آینده دوج کوین چیست؟ بررسی وضعیت دوج کوین در آینده

1402/03/24


آینده دوج کوین چیست؟ یکی از میم کوین هایی که اخیرا محبوبیت زیادی کسب کرده دوج کوین هست. طرفداران این ارز دیجیتال معمولا در مورد آینده دوج کوین سوال میپرسن. ما در این مقاله قصد داریم به موارد زیر در این خصوص پاسخ بدیم تا شما با اطلاعات بیشتربه خرید دوج کوین بپردازین: همونطور که میدونین پیش بینی آینده ارزهای دیجیتال یکی از مهم ترین کارهایی خواهد بود که در بدو ورود به بازار باید بهش توجه داشته باشین. چرا که با یک پیش بینی درست می تونه همه چیز به نفع شما تموم شه و با یک حرکت اشتباه ممکنه کل سرمایه تون رو به راحتی از دست بدین. در مورد دوج کوین هم قضیه دقیقا به همین شکل هستش و یه زمانی به وعده های ایلان ماسک ارزش این ارز به هفتاد سنت رسید و بلافاصله بعد اون شروع به ریزش کرد. جالبه این رو هم بدونین یکسری افراد تو همون قله 70 سنتی شروع به خرید این ارز کردن و به این امید بودن که قیمت دوج کوین به یه دلار می رسه و در حالی که چنین نبود. بنابراین پیش بینی درست از آینده یکی از تاثیرگذار ترین قدم های شما در بازار ارزهای دیجیتال خواهد بود.

دوج کوین چیست؟

عوامل و پیشران های قیمت ارز دیجیتال دوج کوین کدامند؟

رابطه ایلان ماسک و دوج کوین چیست؟

آینده سرمایه‌ گذاری در دوج کوین چیست؟

معایب دوج کوین چیست؟

پیش بینی قیمت آینده دوج کوین در نه سال بعدی

اگر شما هم از طرفداران دوج کوین هستین و راغب هستین راجع به موضوعات بالا بیشتر بدونین ادامه مطلب رو بخونین.

دوج کوین چیست؟

برای پاسخ دقیق تر به سوال «آینده دوج کوین چیست؟» بهتره ابتدا درکی از ماهیت ارز دیجیتال دوج کوین پیدا کنیم. 

دوج کوین چیست؟

بیلی مارکوس Billy Marcus و جکسون پامر Jackson Palmer، مهندسین کامپیوتر در سال 2013 دوج کوین رو خلق کردن. پامر برای لوگو این ارز دیجیتال از میمی  Meme استفاده کرد که اون زمان متداول شده بود. میم‌ها، تصاویر یا ویدیوهای خاصی هستن که پس از جلب توجه از سمت کاربران، به ‌سرعت در فضای مجازی منتشر میشن و محتوای خنده ‌دار ایجاد می‌کنن. از میم‌ها برای اشاره کنایه ‌آمیز و تولید محتوای طنز درباره اتفاقات مختلف استفاده میشه. نام این کوین doge هم اشتباه لفظی عمدیست که اشاره به سگ dog شیبا اینو داره.

دوج کوین با استفاده از کد شبکه لایت کوین که از فورک های بلاک چین بیت کوین بود ساخته شد. وقتی گروهی پروتکل یا قوانین یک بلاک چین رو اصلاح میکنن، یک فورک ایجاد میشه. زمانی که این اتفاق میفته، زنجیره تقسیم میشه و منجر به ایجاد یک بلاک چین دوم با همون تاریخچه میشه ولی در جهتی متفاوت حرکت میکنه.

با اینکه این میم کوین برای شوخی و مسخره کردن بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال خلق شد، ولی رفته رفته به میزان محبوبیتش اضافه شده و توجهات زیادی رو جلب کرد. در روزهای اول، گروهی از طرفداران با تدارک کمپین های تبلیغاتی سعی کردن وجهه این کوین رو ارتقا بدن. از جمله جمع آوری سرمایه برای تامین مالی تیم باب سورتمه جامائیکا جهت اعزام به المپیک و اسپانسرینگ یک اتومبیل ران ناسکار NASCAR. اما عمده شهرت دوج کوین بیشتر مرهون حمایت های سلبریتی هایی مثل ایلان ماسک Elon Musk ، اسنوپ داگ Snoop Dog بوده است.

دوج کوین یک ارز دیجیتال همتا به همتا (Peer-to-Peer)، متن باز Open-Source، غیرمتمرکز و ناشناس بر پایه بلاک چین هست، یعنی مثل همه کوین ها، دوج کوین بلاک چین اختصاصی خودش رو داره. به طور غیر مستقیم، این ارز دیجیتال از بیت کوین ریشه گرفته، چرا که در واقع از لاکی کوین LuckyCoin از فورک های شبکه لایت کوین فورک شده است. خود شبکه لایت کوین هم از فورک های بیت کوین محسوب میشه.

