چرا NFT ها روی شبکه اتریوم ساخته می شوند؟

1401/06/09


قصد داریم در مقاله چرا NFT ها روی شبکه اتریوم ساخته می شوند؟ اطلاعاتی در رابطه با توکن های غیر مثلی (NFT) خدمتتون ارائه کنیم و به ارائه توضیحاتی در رابطه با توکن NFT، تفاوت NFT های روی شبکه اتریوم و سولانا، چرا NFT ها به جای شبکه بیت کوین از اتریوم استفاده می کنن؟ و بهترین بلاک چین برای ساخت NFT کدام هست؟ این روزها روش های سرمایه گذاری مختلفی به وجود اومده که هرکدوم مزایا و معایب و ویژگی های منحصربفرد خودشون رو دارن. سرمایه گذاری و خرید توکن های غیر قابل تعویض یا NFT یکی از این روش های سرمایه گذاری هست.

 بنابراین شما می تونین با سرمایه گذاری و خرید توکن های غیر مثلی سود کسب کنین. البته باید تاپ ترین و موفق ترین مجموعه های NFT رو پیدا کنین و توکن های موجود در اون پلتفرم رو خریداری کنین. همچنین شما می تونین با ساخت NFT نیز کسب درآمد کنین. بدلیل ویژگی ها و خصوصیات NFT ها افراد زیادی در این حوزه سرمایه گذاری کرد و حتی با ساخت NFT ها کسب درآمد می کنن، که این سبب افزایش قیمت توکن ها شده. بنابراین در مقاله چرا NFT ها روی اتریوم ساخته می شوند؟ به آموزش مطالب لازم می پردازیم.

توکن NFT چیست؟

توکن NFT

برای پاسخ به این سوال، می تونیم اینطوری توضیح بدیم که NFT (توکن غیر قابل تعویض) دارایی دیجیتالی هست که می‌توان اون رو از طریق ویژگی‌های منحصربه ‌فردش که در فرا داده‌های اون نگهداری میشه، شناسایی کرد. با توجه به نحوه طراحی و ضرب، NFTها منحصر به فرد هستن و به هیچ وجه قابل تعویض، تغییر نیستن. پس از ایجاد اونها، به طور دائم در دفتر کل بلاک چین حک میشن تا برای همه قابل رویت باشن. توکن NFT نوعی خاص از توکن های رمزنگاری هستن که با استفاده از فناوری بلاک چین نوعی دارایی دیجیتال ایجاد می کنه که قابل تکثیر نیست و نمیشه اون ها رو با یکدیگه معاوضه کرد. 

نکته قابل توجه این هست که بدونین توکن های غیر مثلی با ارزهای دیجیتال شناخته شده ای مثل بیت کوین و اتریوم تفاوت زیادی دارن. برای مثال شما می تونین اتریوم رو با بیت کوین معاوضه کنین، ولی نمی تونین NFT رو با سایر NFT ها معاوضه کنین. توکن های غیر مثلی ویژگی های زیادی دارن که از جمله از این ویژگی ها می تونیم به کمیاب بودن اون ها اشاره کنیم. توسعه دهنده این توکن ها توانایی تولید اون ها با تعداد بالا رو دارن، ولی ترجیح این افراد تولید NFT به تعداد محدود و نادر و منحصر به فرد بود این توکن هاست. همین موضوع نیز باعث میشه تا با افزایش تقاضا برای خرید NFT ها قیمت اون ها بالا بره.

ویژگی هایNFT ها که باعث میشود روی شبکه اتریوم ساخته شوند؟

NFT ها ویژگی هایی دارن که سبب ساخته شدن اونها روی اتریوم میشه که به برخی از اونها اشاره می کنیم.

• قابل انتقال

یکی از ویژگی های توکن های غیر قابل تعویض که باعث میشه تا مورد استقبال قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن این هست که قابلیت انتقال رو دارن. برخلاف توکن‌های قابل ترید و معاوظه، NFTها در بازارهای خاصی خرید و فروش میشن. با این وجود، ارزش اونها به خاص و منحصر به‌فرد بودنشون وابسته هست.

