چه کسی یا چه چیزی ارزش بیت کوین را تعیین می کند؟

1401/07/26

با سلام و عرض ادب و احترام به همه ی دوستان عزیز و گرانقدر یک بار دیگه در خدمت شما عزیزان هستیم با یک موضوع جذاب دیگه تحت عنوان مقاله ی چه کسی یا چه چیزی ارزش بیت کوین رو تعیین می کند؟ در اغاز باید جهت اطلاع بگیم که، شخصی به نام ناکاموتو در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ وایت پیپر بیت کوین را منتشر کرد و در آن به تفصیل یک ارز دیجیتال همتا به همتا پرداخت. تنها دو ماه بعد، در سوم ژانویه ۲۰۰۹ ناکاموتو اولین بلاک در شبکه بیت کوین را استخراج کرد که به عنوان بلاک آفرینش شناخته می ‌شه و به این ترتیب اولین ارز دیجیتال جهان رسماً راه‌اندازی شد. بیت کوین، به عنوان یک ارز دیجیتال پیشرو، تا به امروز توانسته جایگاه مهمی در بازار جهانی پیدا کنه. تنها ۲۱ میلیون واحد بیت کوین وجود داره و به دلیل محدودیت عرضه، روز به روز تقاضا برای آن بیشتر شده. بیت کوین علاوه بر اینکه یک سرمایه‌گذاری خوب برای کسب سود هست، یک ارز مطمئن برای انجام تراکنش ‌های کوچک و بزرگ به صورت داخلی و بین‌المللی هم هست.
 قیمت بیت کوین Bitcoin متاثر از عوامل متعدد بیرونی هستش که موجب افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت اون میشه پس لازمه افراد موقع مبادله در این بازار به خوبی از عوامل تعیین کننده قیمت این رمز ارز اگاهی داشته باشن در ضمن بهتره بدونین که برخلاف سرمایه گذاری در نظام های مالی سنتی، بیت کوین توسط بانک مرکزی صادر نمی شه و یا توسط دولت پشتیبانی نمی شه. خرید یک بیت کوین متفاوت از خرید سهام یا سند هست به این دلیل که بیت کوین یک شرکت ثبت شده نیست. سیاست پولی، نرخ های تورم و اندازه گیری های رشد اقتصادی که معمولا روی ارزش هر ارزی تاثیر میزاره، روی بیت کوین عمل نمی کنه پس چه کسی یا چه چیزی ارزش بیت کوین رو تعیین می کند؟ در ادامه مقاله ما قصد داریم به این سئوال مهم جواب بدیم. لطفا با ما همراه باشین

چه کسی یا چه چیزی ارزش بیت کوین را تعیین می کند؟

چه کسی یا چه چیزی ارزش بیت کوین را تعیین می کند؟

در این قسمت از مقاله ما می خوایم راجع به اینکه چه کسی یا چه چیزی ارزش بیت کوین را تعیین می کند؟ براتون اطلاعاتی ارائه بدیم لازمه بدونین که، عوامل متفاوتی در تعیین ارزش بیت کوین دخیل هستن. قیمت بیت کوین به طور خاص توسط یک شخص تعیین نمی شه بلکه به واسطه شرایط بازار تعیین می شه. عوامل زیادی هم در نوسانات قیمت آن موثر هستن که در این جا به صورت به چند نمونه اشاره خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی: بررسی صفر تا صد ارز دیجیتال بیت کوین

  • تاثیر عرضه و تقاضا بر ارزش بیت کوین

عرضه و تقاضا بیت کوین روی قیمت آن تاثیر میزاره. هر چه تقاضا بیشتر باشه و حجم محدودی از کالا وجود داشته باشه، بی شک قیمت افزایش پیدا می کنه و هرچه عرضه زیاد و تقاضا کم باشه، قیمت کاهش پیدا می ‌کنه. از جمله عواملی که سبب افزایش تقاضا و در نتیجه بالا رفتن قیمت آن می شه می تونیم به تقاضاهای با حجم بالا در کوتاه مدت به طور مثال، توسط یک نهاد یا کارگزاری خاص اشاره کنیم. همچنین از آنجایی که حجم کل بیت کوین های موجود در جهان محدود هستش در نتیجه با نزدیک شدن به پایان این تعداد و کاهش عرضه، قیمت آن صد در صد بالا خواهد رفت.

