چگونه می توان یک تحلیل گر شد؟ (مراحل تبدیل شدن به کارشناس تحلیل داده)

1401/07/16


ما در این مقاله چگونه می توان یک تحلیل گر شد؟، سعی می کنیم اطلاعتی در این مورد برای شا ارائه بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه از مجموعه آموزشات صرافی ارز دیجیتال اینانس داشته باشین. در شرکت های زیادی نیاز دارن که داده ها و اطلاعات قابل استفاده تبدیل بشن تا بتونن با کمک اون ها تصمیمات مهمی در سازمان بگیرن. برای این کار فردی با مهارت در تحلیل داده نیاز داره و به برای همین نقش و شغلی به نام کارشناس تحلیل داده شکل گرفته که این شغل به مهارت های فنی و تحلیل تکیه زده و می تونه برای کسی که از حل مسئله لذت می بره، شغل مفیدی باشه. 

کارشناس تحلیل داده کیست؟ 

داده هایی که در این شغل تحلیل می شن می تونن تحقیقات بازار، لجستیک، ارقام فروش، یا هزینه های حمل و نقل باشن و هر کسب و کاری به جمع آوری این داده ها برای ادامه راهشون نیاز داره. تحلیل گران اعداد و داده ها رو به صورت ساده و روان در میارن تا به شرکت ها سازمان ها کمک کنند تا مدیران بدونن چگونه تصمیمات تجاری بهتری بگیرن.

 کارشناس تحلیل داده، داده های به دست اومده از روند قیمت گذاری محصولات جدید و روند کاهش هزینه های حمل و نقل رو می گیرن و از بین اون ها مهم ترین موارد رو استخراج می کنند تا بتونن به شرکت ها کمک کنند تا با مسائلی که برای شرکت هزینه بر هستن، برخورد مناسبی داشته باشن. 

در این بخش می خواییم مسئولیت ها رایج کارشناس تحلیل داده، اشاره کنیم: 

• تهیه نمودارها، جدول و گزارش ها برای اشتراک گذاری یافته ها با کسانی که از این طریق سود می برن.

• استفاده ار تحلیل داده ها و نرم افزار های مدل سازی آمار بزای شناسایی الگو ها و روندها. 

• تبدیل ارقام، اعداد و انواع داده های دیگه به اطلاعات واضح که به سوالات پاسخ می دن. 

• ارزیابی سوالاتی که مدیران شرکت ها مطرح می کنند و تعین می کنن که کدام نوع داده می تونه پاسخی برای سوال اون ها باشه. 

مقاله پیشنهادی: آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

چگونه به یک تحلیل گر داده تبدیل شد؟ 

چگونه به یک تحلیل گر داده تبدیل شد؟

احتمالا به این نتیجه رسیدین که بخوایین در کار تخصصی خودتون تبدیل به یک تحلیل گر بشین. و اکنون براتون این سوال پیش اومده که چگونه می توان به یک تحلیل گر حرفه ای تبدیل شد؟. به تحلیل گر حرفه ای شاید زمان زیادی ببره اما باید از یه جایی شروع کنیم و شاید اولین قدمی که در این زمینه برمیدارین، اینه که در زمینه تخصصی خودتون حرفه ای بشین. یعنی در مباحث تئوری کاملا مسلط باشین و بعد کدوم از مباحث رو در کار واقعی تکرار کنین و بررسی کنین که نتیجه کار شما که چقدر پیش بینی کرده بودین، نزدیک هستش. برای مثال، ما به عنوان برنامه نویس در هنگام پیاده سازی پروژه های مختلف که هر کدومشون قابلیت های مختلفی دارن، یعنی گاهی اوقات ها باید مسائل جدیدی رو پیاده سازی کنیم که در سیستم باگ ایجاد نکنند و هم پرفورمنس برنامه ساخته شده، زیاد باشه. برای همین، باید مبحث اشراف رو کامل پیدا کنیم و بعد اقدام به پیاده سازی کنیم. نتیجه ای که به دست میاد رو با تئوری مقایسه می کنیم. اگه نتیجه داد، یعنی الگویی جدید رو پیاده سازی کردیم و در برنامه های مشابه می تونیم اون رو پیاده سازی کنیم. 

مهارت های لازم برای تحلیل گر داده 

• مهارت های برنامه نویسی

تحلیل گران داده باید برنامه های کامپیوتری بنویسن که از داده های ذخیره شده گزارش تولید کنند. اون ها باید در استفاده از زبان ها برنامه نویسی مثل sql و python تجربه لازم رو داشته باشن. یادگیری این زبان ها می تونه شما رو سریع تر به یک تحیل گر ماهر تبدیل کنه. مهارت های برنامه نویسی ممکنه توسعه تحلیل و تجزیه های آماری لازم برای پشتیبانی از کار اون ها استفاده بشه. 

