هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت دارد؟

1401/06/24


ما سعی می کنیم در مقاله هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت دارد؟ اطلاعاتی در مورد فرایند هاوینگ بیت کوین برای شما ارائه کنیم و به بررسی عملکرد Halving بیت کوین بپردازیم و تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. ممکنه اسم ارزهای دیجیتال رو به صورت گذرا شنیدین و یا سرمایه گذاری باشین که دوست داره تا بخشی از پول خودش رو بر روی یکی از ارزهای دیجیتال به امید سوددهی بالا سرمایه گذاری کنین. در هر صورت بازار ارزهای دیجیتال وسیع و متنوع هست. همین موضوع نیز عرصه قابل توجهی رو برای استراتژی های عالی درآمد ارائه میده. ولی به طور همزمان مشکلات خطرناک زیادی برای سرمایه گذاران مشتاق برای حرکت وجود داره.

قبل از سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال ضروری هست که زمان و توجه لازم رو برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چیزی که شامل مزایا و خطرات اون میشه، اختصاص بدین. بدون داشتن این دانش بسیاری از موانع ممکن هست باعث از دست رفتن مبالغ قابل توجهی از پول شما بشن. برعکس، زمانی که از نحوه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مطلع شدین و مورد مورد کاربرد و چیزی که ارائه میدن، آگاه شدین، در موقعیت بسیار بهترین قرار دارین که بهترین استراتژی سرمایه گذاری رو برای خودتون تعیین کنین. همچنین بازار ارزهای دیجیتال دارای مفاهیم و اصطلاحات زیادی هست که شما باید آموزش های لازم رو فرا بگیرین تا با این مفاهیم و اصطلاحات آشنایی داشته باشین.

یکی از مفاهیم موجود در بازار ارزهای دیجیتال، هاوینگ بیت کوین هست که تاثیر زیادی در قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت دارد؟ اطلاعاتی در مورد فرایند هاوینگ بیت کوین برای شما ارائه کنیم و به بررسی عملکرد Halving بیت کوین بپردازیم و تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم.

مقاله پیشنهادی: آموزش استخراج بیت کوین

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت دارد؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم مفهوم هاوینگ بیت کوین رو شنیدین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که هاوینگ بیت کوین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که هاوینگ بیت کوین رو میشه یکی از مهم ترین اتفاقات بازار ارزهای دیجیتال رخ داده در طول حیات ارز دیجیتال بیت کوین دونست که تاکنون سه بار اتفاق افتاده. همچنین تاثیر هاوینگ اول و دوم بر قیمت بیت کوین پر واضح هست. هاوینگ به زبان ساده زمانی هست که سرعت ایجاد بیت کوین جدید نصف میشه و هر چهار سال یه بار اتفاق می افته. در هاوینگ مه 2020 پاداش استخراج بلوک از 12.5 بیت کوین به 6.25 کاهش پیدا کرد و تاثیر مثبتی بر قیمت بیت کوین داشت.

جالب اینجاست که بدونین هاوینگ بیت کوین در بازار کریپتوکارنسی ها یکی از مهم ترین اتفاقات تبدیل شده هست که همه افراد چشم به اون دوختن و منتظر تاثیر اون بر قیمت بیت کوین هستن. معمولا تغییر در قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال هم تحت تاثیر قرار میده و طی سال های گذشته چرخه های قیمتی شکل گرفته در کریپتوکارنسی ارتباط نزدیکی با هاوینگ داشته. افراد و شرکت های زیادی با توجه به زمان رخ دادن هاوینگ اقدام به برنامه ریزی برای آینده سرمایه گذاری های خودشون می کنند. همچنین طبق قاعده و اصول هاوینگ که در بلاک چین بیت کوین تعریف شده، بعد از هر 210 هزار بلاک پاداش ماینرها نصف میشه.

به طور میانگین هر دوره 4 ساله، مقدار تولید بیت کوین های جدید به طور ناگهانی نصف میشه. یعنی پاداش اهدایی به دستگاه های ماینر بازار ارزهای دیجیتال برای اضافی کردن یه بلاک به بلاک چین 50 درصد کاهش پیدا می کنه. هاوینگ نیز توسط خالق ارز دیجیتال بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو با هدف کنترل تورم بیت کوین در کد این شبکه قرار داده شده و تاکنون 3 بار اتفاق افتاده.

