چگونه در بازار نزولی سود کنیم؟ (راهکارهای کسب سود در بازار نزولی)

1401/06/12
چگونه در بازار نزولی سود کنیم؟ (راهکارهای کسب سود در بازار نزولی)


چگونه در بازار نزولی سود کنیم؟ در این مقاله راهکار آن را برای شما کامل توضیح خواهیم داد. بازار ارزهای رمزنگاری‌شده یکی از پرنوسان‌ترین بازارهاست. با توجه به آن قیمت همه رمز ها می‌تونه در طول روز بارها تغییر کنه. خیلی از افراد فکر می‌کنند سود حاصل از معاملات ارزهای رمزپایه، در نتیجه افزایش قیمت یک ارز دیجیتال است. شاید تعجب کنید اگر بگیم می‌تونید در یک بازار ریزشی هم سود کنید و از افت قیمت رمزارزها کسب درآمد کنید.

شاید فکر کنید تو بازار ارز های دیجیتال وقتی قیمت ها صعودی باشن و اقدام به خرید ارز دیجیتال کنین و در سود بفروشین، همه چیز خوبه، اما وقتی که بازار ریزشی بشه باید زانوی غم بغل بگیرید و منتظر بمونید دوباره بازار سبز بشه یا شایدم زمان هایی بوده که تونستین به خوبی قیمت یک ارز دیجیتال رو پیش بینی کنید، اما نتونستید از تحلیل درستی که انجام دادین سود چشمگیری و بدست بیارین. این موضوع در باره بازار های قدیمی درست هست، اما در بازار ارز دیجیتال که بازار مدرن هست اینطور نیست و حتی هنگامی که بازار نزولی هست هم میتونید سود کسب کنید. در واقع چند راه برای کسب درآمد در بازار نزولی وجود داره، که تو این مقاله راهکارهای کسب سود در بازار نزولی را قراره بهتون بگیم و امیدوارم براتون مفید باشه.

تاریخچه بازار های خرسی (نزولی)

چگونه در بازار نزولی سود کنیم؟

بسیاری از سرمایه گذاران، معتقد هستند که بیت کوین در ابتدای ساختش در یک روند گاوی قرار داشته. اما آیا میشه گفت در این روند گاوی بلند مدت بازار های خرسی رخ نداده اند؟ پاسخ خیر است.

بعد از اینکه قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷ به ۲۰ هزار دلار رسید، وارد بازار خرسی شدیدی شد. قبل از وقوع بازار خرسی در سال ۲۰۱۸، قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۴ هم با ریزش ۸۷ درصدی مواجه شد. در بازار سهام هم نمونه‌هایی از بازارهای خرسی هست. رکورد بزرگ سال ۱۹۲۹، بحران مالی سال ۲۰۰۸ و سقوط بازار سهام در سال ۲۰۲۰ به دلیل ترس از کرونا، مثال‌هایی از بازارهای خرسی هستند. این رویداد‌ها منجر شدند تا صدمات عظیمی به وال‌استریت وارد شود و قیمت‌ سهام نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این رمز ارز می تونین مقاله بیت کوین چیست؟ رو مطالعه کنین.

مراحل شکل گیری یک بازار خرسی (نزولی)

در این بخش از مقاله راهکارهای کسب سود در بازارهای نزولی نحوه شکل گیری یک بازار نزولی یا بازار خرسی را به شما یاد خواهیم داد. همانطور که میدونین، منظور از بازار خرسی بازاری هستش که قدرت در دست فروشنده ها هستش. مراحل زیر نحوه شکل گیری یک بازار خرسی را نشان می دهد.

۱-شکل گیری یک اوج قیمتی و خارج شدن سرمایه گذاران و معامله گران از بازار، برای کسب سود از سرمایه گذاری.

۲- بعد از خارج شدن اونها قیمت به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.

۳-بعد از افت قیمت، معامله گرانی وارد بازار می شوند و سرمایه مورد نظرشون رو با قبول کردن ریسک موجود خریداری می کنند.