• مهارت های ریاضی

مهارت های آماری هسته اصلی این حرفه هستش و برای درک اون ها باید مهارت های ریاضی کافی داشته باشین. شما باید در توابع حسابی مثل حساب انتگرال و دیفرانسیل، نظریه احتمالات و جبر و خطی مهارت داشته باشین و اگه قبلاً سابقه مطالعه در این موضوعات رو دارین، نسبت به بقیه درخواست کنندگان یک قدم جلوترین.

• مهارت های کسب و کار 

تحلیل گران داده باید با افراد تجاری هم کار کنن. بنابراین، اون ها باید مهارت های ارتباط خوبی داشته باشین و اهداف سازمانی که اون ها رو استخدام می کنه، درک کند. شما باید بدونین که چگونه یافته های خودتون رو به گونه ای ارائه کنین که برای افراد غیر فنی آسون باشه. 

مقاله پیشنهادی: خرید و فروش پلکانی چیست؟

• مهارت های تفکر خلاق

مهارت های لازم برای تحلیل گر داده

تحلیل گران داده باید در مورد داده هایی که مطالعه می کنند، کنجکاو باشن و برای درک اون، باید سوالاتی در مورد این که چه چیزیز اعث تیک زدن داده ها می شه و چگونه ممکنه به سایر اطلاعات مرتبط بشه، بپرسن. اون ها باید بتونن ارتباط بین انواع مختلف داده ها روند ها و الگو ها رو ببینن. 

• مهارت های کامپیوتری 

شما باید با انواع مختلف از نرم افزارهای کامپیوتری که کسب و کارها برای مدیریت داده هاتون از اون استفاده می کنید، آشنا باشین. باید بدونین که برنامه های کاربردی نرم افزار چگونه توسعه می یابن و اصول پشت سیستم های پرداز مختلف در مورد استفاده در تجزیه و تحلیل کلان داده ها چیست؟. علاوه بر این ها، تجربه با ابزارهای داده بزرگ مثل mongodb و Hadoop یک امتیاز مثبت هستش. 

• مهارت های ارتباطی با مردم

تحلیل گران داده در شغول خودشون با افراد زیادی در ارتباط هستن. بنابراین، مهارت های بین فردی ضرروی هستش و این شما توانایی برخورد با همه از همکاران و مدیران گرفته تا فروشندگان و مشتریان، ایجاد اعتماد با اون ها بسیار مهمه و داشتن هوش هیجانی بالا به شما کمک می کنه تا از فرصت ها برای تعامل با بقیه استفاده کنید. 

• مهارت های ارتباطی 

تحلیل گران داده باید مهارت های خودشون رو به طور واضح بیان کنن. بنابراین، مهارت های ارتباطی شفاهی و کتبی خوب حیاتی هستش. اون باید بدونن که چگونه داده ها رو طوری که تاثیر داشته باشه، گزارش کنن و همچنین چگونه نتایج خودشون رو به صورت شفاهی ارائه بدن. از اون جایی که تصمیمات تجاری بر اساس داده هایی که ارائه می کنند، فرا می گیره تا باید بتونن یافته های خودشون رو توضیح بدن که مخاطبان مختلف بتونن اون رو درک کنند. 

• خلاقیت

یک تحلیل گر داده خود باید توانایی خار از چارچ.ب رو داشته باشه و اون ها برای پیشنهاد های راه های جدید پردازش داده های تجاری مورد نیاز هستن. بنابراین، باید هنگام به روز مشکلات راه حل های خلاقانه ارائه کنند و برای رسیدن موفقیت، ریسک پذیر باشن. برای این که یک تحلیل گر موفق باشین به نحوه تفکر شما بستگی داره. زمانی که تحقیق می کنین، تجزیه و تحلیل داده ها باید خلاق باشین و خارج از چارچوب فکر کنید. 

• مهارت حل مسئله

مهارت های لازم برای تحلیل گر داده

در تحلیل و تجزیه داده ها، شما باید مشکلات رو در میزانی که مشکلات پیش میاد، حل کنید. همچنین، باید سیستم های جدیدی رو طراحی کنید و راه هالی بهتری برای انجام کار ها برای سازمانی که در اون کار می کنید رو به دست بیارین تا کارآمد بمونه. یعنی این که شما فکر کنین چه چیزی ممکنه در آینده اتفاق بیوفته و چگونه می تونید از اون جلوگیری کنید و اگه پیش بیاد، سریعا اون رو تشخیص بدین.

