟ اگر شما هم به این موضوع علاقه مند هستین، لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشین.

نحوه محاسبه کارمزد تراکنش ها در انواع شبکه های ارز دیجیتال

نحوه محاسبه کارمزد شبکه های مختلف ارز دیجیتال

در این بخش از مقاله نحوه محاسبه کارمزد شبکه های انتقال ارز دیجیتال نحوه محاسبه تراکنش ها رو کامل براتون توضیح میدیم و این موضوع می تونه خیلی بهتون در هنگام انتقال ارزهای مختلف از صرافی به کیف پول یا برعکس کمک کنه. پس حتما ادامه این مقاله رو مطالعه کنین.

1. نحوه محاسبه کارمزد تراکنش در شبکه بیت کوین

در شبکه بلاکچین بیت کوین کارمزد تراکنش ها چطوری محاسبه میشه؟ شما در داخل کیف پول بیت کوین می تونید به کمک ابزاری، مقدار کارمزد تراکنشتون رو به صورت دستی تغییر بدید. شما می تونید با این ابزار کارمزدتون رو صفر در نظر بگیرید. در این صورت به احتمال قوی این تراکنش توسط ماینرها تایید نخواهد شد. اگر کارمزد رو مبلغ کمی تعیین کنید؛ ممکنه ساعت ها و روزها طول بکشه تا تراکنش شما انجام بشه. پس هر چی کارمزد را بالاتر انتخاب کنیم، در الویت بالاتری برای انجام تراکنش قرار می گیریم.

اگر شما در زمان های پر ترافیک مبلغ تراکنش رو کم در نظر بگیرید، ممکنه ساعت ها یا روزها طول بکشه تا نوبت به بررسی و تایید و قرارگیری تراکنش شما در داخل بلاک برسه به دلیل اینکه ظرفیت بلاک محدود بوده و به اندازه یک مگابایت اطلاعات تراکنش را می تونه در خودش جای بده. 

جالبه بدونین که مبلغ کارمزد به مبلغ تراکنش ارتباطی ندارد. بلکه به سایز و اندازه تراکنش (byte) بستگی داره. مبلغ کارمزد برحسب واحد ساتوشی است که یک ساتوشی در این مقیاس برابر با 00000001/0 بیت کوین یعنی معادل یک قسمت در صد میلیون قسمت یک بیت کوین هستش. شما می تونید راجب محاسبه کارمزد اطلاعات کاملی را از سایت bitcoinfees.earn.com به دست بیارید. بهتره با هم یه سری به صفحه این سایت بزنیم.

کارمزد انتقال در شبکه بیت کوین

در گوشه سمت چپ که با کادر قرمز مشخص کردیم، کلمه fees نوشته شده، که در زیر اون کلمه ساتوشی و پایین تر کلمه "به ازای هر بایت" نوشته شده است. در نهایت این نمودار کارمزدها رو به ازای هر بایت تراکنش، نشون میده که در واحد ساتوشی بیان شده. شما میتونین از کشوی ساتوشی، این واحد رو به واحد های بیت، میکرو بیت کوین یا بیت کوین تغییر بدین. 

کلمات مشخص شده در سمت راست مدت تاخیر تراکنش در داخل بلاک برای تایید شدن و زمان تخمین زده شده انجام تراکنش به دقیق را بیان می کنه. با بررسی این نمودار متوجه می شیم که هر چی مبلغ تراکنش رو بالاتر در نظر بگیرم، مدت زمان معطل شدن تراکنش در داخل بلاک و مدت انجام تراکنش کمتر میشه. تا اینکه اگر کارمزد را برابر 102 ساتوشی تنظیم کنیم، تراکنش ما بدون تاخیر در آن واحد انجام خواهد شد. در شکل زیر مدت زمان های تاخیر و زمان کل تراکنش را در 102 ساتوشی ملاحظه کنید.