بیت کوین چگونه تولید می شود؟

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت دارد؟

سیستم بلاک چین بیت کوین از زنجیره ای از کامپیوترها که با اسم نود شناخته میشه، به وجود اومده که کدهای بیت کوین رو اجرا کرده و اون رو بر روی بلاک چین ذخیره می کنه. برای درک بهتر میشه بلاک چین رو به شکل یه سری بلاک در نظر گرفت که هر بلاک شامل یه سری تراکنش هست. همه کامپیوترهای بلاک چین بیت کوین لیست یکسانی از بلاک ها و تراکنش ها رو دارن در نتیجه می تونن این بلاک ها و تراکنش های جدید رو به صورت لحظه ای ببینن. هر چه دستگاه ها یا نودهای بیشتری به یه بلاک چین وصل باشن، اون شبکه باثبات تر میشه، چون سختی شبکه افزایش پیدا می کنه. به همین دلیل، دستگاه های ماینر برای استخراج و تولید بیت کوین به یه استخر متصل میشن و همگی با هم به همکاری یکدیگه اقدام به استخراج بیت کوین می کنند.

جالب اینجاست که بدونین در حال حاضر بیش از 10.000 ماینر در حال اجرای کدهای بیت کوین هستن. هر فردی که تجهیزات کافی داشته باشن هم می تونه همین حالا با دانلود کردن تاریخچه تراکنش ها و همه بلاک چین به جمع ماینرها بپیونده.. استخراج بیت کوین فرایندی هست که طی اون افراد می تونن با تجهیزات کامپیوتری در شبککه شرکت کنند. ماینینگ مستلزم حل پازل های پیچیده محاسباتی برای یافتن هش بلاک های جدید و افزودن اون بلاک ها به بلاک چین هست. این فرایند نیز اثبات کار نام داره. به زبان ساده تز یه ماینر برای استخراج بیت کوین باید دو شرط رو عملی کنه. اول باید هش یه بلاک حاوی تراکنش رو پیدا کنه و دوم باید اولین ماینری باشه که به این هش می رسه. وقتی هر دو شرط اجرا شدن، ارزهای بیت کوین جدیدی تولید شده و به عنوان پاداش بلاک به ماینر داده میشه.

همونطور که گفتیم، هر فردی که تجهیزات کافی رو داشته باشه، می تونه به عنوان ماینر به بلاک چین بیت کوین متصل شده و فرایند استخراج رو انجام بده. این یکی از نقاط قوت بلاک چین هست که باعث ثبات بیشتر اون میشه، ولی ریسک افزایش پیددا می کنه. در دنیای بلاک چین برای مدیریت عرضه، فعالیت ماینرها محدود نمیشه در عوض سقف عرضه مشخصی برای برخی از ارزهای دیجیتال وجود داره.

چرا هاوینگ اهمیت زیادی دارد؟

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت دارد؟

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری بر قیمت دارد؟ اهمیت هاوینگ رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بهتره بدونین ماینرها باید زمان رویدادهای هاوینگ بیت کوین رو بدونن و برای اون آماده باشن، چون این رویداد باعث کاهش آنی درآمد میشه. این رویداد اکثرا مقدار قابل توجهی بی ثباتی و آشفتگی برای بازار ارزهای دیجیتال به همراه داره. این یه کارکرد داخلی شبکه بیت کوین هست، ولی روی کل اکوسیستم کریپتوکارنسی تاثیر می ذاره. ضمنا هاوینگ راهی برای حفظ ارزش بیت کوین به عنوان یه کالای سرمایه گذاری هست. این رویداد سوددهی بلند مدت ماینرها و دارنده های ارز دیجیتال بیت کوین رو تضمین می کنه.

جالب اینجاست که بدونین رویدادهای هاوینگ بیت کوین هسته مدل های اقتصادی ارز دیجیتال هستن، چون اطمینان میدن کوین ها با سرعتی ثابت منتشر میشن. این نوع نرخ تورم پولی کنترل شده، یکی از تفاوت های اصلی ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات ستی رو رقم می زنه. گذشته بیت کوین نیز نشون دهنده رویداد هاوینگ، یه هبستگی قوی با رشد انفجاری قیمت بیت کوین داره. برای مثال اولین رویداد در شبکه بیت کوین قیمت این ارز دیجیتال رو در عرضه یه سال از 12 دلار به 1.150 دلار رسوند. همین موضوع درباره دو رویداد دیگه هاوینگ نیز صدق می کنه و اون ها هم باعث رشد قیمت شده بودن.

تاریخچه هاوینگ های بیت کوین انجام شده:

• اولین رویداد هاوینگ در تاریخ 2012/11/28 انجام شده و میزان پاداش بلاک رو به 25 بیت کوین کاهش داد.

• دومین هاوینگ نیز در تاریخ 2016/7/9 انجام شد و پاداش بلاک رو به 12.5 کاهش داد.

• سومین رویداد هاوینگ بیت کوین نیز در تاریخ 2020/11/5 انجام شد و پاداش بلاک برای ماینرها به 6.25 بیت کوین کاهش یافت.