• مهارت های تفکر انتقادی

برای تحلیل گران داده، چیزی به اسم اطلاعات بیش از حد وجود نداره. بنابراین، باید بدونین چگونه اون اطللاعات رو طوری که تاثیر گذار باشه، جمع آوری کنید. شما باید به طور انتقادی در مورد تمام سطوح روی پروژه خودتون فکر کنین، از کوچیک ترین داده ها تا داده های بزرگتر هر کدوم که تشکیل شدن. پس باید تمام نکات رو بررسی کنید تا به تحلیل مناسب در مورد تخصصی خودتون دست پیدا کنید. گاهی وقتا حتی کوچیک ترین داده ها تاثیری عجیب در مدل پایانی شما ایجاد می کنند. برای همین باید بررسی های لازم رو انجام بدید و این موضوع در مسائلی مثل کنترل توانایی و کیفیت ورزشکاران بسیار مهم هستش چون کوچیک ترین تغییری در توانایی اون ها ضررهای مالی زیادی برای اسپانسرها داره. پس باید تمام موارد توجه کنید که این مهارت ها برای تصمیم گیری موثر نیاز دارین. 

• مهارت های آماری

شما باید بتونین آمار مربوط به داده هایی رو که مطالعه می کنید، محاسبه کنید. برای پردازش کمیت ها و اعدادها به مهارت های آماری نیاز دارین که درک واضح تری از اطلاعاتی که شرکت شما با اون سروکار داره رو ارائه می ده. برای مثال، زمانی که سایت سئو می پردازین، شما باید آمار هایی که از کلمات کلیدی به دست میارین رو بررسی کنین. شما فرض کنید بر روی یه سری کلماتی که کار می کنید، باید تناسب آماری مقالات لازم برای تولید محتوا در مورد کلماتی که روی اون ها کار می کنید، اطلاعاتی داشته باشین تا بتونین سایت های رقیب رو بررسی کنین که نحوه جست و جو روی کلمات کلیدی انتخابتون چگونه هستش. طبق بررسی هایی که انجام می دین، آمار قریبی رو به کارفرما پیشنهاد بدین تا جایگاه سایت خود در 5 یا 6 ماه آینده نسبت به حال حاضر چه تغییری می کنه. علاوه بر این ها، داشتن تسلط کامل بر برنامه های نرم افزاری تحلیل آماری مانند spss یا sas یک مزیت عالی داره. 

مقاله پیشنهادی: تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس

• هوش تجاری 

مهارت های لازم برای تحلیل گر داده

مهارت های افراد مهم هستن، اما برای این که یک تحلیل گر داده خوبی باشین، به بیش از دونستن نحوه برخورد به انواع مختلف افراد نیاز دارین و باید حس تجاری داشته باشین. این روند توانایی درک این که چگونه تجارت کار می کنه و چرا روش های خاصی انجام می شه و اگه الگو ها و روند ها به درستی شناسایی نشن، چه اتفاقی می افته! هوش تجاری بسیار مهم هست، چون به شما کمک می کنه تا بدونین شرکت شما چه کاری می کنه. شما در این زمینه نیاز دارین تا افراد در جای درستی به کار بگیرین. 

• مهارت های تحقیق

شما باید تیم محقق خوبی باشین تا اطلاعات مورد نیاز پروژه های خودتون دست بیارین. همچنین، ممکنه مجبور بشین از منابع ثانویه داده مثل گزارش های صنعت استفاده کنید. این مورد بسیار مهمه، چون شما برای پیشرفت باید یک قدم از رقیبان خودتون جلوتر هستین. به همین دلیل باید نحوه فعالیت های اون رو تجزیه و تحلیل کنید تا بتونین راهی سریع تر و بهتر برای شرکت خودتون دست پیدا کنین. برای جمع آوری و تحقیق تجزیه و تحلیل داده ها می تونین از نمونه های مختلف مقیاس استفاده کنید، چون بعضی وقتا ممکنه شما تحلیل بقیه رو بررسی کنید و ممکنه الگوهای مشابه برای داده هایی که شما به دست بیارین، وجود داره، چون درک و پاسخگویی اون سریع و آسون هستش. 

نتیجه 

تحلیل گر داده ها دارای مهارت های زیادی هستش که نه فقط یکی از این ویژگی هایی که بیان کردیم، بلکه اگه برای شروع کار در این زمینه اطلاعات کامل ندارین، شما باید شروع کنید و رفته رفته در کنار کسب تجربیات مختلف، علم خودتون رو هم بالا ببرین. شما می تونین از مهارت هایی که به اون اشاره کردیم، استفاده کنین و باید همه این مهارت ها رو در کنار هم قرار بدین تا یک تحلیل گر داده ماهری بشین. 

امیدواریم از این مقاله چگونه می توان یک تحلیل گر شد؟ به خوبی استفاده کنین و نهایت بهره از اون برده باشین. 

درآخر خوشحال می شیم نظراتتون رو با ما به اشتراک بزارین. 


نظرات کاربران در مورد چگونه می توان یک تحلیل گر شد؟ (مراحل تبدیل شدن به کارشناس تحلیل داده)
سوال امنیتی :8+62 = ?