نوسانات بازار بیت کوین چگونه است؟

1401/08/11
نوسانات بازار بیت کوین چگونه است؟

با سلام و عرض ادب و ارادت به همه ی دوستان عزیز یک بار دیگه با یک مقاله جالب دیگه با موضوع نوسانات بازار بیت کوین چگونه است؟ در خدمت شما هستیم. خالی از لطف نیست بدونین که، ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin یک کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) یا رمز ارز هست، که در ابتدا به عنوان وسیله ‌ای برای مبادله طراحی شده بود. اما امروزه به عنوان ذخیره ارزش شناخته می ‌شه. این ارز دیجیتال به جای تکیه و وابستگی به نهاد های واسطه مانند بانک، از رمزنگاری برای مدیریت و ایجاد کوین ‌ها استفاده می‌ کنه. تاریخچه بیت کوین با اختراع این ارز توسط شخص ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو آغاز شد. ناکاموتو ایده Bitcoin را از ایده‌ های مختلفی که توسط جامعه سایفرپانک ‌ها مطرح شده بود، گرفت. ما در این مقاله سعی کردیم علاوه بر بررسی نوسانات بازار بیت کوین در ضمن عواملی که در قیمت بیت کوین موثر هستن و به نوعی ایجاد نوسان می کنن رو براتون توضیح بدیم لطفا با ما همراه باشین.

بررسی نوسانات بازار بیت کوین

بررسی نوسانات بازار بیت کوین

در مقاله حاضر تحت عنوان نوسانات بازار بیت کوین چگونه است؟ ما قصد داریم به صورت مختصر نوسانات بازار بیت کوین رو از زمان تاسیس تا به امروز بررسی کنیم. لازمه بدونین که، بیت کوین به عنوان ارزشمندترین ارز دیجیتال در بازار سرمایه شناخته می ‌شه که از زمان اولین معامله خود تا به الان شاهد افت و خیزهای بسیار زیادی بوده. اما با اینکه فراز و نشیب سرمایه‌گذاری در این مسیر بسیار هست همچنان هر روزه شاهد حضور معامله‌گران تازه نفسی در بازار هستیم.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟ بررسی صفر تا صد ارز دیجیتال بیت کوین

در سال های ابتدایی، این رمز ارز هیچ ارزشی نداشت و در تاریخ آوریل 2010 که برای معامله عرضه شد، با قیمت 0.14 دلار معامله شد. رفته رفته با جلب توجه سرمایه گذاران، تقاضا برای آن بیشتر شد و شاهد رشد قیمت این رمز ارز بودیم. در آگوست ۲۰۱۷ بود که هارد فورک (Hard Fork) بیت کوین اتفاق افتاد که بعد از آن بیت کوین کش (BCH) به وجود آمد و تاثیرات زیادی را در قیمت این رمز ارز داشت و در یک سال حدود 20 برابر رشد کرد و در دسامبر به 20000 دلار و در پایان سال به قیمت 14000 رسید. در ژانویه 2018، قیمت بیت کوین با افت 50 درصدی به 7000 دلار ریزش کرد و در پایان این سال بیت کوین با قیمت 3800 دلار معامله شد. در اوایل سال ۲۰۱۹، ارزش کل بازار رمز ارزها ۳۲ درصد رشد داشت و قیمت Bitcoin نیز با افزایش ۱۵ درصدی، به قیمت ۵۰۰۰ دلار رسید و در انتهای سال به 7400 دلار رسید.

کل اقتصاد دنیا در سال 2020 تحت تاثیر ویروس کرونا بود و دچار رکود شدیدی شد. ارزش بیت کوین در ابتدای 2020 برابر با 7200 دلار بود و بحران کرونا آن را به 3700 دلار رسوند. اما در ادامه این سال، با توجه به تورم و چاپ پول دولت ها و همچنین ورود شرکت های بزرگی مانند پی پال (Paypal) به این مارکت، سال خوبی برای این رمز ارز بود و در انتهای سال به قیمت حدودی 26000 دلار رسید. سال ۲۰۲۱ با قیمت ۳۲۷۰۰ دلاری بیت کوین شروع شد و در ماه آوریل (فروردین ۱۴۰۰) به بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی حدود ۶۴۰۰۰ دلار رسید اما بیت کوین سال ۲۰۲۱ را با میانگین قیمت ۴۷,۴۰۰ دلار به پایان رسوند.

