پشتوانه ارزهای دیجیتال چیست؟

1401/06/09
پشتوانه ارزهای دیجیتال چیست؟


پشتوانه ارزهای دیجیتال چیست؟ اینکه از این دارایی های دیجیتال چه کسانی حمایت و پشتیبانی میکنن؟ سوالی هست که برای خیلی از افراد پیش میاد و موضوع اصلی ما در این مقاله هست.

امروزه افراد برای تامین نیاز های خودشون نیاز به پول دارن و وابستگی انسان به پول در جهان غیر قابل انکار هست، از زمان پیدایش این ابتکار، پول به صورت نسخه های مختلف در انتشار بوده.

 از آخرین نسخه ها نیز میتونیم به کارت های بانکی اشاره کنیم که پرداخت و مبادلات راحت تری نسبت به پول کاغذی دارن، اما با جا افتادن کارت های بانکی بین افراد، اکثر مردم فکر میکردند که شاید کارت های بانکی اخرین تغییر در استفاده بشر از پول باشه اما رقیبی وارد عرصه پول و ارزها شد که از هر نظر بهتر از کارت های بانکی یا اسکناس های کاغذی بود؛ ارزهای دیجیتال، روش پرداختی که تغییری بزرگ در اقتصاد به وجود خواهند آورد.

درادامه این مقاله بصورت کامل از تاریخچه اسکناس و ارز فیات براتون صحبت میکنیم و در مورد پشتوانه رمز ارزها بحث خواهیم کرد. اما قبل از هر اقدامی در بازار بهتر هست که نکات مهم قبل از ورود به بازار رو بدونین و ما به همین منظور در سایت صرافی اینانس مقاله ای روآماده کردیم که میتونین بخونین و بر اطلاعات خودتون اضافه کنین.

تاریخچه تکامل پول

پشتوانه ارز دیجیتال چیست؟

در اولین بخش از مقاله پشتوانه ارزهای دیجیتال چیست؟ در مورد تاریخچه تکامل پول براتون توضیحاتی رو میدیم. تاریخچه بشریت نشون میده که در عصر کشاورزی و دوره های قبل اون اولین تبادلات مالی بصورت کالا به کالا بودن. مثلا شما گندم داشتین و اون رو در ازای کالای دیگه ای که لازم داشتین با کسی که اون کالا رو داشت مبادله می کردین.

اما این شیوه تجارت کم کم منسوخ شد و دلیل اون هم این بود حمل و نقل این کالاها سخت بود و همچنین با گذر زمان این کالا ها خراب یا فاسد می شدن و همچنین گاهی کالایی که لازم بود تا اون رو در ازای یک کالای دیگه عوض کنیم رو خودمون نیاز داشتیم. این مشکلات کم کم باعث کم رنگ شدن این نوع تجارت شد.

این روش تا دو هزار و پانصد سال پیش هم ادامه داشت تا زمانی که فلزات کشف شدن و مبادلات کالا به کالا جای خودشون رو به طلا و فلزات دادن تا با این روش تبادلات ادامه یابد.

اما این روش هم نتونست پایدار بمونه و حکومت ها و دولت ها تصمیم گرفتند که طلا و فلزات رو به شکل سکه به مردم عرضه کنند. اما مشکل غارت سکه از بازرگانان باعث شد بانک ها تاسیس بشن و دولت با دریافت سکه های طلا در قبالش حواله کاغذی میداد که به اندازه همون طلای داده شده ارزش داشت.

این امر باعث شد اولین پول کاغذی با پشتوانه طلا به وجود بیاد. در سال 1929 با جلسه ای که توسط 730 نماینده از 44 کشور صورت گرفت دلار به عنوان ارز مرجع در مبادلات انتخاب شد. این تفاهم نامه با نام قرارداد برتون وودز مشهور شد و دلار در مبادلات به رسمیت شناخته شد. افراد با تحویل دادن طلا به بانک ها دلار کاغذی دریافت میکردند.