هاوینگ چه تاثیری روی بیت کوین دارد؟

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت دارد؟

همونطور که گفتیم، رویداد هاوینگ بیت کوین یکی از هسته های اصلی مدل اقتصادی ارز دیجیتال بیت کوین برای جلوگیری از تورم در بیت کوین هست که توسط ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. بعد از تاثیر این رویداد مهم روی ارز دیجیتال بیت کوین فقط به نوسانات قیمت محدود نمیشه. در این بخش مهم ترین تاثیرات هاوینگ روی بیت کوین رو برای شما مورد بررسی قرار می دیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: بهترین ماینر برای استخراج بیت کوین در ایران کدام است؟

  • تاثیر هاوینگ بر روی قیمت بیت کوین

یکی از تاثیرات هاوینگ روی بیت کوین، تاثیر هاوینگ بر روی قیمت بیت کوین هست. بهتره بدونین کاهش پاداش بلاک روی قیمت بیت کوین تاثیر بلند مدت داره. همچنین بعد از رویداد هاوینگ به دلیل کاهش بیت کوین عرضه شده در هر روز یه شوک بزرگ رخ میده. تجربه هاوینگ های قبلی نیز نشون داده که افزایش قیمت بسته به عرضه و تقاضای بیت کوین های در چرخش تدریجی خواهد بود. رویدادهای هاوینگ معمولا از چند ماه قبل به تیتر اخبار تبدیل میشن و این رویداد پیش خور میشه. به همین دلیل با فرض رشد قیمت در ماه های بعدی شر.ع به خرید بیت کوین می کنند. این رفتار تریدرها که در بازارهای سنتی پیش خور شدن اسم دارن، یکی از دلایل رشد انفجاری قیمت بعد از رویدادهایی مثل هاوینگ هست.

  •  تاثیر هاوینگ روی ماینرهای بیت کوین

یکی دیگه از تاثیرات هاوینگ روی بیت کوین، تاثیر هاوینگ روی ماینرهای بیت کوین هست. بهتره بدونین ادامه تسلط بیت کوین روی بازار باعث ورود افراد جدید به صنعت ماینینگ میشه. از دید تازه وارد، اگه هاوینگ قیمت بیت کوین رو بالا میبره، پس ماینرها غرق در پول میشن. ولی در اصل عوامل دیگه ای نیز وجود داره که اغلب نادیده گرفته میشه. در نگاه اول با نزدیک شدن به هاوینگ فضای ماینینگ رقابتی تر و اشباع تر میشه. ولی بیت کوین برای مقابله با این احتمال برنامه ریزی شده هست.

  • تاثیر هاوینگ روی تورم بیت کوین

یکی دیگه از تاثیرات هاوینگ روی بیت کوین، تاثیر روی تورم بیت کوین هست. جالب اینجاست که بدونین در حال حاضر روزانه 900 بیت کوین جدید استخراج میشه و تورم سالانه بیت کوین رو به 1.77 درصد می رسونه. انتظار میره تورم بیت کوین بعد از هر بار هاوینگ کاهش پیدا کنه، چون تعداد ارزهای دیجیتال استخراج شده کاهش پیدا می کنند. بسیاری از ماینرها بیت کوین های استخراج شده رو بلافاصله می فروشن تا هزینه هاشون رو به صورت روزانه جبران کنند. بنابراین، وقتی بیت کوین های کمتری ماین میشه، فشار فروش از طرف ماینرها هم به نصف می رسه. 

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت دارد؟

البته توجه داشته باشین که نرخ تورم ارز دیجیتال بیت کوین همین حالا هم از بسیاری از ارزهای فیات کمتر هست و همین موضوع نیز باعث میشه تا ارز دیجیتال بیت کوین مورد استقبال خیلی از سرمایه گذاران و کشورهای سرمایه گذار قرار بگیره و به عنوان یه روش پرداخت مورد استفاده قرار بگیره. همچنین از اونجایی که ارز دیجیتال بیت کوین عرضه محدودی داره، از تورم جلوگیری می کنه. در حالی که ارزهای فیات و پول های واقعی عرضه نامحدود دارن و توسط بانک مرکزی کشورها تولید و چاپ میشن. همین موضوع باعث میشه تا با چاپ شدن پول های واقعی تورم به وجود بیاد.

مقاله پیشنهادی: استخراج بیت کوین چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت دارد؟ اطلاعاتی در مورد فرایند هاوینگ بیت کوین برای شما ارائه کنیم و به بررسی عملکرد Halving بیت کوین بپردازیم و تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، هاوینگ بیت کوین به فرایند نصف شدن پاداش های ماینرهای بیت کوین در ازای ساخت بلاک های جدید گفته میشه.

به عبارت دیگه، هاوینگ باعث میشه تا بیت کوین های کمتری تولید بشه و از تورم بیت کوین جلوگیری کنه. همچنین هاوینگ بیت کوین باعث میشه تا سختی شبکه افزایش پیدا کنه و قیمت بیت کوین رشد زیادی کنه. به همین دلیل خیلی از سرمایه گذاران منتظر هاوینگ چهارم بیت کوین هستن تا سود به دست بیارن.


نظرات کاربران در مورد هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت دارد؟
سوال امنیتی :3+88 = ?