• دارای اصالت

یکی دیگه از ویژگی های توکن های غیر مثلی که باعث میشه تا منحصر به فرد بشن این هست که دارای اصالت هستن. توکن‌های غیرقابل معاوضه مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین هستن؛ بنابراین می‌تونین از اصالت NFT تون مطمئن بشین؛ چرا که ایجاد چیزی جعلی در لجر تغییر ناپذیر نامتمرکز، تقریبا ممکن نیست.

• کمیاب

یکی دیگه از ویژگی های توکن های غیر مثلی که باعث میشه تا قیمت اون ها با افزایش تقاضا بالا بره این هست که کمیاب هستن و هر مجموعه تعداد واحد توکن می سازه. ارزش و قیمت NFT به‌خاطر کمیاب بودن اونها هست. توسعه‌دهندگان NFT هر اندازه که قصد داشته باشن، می‌تونن از این توکن‌ها ایجاد کنن؛ اما با محدود کردن تعداد اونها و ساخت با تعداد کم، باعث افزایش ارزش اونها میشن.

چرا NFT ها روی شبکه اتریوم ساخته می شوند؟

چرا NFT ها روی شبکه اتریوم ساخته می شوند؟

در این پارت از مقاله چرا NFT ها روی شبکه اتریوم ساخته می شوند؟ به بیان علت استفاده از بلاک چین اتریوم برای ساخت NFT ها می پردازیم که موضوع اصلی مقاله هست و شما قصد دارین اطلاعاتتون در مورد این مبحث رو گسترش بدین. توکن های NFT غالبا بر بستر بلاک چین اتریوم ساخته میشن و با همه پروژه های اتریوم سازگار هستن. NFTها کارایی‌های زیادی دارن و هر توکن بی‌همتا شامل یک سری اطلاعاتی هست که اون رو از ارزهای دیجیتال دیگه متمایز می‌کنه.

یکی از دلایلی که بیشتر توکن های غیر مثلی یا NFT ها روی اتریوم ساخته میشن، امنیت بالا و ساختار داده بلاک چین اون هست. بلاک چین اتریوم، بازار دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز رو رهبری می کنه و NFT ها روی اون به عنوان کوین های ERC-721 شناخته میشن.

 از دلایل دیگه ساخته شدن NFT ها روی اتریوم این هست که پرطرفدار بودن اون باعث بالا رفتن ترافیک شبکه، انباشته شدن تراکنش ها و افزایش قابل ملاحظه ای در کارمزدها شده. Rarible، Opensea و Nifty Gateway سه تا از بزرگ ترین بازارهای NFT بر پایه اتریوم هستن. اما همین محدودیت های تراکنشی باعث شده تا پدید آورندگان NFT ها به سمت راه حل های دیگه ای مثل بلاک چین سولانا برن.

مقایسه NFT های شبکه اتریوم با NFT های روی شبکه سولانا:

NFT های شبکه اتریوم با NFT های روی شبکه سولانا

در این پارت از مقاله چرا NFT ها روی شبکه اتریوم ساخته می شوند؟ به بیان تفاوت های بین شبکه اتریوم و شبکه سولانا برای ساخت NFT ها روی اونها می پردازیم که به دلایل پیشرفت روزانه و رقابت بین این دو شبکه توجه های زیادی رو به خودشون جذب کردن. مکانیسم اجماع سولانا و اتریوم متفاوت هست. اتریوم از الگوریتم گواه اثبات کار استفاده می‌کنه که منجر به تمرکززدایی بیشتر میشه، اما مقیاس‌پذیری رو کمتر می کنه.

آپدیت ETH 2.0 برای رفع مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم معرفی شده. در نتیجه اگر ETH 2.0 به زودی اجرا نشه، بلاک چین اتریوم جایگاه خودش رو از دست میده.

اما سولانا از الگوریتم گواه اثبات سهام و اثبات تاریخچه (Proof-of-history) استفاده می‌کنه که امنیت اون کمتر هست؛ اما کارایی بالایی داره. با استفاده از ارز دیجیتال سولانا، تراکنش‌ها با سرعت بیشتر و کارمزد پایین‌تر انجام میشن. با این حال، اتریوم یک پروژه بالغ‌تر هست که موقعیت بسیار خوبی در بازار داره و این باعث میشه که خالقان NFT بیشتر به بلاک چین اتریوم اعتماد کنن.