اما پس از مدتی با شکایت کشور هایی مثل ژاپن، فرانسه و آلمان از آمریکا به دلایلی قرارداد وودز نیز فسخ و بر هم زده شد که پایانی بر پول با پشتوانه طلا بود. از اونجایی که جهان بدون پول نمیتونست اداره بشه، پول فیات که پول بدون پشتوانه نام داره، شروع به فعالیت کرد.

پول فیات؛ پولی بدون پشتوانه

پشتوانه ارز دیجیتال چیست؟

زمانی که سرمایه گذاران بزرگ سکه در انگلستان فهمیدن که قراره یک ارز فیات جایگزین سکه طلا بشه، در برابر این کار از خودشون مقاومت نشون دادن و با سوزاندن یک کاغذ اسکناس ادعای این رو داشتند که فیات جایگزینی مناسب برای سکه طلا نیست.

اما پس از اینکه فیات به طور رسمی در همه کشور ها مورد استفاده قرار گرفت، همون افراد فهمیدن که شیوه پرداخت فیات بسیاری از نواقص سکه رو حل کرده. پشتوانه ارز فیات هر کشور همون کشوره و ارزش اون به مقبولیت عمومی مردم بستگی داره. برای مثال اگر قدرت کشوری در جهان بیشتر میشد باعث افزایش نرخ ارز در برابر سایر کشور ها میشد؛ و دیگه نرخ تبدیل پول یکسان نبود و در حال تغییر بود.

یکی دیگه از تاثیرات بر روی ارزش پول فیات استفاده و حمایت مردم جهان از اون پوله، یعنی اگه همه مردم از دلار استفاده نکنن ارزش این پول به شدت کاهش پیدا میکنه. مشکلات اقتصادی و تورم نیز ارزش پول فیات روکاهش میده که از نقص های پول فیات محسوب میشه.

معایب کارت های بانکی

پشتوانه ارز دیجیتال چیست؟

این روزها ما بیشتر از اینکه از پول های کاغذی استفاده کنیم از کارت های اعتباری و بانکی برای انجام تراکنش های مالی استفاده می کنیم. چیزی که وقوع اون مسلم خواهد بود این هست که استفاده روزمره از پول کاغذی با دیجیتالی شدن دنیایی که ما در ان در حال زندگی هستیم کم کم از بین خواهد رفت.

در اصل نسل های بعدی بخاطر گسترش اینترنت در همه نقاط جهان و پذیرش پرداخت های دیجیتالی در سرتاسر دنیا وابستگی به پول کاغذی نخواهند داشت. اما کارت های بانکی هم معایب خاص خودشون رو دارن. مثلا ما با کارت بانکی خودمون نمی تونیم در کشورها و فروشگاه های خارجی خرید انجام بدیم چون در این کارت ها فقط می تونیم به نگهداری پول ملی خودمون بپردازیم.

بخاطر همین تغییر در کل سیستم مالی بدلیل تبدیل شدن دنیا به یک دهکده جهانی احساس می شود و این فقط مشکل کارت های بانکی نیست. بلکه مشکل در کل ساختار موسسه های مالی هست که ما امروزه از انها برای نگهداری و تبادل سرمایه های خود استفاده می کنیم. نیاز به وجود چنین تغییراتی باعث بوجود آمدن شکل جدیدی از واحد های پولی بنام ارزهای دیجیتال شده است.

از مهمترین معایب کارت های بانکی می تونیم به این موضوع اشاره کنیم که امکان هک این کارت ها امروزه راحت شده و همچنین دارایی هایی که در این کارت ها نگهداری میکنیم تحت کنترل سیستم های مرکزی تحت عنوان بانک مرکزی قرار دارن که می تونن بنا به هر دلیلی اقدام به مسدود کردن سرمایه هایی کنن که سال ها برای جکع اوری اون ها زحمت کشیدیم.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

دراین بخش از مقاله پشتوانه ارزهای دیجیتال چیست؟ میخواهیم بدونیم اصلا ارز دیجیتال چیست؟ و آیا می تونیم از این شکل از واحد های پولی بجای کارت های بانکی یا پول های فیاتی که سال های بهشون عادت کردیم استفاده کنیم یا نه؟ ارزهای دیجیتال یا کریپتو کارنسی از ترکیب دو کلمه ساخته شده اند: کریپتو بمعنای رمز نگاری و کارنسی بمعنی ارز. در اصل ارزهای دیجیتال واحد های پولی جدیدی هستن که بر طبق الگوریتم های رمزنگاری پیچیده ای بوجود اومدن.