مقاله پیشنهادی: ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین

 یکی از دلایلی که باعث افول قیمت BTC در اواخر سال ۲۰۲۱ شد، جنگ روسیه و اوکراین بود که در طی آن، اقتصاد جهانی و در نتیجه بیت کوین و رمزارزها نیز دچار رکود شدن. در ماه آپریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) اصلاح سنگینی در قیمت Bitcoin مشاهده شد، که دلیل آن هم قانون‌گذاری ‌های دولت آمریکا بود. یکی دیگر از دلایل این اتفاق، قطعی برق در ناحیه سین کیانگ چین بود؛ این اتفاق غیرمنتظره، باعث کاهش شدید هش ریت بیت کوین و در نتیجه ترس و فروش سرمایه‌گذاران شد و در می ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) قیمت به حدود ۲۶,۹۷۰ دلار ریزش کرد. دلیل این سقوط، فروپاشی رمزارزهای شبکه ترا (کوین لونا و استیبل کوین UST) بود. ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin با نماد BTC در زمان نگارش این مقاله قیمت لحظه ای اون با ارزش $20,202.00 با حجم کل بازار $387.27 میلیارد دلار هست. که قیمت آن در 24 ساعت گذشته 0.26% افزایش یافته و نسبت به هفت روز گذشته 5.68% افزایش یافته.

عواملی که در تعیین ارزش بیت کوین موثر هستند

عواملی که در قیمت بیت کوین موثر هستند

در این قسمت از مقاله نوسانات بازار بیت کوین چگونه است؟ ما قصد داریم عواملی که در تعیین ارزش بیت کوین موثر هستند و باعث ایجاد نوسان قیمتی بیت کوین می شن رو براتون توضیح بدیم با ما همراه باشین.

  • عرضه و تقاضا

بخشی از ارزش فلزهای گرانبها و قیمتی مانند طلا، به دلیل عرضه ‌ی محدود آن‌ ها به دست میاد و معمولاً هم قیمت این فلزات توسط سیستم عرضه و تقاضا (Supply and Demand) کنترل می ‌شه. عرضه و تقاضا یک فاکتور ساده‌ ی اقتصادی هست که روی قیمت خیلی از کالاها تأثیر میزاره. عرضه و تقاضا بیت کوین نیز از مهم ترین و اصلی ‌ترین عواملی محسوب می ‌شه که روی قیمت اون تاثیر میزاره.

جال بدونین که، تعداد درخواست هایی که برای خرید بیت کوین ارائه می‌ شه را نمی ‌شه مشخص کرد و حدی نداره. اما تعداد اولیه بیت کوین یا همان تعداد عرضه شده عدد ثابتی را به خود اختصاص میده. این مقدار عرضه در شبکه ارزهای دیجیتال کنترل می شه از آنجایی که ناظر مستقیم و سازمانی برای نظارت معاملات ارزهای دیجیتال وجود نداره و مردم گرداننده این بازار هستن بنابراین فرآیند عرضه توسط کل سیستم کنترل می ‌شه و روی قیمت ها تاثیر میزاره. به عبارت دیگه عرضه و تقاضای بیت کوین از مهم ترین و اصلی ترین عوامل تعیین کننده قیمت هستش. عرضه و تقاضا یک سیستم ساده ایست که هر چقدر تقاضا بیشتر باشه و حجم کالای مورد نظر کم باشه قیمت افزایش پیدا می کنه و هرچه قدر عرضه زیاد و تقاضا کم باشه، قیمت کاهش پیدا می‌ کنه.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین BIP-119 چیست؟

  • مسائل قانونی و محدودیت ‌ها

یکی از عواملی که در تعیین ارزش بیت کوین موثر هستند همین مسائل قانونی و محدودیت ‌هاست به عبارت دیگه مسائل قانونی و مسائل مربوط به دولت ‌ها نیز می‌ تونه بر قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر بزاره. اگر یک دولت درباره‌ی قوانین دارایی و مالیات سخت‌گیر باشه، مخفی کردن دارایی‌ ها با استفاده از ارزهای دیجیتال تبدیل به اقدامی رایج می ‌شه و این خود باعث تغییر در ارزش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می ‌شه، زیرا تقاضا برای آن ها بیشتر خواهد شد. برای مثال وقتی که چین در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت چندین سیستم عامل معاملاتی را ببندد، ارزش بیت کوین به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرد. در ۲۴ ساعت، ۱۰۰ میلیارد دلار افت را شاهد بودیم. از تاثیر دولت ها بر ارزش بیت کوین و سایر ارز های رمز نگاری شده غافل نشین.