۴-در آخر روند بازار، روند کاهش قیمت رو تا مدتی به آرامی ادامه میده، ولی این روند با اخبار جدید راجع به کاهش شیب افت قیمت همراه میشه و سرمایه گذاران رو دوباره برای سرمایه گذاری جذب می‌کنه، پس از مدتی بازار تغییر روند میده و وارد بازار خرسی میشه.

بازار دو طرفه چیست؟

چگونه در بازار نزولی سود کنیم؟

شاید از خیلیا این سوال رو بپرسین، و اونا بهتون بگن بازاریه که هم میتونین توش خرید انجام بدین، هم فروش انجام بدین. جواب این سوال درسته، ولی اصلی ترین و مهم ترین نکته برای بازار های دو طرفه اینه که هر اتفاقی که در گذشته بازار میوفته، توی حال بازار هم اون اتفاق میوفته. برای همین میگن این بازار، یک بازار دو طرفه هستش. پس به طور کلی به بازار هایی که قابلیت سود بردن از کاهش و افزایش قیمت در اونها وجود داشته باشه، بازار های دو طرفه میگیم. در بازار دو طرفه تریدر می‌تونه برای پیش بینی کردن کاهش قیمت، یک ارز رو به صورت استقراضی بفروشه و بعد از رسیدن به قیمت مورد نظرش، اون ارز رو باز خرید کنه و از اختلاف قیمتشون سود ببره. یکی از دلایلی که بازار های دوطرفه وجود دارن اینه که سرمایه گذاران نباید با دیدن ریزش بازار ناامید بشن. 

شورت کردن چیست؟

کسب سود در بازار نزولی

در این بخش از مقاله چگونه در بازار نزولی سود کنیم؟ معاملات شورت را توضیح خواهیم داد. معاملات شورت، پوزیشن شورت، موقعیت شورت، فروش استقراضی و... همه به یک مفهوم اشاره دارند که شما میتونید از افت قیمت نیز سود بدست بیارید. شورت کردن می‌تونه یک روش عالی برای مدیریت ریسک و محافظت از دارایی‌های موجود در برابر ریسک قیمت و کاهش ارزش دارایی‌ها باشه. شورت کردن یک نوع سرمایه گذاری معامله هست، که در اون حدس زده میشه قیمت یک دارایی کاهش می یابد. فرض کنید قیمت بیت کوین ۴۵۰۰۰ دلار باشه و معامله گر ۰/۱ بیت کوین از صرافی قرض بگیره و اون رو بفروشه، اون در این حالت ۴۵۰۰ دلار بدست میاره و وقتی که، قیمت بیت کوین به ۳۰۰۰۰ برسه دوباره ۰/۱ بیت کوین رو این بار به قیمت ۳۰۰۰ دلار خریده و به صرافی پس میده. در مقابل موقعیت شورت، موقعیت لانگ (long position) وجود داره که در اون معامله‌گر یک دارایی را به امید افزایش قیمت آن در آینده می‌خره.

مکانیزم معاملات شورت در واقع اینگونه است:

۱-از طرفی ارز دیجیتال قرض میگیرید.

۲-پوزیشن شورت باز می کنید.

۳-منتظر میمونید طبق تحلیل شما قیمت کاهش پیدا کنه. 

۴-پوزیشن خودتون رو در قیمت پایین تر میبندید.

۵-سود خود را بر می دارید و توکن قرض گرفته شده رو پس میدید.

در کریپتو کارنسی به صورت کلی به سه طریق میتونین شورت کنید: معاملات فیوچرز، معاملات مارجین و خرید و فروش توکن های اهرم دار که در ادامه به بررسی اونها می‌پردازیم.

