هارد کپ(Hard Cap) چیست؟

1401/06/07


ما سعی می کنیم در مقاله هارد کپ(Hard Cap) چیست؟ اطلاعاتی در مورد هارد کپ در انواع ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع کاربردهای هاردکپ بپردازیم و اهمیت استفاده از Hard Cap رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و با این مفهوم اشنا بشین.

بهتره بازار بازار ارزهای دیجیتال یکی از محبوب ترین بازارهای مالی از نظر جذب سرمایه و معامله گران هست. همچنین این بازار در سال های گذشته رشدهای قیمتی زیادی داشته و تونسته معامله گران زیادی رو به سمت خودش جذب کنه. همچنین شما می تونین وارد بازار کریپتوکارنسی ها شده و با خرید و فروش ارزهای دیجیتال سود زیادی به دست بیارین. برای این کار نیز ابتدا باید آموزش های لازم رو فرا بگیرین و بدون هیچ مشکلی فعالیت های خودتون رو انجام بدین.

جالب اینجاست که بدونین بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور هست که مفاهیم و اصطلاحات زیادی داره و شما برای فعالیت در این بازار باید با این اصطلاحات و مفاهیم آشنایی داشته باشین. یکی از این مفاهیم نیز، مفهوم هارد کپ یا Hard Cap هست. در عرضه اولیه سکه که توسط پروژه های ارز دیجیتال برای جذب سرمایه انجام میشه، دو مفهوم هارد کپ و سافت کپ از اهمیت زیادی برخوردار هست. بسیاری از افرادی که در عرضه اولیه سکه شرکت می کنند، اطلاعاتی از این مفاهیم مهم و تفاوت بین اون ها ندارن. نکته قابل توجه این هست که با شناخت این مفاهیم می تونین تصمیم بهتری در مورد پروژه های ارز دیجیتال مورد نظر خودتون برای سرمایه گذاری بگیرین و با سرمایه گذاری درستی که انجام می دین، سود زیادی به دست بیارین.

شاید دوست داشته باشین با مفهوم هارد کپ آشنا بشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله هارد کپ چیست؟ اطلاعاتی در مورد هارد کپ ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع کاربردهای هاردکپ بپردازیم و اهمیت استفاده از Hard Cap رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

هارد کپ چیست؟

هارد کپ چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم مفهوم هارد کپ رو شنیدین و خواستین که اطلاعاتی در این مورد به دست بیارین و شاید این سوال برای شما پیش اومده که هارد کپ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که هارد کپ در بازار ارزهای دیجیتال و بلاک چین محدودیتی برای عرضه حداکثری ارزهای دیجیتال یه پروژه مورد استفاده قرار می گیره و با سافت کپ تفاوت زیادی داره. همچنین هارد کپ محدودیتی هست که توسط کدهای بلاک چین روی حداکثر تعداد کوین های قابل عرضه یه پروژه ارز دیجیتال اعمال میشه. به این ترتیب هارد کپ اجازه تولید یا عرضه تعداد ارزهای دیجیتال بیشتری رو نمیده.

جالب اینجاست که بدونین دو اصطلاح هارد کپ و سافت کپ در حوزه ارزهای دیجیتال یا بازار کریپتوکارنسی ها در ارتباط با عرضه اولیه کوین یا توکن مورد استفاده قرار می گیرن. Hard Cap به بالاترین مقدار و سافت کپ نیز به پایین ترین مقدار اشاره داره. همچنین برای عرضه اولیه کوین یا ICO اصطلاح هاردکپ به حد بالای تعداد توکن های قابل فروش اطلاق میشه و در اصل این اصطلاح نشون دهنده حداکثر بودجه ای هست که تیم توسعه مایل هست در مرحله اول تامین بودجه و به ازای فروش توکن های خودش جمع آوری کنه. به همین دلیل، اگه تیم جذب سرمایه در عرضه اولیه به هارد کپ دست پیدا کنه، یعنی توکن های مشخص شده برای این مرحله به طور کامل فروخته شدن. در ادامه این مطلب توصیه می کنیم مقاله تفاوت کوین و توکن رو مطالعه کنین تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشین.

Hard Cap در عرضه اولیه ارزهای دیجیتال به حداکثر ارز دیجیتال قابل فروش گفته میشه. همچنین انتخاب چگونگی هاردکپ و اندازه عرضه اولیه با توجه به اهداف تیم توسعه دهنده انجام میشه و تیم پروژه باید در میزان عرضه اولیه ارزهای دیجیال و حداکثر کوین های موجود تعادل ایجاد کنند. بهتره بدونین برخی از کارشناسان بازار کریپتوکارنسی ها از اصطلاح Max Supply یا حداکثر عرضه برای تعریف هاردکپ استفاده می کنند.