اقدامات قانونی مثبت برای یک ارز دیجیتال مانند؛ رسمی کردن آن ها به عنوان ارز یک کشور، می ‌تونه اثرات مثبتی در ارزش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال داشته باشه. در حالی که ممنوعیت ارزهای دیجیتال توسط یک کشور می ‌تونه اثرات منفی برجای بزاره. در حال حاضر، قانون و مقررات درست و حسابی در زمینه ارزهای دیجیتال در دنیا وجود نداره و هر کدام از کشورها خط مشی دلخواه خود را انتخاب می ‌کنن بیت کوین از طریق هیچ دولتی پشتیبانی نمی شه ولی مقررات دولت ها به صورت مستقیم روی سیستم قیمت اون تاثیر میزاره.

  • نهنگ ها و نوسانات بازار

عواملی که در تعیین ارزش بیت کوین موثر هستند

نهنگ ها افرادی هستن که معاملات ارزهای دیجیتال را در حجم های بزرگ انجام میدن این افراد با خرید حجم بزرگی از ارزهای دیجیتال باعث افزایش قیمت آن ها می شن به عبارت دیگه وال ها با برنامه ریزی قبلی مبلغ قابل توجهی از ارزهای دیجیتال را خریداری می کنن و در کسری از ثانیه، مقدار تقاضا را از عرضه بیشتر می کنن. و هنگامی که قیمت به ماکزیمم رسید با فروش حجم خریداری شده باعث کاهش قیمت می شه.

از جمله معروف ‌ترین نهنگ‌ ها در بازار ارزهای دیجیتال، می‌ت ونیم به ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت کوین)، دوقلوهای وینکلواس و راجر ور اشاره کرد که مقدار زیادی از کل بیت کوین‌ ها را دارا هستن. برخی از نهنگ ‌ها مایلند که بیت کوین‌ های خودشون رو نگه دارن و برخی به خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود از جمله بیت کوین می‌ پردازن. 

نهنگ ‌ها چه بیت کوین ‌ها را بفروشن و چه آن ها را نگه دارن، بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیر میزاره اگر نهنگ‌ ها بیت کوین ‌های خودشون رو نگه دارن و نفروشن، به دلیل این که تعداد کل بیت کوین‌ هایی که برای خرید وجود داره، کاهش پیدا می کنه، بازار تحت فشار قرار می‌ گیره و قیمت این ارز دیجیتال افزایش پیدا می‌ کنه. برخی دیگه از نهنگ ‌ها مایلند به خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود از جمله بیت کوین بپردازن. و در برخی از مواقع هم با فروش حجم بالایی از ارز دیجیتال بسیاری از افراد فکر می کنن حجم بالایی از سرمایه در حال خارج شدن هست و باعث می شه خود آن ها نیز همین کار را انجام بدن. معاملاتی که نهنگ ها انجام میدن بر روی قیمت ارزهای دیجیتال و تصمیمات معامله گران و تریدرها تاثیر زیادی میزاره و می‌ تونه روند بازار را صعودی و یا نزولی کنه.‌

  • فاکتورهای اجتماعی و فعالیت رسانه‌ها

از جمله عواملی که می ‌تونه بر ارزش بیت کوین تاثیر بزاره، فاکتورهای اجتماعی هست که احساسات سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال را مورد هدف قرار میده. بازار بیت کوین بارها شاهد این امر بوده که سخنرانی یک رئیس جمهور یا یک مدیر معروف در دنیا، قیمت آن را به سرعت کاهش یا افزایش داده. به عنوان مثال، سخنرانی مارک زاکربرگ (مدیر عامل شرکت فیسبوک) در کنگره آمریکا و شهادت او در مورد قابل اطمینان بودن لیبرا، منجر به کاهش قیمت بیت کوین شد. 