  • پذیرش و عدم پذیرش دولت ها

همانطور که میدونین بیت کوین و تمامی انواع ارز دیجیتال موجود، یک بازار نوظهور را تشکیل میدن و از طرفی دیگر با توجه به اینکه متعلق به هیچ دولت یا نهاد مشخصی نیستن، در نتیجه بسیاری از دولت ها تاکنون آن را به رسمیت نشناخته و قوانین مشخصی برای برخورد با بازار ارز دیجیتال وضع نکردن. ممنوع شدن یک ارز یا ایجاد محدودیت برای آن می تونه تاثیر مستقیم بر روند قیمت آن داشته باشه. البته لزوماً این عامل باعث افت قیمت مذکور نمی ‌شه و گاهی ممکنه همین عامل باعث افزایش قیمت لحظه ای یک ارز نیز بشه. بیت کوین به‌ عنوان یک ارز تونست قوانین بین‌المللی را نادیده بگیره و فراتر از مرز و ملیت عمل کنه. هیچ کشور یا گروهی نمی ‌تونه اون رو کنترل کنده و هیچ قدرتی قادر به رهگیری آن نیستش. این‌ ها نقاط ضعفی بود که دلار و سایر ارزها داشتن. ازاین‌ رو بیت کوین خیلی سریع تونست فروشگاه‌ های اینترنتی را راضی کنه تا به ‌عنوان یک ارز مبادلاتی مورد استفاده قرار بگیره.

مقاله پیشنهادی: نکات مهم در زمان سرمایه گذاری روی بیت کوین

  • اخبارهای جهانی

و اما تاثیر رخداد های بیرونی نیز در کاهش و افزایش ارزش بیت کوین بی تاثیر نیستش رخداد های بیرونی تاثیر زیادی بر نحوه تصمیم گیری افراد در رابطه با نوع سرمایه گذاری و نحوه خرید و فروش بیت کوین یا انواع ارز دیجیتال دیگر داره. قطعا تمام اخبارهای جهانی مرتبط با این بازار حتی در صورت کذب بودن تاثیر مثبت یا منفی خود را مستقیما بر این بازار میزاره و این امکان وجود داره که یک اخبار بتونه روند قیمتی بیت کوین را به طور کامل تغییر بده. در ضمن حمایت کشور ها و افراد مشهور از رمز ارزها می ‌تونه باعث افزایش و رشد بیت کوین بشه و اخبار منفی و ممنوعیت ها نیز به طور مستقیم روی افت قیمت ها تاثیر میزاره. 

  • افزایش یا کاهش محبوبیت بیت کوین

بهتره بدونین که، میزان محبوبیت و اعتبار ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin در نزد افراد خیلی مهم هست به طوری که از آنجایی که بیت کوین و به طور کلی ارز های دیجیتال وجود فیزیکی نداشته و تنها به صورت دیجیتالی موجود هستن در نتیجه مهم ترین عامل برای بقای آن میزان اعتبار و مقبولیت این رمز ارز در بین افراد و سرمایه گذاران هست. همچنین لازمه بدونین که بیت کوین جایگاه اول رو در بین رمز ارز ها داره رقبای قدرتمندی که ممکنه هر لحظه از ان سبقت بگیرن در این حالت امکان پایین آمدن ارزش بیت کوین و سقوط ارزش آن وجود داره. لطفا به این نکته هم توجه کنین که تعداد زیادی از افراد هم هستن که این ارز دیجیتال را در اختیار دارن و در مقابل تعدادی هم هستن که مقدار کمی از این ارز را در اختیار دارن. در این شرایط افرادی که تعداد زیادی از این ارز دیجیتال را در اختیار گرفتن، به راحتی می تونن با خرید و فروش بیت کوین بازار را در دست بگیرن و آن را دست کاری کنن. برای مثال شرایطی پیش اومده که نهنگ های بیت کوین مقادیر زیادی از این دارایی را با قیمت کم فروختن و باعث شدن قیمت آن با افت شدیدی مواجه بشه. 