اهمیت استفاده از Hard Cap چیست؟

اهمیت استفاده از Hard Cap

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله هارد کپ چیست؟ اهمیت استفاده از Hard Cap رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که در بخش قبلی نیز گفتیم، مفهوم هاردکپ برای حداکثر عرضه ارزهای دیجیتال یا کوین ها در بازار کریپتوکارنسی ها مورد استفاده قرار می گیره. همچنین اگه یه پروژه ارز دیجیتال تعداد 50 میلیون توکن داشته باشه، معمولا همه توکن ها رو مرحله اول عرضه اولیه ارز دیجیتال نمی فروشه و برخی از اون ها رو برای دور دوم نگه داشته و تعداد از ارزهای دیجیتال یا کوین های موجود رو هم برای تیم توسعه دهنده و بنیانگذاران اختصاص میده. علاوه بر این، تعدادی از رمز ارزها نیز حفظ میشن تا به صورت پاداش به ماینرها یا کسانی که تراکنش ها رو تایید می کنند، داده بشه.

جالب اینجاست که بدونین ممکنه برخی از پروژه های ارز دیجیتال برنامه هایی برای توکن سوزی ارزهای دیجیتال نیز داشته باشن. بنابراین، تعدادی از کوین های موجود در پروژه رو هم برای این فرایند نگه می دارن تا در تاریخ های مشخص شده توکن ها خودشون رو بفروشن تا قیمت رمز ارز افزایش پیدا کنه و سرمایه گذاران سود به دست بیارن. نکته قابل توجه این هست که در توکن سوزی تعدادی از توکن ها رو به یه کیف پول رمزنگاری شده می فرستن و رمز ورود اون رو گم یا پاک می کنند تا به طور کامل از بین بره و دیگه هی کسی به اون ها دسترسی نداشته باشه. به این ترتیب، توکن برای همیشه از بین میره یا به اصطلاح سوزونده میشه.

هارد کپ و سافت کپ هر دو اهدافی برای مشخص کردن میزان جذب سرمایه هستن. همچنین اهمیت استفاده از Hard Cap در پروژه ها این هست که نهایت میزان سرمایه ای رو نشون بده که تیم توسعه دهنده می تونه جذب کنه. همچنین اگه یه پروژه سرمایه اضافی بر هارد کپ رو به سرمایه گذاران خودش برگردونه هشداری برای سرمایه گذاران محسوب میشه و باعث ایجاد نگرانی هایی میشه.

انواع کاربردهای هاردکپ کدامند؟

انواع کاربردهای هاردکپ

همونطور که گفتیم، هاردکپ در بازار ارزهای دیجیتال کاربردهای زیادی داره و همین موضوع باعث میشه تا اهمیت استفاده از Hard Cap در پروژه های ارز دیجیتال افزایش پیدا کنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله هارد کپ چیست؟ به بررسی انواع کاربردهای هاردکپ بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین با این کاربردها اشنا بشین.

• استفاده در سایت های تحلیلی

یکی از انواع کاربردهای هاردکپ در بازار ارزهای دیجیتال که باعث میشه تا مورد توجه خیلی از کاربران فعال قرار بگیره و محبوبیت زیادی به دست بیاره این هست که در سایت تحلیل استفاده میشه. همچنین این هاردکپ یا حداکثر عرضه پارامتری هست که وب سایت های تحلیل ارز رمزنگاری بهش توجه دارن. ساتوشی ناکاموتو هاردکپ بیت کوین رو 21 میلیون تعیین کرده و یعنی عرضه این ارز محدود هست و هیچ وقت از این مقدار رد نمیشه.

• حداکثر عرضه ارز دیجیتال

یکی دیگه از انواع کاربردهای هاردکپ در بازار ارزهای دیجیتال این هست که هاردکپ به محدودیتی گفته میشه که توسط کد یه بلاک چین برای حداکثر عرضه یه رمز ارز مشخص شده هست. همچنین هاردکپ از هرگونه تولید یا گردش بیشتر یه ارز دیجیتال جلوگیری می کنه.

• ارزیابی عرضه اولیه سکه

یکی دیگه از انواع کاربردهای هاردکپ، ارزیابی عرضه اولیه سکه یا ارز دیجیتال هست. قبل از خرید سرمایه گذاران و کاربران باید جنبه های مختلفی رو در حین ارزیابی یه پروژه یا پروتکل در نظر بگیرن. هارد و سافت کپ نیز عرضه اولیه شناخته شده ترین پارامترها هستن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله هارد کپ چیست؟ اطلاعاتی در مورد مفهوم هاردکپ برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع کاربردهای هاردکپ بپردازیم و اهمیت استفاده از Hard Cap در پروژه های ارز دیجیتال رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، Hard Cap به بالاترین مقدار و سافت کپ نیز به پایین ترین مقدار اشاره داره. همچنین برای عرضه اولیه کوین یا ICO اصطلاح هاردکپ به حد بالای تعداد توکن های قابل فروش گفته میشه.


نظرات کاربران در مورد هارد کپ(Hard Cap) چیست؟
سوال امنیتی :5+86 = ?