نحوه کار انواع صرافی های ارز دیجیتال

1401/06/06


نحوه کار انواع صرافی های ارز دیجیتال موضوعی هستش که بعد از شناخت انواع صرافی های ارز دیجیتال در این مقاله بررسی خواهیم کرد. با افزایش تعاملات بین المللی، معاملات تجاری، رفت و آمدها بسیار بیشتر از قبل شده و برای تراکنش های مالی از قدیم الایام در امپراطوری عثمانی تا به امروز پول‌های مختلفی مورد استفاده قرار می گرفت.

برای محک زدن و تعویض این پول‌ها به افراد کار بلد نیاز بود تا با قرار گرفتن در مکان هایی خاص کار تبدیل پول رو انجام بدن. بد نیست بدونین که در دین یهود گرفتن سود بر روی پول شخص غیر یهودی ممنوع نیست؛ بنابراین از روزگاران بسیار قدیم در بیشتر کشورهای دنیا شغل صرافی به صورت اختصاصی در دست یهودیان بوده.

انواع صرافی ارز دیجیتال

معنی لغوی صرافی در زبان انگلیسی Bureau De Change و در زبان انگلیسی آمریکایی به لغتCurrency Exchange هستش. در کل صرافی به معنای داد و ستد انواع پول، سکه و ارز هستش. 

صرافی ارز دیجیتال مکانی هست که اسکناس های کاغذی شما را به کریپتو(ارز دیجیتال) تبدیل می کنن. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع صرافی های مربوط به ارزهای دیجیتال آشنا کنیم. لطفاً با ما همراه باشین.

ارز دیجیتال یا پول دیجیتال:

پول دیجیتال در واقع همان ارز دیجیتال هست که یه بخشی از اونها به راحتی از طریق دستگاه های ماینر استخراج میشن. بیت کوین، بیت کوین کش، لایت کوین و دوج کوین همگی از انواع ارزهای دیجیتالی هستن که درگروه پول دیجیتال قرار دارن. دربین اینها بیت کوین بیشترین طرفدارو داره و از محبوب‌ترین و گران‌ترین ارزهای موجود تو دنیا هستش.

 ارز دیجیتال نسبت به پول های فیات ارزش بالاتری داره. زیرا به جابه جایی نیاز نداره، امنیت بالایی داره و می تونه به خوبی ارزش واقعی خودش رو حفظ کنه.

انواع صرافی ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال انواع مختلفی دارن و به چند نوع مختلف تقسیم میشن. یکی از پارامترهای تقسیم بندی ارزهای دیجیتال پشتوانه حمایتی اونها هستش. بر این اساس ارزها به سه گروه ارزهای با قیمت ثابت، ارزهای ایمن و ارزهای مالی تقسیم میشن.

استیبل کوین ها:

ارز دیجیتال Stable Coin یعنی پشتوانه داره و منظور از پشتوانه، طلا، ارزهای فیزیکی و سایر دارایی‌های ارزشمند هست. این نوع ارزها، نسبت به نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال در امان هستن. ارز تتر که از پشتوانه دلار آمریکا برخوردار هست درگروه ارزهای دیجیتال با ثبات قیمت قرار داره.

ارز دیجیتال امن:

ارز دیجیتال امن Privacy Coin هویت اصلی دو طرف معامله ناشناس هستش. در این ارزها با استفاده از هیچ روشی نمی‌تونین هویت کاربران را شناسایی کنین. به همین دلیل به این ارزها، ارز دیجیتال امن گفته میشه. مالیات شامل این ارزها نمیشه و کاربران با خیال راحت می تونن معاملات خودشون رو در هر رنج مالی انجام بدن. مهمترین ارزهای دیجیتال ایمن عبارتند از: مونرو (XMR)، زی کش (Zcash)، نوکوین(Nav Coin)، فور (PHR)، زن کش (ZEN)

ارزهای دیجیتال مالی:

ارزهای دیجیتال‌ مالی بخش بزرگی از رمز ارزها هستن که فرآیند‌های مختلف مالی رو با حذف کردن واسطه‌ها انجام میدن. ارزهای دیجیتال مالی به 6 گروه تقسیم میشن. این 6 گروه عبارتند از ارزهای دیجیتالی پرداختی، سرمایه‌گذاری، قرض و وام، بیمه، صرافی، و جذب سرمایه.