مقاله پیشنهادی: پشتوانه بیت کوین چیست؟

  • نقش بیت کوین بعنوان ارز مبادلاتی

 به نظر می رسه مهم ‌ترین عامل تعیین ارزش بیت کوین میزان استفاده کاربران از بیت کوین به‌ عنوان یک ارز مبادلاتی هست. مبادلاتی بودن ذات بیت کوین هست. هرچه بیت کوین بتونه مانند دلار و سایر ارزها مورد مبادله قرار بگیره پس ارزش بالاتری پیدا می‌ کنه. بنابراین درواقع این خود کاربران هستن که می‌ تونن نحوه قیمت ‌گذاری بیت کوین را در اختیار داشته باشن. ارزش بیت کوین با قیمت دلار همبستگی جالبی پیدا کرده و جهش و فرودهای هماهنگی دارن. ازاین ‌رو می ‌تونیم بگیم که فعلاً این اقتصاد آمریکاست که می ‌تونه تأثیر مستقیمی در تعیین ارزش بیت کوین داشته باشه. بنابراین به ‌طورکلی اگر بخواهیم بگییم، تعیین ارزش بیت کوین ظاهراً دست شخص، گروه یا کشور خاصی نیست و عملاً هیچ ‌کس نمی ‌تونه در این موضوع به ‌صورت مستقیم دخالت داشته باشه. اما در واقعیت تعیین ارزش بیت کوین بر اساس آن چیزی که گفتیم در دست عواملی هست که می ‌تونه ارزش بیت کوین را تغییر بده. 

ارزش بیت کوین چه مسیری را طی کرده است؟

ارزش بیت کوین چه مسیری را طی کرده است؟

حال نوبت به این رسیده که دراین قسمت از مقاله به توضیح ارزش بیت کوین چه مسیری را طی کرده است؟ بپردازیم خالی از لطف نیست بدونین که، اولین بیت کوین در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد. در ان سال فردی به نام کریستوفر کوچ با تنها ۲۷ دلار، ۵,۰۰۰ بیت کوین خریداری کرد. او پس از چندین سال، این سرمایه‌ گذاری خود را فراموش کرده بود تا از افزایش قیمت تعجب آور بیت کوین از طریق اخبار مطلع شد. هم اکنون او با استفاده از یک پنجم سرمایه بیت کوین خود، موفق به خرید یک آپارتمان در نروژ شده. پس در ابتدا عرضه بیت کوین بسیار بیش‌تر از تقاضای آن بود، به همین دلیل قیمت آن ناچیز بود. به همبن دلیل هر کسی می‌ تونست با کم‌ ترین هزینه و یک لپ تاپ یا دستگاه کامپیوتر (PC) در زمانی کوتاه بیت کوین استخراج (ماین) کند. دلیل این امر ساده ‌تر بودن روش رمزنگاری بیت کوین در ابتدای فعالیت بیت کوین نسبت به اکنون بود که باعث می ‌شد با تجهیزات سخت افزاری ساده ‌تر و ارزان ‌تر بشه بیت کوین استخراج کرد. 

از سال 2009 تا به این لحظه این ارز دیجیتال با نوسانات متفاوتی همراه بود و این نوسانات تونست برای معامله‌گران و تریدرها شرایط سود ‌دهی فوق‌العاده ‌ای را به دنبال داشته باشه. از آنجایی که برای بیت کوین قیمت واحدی تعریف نشده، هیچ دلیل قانع کننده‌ ای برای زیاد شدن و یا حتی کم شدن ارزش بیت کوین وجود نداره. هنگام معرفی بیت کوین، قیمت این ارز دیجیتال معادل صفر در نظر گرفته شد. در 17 جولای 2010، بیت کوین شاهد صعودی بود که آن را به 0.09 دلار رسوند. سپس در 13 آوریل سال 2011، به 1 دلار رسید. از آن تاریخ تا 7 ژوئن سال 2011، در طول 3 ماه، در طی یک صعود 2960 درصدی، قیمت BTC به 29.60 دلار رسید. سال 2012 دارای روندهای نزولی بسیاری بود، اما سال 2013 و2014 شاهد افزایش قیمت چشمگیری در بیت کوین هستیم. تا اینکه در شروع سال 2015، در یک نزول چشمگیر، قیمت خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین به 315.21 دلار رسید. از سال 2016 تا سال 2019 بیت کوین فراز نشیب هایی رو طی کرد. 