معاملات فیوچرز

چگونه در بازاز نزولی سود کنیم؟

این بخش از مقاله چگونه در بازار نزولی سود کنیم؟ را به معاملات فیوچرز اختصاص خواهیم داد. در معاملات فیوچرز ارزی خرید و فروش نمیشه، و یک معامله کاغذی است که صرفا قیمت پیش بینی میشه. هرروز که بیشتر به سمت آنلاین و تکنولوژی محور شدن معاملات در بازار های مالی پیش میریم، روش های مختلفی، جهت معامله کردن و کسب سود برای معامله گران ابداع میشه که یکی از این روش ها معاملات فیوچرز هست. در این معامله اینگونه هست که، خریدار و فروشنده برای معامله یه چیز در آینده به توافق میرسن و باهم قرارداد میبندن که در آینده در یک زمان مشخص، این معامله رو باهم انجام بدن. همچنین هزینه کارمزدهای معاملات فیوچرز، در زمان عقد قرارداد کامل پرداخت میشه. ویژگی بعدی این معاملات که یک ویژگی منحصر بفرد هست، اینه که در طی انجام این معاملات قیمت ارز ثابت می‌مونه. یعنی اگر خریدار و فروشنده بر سر یک چیزی، با قیمت معین به توافق برسند، در زمان آینده هیچ گونه تغییری در قیمت و ارز پرداختی لحاظ نمیشه. شما برای انجام معاملات فیوچرز، میتونید از طریق صرافی ها اقدام کنید. 

معاملات مارجین

کسب سود در بازارهای نزولی

معاملات مارجین، به معاملاتی گفته می‌شه که در اونها معامله‌گران یا تریدرها می‌تونن علاوه بر سرمایه اولیه خود، وجوه بیشتری را اخذ کنند ومعامله با حجم بزرگ‌تری را باز کنند. معاملات مارجین روشی برای خرید و فروش دارایی هست، که از سرمایه ای که توسط شخص سوم تامین میشه بهره میگیره. حساب های مارجین به معامله گران با استفاده از اهرم ها، امکان دسترسی به مقدار بیشتر از سود و ضرر رو می ده. مثلا اگر شما یک تریدر هستین و سرمایه اولیه شما، ۱۰۰دلار باشه برای باز کردن یک پوزیشن، میتونین با استفاده از معاملات مارجین یا اهرم دار، با توجه به نوع پلتفرم معاملاتی خودتون، استفاده کنید و این یعنی اگر شما اهرم 2x رو انتخاب کنید، در برابر هر یک دلار خودتون میتونید یک دلار اهرم دیگه هم دریافت کنین.

توکن اهرم دار یا لوریج دار(ETF)چیست؟

چگونه در بازار نزولی سود کنیم؟

اگر به ترید ارز های دیجیتال می‌پردازید یا قصد ورود به این بازار رو دارین، باید حتما مبحث توکن های اهرم دار رو یاد بگیرید بنابراین در این بخش از چگونه در بازار نزولی سود کنیم؟ این اصطلاح رو کامل توضیح خواهیم داد. چون میتونید بعد از تسلط به این مبحث، سود های زیادی به دست بیارید. لوریج به معنای اهرم هست. توکن اهرمی از قابلیت حفظ سرمایه در روند تغییرات بازار برخورداره، چون که این توکن ها از اهرم معقولی هم برخورداره. شما با استفاده از استراتژی لوریج، برای ترید ارز های دیجیتال معامله خودتون رو انجام میدید و اگر در معامله به سود برسید، با استفاده از توکن های اهرمی میتونید سودتون رو چند برابر کنین.

در توکن های اهرم دار، شما به حالت اثبات خرید و فروش می کنید مثل حالت بورس ایران هست ، که شما یک دارایی دارید اما دارایی شما هیچوقت صفر نمیشه،‌ مثل حالت اثبات هست. پس در اینجا دو تا پوئن مثبت دارید اینکه اهرم دارید روی خرید و فروش تون و اینکه از ریزش ها هم میتونید سود ببرید. پس با استفاده از توکن های اهرم دار، میتونید از قابلیت دو طرفه بازار ارز دیجیتال استفاده کنین و به نوعی در هنگام بازار نزولی ارز دیجیتال درآمدزایی داشته باشین.

فرض کنید یک توکن رشد، با قدرت اهرم ۴خریده باشید، در صورت افزایش قیمت یک درصدی ارز دیجیتال، ارزش توکن شما به اندازه ۴ درصد افزایش پیدا می کنه. برای آشنایی بیشتر شما با این توکن ها در اینجا مثالی از از توکن‌ رشد UP و توکن افت DOWN می‌زنیم.

توکن رشد UP: مثلا فرض کنید توکن بیت کوین رشد BTCUP را با اهرم ۳ خریداری کردیم، اگه قیمت بیت کوین ۱ درصد بالا تر بره، ارزش این توکن ۳ درصد بالا می‌ره در مقابل اون اگه بیت کوین ۱درصد کاهش پیدا کنه، ارزش این توکن۳ درصد کاهش پیدا می‌کنه.

