چرا فقط 21 میلیون بیت کوین وجود دارد؟

1401/07/28
چرا فقط 21 میلیون بیت کوین وجود دارد؟


در این مقاله چرا فقط 21 میلیون بیت کوین وجود دارد؟ ما سعی می کنیم اطلاعاتی در مورد علت محدودیت استخراج 21 میلیون بیت کوین چیست؟ رو برای شما ارائه کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین اگه قصد تون خرید بیت کوین هستش این مطلب می تونه برای شما مفید باشه. بیت کوین اولین دارایی غیر متمرکز دیجیتالی در جهان بوده که یک دهه پیش توسط ساتوشی ناکاموتو جهت عرضه در بازار به وجود اومد. ساتاموشی با تلاش و تفکری عمیق تونست بیت کوین رو ایجاد کنه. ولی بعد از گذشت یک دهه، هنوز دو نکته در این مورد وجود داره. نکته اول اینکه، هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو نامعلوم مونده و معلوم نیستش که اون شخص، مرد یا زنه! نکته دوم، ساتوشی طراحی بیت کوین رو به گونه ای انجام داده که حداکثر تعداد اون در 21 میلیون واحد محدود بمونه. این واقعیت که هیچ کس دلیل محدودیت تعداد بیت کوین درعدد 21 میلیون رو نمی دونه. 

عرضه بیت کوین 

عرضه بیت کوین

بیت کوین پادشاه ارزهای دیجیتال هستش و کمبود اون در طراحی هنوز معلوم نیست، چون در طول زمان نمی تونه بیش از 21 میلیون سکه ایجاد کنه. بیت کوین توسط ماینرها زمانی به دست میاد که هش رمزنگاری بعدی رو به عنوان بخشی از پروتکل PoW پیدا کنند. این پاداش با 50 بیت کوین شروع شد و هر 210,000 بلوک نصف میشه، این همون چیزیه که بیت‌ کوین رو به یک دارایی دیجیتال کمیاب تبدیل می ‌کند و به حفظ ارزش آن به عنوان یک ذخیره‌ کننده ارزش و ارز دیجیتال برای مدت طولانی کمک می ‌کنه. کمترین مقداری که یک بیت کوین رو می تونیم به اون تقسیم کنیم، 1ساتوشی= 0.000001 بیت کوین هستش. 

مقاله پیشنهادی: استخراج بیت کوین چیست؟

دلایل عرضه 21 میلیون بیت کوین چیست؟

دلایل عرضه 21 میلیون بیت کوین

یکی از مواردی که بیشتر طرفداران در مورد بیت کوین می شنوند، اینکه چقدر مهمه که تنها 21 میلیون بیت کوین وجود داره. پس چرا انقدر عدد ثابت مهمه و چه فرایندی باعث ایجاد بیت کوین جدید به سمت حداکثر عرضه میشه؟ 

بیت کوین به عنوان نوع جدیدی از پول اینترنتی عمل می کنه و بهبود هایی بر روی سیستم پولی موجود در دنیا ارائه میده. یکی از این پیشرفت ها یک عرضه ثابت 21 میلیون بیت کوین و یک منطقه رمزگذاری شده هستش که نمی تونه اون رو دستکاری کنه. 

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چگونه مدیریت می شود؟

کمیابی قابل برنامه ریزی 

اگه به دارایی و اشکال دیجیتال دیگه فکر می کنید، همه اون ها می تونن به راحتی کپی بشن. ولی بیت کوین کپی نمیشه، چون فایلی نیست که روی گوشی یا لپتاپ شما قرار بگیره، بلکه به شکل UTXO یا یک تراکنش خرج نشده وجود داره که به یک آدرس مرتبطه. اکه یک آدرس بیت کوین رو کنترل کنید، می تونید بیت کوین مربوط به اون رو خرج کنید. بنابراین، بیت کوین به عنوان یک سیستم پولی، مجموع تمام بیت کوین های قابل مصرف هستش. بنابراین، سوال منطقی بعدی اینه که این رکوردهای کمیاب چگونه ایجاد می شوند؟ مطمئناً هر کسی که اون رو کنترل کنه، می تونه هر چقدر که می خواد بیت کوین ایجاد کنه، اگه یک نفر اون رو کنترل کنه، وسوسه میشه، در واقع پول موجود با نام فیات اینگونه عمل می کنه.