ارزهای دیجیتال ابتدا با ارزی به نام بیت کوین آغاز به فعالیت کردن. این رمز ارز در سال 2009 توسط فرد یا اشخاصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ساخته شد. در ابتدا استقبالی از ارز دیجیتال نشد و برای افراد درک این نوع پول خیلی سخت بود. اما ارزهای دیجیتال پروژه ای نبودن که در همون اول شکست بخورن و نتونن کارشونو ادامه بدن، در سال های 2013 و 2014 ارز دیجیتال در بین بعضی افراد جا افتاده تر شد و شروع خوبی برای ادامه این صنعت پر رونق بود.

این روزها ارزهای دیجیتال رو میتونیم نقطه مقابل بانک های مرکزی کشورها بدونیم. چرا که در ارزهای فیات تولید وکنترل واحد های پولی در دست یک نهاد مرکزی هستش که طبق قانون های خودش اون ارز رو کنترل میکنه. در حالی که در ارزهای دیجیتال هیچ نهاد مرکزی کنترل اون رو بر عهده نداره و همه اعضای جامعه می تونن در تایید تراکنش ها و کارهای مربوط به اون ها دخالت داشته باشن. مثلا برای ارز دیجیتالی مثل بیت کوین هر کسی می تونه یک یا چند ماینر داشته باشه و در تایید تراکنش های این ارز دیجیتال مشارکت داشته باشه و بابت این کار هم کارمزد دریافت کنه.

در حقیقت می تونیم بگیم تقابل بین ارزهای دیجیتال و پول فیات تقابل بین دنیای متمرکز و غیرمتمرکز بوده و یکی از علل عدم پذیرش ارزهای دیجیتال توسط دولت ها هم همین مسئله هستش. البته تنها این مسئله نیست.

ساتوشی ناکاموتو در مورد الگوریتم p2p نیز اشاره هایی کرده بود که معنی غیرمتمرکز بودن و وجود نداشتن نفر سوم رو داشت. که در طی این فرایند هر کسی بتونه در هر نقطه دنیا با هر فرد ناشناسی تراکنش های مالی داشته باشه بدون اینکه به یک نهاد مرکزی برای تایید این تراکنش ها نیاز باشه.

پشتوانه ارزهای دیجیتال

یکی دیگه از ویژگی های مثبتی که این رمز ارز داره محدود بودنش هست. یعنی فقط 21 میلیون ارز دیجیتال بیت کوین در کل وجود داره که پس از اتمام این مقدار امکان افزایش مقدار وجود نداره. این یکی از دلایل محبوبیت این ارز در سطح دنیا هستش. در اصل این محدود بودن تعداد کل بیت کوین ها باعث جلوگیری از تورمی میشه که ارزهای فیات هر ساله بوجود میارن. در اصل باید بگیم تورمی که بانک های مرکزی همه ساله با چاپ بی رویه و بدون پشتوانه ارزهای فیات اون رو بوجود میارن.

مشکلی که امروزه اقتصاد دانان با ارزهای فیات دارن این هستش که هر سال ارز ارزش آن کم میشه. یعنی ده میلیون شما در ده سال پیش ارزش خیلی متفاوتی با همون ده میلیون در این سال دارد. در حالی که در ازرهای دیجیتال ده سال پیش قیمت بیت کوین بسیار کمتر از قیمتی بوده که امسال این ارز داره. این یعنی سرمایه گذاری روی بیت کوین می تونه با گذر زمان ارزش سرمایه شما رو هم حفظ کنه.

انواع ارزهای دیجیتال

پشتوانه ارزهای دیجیتال

طبق وایت پیپری که سال 2008 ساتوشی ناکاموتو برای این کوین به اشتراک گذاشت، ارزهای دیجیتال دیگر نیز باید نقشه راه خودشون رو برای افزایش اعتماد کاربران به اشتراک بزارن. هر ارز دیجیتالی نقشه راه و پروژه خودش رو داره و همه ارزهای دیجیتال شبیه به یکدیگر نیستن.

