چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) نیاز داریم؟

1401/06/20


چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) نیاز داریم؟ از طریق بلاک چین، DeFi، واسطه های مالی سنتی مانند بانک ها یا کارگزاران رو کنار میزنه. کسانی که به دنبال شروع کار در امورمالی غیرمتمرکز(DeFi) هستند، فراتر از اصول اولیه تجارت ارزهای دیجیتال باید بادقت کار کنند و مطمئن باشند که با یک طرف قابل اعتماد کار میکنند.

اگرچه سود ارائه شده توسط DeFi فریبنده است، اجازه ندید بازگشت احتمالی شما رو نسبت به سایر خطرات کور کنه. یک نزول در بازار ارزهای دیجیتال میتونه به سرعت هرگونه سود کوچک حاصل از کشاورزی بازده رو از بین ببره و کلاهبرداری یا سرقت آشکار میتونه ثروت ارزدیجیتال شما رو سریعتر نابود کنه. 

چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) نیاز داریم؟

 امورمالی غیرمتمرکز (DeFi)، یک فناوری مالی درحال ظهوره که براساس دفتر کل توزیع شده ایمن مشابه اونچه که توسط ارزهای دیجیتال استفاده میشه، است. این سیستم کنترل بانک ها و موسسات رو بر پول، محصولات مالی و خدمات مالی حذف میکنه. در این مقاله قصد داریم درمورد DeFi بیشتر بدونیم و دلیل نیاز به امورمالی غیرمتمرکز رو شرح بدیم.

برخی از جذابیت های کلیدی امورمالی غیرمتمرکز(DeFi) برای بسیاری از مصرف کنندگان عبارتند از:

• هزینه هایی رو که بانک ها و سایر شرکت های مالی برای استفاده از خدمات خود دریافت میکنند حذف میکنه.

• شما پول خودتون رو به جای اینکه در بانک نگه دارید، در یک کیف پول دیجیتال امن نگهداری میکنید.

• هرکسی با اتصال به اینترنت میتونه بدون نیاز به تایید از اون استفاده کنه.

• شما میتونید وجوه رو در چند ثانیه و چند دقیقه انتقال بدید.

• امورمالی غیرمتمرکز(DeFi)، از فناوری نوظهور برای حذف اشخاص ثالث در تراکنش های مالی استفاده میکنه.

• اجزای DeFi عبارتند از استیبل کوین، نرم افزار و سخت افزاری که امکان توسعه برنامه هارو فراهم میکنه.

برای اینکه درک بهتری از امورمالی غیرمتمرکز و نحوه عملکرد اون داشته باشیم، دانستن تفاوتش با امورمالی متمرکز به ما کمک خواهد کرد.

امور مالی متمرکز

چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) نیاز داریم؟

در امور مالی متمرکز، پول شما توسط بانک ها نگه داری میشه، شرکت هایی که هدف اصلی اونها کسب درآمد است. سیستم مالی مملو از اشخاص ثالثی است که جابجایی پول بین طرفین رو تسهیل میکنند و هریک برای استفاده از خدمات خود هزینه دریافت میکنند. به عنوان مثال، فرض کنید با استفاده از کارت اعتباری خود یک گالن شیر خریداری میکنید. هزینه از تاجر به یک بانک خریدار میره که جزئیات کارت رو به شبکه کارت اعتباری ارسال میکنه. شبکه هزینه رو پاک میکنه و از بانک شما درخواست پرداخت میکنه. بانک شما هزینه رو تایید میکنه و تاییدیه رو از طریق بانک گیرنده به شبکه ارسال میکنه و به تاجر بازمیگرده.

هر نهاد در زنجیره برای خدمات خود مبلغی رو دریافت میکنه معمولا به این دلیل که تجار باید برای توانایی شما برای استفاده از کارت های اعتباری و نقدی پرداخت کنند. تمام معاملات مالی دیگر هزینه داره. درخواست وام ممکنه چند روز طول بکشه تا تایید بشه. در صورت مسافرت حتی ممکنه نتونید از خدمات بانک استفاده کنید.