مقاله پیشنهادی: ساتوشی ناکاموتو کیست؟

ارزش و کمیابی

اشکال پول به طور مستقل در فرهنگ های مختلف پدیدار شده، چون پیشرفت مهمی برای تجارت بوده. قبل از اینکه طلا و نقره به عنوان مؤثرترین اون ها شناخته شه، انواع چیزهای مختلف به عنوان پول مثل نارگیل و صدف امتحان شدن.

دلایل ارزشمندی فلزات گران بها

دلیل اینکه فلزات گران بها تبدیل به رأس پول شدن، این بوده که برای اینکه پول به عنوان یک وسیله مبادله که برای تجارت ضروریه، موثر باشه و باید 6 ویژگی کلیدی داشته باشه:

• قابل تقسیم: 

می تونه اون رو به واحدهای کوچیک تقسیم کنه. 

• قابل حمل: 

حمل و نقل آسون

• قابل تشخیص: 

معلوم باشه که چیه. 

• قابل تعویض: 

هر واحد با هر واحد دیگه ای قابل تعویض هستش. 

• بادوام: 

از بین نمیره.

• کمیاب:

به دست اوردنش راحت نیست زیاد نیست.

از بین 6 ویژگی جادویی که پول رو برای مبادله مفید می‌ سازه، آخرین مورد بسیار مهم ‌تره. تصور کنید، اگه نمک به عنوان شکل قالب پول باقی بمونه، با چه مشکلاتی مواجه می شیم. طلا قسمت کمیابی و 5 مورد دیگه رو تیک می زنه، اگرچه ضعف اون دشواری حمل و نقل اون هستش. بنابراین، زمانی که ساتوشی ناکاموتو تصمیم گرفت شکل جدیدی از پول اینترنتی ایجاد کنه، باید راهی رو برای ایجاد نوعی طلای دیجیتال پیدا کنه که بسیار سخت تر از اون چیزیه که به نظر می رسه.

پول بدون پشتوانه

دولت ها خلق پول رو کنترل می‌ کنند و می‌ تونن از اون به اندازه‌ ای که دوست دارن، تولید کنند. وقتی دولت عرضه پول رو افزایش میده می تونه تورم ایجاد کنه که کاهش قدرت خرید پول رو به دنبال داره. در واقع عرضه بی حد و اندازه و بدون انجام کاری، باعث میشه هر کسی که الان اون پول رو در اختیار داره، فقیرتر بشه. این یکی از مواردی هستش که ساتوشی قصد داره با بیت کوین برطرف کنه.

چرا ساتوشی ناکاموتو، عدد ۲۱ میلیون بیت کوین را انتخاب کرد؟

چرا فقط 21 میلیون بیت کوین وجود دارد؟

وقتی که تعداد بیت کوین ها محدود باشه، باعث حفظ ارزش بیت کوین میشه ولی چرا ساتوشی ناکاموتو، معرف بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال به دنیا، عدد ۲۱ میلیون رو به عنوان تعداد بیت کوین‌های موجود در شبکه این رمزارز انتخاب کرد؟

نظریه تنظیم زمان استخراج بلاک

یکی از نظریات قوی که در این مورد می تونیم بگیم، مدل توزیع بیت کوین هستش. افراد زیادی به این باور می کنند که ساتوشی ناکاموتو، به دو دلیل زیر، عدد ۲۱ میلیون بیت کوین رو انتخاب کرده :

۱- بیت کوین باید به طور میانگین درهر ۱۰ دقیقه، بلاک‌های جدیدی به بلاکچین خودش اضافه کنه.

۲- پاداش ماینرهای بیت کوین که در هنگام راه‌اندازی شبکه، ۵۰ بیت کوین بوده که هر چهار سال یک بار نصف میشه.