برای مثال پروژه ارز دیجیتال ریپل کمک به بانک ها برای انتقال بین دو موقعیت مکانی مختلف هست. در زمان شروع موفقیت های بیت کوین، آلت کوین ها شروع به لانچ شدن کردن، که بعضی از اونا شباهت هایی رو به بیت کوین دارن یا از فورک های اون هستن و بعضی ها نیز پروژه مختص به خودشون رو دارن. مثل سولانا، لایت کوین، اتریوم، کاردانو و... ؛ که بیت کوین حدودا 40 درصد از کل بازار ارز دیجیتال رو مخصوص خودش کرده.

مزایای ارزهای دیجیتال

• امکان معامله آسان

• امنیت بالا در شبکه بلاک چین

• هزینه انتقال کم

• سرعت تراکنش بالا

• امکان کسب درآمد و سود

• تنوع بالا در ارزها برای سرمایه گذاری

• به مجوز های دولتی دست و پا گیر نیازی نیست

• امکان معامله های بین المللی

• امکان فعالیت در بازار در تمام طول شبانه روز

معایب ارزهای دیجیتال

• امکان هک شدن دارایی و وجود تقلب در صرافی ها یا کیف پول ها

• عدم تایید کشور ها و حکومتها

• بی ثباتی قیمت و ارزش ارزهای دیجیتال

• کمبود قوانین نظارتی از سوی سازمان یا نهاد مشخص

• به اندازه ی کافی گسترش نیافته 

• مخالفت دولت ها 

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

پشتوانه ارزهای دیجیتال

به دلیل رشد قیمت ارز دیجیتال نسبت به دارایی های دیگر، افراد زیادی شروع به سرمایه گذاری در رمز ارز ها کردن. به طوریکه در کشور السالوادور و حتی کشور های دیگر دنیا افراد مبالغ بزرگی رو در ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین سرمایه گذاری کردن که این حجم از طرفداری و محبوبیت از طرف مردم باعث اطمینان از سرمایه گذاری در این نوع بازار رو داره.

قیمت بیت کوین در سال های ابتدایی به وجود اومدن حتی کمتر از 100 دلار و در سال های بعدی با نوسانات و با محبوبیتی که ایجاد شد تا حدود 70 هزار دلار هم رسید.

بیت کوین با محبوبیت بین مردم و با به رسمیت شناخته شدن در چند کشور به این قیمت رسیده، پس میتونیم بگیم اگر در سال های آتی این ارز دیجیتال در کشور های مختلف به رسمیت شناخته بشه قیمت های نجومی هم برای این ارز دیجیتال دور از انتظار نیست.

پشتوانه ارزهای دیجیتال

پشتوانه ارزهای دیجیتال

اما برگردیم به موضوع اصلی خودمون که ارزهای دیجیتال چه پشتوانه ای دارن؟ در جواب باید این رو بگیم که همونطور که ارزهای فیات هیچ پشتوانه ای امروزه ندارن، تقریبا ارزهای دیجیتال هم هیچ پشتوانه ای ندارن. البته این در مورد همه ارزهای دیجیتال صدق نمیکنه و بعضی ارزها پشتوانه دارن که در ادامه اون ها رو به شما معرفی خواهیم کرد.

ولی در کل ارزهای دیجیتال تحت قانونی بنام عرضه و تقاضا افزایش یا کاهش قیمت پیدا می کنن. بطور مثال وقتی ارز دیجیتالی مثل بیت کوین در بازار با افزایش تقاضای خرید توسط کاربرهای سرتاسر دنیا قرار می گیره، ناخودگاه قیمت اون افزایش پیدا میکنه و زمانی که خبرهای منفی پیرامون این بازار افزایش پیدا میکنن، اکثر خریدارها شروع به فروختن دارایی های خودشون میکنن و این باعث ریزش قیمت این ارز دیجیتال خواهد شد. پس هر چقدر پذیرش ارزهای دیجیتال در دنیا افزایش پیدا کنه، قیمت اون ها هم بالاتر خواهد رفت و اگر این روند برعکس اتفاق بیفته باعث کاهش قیمت این رمز ارزها خواهد شد.