امورمالی غیرمتمرکز(DeFi)

چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) نیاز داریم؟

امور مالی غیرمتمرکز(DeFi)، با اجازه دادن به افراد، بازرگانان و مشاغل برای انجام تراکنش های مالی از طریق فناوری نوظهور، واسطه هارو حذف میکنه. این امراز طریق شبکه های مالی نظیر به نظیر که از پروتکل های امنیتی، اتصال، نرم افزار و پیشرفت های سخت افزاری استفاده میکنه، انجام میشه. ازهرجایی که به اینترنت متصل هستید، میتونید با استفاده از نرم افزاری که اقدامات مالی رو در پایگاه های اطلاعاتی مالی توزیع شده ثبت و تایید میکنه، قرض بدهید، تجارت کنید و وام بگیرید. یک پایگاه داده توزیع شده در مکان های مختلف قابل دسترسی است.

داده ها رو از همه کاربران جمع آوری میکنه و از مکانیزم اجماع برای تایید اون استفاده میکنه. امورمالی غیرمتمرکز از این فناوری برای حذف مدل های مالی متمرکز استفاده میکنه و هرکسی رو قادر میسازه تا از خدمات مالی در هر مکانی استفاده کنه، صرف نظر از اینکه چه کسی یا کجاست. برنامه های DeFi به کاربران از طریق کیف پول های شخصی و خدمات تجاری ای که به افراد خدمات میدن، کنترل بیشتری بر پول خود به اونها میدن. 

مقاله پیشنهادی: چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) نیاز داریم؟

امورمالی غیرمتمرکز(DeFi) چگونه کار میکنند؟

چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) نیاز داریم؟

امورمالی غیرمتمرکز(DeFi)، از فناوری بلاک چین استفاده میکنه که ارزهای دیجیتال از اون استفاده میکنند. بلاک چین یک پایگاه داده یا دفتر کل توزیع شده و ایمن هستش. برنامه هایی به نام dApps برای مدیریت تراکنشها و اجرای بلاک چین استفاده میشن. در بلاک چین، تراکنش ها در بلوک ها ثبت میشن و سپس توسط سایر کاربران تایید میشن. اگر این تایید کننده ها درمورد یک تراکنش به توافق برسند، بلوک بسته و رمزگذاری میشه. بلوک دیگه ای ایجاد میشه که اطلاعات مربوط به بلوک قبلی رو در خودش داره.

بلوک ها از طریق اطلاعات موجود در هر بلوک در حال انجام، به یکدیگر زنجیره میشن و نام بلاک چین رو به اون میدن. اطلاعات موجود در بلوک های قبلی رو نمیشه بدون تاثیر بر بلوک های زیر تغییر داد، بنابراین هیچ راهی برای تغییر زنجیره بلوک وجود نداره. این مفهوم همراه با سایر پروتکل های امنیتی، ماهیت امن یک بلاک چین رو فراهم میکنه. 

محصولات مالی DeFi

تراکنش های مالی یک به یک(P2P) یکی از مقدمات اصلی پشت DeFi است. تراکنش P2P DeFi جایی است که دوطرف توافق میکنند که ارز دیجیتال رو برای کالاها یا خدمات بدون دخالت شخص ثالث مبادله کنن. برای درک کامل این موضوع، نحوه دریافت وام در امورمالی متمرکز رو درنظر بگیرید. شما باید به بانک خود یا وام دهنده دیگری بروید و برای اون درخواست دهید. اگر تایید میشدید، برای امتیاز استفاده از خدمات اون وام دهنده، بهره و هزینه خدمات پرداخت میکردید. اما در DeFi، از برنامه مالی غیرمتمرکز خود یعنی dApps برای وارد کردن نیازهای وام خود استفاده میکنید و یک الگوریتم شما رو با همتایان خود مطابقت میده که نیازهای شما رو برآورده میکنند.