با وجود تحلیل های زیادی که روی تغییر قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال انجام می‌ شه، بخش بزرگی از افزایش و کاهش قیمت ها مربوط به اخبار روز دنیا و رسانه های حاضر در سراسر دنیاست؛ افراد زیادی هستن که می تونن با سخنرانی ها یا نظرات خود در شبکه های اجتماعی بر قیمت‌ ارزهای دیجیتال تاثیر بزارن. این افراد می‌ تونن سرمایه گذاران موفق، تحلیلگران حرفه‌ ای، چهره ‌‌های مردمی مانند بازیگران، خوانندگان، مسئولین‌ سیاسی و بسیاری از افراد دیگر باشن که از آنها ‌به عنوان تاثیرگذارترین افراد در ارزهای دیجیتال یاد می شه. برای مثال اخبار منفی که در مورد هک شدن صرافی ‌های بیت کوین و سرقت دارایی ‌ها مانند؛ صرافی بایننس و MTGOX منتشر می‌ شه، تأثیرات منفی بر ارزش بیت کوین میزاره.

جالبه بدونین که، کمیسیون بورس و اوراق بهادار که قبلاً ETF (صندوق بازار بورس) را برای بیت کوین رد کرده بود، اعلام کرد که تا سپتامبر سال ۲۰۱۸ مجدد در این مورد تصمیم‌گیری می کنه. همین خبر، یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش ارزش بیت کوین در آن زمان بود. دنیای ارزهای دیجیتال پر بوده از خبرهایی که گاهی بیت کوین را حمایت کردن و گاهی هم باعث منزوی شدن این ارز دیجیتال محبوب شدن.

  • سودمندی ارزهای دیجیتال

عواملی که در تعیین ارزش بیت کوین موثر هستند

یک عامل مهم و اصلی در تعیین قیمت هر ارز دیجیتالی، مفید و سودمند بودن اون هستش. اگر شما نتونید برای کار خاصی از یک ارز استفاده کنین، به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری یا پرداختی را با آن انجام بدین، آن ارز هیچ گونه ارزشی نداره. بیت کوین، حتی در مقیاس‌ های بالا و زیاد هم می‌ تونه در پرداخت ‌ها مورد استفاده قرار بگیره و این به این معنیِ که سودمندی بیت کوین بسیار بالاست. همین سودمندی عامل مهمی در افزایش قیمت بیت کوین بشمار میره.

اگر یک ارز نتونه یک‌ راهکار جدید یا کاربری ارائه بده و یا هدف مشخص و معقولی برای خود ارائه‌ نده افراد زیادی برای خرید آن ترغیب نخواهد شد و ارزش و قیمت آن کاهش پیدا می کنه و رشدی نداره. در نتیجه برای موفقیت‌ یک‌ ارز شناختن اهداف آن و بازار هدف آن دو مولفه مهم هست. در ضمن پیچیدگی بالای بیت کوین در کنار مصرف بالای انرژی برای استخراج آن، موجب افزایش ارزش بیت کوین شده و به همین خاطر هم می ‌تونه در سرمایه‌گذاری‌ ها استفاده بشه. اگر این سودمندی و کاربرد ارزها تغییر پیدا کنه، می‌ تونه منجر به نوسانات قیمت بشه. برای مثال، سودمندی اتریوم (ETH) به خاطر یک پلتفرم قرارداد هوشمند هست و این امر، علت قیمت نسبتاً بالای اتریوم در مقابل دیگر ارزهای دیجیتال شده.

جمع بندی و نتیجه گیری

نوسانات قیمت ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بر اساس ۲ اصل تعیین می‌ شه. یک اصل تحلیل تکنیکال هست که برگرفته از نمودارهای قیمتی و میزان عرضه و تقاضاست. اصل دیگر، تحلیل فاندامنتال هست که عواملی مانند؛ رسانه ‌ها، افراد تأثیرگذار و نهنگ ‌ها را بررسی می ‌کنه. ما در این مقاله نوسانات بازار بیت کوین چگونه است؟ از هر دو تحلیل برای بررسی نوسانات بازار بیت کوین استفاده کردیم امیدواریم که این مقاله مورد مقبولیت و استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشه از اینکه مارو همراهی کردین کمال تشکر و قدردانی رو داریم. با صرافی ارز دیجیتال اینانس در خدمت شما هستیم موفق و پیروز باشین. 


نظرات کاربران در مورد نوسانات بازار بیت کوین چگونه است؟
سوال امنیتی :4+92 = ?