 توکن افت DOWN: این توکن مخصوص بازارهای نزولی است. مثلا اگه توکن بیت کوین افت BTCDOWN را با اهرم ۳ در نظر بگیریم، اگر قیمت بیت کوین ۱٪ کاهش پیدا کنه، ارزش توکن BTCDOWN  ۳ درصد افزایش پیدا می‌کنه، در حالی که اگر بیت کوین ۱٪ افزایش پیدا کنه، این توکن ۳ درصد کاهش پیدا می‌کنه.

این نکته رو در نظر داشته باشید، که در بازارهای دو طرفه اینطور هست که در بازار صعودی، افزایش قیمت باعث افزایش سود میشه و در بازار نزولی کاهش قیمت باعث افزایش سود می‌شه. اما با وجود توکن‌های افت DOWN می‌تونین از بازار نزولی هم سود کسب کنید، ضمن اینکه نگران ریسک بالای بازارهای دوطرفه هم نباشید.

کدام دارایی های دیجیتال مناسب فروش استقراضی هستند؟

• دارایی هایی که توسط شرکت های کوچیک عرضه میشن، که سرمایه اونها توسط سرمایه گذاران افزایش یافته.

• دارایی هایی که فقط روی یک محصول متمرکز هستند.

• دارایی های که در حال ورود به رقابت های جدید هستند و وضعیت مالی ضعیفی دارند.

راهکارهای کسب سود در بازار نزولی

در ادامه این مقاله راهکارهایی که می تونه در بازار های نزولی برای شما مفید باشه رو کامل ارائه خواهیم کرد که می تونین در شرایطی که بازار نزولی هستش، اون ها رو به کار ببرین و از ضرر در این بازار جلوگیری کنین.

 تبدیل سرمایه به استیبل کوین 

اگر علاقه ای به معامله در روند نزولی ندارید، بهترین راه این است که سرمایه خودتون رو به استیبل کوین تبدیل کنید و منتظر خروج بازار از روند نزولی باشید. اگه انتظار دارید در نقطه ای خاص، روند بازار تغییر کنه و دوباره به حالت صعودی برگرده، میتونید از اون برای وارد شدن به بازار و کسب سود استفاده کنید. از طرفی دیگه، اگر شما جزو سرمایه گذاران بلند مدت هستید و سال ها یک سرمایه رو نگه داشتید، ورود به معامله فروش در بازار خرسی ضرری ندارد.

پول نقد در بازار های نزولی، بهترین سرمایه گذاری به حساب میاد. شما همچنین می‌تونید در هنگام افت قیمت ارز های دیجیتال، پول خودتون رو در بانک نگهداری کنید و بعد از گذشت این مدت، در کف قیمت اقدام به خرید کردن کنید و سود بهتری نصیبتون خواهد شد. 

سرمایه گذاری روی ارز های دیجیتال با کیفیت

هنگامی که بازار نزولی می شود، بعضی از شرکت های ارز دیجیتال، از دور رقابت کنار میرن، یا به بیانی دیگه، کمپانی هایی که هیچ مزیت رقابتی ندارن و از اهرم و وام ها استفاده کردن بیشترین ضرر رو میگیرن. شما در مواقعی که بازار نزولی هست، بهتر است وارد یک‌ پوزیشن لانگ بشین(پوزیشن لانگ یعنی خرید یک دارایی، با انتظار افزایش ارزش اون در آینده).

در این مورد روند نزولی دارایی، با یک جهش و در کوتاه مدت به یک روند صعودی تغییر می‌کنه، اما دوباره این روند نزولی میشه. این تحرک قیمتی که برخلاف روند اصلی نزولی رخ داده، می‌تونه دارای نوسانات شدید باشه.

مرحله به مرحله وارد بازار شدن

 قیمت ها به اندازه کافی پایین اومدند، باز هم تمام سرمایه خود را سرمایه گذاری نکنید و مقداری را برای مرحله بعد نگه داری کنید.