ارزش بیت کوین

در سال 2020، اقتصاد به دلیل شروع پاندمی کرونا دچار رکود بسیار بدی شد. بیت کوین در شروع این سال با قیمت 6965.72 دلار خرید و فروش می ‌شد. قرنطینه و اوضاع اقتصادی نابسامان، باعث ایجاد حس ترس در بین سرمایه گذاران و افزایش ارزش بیت کوین بود. در تاریخ 10 نوامبر سال 2021، بیت کوین به بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی 68789 دلار رسید. سپس در اواسط دسامبر همان سال، بیت کوین در یک نزول، با قیمت 46164 دلار خرید فروش شد تا اینکه در زمان نگارش این مقاله بیت کوین با نماد اختصاری BTC یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۳۸۵.۲۴ میلیارد دلار، در رتبه ۱ بازار قرار گرفته و سهم ۳۸.۳۱ درصدی از کل بازار را در اختیار داره. و هر واحد از بیت کوین در این لحظه با قیمت ۲۰,۰۹۴ دلار، با احتساب نرخ تتر ۳۳,۰۳۱ تومان معادل ۶۶۳,۷۴۶,۵۷۸ تومان معامله می شه.

خالی از لطف نیست بدونین که در سال 2018 گوگل در 14 مارچ، تبلیغات ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرد. در پی این اتفاق، قیمت بیت کوین در یک روند نزولی قرار گرفت. علاوه بر این، در 30 ژانویه سال 2018، فیس بوک نیز تمامی تبلیغات حاوی محتوای ارزهای دیجیتال را در پلتفرم خود ممنوع اعلام کرد. فیس بوک مدعی بود که افراد زیادی را پیدا کرده که از این تبلیغات سو استفاده کرده و سرمایه گذاران را فریب میدن. پس قطعا طی این رویداد ارزش بیت کوین کاهش پیدا کرد. اظهار نظر رئیس جمهور وقت امریکا ترامپ، در رابطه با بیت کوین، در 11 جولای سال 2019 در یک رشته توئیت، نظرات خود در رابطه با بیت کوین منتشر کرد. وی در این رشته تویئت ‌ها اعلام کرد که طرفدار این ارز دیجیتال نیست ارزش بیت کوین بعد از این رویداد، دچار نزول شد و از 11345.77 به 10586.24 دلار رسید.

بهتره بدونین که وضعیت اقتصادی ملی و بین المللی ارتباط گسترده ‌ای در مسیر تعیین ارزش بیت کوین داره. به عنوان مثال، مردم در کشورهایی با تورم بالا، برای حفظ سرمایه خود در برابر تورم، به ارزهای دیجیتال روی آوردن. سقوط بازار سهام در سال 2020 نیز باعث شروع یک روند صعودی در ارزش بیت کوین بود. همچنین نباید ممنوعیت های قانونی رو هم نادیده گرفت مثلا 24 سپتامبر سال 2021 کشور چین تمامی تراکنش ‌های مربوط به ارزهای دیجیتال را غیر قانونی اعلام کرد. و در ضمن تمامی خدمات صرافی ‌های ارز دیجیتال نیز جزو این قانون گذاری جدید به شمار می ‌رفتن. این قانون گذاری در ادامه اعلام کرد که بیت کوین، تتر و سایر ارزهای دیجیتال، پول فیات نبوده و نباید در کشور مورد معامله قرار بگیره. ارزش بیت کوین بعد از این عوامل در آن دوره بعد از 10 روز از 42839.75 به 49112.9 دلار رسید. 

جمع بندی و نتیجه گیری

ما در مقاله حاضر سعی کردیم اطلاع جامع و کاملی در مورد چه کسی یا چه چیزی ارزش بیت کوین رو تعیین می کند؟ و در ضمن ارزش بیت کوین چه مسیری را طی کرده است؟ رو در اختیارتون قرار بدیم و در نهایت باید بگیم که، قیمت ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin در دست یا کنترل شخص یا نهاد خاصی نیست. عواملی مانند؛ رقابت با ارزهای دیگر، اخبار، قوانین و رویکردهای دولت‌ ها درقبال بیت کوین بر ارزش‌گذاری بیت کوین تأثیر عمده‌ ای میزاره. امیدواریم که این مقاله مورد مقبولیت و استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشه.


نظرات کاربران در مورد چه کسی یا چه چیزی ارزش بیت کوین را تعیین می کند؟
سوال امنیتی :2+38 = ?