بلاک چین دوج کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار کمکی Proof of Work Auxiliary استفاده میکنه که با مکانیزم اثبات کار Proof of Work کمی فرق میکنه. به این صورت که در مکانیزم اجماع اثبات کار کمکی AuxPoW کوین ها میتونن در ترکیب با رمزارزهای دیگه ماین بشن که از الگویتم استخراج Scrypt استفاده میکنن. استفاده از الگوریتم ماینینگ Scrypt در مقایسه با الگوریتم استخراج بیت کویت SHA-256 راحتتره، چرا که نیاز به دستگاه های ماینینگ خاص مانند دستگاه ASIC نداره. بنابراین هم لاین کوین و هم دوج کوین با سیستم های ساده تر مثل CPU یا GPU هم امکان استخراج دارن. به دلیل اینکه هم لایت کوین و هم دوج کوین از الگوریتم استخراج مشابهی استفاده میکنن، امکان ماین همزمان هر دو این ارزها در فرایندی با عنوان استخراج ادغام شده Merged Mining وجود داره. این قابلیت به ماینرها اجازه میده از دو منبع پاداش دریافت کنن که طبیعتا منجر به درآمد بیشتر میشه، و در عین حال به مصرف برق کمتر هم کمک میکنه.

بیلی مارکوس

دوج کوین میتونه برای پرداخت ها یا خریدها استفاده بشه، اما روش موثری برای ذخیره ارزش نیست. دلیل اصلی اون هم اینه که برخلاف بیت کوین که عرضه کل آن حداکثر 21 میلیون کوین هست، محدودیت کلی برای تعداد کوین های استخراج شده در شبکه دوج کوین پیش بینی نشده، این به این معنیه که این کوین کاملا تورم زا طراحی شده است.

بلاک چین دوج کوین، پاداش کار ماینرها رو با ایجاد و توزیع روزانه میلیون ها کوین پرداخت میکنه. این موضوع باعث میشه هولد کردن دوج کوین در طولانی مدت کسب سودهای قابل توجه رو با چالش مواجه کنه. 

پیشران های قیمت ارز دیجیتال دوج کوین چیست؟

در این قسمت از مقاله به عوامل و پیشران های قیمت ارز دیجیتال دوج کوین اشاره میشه:

• عرضه و تقاضا

یکی از عوامل و پیشران های قیمت ارز دیجیتال دوج کوین، و به طور کلی هر رمزارزی عرضه و تقاضاست. عرضه و تقاضا از اصول ابتدایی و مهم اقتصاد هست. ارزهای دیجیتال با افزایش تقاضا بیشتر از عرضه، قیمت بیشتری پیدا میکنن. با افزایش تدریجی قیمت جذابیت اونها برای خریداران (تقاضا کننده) کمتر و برای فروشنده ها (عرضه کننده) بیشتر میشه، تا جایی که تعادل بین عرضه و تقاضا به نفع عرضه تغییر میکنه که در این صورت قیمت کاهش پیدا میکنه.  

پیشران های قیمت ارز دیجیتال دوج کوین

مکانیزم عرضه در ارزهای دیجیتال مختلف متفاوته، برخی از رمزارزها حداکثر عرضه ثابتی دارن، مثلا کل کوین های عرضه شده بیت کوین 21 میلیون کوین خواهد بود. در حالیکه ارز دیجیتالی مثل اتریوم محدودیتی در عرضه نداره. بعضی دیگه از ارزهای دیجیتال، از استراتژی سوزاندن کوین ها Coin Burning برای کاهش تعداد کوین های در گردش و کاهش تورم استفاده میکنن. سوزاندن کوین ها به معنی ارسال اونها به یه آدرس غیر قابل بازیابی در بلاک چین هست. 

در خصوص ارز دیجیتال دوج کوین، برخلاف بیت کوین، محدودیتی برای حداکثر عرضه وجود نداره. در عوض، نرخ تورم قطعی Deterministic Inflation، 10 هزار کوین به ازای هر بلاک برای دوج کوین پیش بینی شده که با احتساب مدت زمان یک دقیقه ای برای استخراج هر بلاک، سالانه حدود 5 میلیارد کوین جدید به موجودی در گردش دوج کوین اضافه میشه. 

یا توجه به نامحدود بودن عرضه دوج کوین، تقاضای برای این ارز دیجیتال عامل مهمی در تعیین قیمت آینده این ارز دیجیتال محسوب میشه. دوج کوین میم کوینی هست که برخی برای سرگرمی و بعضی دیگه برای ترید و سرمایه گذاری جدی خریداری میکنن. 

• قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین از پیشران های قیمت ارز دیجیتال دوج کوین و سایر ارزههای دیجیتال محسوب میشه. ارزهای دیجیتال معمولا در جهت حرکت بیت کوین نوسان میکنن. وابستگی قیمت ارزهای دیجیتال به قیمت بیت کوین باعث میشه قیمت بیت کوین به عنوان یکی از عوامل مهم در پیش بینی قیمت سایر ارزهای دیجیتال در نظرگفته بشه. 