SolSea بازار NFT سولانا هست. در این بازار، افراد می‌تونن برای صدور توکن‌های یکتای خودشون مجوز‌های مختلفی رو انتخاب کرده و اونها رو باهم ترکیب کنن. در واقع، هم خریدار و هم فروشنده آگاهی دقیقی از محصول دارن. Solanart نیز یکی ازبازارهای NFT سولانا هست که قبل از SolSea راه‌اندازی شده.

در حالت کلی همون طور که گفتیم الگوریتم اجماع اتریوم با سولانا تفاوت داره. اثبات کار در اتریوم باعث میشه تا شبکه غیر متمرکزتر بشه، اما مثیاس پذیری پایین میاد و اتریوم 2 برای مقابلع با این ضعف به وجود اومده. اما در طرف مقابل سولانا از ترکیبی از اثبات سهام و اثبات تاریخچه استفاده می کنه که شاید امنیت کمتری داشته باشه، اما تراکنش های سریع تر و کم هزینه تری رو امکان پذیر می کنه.

چرا NFT ها به جای بیت کوین از اتریوم استفاده می کنن؟

چرا NFT ها به جای بیت کوین از اتریوم استفاده می کنن

در این پارت از مقاله چرا NFT ها روی شبکه اتریوم ساخته می شوند؟ نوبت این رسیده که علت استفاده نکردن از بیت کوین به جای اتریوم رو مورد بررسی قرار بدیم. اتریوم با هدف تسهیل استفاده و عملکرد قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز ایجاد شده و صرفا یک سیستم جدید پولی نیست. به گفته ساتوشی ناکاموتو، بیت کوین یک سیستم پول دیجیتال هست.

از قراردادهای هوشمند برای ایجاد و خلق توکن های یونیک استفاده میشه که وظیفه انتقالات و مالکیت رو به عهده دارن و این ها رو کنترل می کنن. بلاک چین بیت کوین قابلیت پشتیبانی از این قراردادهای هوشمند رو نداره و NFT ها قابل معاوضه نیستن. همون طور که در پارت های قبلی مقاله چرا NFT ها روی اتریوم ساخته می شوند؟ ارزش بیت کوین ها و... با هم برابر هست، اما NFT ها به دارایی های مختلف وابسته هستن. 

و ارزش های متفاوتی دارن. زمانی که کسی یک توکن بی‌همتا خلق یا صادر می‌کنه، در واقع کدهای ذخیره شده در قراردادهای هوشمند رو اجرا می‌کنه که دارای استاندارهای مشخصی مثل ERC-721 هستن. محل ذخیره این قراداده‌ها در بلاک چین، همون مکان مدیریت NFT ها هست. علاوه بر این ها، هر توکن یک هویت متمایز داره که با یک آدرس اتریوم مرتبط هست. در حالت کلی نیز می تونیم بگیم که دلیل اصلی ایجاد اتریوم، به وجود آوردن قرارداد هوشمند اتریوم و پلتفرمی برای اپلیکیشن های غیر متمرکز بوده نه ایجاد سیستم مالی و پولی جدید. قراردادهای هوشمند برای ایجاد و جا به جایی NFT ها به کار میرن و بلاک چین بیت کوین از اونها پشتیبانی نمی کنه.

ویژگی های یک بلاک چین تاپ برای NFT ها:

ویژگی های یک بلاک چین تاپ برای NFT ها

اگه قصد داشتین بلاک چینی رو برای ضرب یا ایجاد توکن NFT انتخاب کنین که سود دهی و کارایی بالایی براتون داشته باشه، باید در مورد برخی از ویژگی های بلاک چین مدنظرتون اطلاعاتی داشته باشین، بنابراین ما در این پارت از مقاله چرا NFT ها روی شبکه اتریوم ساخته می شوند؟ به بیان برخی از ویژگی های بهترین بلاک چین ها برای ساخت NFT ها می پردازیم که توصیه می کنیم به این ویژگی ها توجه کنین.