انواع صرافی ارز دیجیتال

دسته بندی انواع صرافی های ارز دیجیتال 

 از نظر نحوه عملکرد چند نوع صرافی وجود داره که عبارتند از صرافی‌های متمرکز؛ صرافی‌های غیر متمرکز و صرافی های دوگانه

صرافی متمرکز: Centralized Exchange  

در این قسمت از مقاله نحوه کار انواع صرافی های ارز دیجیتال نوبت به اون رسید تا در مورد صرافی های متمرکز براتون صحبت کنیم. به روزترین نوع صرافی دیجیتال صرافی متمرکز هستش. صرافی متمرکز به CEX نیز معروفه. در واقع صرافی متمرکز یک پلتفرم هست و نقش رابط کاربری بین خریدار و فروشنده را بر عهده داره.

به بیان ساده تر عملکرد صرافی متمرکز مشابه بانک های امروزی هست. که نقش واسطه را در نگهداری دارایی های نقدی شما داره. بیش از 99% صرافی ها از نوع متمرکز هستش. نحوه عملکرد صرافی های متمرکز خیلی آسونه و این یکی از بزرگترین دلایل سرمایه گذاری مردم در این نوع صرافی هاست. 

صرافی متمرکز

مهمترین ویژگی های این صرافی ها عبارتند از: قانونمند بودن، ایمن بودن و قرارگرفتن تحت حمایت شخص/شرکت خاصی. 

از معروفترین صرافی های متمرکز میشه به صرافی هایCoinBase, KuCoin, Binance, Gemini, KuCoin, اشاره کرد.

به منظور استفاده از این صرافی ها ابتدا باید در آنها ثبت نام کرد و حساب کاربری داشت. با گذراندن مراحل ثبت نام و احراز هویت جهت تایید صحت داده های کاربری توسط صرافی مورد نظر، می تونین از اونها استفاده کنین. به خاطر داشته باشین که احراز هویت فقط برای افراد بالای 18 سال میسر هستش.

ارزهای خریداری شده در این نوع از صرافی ها ابتدا در داخل کیف پول صرافی قرار بگیره و پس از آنکه مبلغ خریداری شده به حد نصاب رسید اجازه برداشت از این کیف و انتقال آن به کیف پول خودتان را خواهین داشت.

کار کردن با این نوع صرافی ها بسیارساده است. کاربران بدون هیچ گونه نگرانی در یک محیط دوستانه در این صرافی ها سرمایه گذاری میکنن. در مقابل کارمزد اندکی که به صرافی پرداخت میشه، دارایی های خود را به نوعی بیمه می کنین.

صرافی متمرکز

یکی از مزیت های بارز این نوع صرافی ها در نگهداری ایمن از دارایی های شماست. چنانچه به هر دلیلی رمز ورود به کیف پول خود را فراموش کرده باشین دارایی هاتون رو از دست خواهید داد، اما صرافی متمرکز می تونه اونارو برگردونه.

در صرافی های متمرکز حجم بالایی از معاملات مالی صورت می گیره. این معاملات میلیاردی می تونن بسیار وسوسه انگیز باشن و هر شخصی را ترغیب به سوء استفاده مالی کنن.(ریسک هک شدن وحمله سایبری به صرافی متمرکز خیلی بالاست) به همین منظور صرافی های متمرکز تحت مراقبت و کنترل دارایی های مشتریان خود هستن. 

در صرافی های متمرکز عملیات سهام گذاری، خرید و فروش انواع ارز دیجیتال و تبدیل رمز ارزها به یکدیگر انجام می پذیرد.

صرافی غیر متمرکز: Decentralized Exchange 

صرافی غیرمتمرکز که به DEX معروف هست، یک پلتفرم خدماتی هستش که فروشنده و خریدار را به هم می رسونه. در این دسته از صرافی ها خرید و فروش ارز های دیجیتال به صورت مستقیم بین فروشنده و خریدار انجام می گیره.

با حذف واسطه ها، در این نوع از صرافی ها معاملات به راحتی انجام میگیرن. در این نوع صرافی ها نیازی به ثبت نام و احراز هویت نیستش بنابراین صاحبان ارزهای دیجیتال بصورت ناشناس هستن.

صرافی غیر متمرکز

در صرافی غیر متمرکز به دلیل حذف واسطه ها احتمال پولشویی، سرقت و دستکاری داده ها به صفر می رسه.

