کاربردهای قراردادهای هوشمند چیست؟

1401/06/12


کاربردهای قراردادهای هوشمند چیست؟ قراردادهای هوشمند نتیجه تکامل بلاک چین هستن که با هدف عقد قرارداد ایجاد شدن که بصورت شفاف هستن و هیچ شخص ثالثی در انعقاد کردن اونها نقشی نداره. از اونجایی که این روزها قراردادهای هوشمند معروفیت زیادی در جوامع پیدا کردن در مقاله کاربردهای قراردادهای هوشمند چیست؟ به معرفی مختصر اسمارت کانترکت ها می پردازیم و مهم ترین کاربرد های اسمارت کانترکت ها رو معرفی کنیم. 

قرارداد هوشمند چیست؟

قرارداد هوشمند یک پروتکل با اجرای خودکار هست که تحت شرایط و ضوابط خاص اداره میشه و بندهای قرارداد رو از طریق بلاکچین ذخیره و اجرا می‌کنه. یک قرارداد هوشمند، مانند هر قراردادی، شرایط یک توافق رو در معاملات و خرید و فروش ها و... تعیین می کنه. اما برخلاف قراردادهای سنتی، شرایط قرارداد هوشمند به صورت کد در حال اجرا بر روی یک بلاک چین مانند اتریوم اجرا میشن. 

قراردادهای هوشمند به توسعه دهندگان این امکان رو میدن که برنامه هایی بسازن که از امنیت، قابلیت اطمینان و دسترسی بلاک چین بهره مندن و در عین حال عملکرد پیچیده همتا به همتا رو ارائه میدن. قراردادهای هوشمند شرایط یک توافق یا معامله رو مشخص می کنن. قراردادهای هوشمند ایده اصلی پشت بیتکوین رو گسترش میدن. در واقع قراردادهای هوشمند امکان انجام معاملات قابل اعتماد بدون تعامل اشخاص ثالث رو فراهم می‌کنن. این یک روش غیرمتمرکز هست. قراردادهای هوشمند بر اساس قوانینی که برنامه ریزی شده، در صورت تحقق شرایط و ضوابط از پیش تعیین شده، به طور خودکار اجرا میشن.

کاربردهای قراردادهای هوشمند:

کاربرد قرارداد های هوشمند

در این پارت به بررسی موضوع اصلی مقاله و معرفی کاربردهای اسمارت کانترکت ها می پردازیم.

  • ثبت بهتر سوابق:

یکی از کاربردهای اسمارت کانرکت ها، سوابق هست. تقریبا هر صنعتی در جهان می‌تونه از قراردادهای هوشمند برای کمک به بهبود سرعت و امنیت ثبت سوابقش استفاده کنه. یکی از صنایع خاص که می‌تونه سود خیلی زیادی داشته باشه، صنعت مراقبت‌های بهداشتی هست. در حال حاضر، سیستم های کامپیوتری مراقبت های بهداشتی جهان صدها میلیون پرونده پزشکی بیمار رو در خودش جا داده.

علیرغم این واقعیت که این سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی مبالغ هنگفتی رو برای امنیت سرمایه‌گذاری کردن، روش‌های دسترسی و ذخیره‌سازی کنونی بسیار بیشتر از مشابه‌های مبتنی بر بلاک چین در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر هستن. فناوری بلاک چین می‌تونه به کل پایگاه‌های داده سوابق سلامت شخصی اجازه رمزگذاری و نگهداری امن رو بده. برخی از موارد استفاده از قراردادهای هوشمند شامل استفاده از اونها در صدور نسخه، ذخیره رسید، مدیریت عمومی سهام، ذخیره نتایج آزمایش و... هست.

  • امور مالی تجارت:

یکی از کاربردهای قرارداد هوشمند، امور مالی تجارت هست. تجارت مالی از معرفی قراردادهای هوشمند سود فراوانی خواهد برد Santander Innoventures گفته بود که معتقده فناوری بلاک چین تا سال 2022 به بیش از 20 میلیارد دلار پس انداز در سال منجر بشه. مقدار زیادی از این صرفه‌جویی‌ها از طریق قراردادهای هوشمندی که گردش کار تأیید رو خودکار می‌کنن و محاسبات رو پاک‌سازی می‌کنن که در حال حاضر فوق‌العاده کار بر هستن، حاصل میشه. این اتوماسیون نه تنها به کاهش ساعات کار کمک می کنه، بلکه خطاها و زمان لازم برای انجام این محاسبات رو هم به طور چشمگیری کاهش میده.

  • مالکیت دارایی:

کاربردهای قراردادهای هوشمند

یکی دیگه از کاربردهای قرارداد هوشمند، بازار املاک هست. بهتره بدونین قراردادهای هوشمند در بازار املاک دو کاربرد بزرگ دارن. می‌توان از اونها برای ثبت مالکیت دارایی استفاده کرد. از اونجایی که استفاده از قراردادهای هوشمند سریعتر و مقرون به صرفه تر هست، این موضوع قراردادهای هوشمند رو جایگزین خیلی خوبی برای سیستم های موجود میکنه.