همچنین، پیشنهاد شده که عدد ۲۱ میلیون، تصادفی محاسباتی بوده و به صورت اختیاری، انتخاب نشده.

محاسبه تعداد بلاک‌ها بر هر چرخه چهار ساله:

۶ بلاک در هر ساعت × ۲۴ ساعت در روز × ۳۶۵ روز در سال × ۴ سال در هر دوره= ۲۱0 هزار و ۲۴۰ که تقریباً برابره با ۲۱۰ هزار

جمع تمامی پاداش‌های ماینینگ:

۱۰۰ = … + ۳/۱۲۵ + ۶/۲۵ + ۱۲/۵ + ۲۵ + ۵۰

۲۱۰ هزار ضرب در ۱۰ برابر هستش با ۲۱ میلیون.

نظریه جایگزینی عرضه پول

هدف ناکاموتو از محدود کردن حداکثر تعداد بیت کوین‌های موجود و کاهش نرخ ورود بیت کوین به چرخه، افزایش ارزش هر بیت کوین به مرور زمان هستش. بر اساس نظریه جایگزینی عرضه پول، ساتوشی ناکاموتو، به یکی از فعالین شبکه بیت کوین کور به نام مایک هرن (Mike Hearn)، ایمیل فرستاده وتوضیح داده که اگه بخشی از اقتصاد جهان از 21 میلیون بیت کوین استفاده کنه، هر یک میلی بیت کوین، حدود یک یورو ارزش داره. این پیشینی در سال ۲۰۱۳ به واقعیت تبدیل شد و ارزش هر بیت کوین در اون سال به ۱۰۰۰ یورو رسید. با اینکه ساتوشی در این ایمیل، قیمت بیت کوین رو با یورو مقایسه می‌کنه، مقداری محاسبات ساده ریاضیاتی نشان میده که شاید اون، دورنمای بزرگ‌تری رو برای بیت کوین، تصور می‌کرده.

وقتی که بیت کوین متولد شد، کل ذخیره پولی دنیا، چیزی حدود ۲۱ تریلیون دلار بوده. این عدد که اون رو ذخیره پولی M1 میگن،که بر اساس کل مقدار پول فیزیکی موجود در جهان، شامل سکه ها،اسکناس‌ها، چک ها، تراول‌هاو … محاسبه شده.

اگه بیت کوین به رشد خودش ادامه بده و با تبدیل شدن اون به تنها پول جهان، جایگزین تمام پول هایی میشه که عدد M1 رو میسازه و هر بیت کوین، معدل یک میلیون دلار ارزش داره. در صورتی که این اعداد، به صورت تصادفی با هم انطباق پیدا کنه و هیچ عمدی در کار نباشه، باید این کارو بسیار شگفت انگیر بدونیم. 

نتیجه

در این مقاله چرا فقط 21 میلیون بیت کوین وجود دارد؟ بررسی کردیم که تعداد کل بیت کوین های قابل استخراج در شبکه بیت کوین، از زمان معرفی این ارز دیجیتال عدد ثابت اون 21 میلیون بیت کوین هستش. پیش بینی شده که بخشی از این مقدار استخراج شده و پیشبینی میشه که تا سال2140، تمام بیت کوینهای موجود کاملاً وارد چرخه می شن. نظرهای مختلفی برای اینکه چرا ساتوشی ناکاموتو، عدد 21 میلیون بیت کوین رو انتخاب کرده، مطرح شدن ولی بعیده که این عدد، به صورت تصادفی به وجود بیاد. در کل، چیزی که اهمیت داره، اینکه حفظ ارزش بیت کوین به دلیل محدود بودن اون هستش. 

امیدواریم از این مقاله به خوبی استفاده کنین و نهایت بهره از اون برده باشین. درآخر خوشحال می شیم نظراتتون رو با به اشتراک بزارین. 


نظرات کاربران در مورد چرا فقط 21 میلیون بیت کوین وجود دارد؟
سوال امنیتی :3+46 = ?