برای مثال در مورد ثبات قراردادهای هوشمند اون اطمینان داشته باشین که امنیت و پشتیبانی لازم رو داشته باشن. از ساختار کارمزدی خوبی برخوردار باشن. امنیت مورد نیاز و کافی رو برای انجام عملیات و معاملات و سرمایه گذاری ها رو برای کاربران فراهم کنن. سرعت تراکنش بالایی داشته باشن و زمان زیادی برای تراکنش ها صرف نکنن و امکان فورک زدن بلاک چین ان رو بررسی کنن.

بهترین بلاک چین برای ساخت NFT کدام است؟

بهترین بلاک چین برای ساخت NFT

در این پارت از مقاله چرا NFT ها را روی اتریوم ساخته می شوند؟ به معرفی و بررسی بهترین بلاک چین برای ساخت NFT می پردازیم که جزو مهم ترین موضوعات مقاله به شمار میره.

همون طور که در پارت قبل اشاره کردیم برای انتخاب بهترین بلاک چین برای ساخت NFT ها باید برخی از ویژگی های بلاک چین ها رو بررسی کنین که شامل قراردادهای هوشمند، کارمزد شبکه، سرعت تراکنش، امنیت و... هست. در بازار ارزهای دیجیتال، NFT ها از اهمیت و محبوبیت بالایی برخوردار هستن. این توکن‌ها با کاربرد‌های جدیدی که در حوزه هنر و بازی دارن، باعث تسریع پذیرش تکنولوژی بلاک چین شدن. انعطاف پذیری قرارداهای هوشمند یکی از مهم ترین عوامل در امنیت دفتر کل توزیع شده هست. 

قراردادهای هوشمند برای دستیابی به سطح بالایی از کارایی، اعتماد، کاهش ریسک هک و نقص فنی باید مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرن. راهکارهایی که کارمزد رو کاهش میدن برای معاملات و استفاده از NFT ها بسیار موثر و مفید هست. بنابراین در انتخاب بلاک چین باید میزان کارمزد شبکه توجه کرد.

احتمال اینکه راه اندازی هارد فورک جدید باعث ایجاد اختلال در کاربرد توکن های بی همتا بشه، بهتره طراحی NFT ها بر بستر بلاک چین هایی انجام بگیره که احتمال راه اندازی فورک در اونها خیلی کم هست. از اونجایی که ساختار بلاک چین‌ها غیرقابل تغییر هست، نهایی شدن سریع تراکنش‌ها احتمال حملات هکری رو کاهش میده.

پس هر بلاک چین غیرمتمرکزی که تراکنش‌ها در اون سریع‌تر نهایی بشن، برای ساخت توکن‌های بی‌همتا و بازارهای NFT ایده‌آل خواهد بود. همچنین برای اینکه بتونین از ان اف تی ها درامد داشته باشین پیشنهاد میکنیم مقاله 6 روش کسب درامد از nft  هارو مطالعه کنین

نتیجه و جمع بندی:

اتریوم برترین بلاک چین موجود در حوزه امور مالی غیر متمرکز هست که NFT ها بر بستر اون ساخته میشن. امنیت و محبوبیت اتریوم باعث شده که کاربران بازار های NFT برای ساخت NFT ها از بلاک چین اتریوم استفاده کنن، اما قابل ذکر هست که اتریوم تنها بلاک چین موجود نیست که از اون برای ساختن توکن های NFT استفاده کنن.

 از بلاک چین سولانا نیز برای ساخت NFT ها استفاده میشه. بنابراین برای انتخاب بهترین و تاپ ترین بلاک چین ها، بلاک چین های مختلف و ویژگی های اونها رو مقایسه کنین و بهترین مورد رو انتخاب کنین، چراکه انتخاب بلاک چین ها به سرمایه و اهداف شما بستگی داره. تلاش کردیم در مقاله چرا NFT ها روی شبکه اتریوم ساخته می شوند؟ اطلاعات کافی و کاربردی رو در رابطه با علت استفاده از اتریوم برای ساخت NFT ها خدمتتون ارائه کنیم تا بهترین کسب سود رو تجربه کنین. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارزهای دیجیتال، NFT ها، خرید و فروش ارزها و سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال می تونین از صرافی ایران بایننس کمک بگیرین.


نظرات کاربران در مورد چرا NFT ها روی شبکه اتریوم ساخته می شوند؟
سوال امنیتی :3+92 = ?