همچنین به این معنی هست که می توان از اسمارت کانترکت ها برای ثبت مالکیت انواع اموال از ساختمان، زمین گرفته تا تلفن و ساعت استفاده کرد. در بازار مسکن، قراردادهای هوشمند می تونن نیاز به خدمات قیمتی مثل خدمات ارائه شده توسط وکلا و... مسکن رو برطرف کنن. این فناوری جدید همچنین به این معنی هست که برای اولین بار، فروشندگان این توانایی رو دارن که معامله رو به طور کامل انجام بدن.

  • وام مسکن:

یکی دیگه از کاربردهای قرارداد هوشمند، وام مسکن هست. بازار املاک همچنین از معاملات وام سود می‌بره که به خریداران امکان لاگ این سریع تر به ملک رو میده. وام مسکن قرارداد هوشمند به هر دو طرف اجازه میده تا قبل از پردازش پرداخت، به صورت دیجیتالی با فروش موافقت کنن. پس از انجام این کار، قرارداد جزئیات مالکیت ملک رو آپدیت می کنه تا تغییر مالکیت رو منعکس کنه. از اونجایی که این فرآیند به مجوز کلید کد کامپیوتری منحصر به فرد از طرف مالک اصلی نیاز داره، کل فرآیند رو ایمن تر می کنه و موارد تقلب رو کاهش میده.

  • بیمه:

کاربردهای قراردادهای هوشمند

یکی از کاربردهای قرارداد هوشمند، بیمه هست. صنعت بیمه سالانه ده ها میلیون دلار برای رسیدگی به خسارت هزینه میکنه، بلکه در واقع میلیون ها دلار رو هم به دلیل ادعاهای تقلبی از دست میده. جدا از حمایت از بیمه نامه اولیه، قراردادهای هوشمند به جهات مختلف به بهبود روند رسیدگی به خسارت کمک میکنن.

اونها می‌تونن بررسی‌های خطا رو مجاز کنن و مبالغ پرداخت رو بر اساس مجموعه‌ای از معیارها تعیین کنن که نوع سیاستی رو که فرد یا سازمان در نظر گرفته، در نظر میگیره. 

فناوری قراردادهای هوشمند باعث کاهش زمان پردازش، کاهش هزینه ها و کاهش چشمگیر خطاها به عنوان مزایای اصلی اون میشه. در بلندمدت، قراردادهای هوشمند رو می‌توان همراه با وسایل نقلیه دارای اینترنت اشیاء استفاده کرد تا امکان بیمه‌نامه‌های پرداختی و فعال‌سازی فوری مطالبات پس از تصادف فراهم بشه. اطلاعاتی مانند گواهینامه‌های رانندگی، سوابق رانندگی، گزارش‌های تصادفات و جزئیات خط‌مشی می‌تونن فورا پردازش بشن تا پرداخت‌های سریع که به نفع هر دو طرف باشه، آسون بشه.

  • تحقیقات پزشکی:

یکی دیگه از کاربردهای قراردادهای هوشمند، تحقیقات پزشکی هست. صنعت تحقیقات پزشکی از مزایای مشابهی مثل صنعت مراقبت های بهداشتی بهره میبره. اول از همه، داده‌های بسیار حساس مانند سوابق بیمار رو می‌توان پس از رمزگذاری ایمن از طریق فناوری بلاک چین، بین مراکز تحقیقاتی منتقل کرد.

از اونجایی که بسیاری از بیماران شرکت کننده در تحقیقات پزشکی دارای شرایط پزشکی حساسی هستن که اغلب مایلند خصوصی بمونن، ایمن نگه داشتن این سوابق ضروری هست. 
 شرکت های تحقیقاتی پزشکی حجم عظیمی از داده ها رو در اختیار دارن که شامل نتایج آزمایش ها و فرمول های دارویی جدید هست که برای ایمن نگه داشتن تون ها نیاز دارن. در صورتی که به هر دلیلی نیاز به افشای هر یک از این اطلاعات به شخص ثالث داشته باشن، می‌تونن از طریق استفاده از قراردادهای هوشمند ایمن بشن. تنها یک نمونه قرارداد هوشمند بلاک چین وجود داره که می تونه به طور گسترده به صنعت تحقیقات پزشکی کمک کنه.

  • رای دادن:

یکی دیگه از کاربردهای اسمارت کانترکت ها، رای دادن هست. اتهامات تقلب در انتخابات رخ میده. علیرغم استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای که در برخی موارد میلیون‌ها دلار هزینه داره، کلاهبرداران راه‌های تخیلی فزاینده‌ای برای دستکاری اونها پیدا می‌کنن. قراردادهای هوشمند یک راه حل ساده و مقرون به صرفه برای این مشکل هستن.