کارمزد انتقال در شبکه بیت کوین

مدت زمان استخراج و تایید بلاک ها، در بیتکوین 10 دقیقه است و ماینرهای شبکه برحسب کارمزدی که شما برای تراکنش تون تعیین کردین، تایید و پردازش تراکنش شما را در الویت قرار خواهند داد. چرا که ظرفیت هر بلاک یک مگا بایت هست و ماینرها ترجیح میدن درون بلاک، تراکنش های با کارمزد بالا رو قرار بدهند. چون بعد از استخراج رمز بلاک قراره این کارمزدها به خودشون برسه. اگر تراکنش شما درمدت زمان 10 دقیقه تایید نشد. شما می تونید وضعیت تراکنشتون رو توی صف mempooles در سایت زیر ببینین. ممپول ها به دسته تراکنش های تایید نشده گفته میشه.

https://btc.com/stats/unconfirmed-tx

ولی با فرض کافی بودن کارمزد تعیین شده، اگر در طی 10 دقیقه تاییدتون رو دریافت کردین، این نشون میده که تراکنش شما در بلاک قرار گرفته است. پس 5 تایید بعدی رو نیز در مدت 50 دقیقه آینده دریافت خواهین کرد. زمانی تراکنشتون را تمام شده بدونین که، هر 6 تاییدتون را دریافت کنید. 

توجه کنید که کارمزد به طور مدام بالاو پایین میره چون یک ساتوشی، کسری از یک بیت کوین هست و قیمت بیت کوین دائما متغیر هستش. اینکه شما میتونین در شبکه بیت کوین به صورت دستی مبلغ کارمزد تراکنش رو تنظیم کنین، یه مزیت هستش. اما تاخیر در انجام تراکنش را هم -که خود به دلیل کم بودن کارمزد رخ میده - میتونین از معایب این نوع شبکه بدونین. 

2. نحوه محاسبه کارمزد تراکنش ها در شبکه اتریم

شبکه اتریم علاوه بر انجام تراکنش ها قادر به اجرای برنامه های مختلفی هستش که اجرای هر کدوم از اون ها کارمزد خودشون رو دارن. مفهوم Gas همون کارمزد و هزینه مجموعه تراکنش ها و اجرای برنامه های مختلف و معاملات رو در شبکه اتریم شامل میشه. کارمزد و هزینه انجام هر دستور و عملی که در شبکه رخ میده در یلو پیپر شبکه اتریم، توسط گاووین وود –یکی از توسعه دهنگان اتریم- ارائه شده است. 

یلو پیپر (Yellow Paper) یه نسخه فنی‌تر وایت پیپر هستش و در اون مسائل فنی و تکنولوژی پروژه به صورت کامل توضیح داده میشه. این هزینه ها در شبکه اتریم، باید به شکل ارز اتریم پرداخت بشه. پس این هزینه ها در طول زمان دائما متغیر هستش چون قیمت ارز اتریم همیشه درحال تغییره. در شکل زیر میتونین نسخه یلو پیپر اتریم رو مشاهده کنین.

کارمزد انتقال در شبکه اتریوم

هر دستورالعملی که در شبکه از طرف فردی درخواست میشه، این فرد باید حین درخواست دستوالعمل مبلغ gas limit اون رو هم تعیین کنه. ( gas limit همون حداکثر کارمزدی هست که فرستنده پیشنهاد میکنه و ماینرها الویت پردازش رو در تراکنش هایی قرار میدن که gas limit بیشتری داشته باشه). ماینرها میتونن دستوالعمل را پردازش کنن و این مبلغ را دریافت نمایند. اگر gas limit که درخواست کننده دستورالعمل پرداخت کرده باشه زیاد باشه، ماینر میتونه مقدار اضافه رو بهش برگردونه و اگه این مبلغ کم باشه ماینر میتونه دستوالعمل درخواست رو پردازش نکنه و رد کنه. در این صورت فرستنده باید خسارت رو به ماینر پرداخت کنه. برخلاف شبکه بیت کوین در شبکه اتریم هزینه هر عملی از قبل تعیین شده و مشخص هست. میدونید که یه اتر ارزشش زیاده، برای اینکه هزینه gas با اتر قابل پرداخت بشه، اتر رو به میلیارد قسمت تقسیم کردن. به هر قسمت یه نانو اتر میگن. و به هر نانو اتر یک wei گفته میشه.