از معایب مهم این نوع صرافی ها می توان به حجم بسیار پایین و پیچیدگی معاملات اونها اشاره کرد. در صرافی های غیر متمرکز این خود کاربر هستش که باید تمام کلیدها و رمز واژه ها را به خاطر داشته باشه وگرنه با فراموش کردن رمز ورود به کیف پول تمام دارایی های خودشو از دست میده.

صرافی‌های غیرمتمرکز با استفاده از قراردادهای هوشمند بر بستر بلاک‌چین به انجام معاملات می پردازن. در این صرافی‌های پس از اتصال کیف‌ پول به پلتفرم صرافی، در زمان ثبت سفارش، سفارش شما به یک قرارداد هوشمند ارسال میشه و معامله صورت می‌گیره.

صرافی‌های غیر متمرکز به صورت مستقل و بدون نیاز به واسطه‌ها کار می‌کنند و توسط هیچ شرکتی پشتیبانی نمیشن و صرفا از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند. با وجودی که سرور این صرافی‌‌ها به شکل متمرکز کنترل میشه اما تمامی تراکنش‌های اونها غیر متمرکز هستش. این صرافی ها ملزم هستن از دارایی های کاربران خودشون در برابر انواع سرقت و هک شدن محافظت کنن. 

مزایای صرافی های غیرمتمرکز:

کنترل دارایی‌ها ، احراز هویت، امنیت بالاتر، شفافیت معاملات، عدم محدودیت در خرید و فروش ارز دیجیتال و open source یا متن باز بودن کدهای عملیاتی در این نوع از صرافی ها از مزایای آنها است.

مشهورترین صرافی های غیر متمرکز عبارتند ازBinance DEX, DYDX, UniSwap, Sushi Swap, 1inch 

صرافی های هیبریدی(دوگانه):

تمام صرافی های متمرکز و غیر متمرکز دارای کمبود ها و نقطه ضعف¬هایی هستن که باید برطرف شن. برا حل این مشکل صرافی های هیبریدی به وجود اومدن.

در این صرافی ها مشکلات هک شدن و حجم کم معاملات برطرف شدن و افراد به صورت ناشناس در یک حوزه کاری مطمئن و بدور از هیاهو معاملات ارزی خودشونو انجام میدن. در صرافی های دوگانه کیف پول کاربران برروی پلتفرمی نگهداری میشه که به اینترنت دسترسی ندارن. از این رو ضریب اطمینان و عدم هک شدن در صرافی های دوگانه خیلی بالاست.

صرافی هیبریدی

 در صرافی های هیبریدی کاربران کنترل کامل سرمایه خودشونو بر عهده دارن. در این نوع از صرافی ها هیچ وجهی به موسسات و واسطه ها پرداخت نمیشه؛ کاربران دارایی دیجیتال خودشونو مستقیماً از کیف پول خودشون تهیه میکنن.

مشهورترین صرافی های هیبریدی Legolas, Qurrex, Eidoo هستن.

در اینجا توصیه میکنیم برای آشنایی بیشتر با بهترین صرافی های خارجی به مقاله ای با این عنوان در سایت اینانس مراجعه کنید.

نتیجه گیری:

در مقاله نحوه کار انواع صرافی های ارز دیجیتال سعی کردیم شما عزیزان رو با مفهوم صرافی، دلیل پیدایش و انواع صرافی ها، مزایا و معایب هر کدوم آشنا کنیم. کلاً سه نوع صرافی دیجیتال داریم متمرکز و نیمه متمرکز و هیبریدی

در صرافی های متمرکز عملیات سهام گذاری ، خرید و فروش انواع ارز دیجیتال و تبدیل رمز ارزها به یکدیگر انجام می پذیرد. سرعت انجام معاملات و همچنین میزان سرمایه گذاری در این نوع از صرافی ها بسیار بالاست. 

در صرافی های غیر متمرکز معاملات ارز دیجیتال بصورت همتا به همتا( کاربر به کاربر) و بدون واسطه انجام می پذیرد.

امید است بتوانید اطلاعات مفیدی در زمینه انواع صرافی ها کسب نمایید و تصمیم درستی برای سرمایه گذاری بگیرید. 


نظرات کاربران در مورد نحوه کار انواع صرافی های ارز دیجیتال
  • آیا تعرفه خاصی برای میزان کارمزد صرافی ها تعریف شده است؟

سوال امنیتی :8+76 = ?