می توان از اونها برای تایید هویت یک رای دهنده و ثبت رای اونها استفاده کرد. این اطلاعات می تونه پس از پایان تمام رای گیری برای شروع یک اقدام مورد استفاده قرار بگیره. از اونجایی که بلوک‌های درون یک بلاک چین پس از ثبت تغییر نمی‌کنن، دستکاری این رکورد ممکن نخواهد بود.

  • تراکنش های همتا به همتا:

کاربردهای قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند رو می توان برای طیف وسیعی از معاملات همتا به همتا استفاده کرد. این استدلال همون چیزیه که منجر به ایجاد پروژه اتریوم و سایر شرکت‌هایی مثل این شده. کاربران در هر شکل و اندازه میتونن از این پلتفرم ها برای ایجاد و توافق بر سر قراردادهای هوشمند استفاده کنن.این قراردادها تا زمانی که مجموعه ای از شرایط توافق شده برآورده بشن، فعال هستن.

هنگامی که قرارداد هوشمند از برآورده شدن همه شرایط مطمئن شد، اجازه میده تا بخش باقی مونده از توافق محقق بشه. تا الان قراردادهای هوشمند برای همه چیز از راه اندازی ICO تا فروش کالا در اینترنت استفاده شده. شرکت ها همچنین از قراردادهای هوشمند برای ایمن سازی خدمات تیم های توسعه و سایر شرکت های برون سپاری استفاده می کنن. امکانات قراردادهای هوشمند نظیر به همتا به معنای واقعی کلمه بی پایان هست. از نظر تئوری، اونها می تونن جایگزین بسیاری از نقش های موجود بشن که در حال حاضر توسط ارز انجام میشه.

  • توسعه محصول:

یکی دیگه از کاربردهای قراردادهای هوشمند، توسعه محصول هست. نگهداری دفتر کل در مورد مراحل توسعه یک محصول کاربرد دیگه ای از قراردادهای هوشمند هست. با توسعه پروژه مورد توافق، مراحل و هر گونه اطلاعات مرتبط دیگه رو می توان در قرارداد هوشمند ثبت کرد. اگه طرفین با مواردی مثل تقسیم پرداخت ها موافقت کرده باشن، با رسیدن به این نقاط عطف، قرارداد آزادسازی اونها رو شروع میکنه. بخش بزرگی از جذابیت قراردادهای هوشمند، توانایی اونها برای ایمن نگه داشتن اطلاعات و اثبات منشأ اون هست.

  • انبارداری:

کاربردهای قراردادهای هوشمند

یکی دیگه از کاربردهای اسمارت کانترکت ها، انبارداری هست. مدیریت زنجیره تامین یکی دیگه از حوزه های کسب و کار هست که می تونه از قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین بهره مند بشه.

دستگاه‌های اینترنت اشیا می‌تونن در سراسر زنجیره تامین برای ثبت هر مرحله از محصول استفاده بشن. زنجیره‌های تامین قراردادهای هوشمند از نظر تئوری می‌تونن سرقت داخلی رو از بین ببرن، زیرا مدیرها می تونن محصول گمشده رو به زمان و مکان دقیقی که گم شده، ردیابی کنن.

در زنجیره‌های تامین بزرگ مانند اونهایی که در انبارهای بزرگ یافت میشن، این قراردادهای هوشمند مدیران رو قادر می کنن تا سطوح موجودی موجود در زمان واقعی و زمان لازم برای حرکت محصولات در زنجیره تامین رو ببینن. 

مدیرها می تونن از این داده ها برای تنظیم سطوح موجودی و توسعه شیوه های کاری جدید برای بهبود زمان تحویل استفاده کنن. برای زنجیره‌های تامین که در چندین مکان یا شرکت مختلف فعالیت می‌کنن، یک قرارداد هوشمند خودکار می‌تونه همه موارد فوق رو انجام بده و حتی سفارش‌های مجدد و پرداخت خودکار رو برای سفارش‌های دریافت‌شده آغاز کنه.

چنین اطلاعاتی که در این قراردادها وجود داره همچنین می‌تونه برای تعیین دوره‌های پرمشغله آینده و حتی محصولاتی که در زمان‌های مختلف سال ذخیره میشن، استفاده بشه.

نتیجه و جمع بندی:

تلاش کردیم در مقاله کاربردهای قراردادهای هوشمند چیست؟ با توجه به ویژگیهای قرارداد هوشمند به معرفی مهمترین کاربردهای اسمارت کانترکت ها بپردازیم. همونطور که گفتیم، قراردادهای هوشمند کاربردهای زیادی دارن و به همین دلیل مورد استقبال توسعه دهنده های نرم افزار و کاربران حوزه ارزهای دیجیتال قرار گرفتن.


نظرات کاربران در مورد کاربردهای قراردادهای هوشمند چیست؟
سوال امنیتی :7+41 = ?