شما میتونید تمام اطلاعات مربوط به هر بلاک شبکه بلاک چین اتریم، از جمله کارمزد هر بلاک را از سایت اکسپلور بلاک چین اتریم بدست بیارین.کافی به آدرس این سایت وارد بشین. https://etherscan.io/

کارمزد انتقال در شبکه اتریوم

در این سایت همانطور که مشخص شده در کادر قرمز بالا قیمت لحظه ای گس یا کارمزد در شبکه اتریم را نشون میده. در کادر سمت چپ اطلاعات مربوط به بلاک های استخراج شده و در کادر سمت راست اطلاعات مربوط به تراکنش ها رو نشون میده. با کلیک بر روی هر بلاک ریز اطلاعات مربوط به اون بلاک را برامون باز میکنه.

کارمزد شبکه های انتقال ارز دیجیتال

تعداد زیادی ماشین‌حساب محاسبه Gas آنلاین هست که کاربران می‌تونن در هر بازه‌ای از مقدار کارمزد قابل پرداخت برای هر تراکنش خود مطلع بشن. یکی از این ابزارها ETH Gas Station هستش. گفتیم که مقدار Gas با استفاده ازمکانیسم حراج تعیین میشه به این صورت که فرستندگان درخواست ها، مبالغی رو به عنوان کارمزد، پیشنهاد میدن و هر تراکنش که مبلغ بالاتری داره، در الویت پذیرش توسط ماینرها قرار میگیره. مکانیزم حراج مورد استفاده در شبکه اتریوم، تقاضای شبکه رو در نظر نمی‌گیره. که این موضوع منجر به ازدحام و شلوغی در شبکه می‌شه. بعلاوه عدم شفافیت مقدار کارمزد لازم برای پذیرفته شدن توسط ماینرها از دیگر مشکلات انجام تراکنش در این شبکه هست.

3. نحوه محاسبه مقدار کارمزد تراکنش در شبکه بایننس چین

در شبکه بلاکچین بایننس، کاربران میتونن BNB ها و سایر توکن های bep2 را انتقال یا خرید و فروش کنن. این شبکه با الگوریتم اثبات سهام کار میکنه. پس در اینجا به جای ماینر برای تایید تراکنش ها اعتبارسنج ها رو داریم. همچنین این بلاک چین، صرافی متمرکز بایننس رو ایجاد کرده که در اون کاربران میتونن از طریق کیف پولشون اقدام به معامله کنن. کارمزد هم در شبکه بلاکچین بایننس و هم در صرافی بایننس با BNB پرداخت میشه.

 کارمزد مربوط به فعالیتهای تجاری در صرافی بایننس با ارز در حال معامله هم قابل پرداخت هستش که هدف اون ایجاد انگیزه جهت پذیرش بیشتر بایننس است. البته افرادی که هزینه‌ها را به BNB پرداخت می‌کنند، از پرداخت هزینه کمتری نسبت به دیگران برخوردارن. ساختار تعیین میزان تراکنش در شبکه بایننس مشابه شبکه اتریم بوده، به این صورت که یک BNB رو به یک میلیارد قسمت تقسیم میکنن و مشابه اتریم، سیستم تعیین کارمزد به صورت حراج و پیشنهاد دادن. کارمزد ترید یا معاملات در صرافی بایننس متفاوت تر از کارمزد خود شبکه است. صرافی ها معمولا کارمزد های مختلفی برای معاملات گوناگون در نظر میگیرن که مقدار این کارمزدها معمولا از کارمزد شبکه بلاکچین مربوط به ارز، زیادتر هست چون درصدی هم از کارمزد سهم صرافی هاست. 