سپس باید با یکی از شرایط وام دهنده موافقت کنید و وام خودتون رو دریافت کنید. تراکنش در بلاک چین ثبت میشه. وام خودتون رو پس از تایید مکانیسم اجماع دریافت میکنید. سپس، وام دهنده میتونه در فواصل زمانی توافق شده شروع به جمع آوری پرداخت ها از شما بکنه. هنگامی که پرداختی رو از طریق dApp خود انجام بدید، فرآیند مشابهی رو در بلاک چین دنبال میکنه. سپس، وجوه به وام دهنده منتقل میشه. 

  • ارز DeFi

DeFi برای استفاده از ارزدیجیتال برای تراکنش ها طراحی شده. این فناوری هنوز درحال توسعه است، بنابراین تعیین دقیق نحوه پیاده سازی ارزهای دیجیتال موجود دشوار است. بیشتر این مفهوم حول استیبل کوین میچرخه، یک ارزدیجیتال که توسط یک نهاد حمایت میشه یا به ارزهای فیات مانند دلار متصل هستش. 

آینده DeFi

چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) نیاز داریم؟

در این بخش از مقاله چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) نیاز داریم؟ قصد داریم در مورد آینده دیفای براتون صحبت کنیم.امورمالی غیرمتمرکز هنوز در مراحل ابتدایی تکامل خود است و برای شروع، تنظیم نشده است، به این معنی که اکوسیستم هنوز مملو از حوادث ناگوار زیرساختی، هک ها و کلاهبرداری است. قوانین کنونی براساس ایده صلاحیت های مالی مجزا، که هرکدوم مجموعه ای از قوانین خاص خودشون رو دارن، تدوین شده اند. توانایی تراکنش بدون مرز DeFi سوالات اساسی ای رو برای این نوع مقررات مطرح میکنه. به عنوان مثال، چه کسی مسئول رسیدگی به یک جرم مالی است که در سراسر مرزها، پروتکل ها و برنامه های DeFi رخ میده؟

چه کسی  و چگونه مقررات رو اجرا میکنه. نگرانی های دیگر عبارتند از: پایداری سیستم، ارتقای سیستم، تعمیر و نگهداری سیستم و خرابی های سخت افزاری. قبل از اینکه استفاده از DeFi ایمن بشه باید به بسیاری از سوالات پاسخ داده بشه. موسسات مالی قصد ندارن یکی از ابزارهای اصلی خودشون رو برای کسب درآمد کنار بذارن. حداقل برای کسب درآمد از سیستم. 

امورمالی غیرمتمرکز چه میکند؟ چرا به امورمالی غیرمتمرکز نیاز داریم؟هدف DeFi خلاص شدن از شر اشخاص ثالثی است که در تمام تراکنش های مالی دخیل هستند. 

ارزش کل قفل شده در DeFi چیست؟

ارزش کل قفل شده(TVL)، مجموع همه ارزهای دیجیتال هست، وام داده شده، سپرده شده در یک استخر یا استفاده برای سایر اقدامات مالی در تمام DeFi است. همچنین میتونه مجموع ارزهای دیجیتال مورداستفاده برای فعالیت های مالی مانند اتر یا بیت کوین رو نشون بده. تا اینجا درمورد مزایا و فایده های امورمالی غیرمتمرکز(DeFi) صحبت کردیم اما بهتره از خطرات اون هم آگاهی داشته باشیم تا در امور مالی خود به مشکل برنخوریم.

خطرات DeFi برای سرمایه گذاران

چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) نیاز داریم؟

• پیچیدگی:

شرکت در DeFi، به سادگی رفتن به یک بانک محلی نیست. Malka میگوید: DeFi میتونه برای مبتدیان به دلیل حجم عظیم برنامه هایش و فرصت های سرمایه گذاری موجود، چالشی باشه. حتی فرآیند ورود به سیستم میتونه برای برخی از افراد گیج کننده باشه، زیرا برای شروع دسترسی به دنیای DeFi، باید پول رو از صرافی هایی مانند Coinbase به یک کیف پول غیرحضوری مانند MetaMask منتقل کنید. 