ارزهای دیجیتال با پشتوانه

در بخش قبلی مقاله پشتوانه ارزهای دیجیتال چیست؟ توضیحی رو دادیم که ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و اتریوم پشتوانه ای ندارن و صرفا با محبوبیت و با ویژگی های مثبتی که دارن اداره میشن، اما ارزهای دیجیتالی که با داشتن پشتوانه اداره میشن هم وجود دارن.

تتر USDT و سایر استیبل کوین ها

پشتوانه ارز دیجیتال چیست؟

استیبل کوین ها ارزهایی با قیمت ثابت هستن و اکثر اون ها برای ثابت موندن قیمت دارای یک پشتوانه هستن. یکی از این استیبل کوین ها تتر هستش که با پشتوانه دلار در حال فعالیت هست. قیمت تتر با قیمت دلار یکسان هست و این باعث شده که بنیاد تتر اعلام کنه که این رمز ارز به صورت 100% درصدی با دلار آمریکا یا همون بانک مرکزی آمریکا و فدرال رزرو پشتیبانی میشه. مقاله ارز دیجیتال تتر چیست؟ می تونه در این زمینه برای شما مفید باشه.

اما بعد از اینکه کاربرد تتر در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر شد، افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال اعلام کردن که تتر توسط هیچ نهاد یا سازمانی اداره نمیشه؛ همچنین در 14 مارس سال 2014 پروژه تتر با بروزرسانی که انجام داد، نشون داد که این رمز ارز نه بصورت 100% بلکه تا حدودی با دلار آمریکا و بانک مرکزی پشتیبانی میشه.

 ارز دیجیتال تتر همواره مشکلاتی هم برای کاربران ایرانی داره؛ مشکل این ارز هم تحریمات تتر از طرف آمریکا برای کاربران ایرانی هست و این کار موجب میشه دارایی های تتر کاربران ایرانی در صرافی ها بلوکه بشه.

پکسوس گلد

رمز ارز دیگری که پشتوانه خودشو داره ارز PAX نام داره که نماد اختصاری PAXG رو به خودش اختصاص داده. ارز دیجیتال پکسوس گلد پشتوانه طلا رو داره و هر توکن PAX نمایانگر یک انس طلا هست. هدف از ایجاد پکسوس هم این بود که در صورت دشوار بودن نگهداری طلا به صورت فیزیکی از این رمز ارز استفاده بشه. این توکن نیز توسط نهاد خدمات مالی نیویورک تنظیم میشه. از دیگر محصولات شرکت پکسوس نیز میتونیم به استیبل کوین پکسوس اشاره کنیم.

کلام پایانی

در این مقاله سعی بر این داشتیم که بصورت کامل تکامل پول و ابعاد دیگر پول کاغذی و ارزهای دیجیتال رو براتون توضیح بدیم. همچنین موضوع اصلی یعنی اینکه پشتوانه ارزهای دیجیتال چیست؟ مزایا و معایب استفاده از ارزهای دیجیتال رو براتون شرح دادیم و امیدواریم که تونسته باشیم اطلاعات خوبی رو در این مورد براتون ارائه بدیم.

در مواردی افراد اغلب با این سوال مواجه میشن که آیا برای ورود به بازار ارز دیجیتال نیاز به آموزش داریم؟ آیا فعالیت در این بازار نیاز به آموزش های خاصی داره؟که در جواب باید بگیم در همه بازار های مالی و سرمایه گذاری در بانک ها ریسک هایی وجود دارد و ما نباید انتظار زیادی از ارزهای دیجیتال داشته باشیم و سعی کنیم با دانش کافی و بررسی کامل مزایا و معایب این نوع سرمایه گذاری و رعایت اصول سرمایه گذاری وارد بازار ارزهای دیجیتال بشیم. صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس در کنار شماست تا بهترین آموزش ها را در این حوزه کسب کنین.


نظرات کاربران در مورد پشتوانه ارزهای دیجیتال چیست؟
سوال امنیتی :2+97 = ?