4. نحوه محاسبه کارمزد تراکنش ها در شبکه ترون

کارمزد انتقال شبکه ترون

ارز دیجیتال ترون از الگوریتم اثبات سهام محول شده Delegated Proof of Stake – DPoS استفاده می‌کنه. کار این الگوریتم طوریه که همه افراد در تولید بلاک‌های شبکه و تایید تراکنش‌ها نقش ندارن و به جای اون 27 نماینده انتخابی از کل شبکه این کار رو انجام می‌دن. در صورتی که هر یک از این 27 نماینده عملکرد خوبی نداشته باشه، خیلی سریع با اجماع و رأی گیری در شبکه نماینده جدیدی جایگزین او می‌شه. کاربران می توانند از طریق استیکینگ ارزدیجیتال TRX در این فرایند سهیم باشن و شبکه نیز در ازای همکاری در اعتبار سنجی به نود های متصل شده توکن TRX پاداش می ده. ترون Tron نوعی سیستم سرگرمی غیرمتمرکز و پلتفرمی برای اشتراک گذاری محتوا هستش که با استفاده از تکنولوژی بلاک چین و شبکه همتا به همتا کار می‌کنه. این پروتکل به تمامی کاربران امکان انتشار، ذخیره سازی و مالکیت دیتا و محتوا را به صورت کاملاً رایگان، غیرمتمرکز و خودکار میده.

این شبکه از بهترین شبکه ها برای انجام تراکنش ها با مبلغ زیاد هست چرا که در قبال انتقال میلیون ها دلار و هر مقدار دیگر فقط یک دلار مبلغ انتقالی شما به عنوان کارمزد کم میکنه و سرعت انتقال تراکنش در اون هم خیلی زیاد هست. 

5. نحوه محاسبه کارمزد تراکنش در شبکه اسمارت بایننس چین

این زنجیره موازی زنجیره بایننس فعالیت میکنه. توکن مورد مبادله در اون bep20 هستش و محل انجام قرار دادهای هوشمند بلاکچین بایینس هست. این بلاکچین با سازو کار Proof of Staken Authority کار میکنه. در اون، به جای ماینر اعتبارسنج ها تراکنش ها رو تایید میکنن. کاربران این شبکه، برای تبدیل شدن به اعتبار سنج باید بالاترین مقدار BNB رو داشته باشن و کارمزد تراکنش های یک بلاک استخراج شده را دریافت کنن. سایت BscScan اطلاعات زیادی رو راجب حداکثر و حداقل و متوسط میزان کارمزد پرداخت شده برای انجام تراکنش ها را به صورت روزانه منتشر می کنه. در شکل زیر میزان مبلغ گس لحظه ای رو نشون میده.

کارمزد انتقال در شبکه بایننس اسمارت چین

کلام پایانی 

مبلغ کارمزد از ملاک هایی هست که انگیزه لازم را در فرد ایجاد میکنه که این شبکه رو برای انجام تراکنش خود انتخاب کنه. در این مقاله روش محاسبه کارمزد در شبکه های مختلف رو تا حدودی بیان کردیم. پی بردین که سرعت انجام تراکنش ها به مبلغ کارمزدتون و ترافیک شبکه بستگی داره. لذا برای کاهش کارمزد و افزایش سرعت انجام تراکنش، انجام تراکنشتون را به زمان های خلوت در شبکه محول کنید.

کامزدی که ما در این مقاله بحث کردیم، مربوط به کارمزد شبکه بلاکچین اون ارزهاست و با کارمزد صرافی ها متفاوت است. در مقاله نحوه محاسبه کارمزد شبکه های انتقال ارز دیجیتال، شما با سایت برخی از شبکه های بلاکچین آشنا شدین و پی بردین که میتونین همه اطلاعات مربوط به هر شبکه را ریز به ریز در سایتش ببینین. امیدواریم این مقاله تونسته باشه بر آگاهی هاتون اضافه بکنه و مفید واقع شده باشه.


نظرات کاربران در مورد نحوه محاسبه کارمزد شبکه های انتقال ارز دیجیتال
سوال امنیتی :6+52 = ?