داشتن دید بلند مدت 

نباید به حرکت های بازار، واکنش سریعی داشته باشید. بعضی از سرمایه گذاران، عملکرد زیادی در بازار ندارن و دلیلش ورود سریع به موقعیت های معاملاتی هست. پس به هیچ عنوان اینکار رو انجام ندید.

دور شدن از شت کوین ها و پروژه های زامبی 

بیشتر مردم در این مواقع، در پروژه هایی سرمایه گذاری میکنن که بی ارزش هستند. هدف همه ارزهای دیجیتال، جذب سرمایه گذارهست، اما این شما هستید که نباید به پروژه های فاقد ارزش نزدیک شوید و گول تبلیغات رو نخورید.

خروج از ارز های فیات

کسب س.د در بازارهای نزولی

برخی از معامله گران، پیشنهاد می کنند که هنگام سقوط بازار های کریپتو کارنسی، به سمت ارز های فیات هجوم ببرید. مدیریت دارایی رمزنگاری، زمانی که این دارایی های ارز دیجیتال کاهش می یابد، اکثرا از این رویکرد استفاده می کنند.

استفاده موفقیت آمیز از این استراتژی ممکن هست ساده تر از انجام اون باشه. خروج از فیات مستلزم این هست که بتونین زمان بندی بازار رو، هنگام خروج و بازگشت تعیین کنیم. هوشمندانه ترین استراتژی این هست که پولی رو که میتونید در معرض خطر قرار بدید، تخصیص بدید و بعد بدون توجه به تغییرات بازار به برنامه خودتون پایبند باشید.

در بازار خرسی، خرس ها را دنبال کنید

کسب سود در بازارهای نزولی

شما باید هنگام سرمایه گذاری همه جوانب را بسنجید و بهترین تصمیم رو بگیرید و این نکته ای بسیار مهم هست که درباره هرچیزی که می‌شنوید، کاملا تحقیق و بررسی کنید و احساسات خود را در این باره کنار بذارید و از مشورت گرفتن از طرفداران بیت کوین اجتناب کنید یا به بیان دیگه، تو این بازار ها تبعیت از افرادی که دید بدی نسبت به بیت کوین دارند، بیشتر به نفع شماست تا تبعیت از کسانی که بیش ازحد به آن خوش بین هستند. آنها بارها و بارها اشتباه کرده اند و بعد از این هم اشتباه خواهند کرد.

بازار نزولی، با رکورد اقتصادی در ارتباط هست. ترید و کسب درآمد در بازار نزولی غیر ممکن نیست، اما بهتر است استراتژی هایی را به کار ببرید که احتمال موفقیتتون بیشتربشه. بنابراین، شما باید در این بازی بسیار با احتیاط باشید، چون که بازار ارزهای دیجیتال با سرعت بالایی که در تغییر روند دارد حتی معامله گران باتجربه رونیز بسیار اوقات مات و مبهوت کرده.

کلام پایانی

در مقاله راهکارهای کسب سود در بازار نزولی سعی کردیم این موضوع را برای شما توضیح بدیم که چطور در بازار نزولی سود کنیم. ما در این بحبوحه جنگ اوکراین و روسیه در یک بازار نزولی قرار داریم و نمیتوان صد درصد پیش بینی کرد که چه زمانی بازار حالت صعودی خود را به خود خواهد گرفت. توجه داشته باشید که رمز موفقیت در هر کاری داشتن تخصص و علم کافی در اون زمینه هست.

در بازار ارزهای دیجیتال هم هر چقدر اطلاعات و دانش خود را بیشتر بالا ببرید، سود بهتری از این بازار خواهید برد. ما در این مقاله سعی کردیم این سر نخ رو به شما بدیم که حتی در زمان های ریزش بازار هم میشه سود کرد، بشرطی که بدونین که چه کاری باید انجام بدین. صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس هم در کنار شماست تا بهترین اطلاعات رو کسب کنین و با کمترین کارمزد خرید و فروش بیش از 500 ارز دیجیتال و 200 شت کوین رو انجام بدین.


نظرات کاربران در مورد چگونه در بازار نزولی سود کنیم؟ (راهکارهای کسب سود در بازار نزولی)
سوال امنیتی :4+72 = ?