• کلاهبرداری های آشکار:

بسیاری از کلاهبرداران به دنبال به دام انداختن سرمایه گذاران جدید ارزهای دیجیتال هستند که با بازده هایی که ممکنه به شدت از اونهایی که در موسسات مالی سنتی ارائه میشن پیشی بگیرند، فریفته میشن. بازدهی های بالا ممکنه خیلی خوب باشه اما درست نباشه. 

• سرقت:

فراتر از کلاهبرداری های آشکار، این امکان وجود داره که سکه های کریپتو از طریق اکسپلویت ها به سرقت برن، به خصوص با توجه به آسیب پذیری های کدنویسی در برخی از dApp ها. Lutskevych از CEX.IO میگوید: در این اکسپلویت ها، سرمایه ها ممکنه از دست بروند و سپس به تیم اصلی پروژه DeFi میرسن تا تصمیم بگیرن که چگونه به سرمایه گذاران غرامت بدهند. 

• هزینه:

تعامل با قرارداد های هوشمند مستلزم چیزیه که هزینه گاز نامیده میشه مانند یک توکن برای راه اندازی یک ماشین. چند مرحله در طول مسیر میتونه به راحتی هزینه ها رو افزایش بده، و این میتونه به ویژه برای کسانیکه سرمایه گذاری متوسطی دارند پرهزینه باشه. همچنین اضافه میکنه: معمولی نیست که یک سفر رفت و برگشت بیش از ۲۰۰ دلار هزینه گاز داشته باشه. 

• نوسانات:

اگرچه کشاورزی بازدهی میتونه به کاهش نزولی شما در دنیای پرنوسان ارزهای دیجیتال کمک کنه اما همچنان باید نوسانات خیره کننده رو تحمل کنید تا بازدهی متوسطی داشته باشید. در یک روز، ارزدیجیتال به راحتی میتونه بازدهی یک ساله و بیشتر رو از دست بده. 

• نوسان بازده:

علاوه بر نوسان ارزهای دیجیتال، شرکت کنندگان DeFi باید با نوسان بازدهی دست و پنجه نرم کنند. با پشتیبانی عرضه بیشتر از یک برنامه خاص، بازده میتونه کاهش پیدا کنه. 

• پروژه های درحال مرگ:

یک dApp معین ممکنه در نهایت به حال خودش رها بشه زیرا تیم اصلی ای که اون رو توسعه میده پروژه های دیگه ای رو دنبال میکنه. لوتسویچ میگوید: اگر روزی تصمیم به ترک کار بگیرند، منطق پروتکل همونطوریه که اجرا میشه اما هیچ ارتقای دیگه ای صورت نخواهد گرفت. 

مقاله پیشنهادی: شبکه دیفای چین چیست؟

 کلام پایانی

در مقاله چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) نیاز داریم؟ سعی کردیم شما کاربران گرامی رو بامفهوم  دیفای و امور مالی متمرکز و غیر متمرکز آشنا کنیم . امورمالی غیرمتمرکز(DeFi)، در حالیکه کنترل رو از اشخاص ثالث دور میکنه، اما باعث ناشناس موندن نمیشه. تراکنش های شما ممکنه نام شما رو نداشته باشند اما توسط نهادهایی که دسترسی دارند قابل ردیابی هستند.

این نهادها ممکنه دولت ها، مجریان قانون یا سایر نهادهایی باشند که برای حمایت از منافع مالی افراد وجود دارند. با توجه به مطالبی که تا اینجا خوندیم، امورمالی غیرمتمرکز دو هدف اصلی دارند: یکی کاهش زمان تراکنش و دیگری افزایش دسترسی به خدمات مالی است. درواقع چشم اندازی جدید از خدمات بانکی و مالی است که مبتنی بر پرداخت های یک به یک از طریق فناوری بلاک چین است. 


نظرات کاربران در مورد چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) نیاز داریم؟
سوال امنیتی :8+97 = ?