علل تاثیر قیمت بیت کوین بر قیمت سایر ارزهای دیجیتال:

  • دامیننس بالای بیت کوین بر مارکت کپ بازار ارزهای دیجیتال
  • سنجش قیمت ارزهای دیجیتال با قیمت بیت کوین
  • نقش بیت کوین به عنوان ارز ذخیره صرافی ها

• شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

یکی دیگه از پیشران های قیمت ارز دیجیتال دوج کوین، شبکه های اجتماعی هست. اخبار حول ارزهای دیجیتال از طریق تاثیر در عرضه و تقاضا میتونه در قیمت موثر باشه. در عصر دیجیتال و اینترنت، شبکه های اجتماعی به عنوان پلتفرمی برای این اخبار در تصمیمات خرید یا فروش ارزهای دیجیتال میتونن تعیین کننده باشن. نهنگ های دوج کوین با ارائه این اخبار در شبکه های اجتماعی، در قیمت این ارز دیجیتال موثر هستن.

جاشوا فرانک (Joshua Frank)، هم ‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت تحقیقاتی ارزهای دیجیتال تا‌ی (The Tie)، درخصوص ارتباط بین فعالیت‌ شبکه‌ های اجتماعی و نوسانات قیمت دوج ‌کوین، طی مصاحبه ‌ای اظهار کرد: «همه در سراسر جهان با این عقیده موافق هستن که هیچ ‌کس روی مبانی فاندامنتال دوج‌کوین سرمایه ‌گذاری نمیکنه. از اونجایی که دوج‌ کوین از پشتیبانی قابل ‌توجهی در پلتفرم‌ های مختلف رسانه ‌های اجتماعی برخوردار هست، قیمت اون واکنش شدیدی به مباحث مطرح‌ شده در این شبکه ‌ها نشان میده. همچنین، ما متوجه شده ‌ایم که افزایش حمایت از دوج‌ کوین دوره ‌ایه، گاهی روزها یا هفته ‌های متوالی، این میم کوین روندی صعودی داره و مشتریان خرد بسیاری روش سرمایه ‌گذاری میکنن. 

دوج کوین و وال استریت بِتس

سال 2021، دوج کوین در گروه وال‌استریت بتس Wall Street Bets ترند شد که موجب پامپ این میم کوین گردید. وال‌استریت بتس، یک انجمن در شبکه اجتماعی ردیت Reddit هست که کمک کرده بود قیمت سهام گیم استاپ GameStop از فرش به عرش برسه. این انجمن دامنه‌ فعالیت‌های خودش رو به ارزهای دیجیتال گسترش داد و با پیام های کوتاهی در توییتر و سایر شبکه های اجتماعی باعث پامپ قیمت دوج کوین و چند ارز دیجیتال دیگه شد. 

رابطه ایلان ماسک و دوج کوین

رابطه ایلان ماسک و دوج کوین

ایلان ماسک Elon Musk در حمایت از دوج کوین و سایر رمزارزها مکررا اظهار نظر کرده، در اکثر موارد، توییت های او در قیمت این ارزهای دیجیتال تاثیر گذاشته. رابطه ایلان ماسک و دوج کوین جدید نیست، او از سال 2019 شروع به توییت کردن راجع به این ارز دیجیتال کرده است. و در همه این سال ها حمایت خودش از این رمزارز رو ادامه داده. علاوه بر خرید و هولد کردن تعداد زیادی دوج، او به همکاری خودش با توسعه دهندگان این ارز دیجیتال برای بهبود شبکه اون هم اشاره کرده است.

رابطه ایلان ماسک و دوج کوین و حمایت های این کارآفرین مشهور از این ارز دیجیتال به موارد بالا خلاصه نمیشه و در موارد متعددی با حمایت های صریح و ضمنی از دوج کوین در توییتر باعث افزایش هیجان خرید و پامپ قیمت این رمزارز شده. ایلان ماسک در حمایت هایی آشکار اعلام کرده «ارزهای دیجیتال میم محور، مناسب ترین گزینه برای تراکنش هستن» و دوج کوین ارز دیجیتال «مردم» هست. ایلان ماسک حتی در مورد پتانسیل بالقوه دوج کوین برای تبدیل شدن به ارز ذخیره شوخی کرده است. به علاوه، زمانی که تسلا اعلام کرد برای فروش محصولات خاصی، پرداخت دوج کوین رو پذیرش خواهد کرد، قیمت این ارز دیجیتال 11 درصد رشد کرد. 

پس از خرید سهام توییتر توسط ایلان ماسک، بدون اینکه او راجع به دوج کوین حرفی زده باشه، قیمت این ارز دیجیتال در مدت کوتاهی 10 درصد پامپ شد، در حالیکه همزمان قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها روند نزولی داشت. چرا که افراد عقیده داشتن با خرید توییتر توسط ایلان ماسک، این نهنگ دوج کوین صاحب پلتفرمی شده که ازش میتونه برای تبلیغ هر چه بیشتر این میم کوین برای تعداد بیشتری مخاطب استفاده کنه.

بنابر آنچه گفته شد یکی از مهمترین پیشران های قیمت ارز دیجیتال دوج کوین اخباری است که نهنگ های دوج کوین در شبکه های اجتماعی نظیر توییتر و ... منتشر میکنن. 

• ورود و خروج کورکورانه

یکی دیگه از پیشران های قیمت ارز دیجیتال دوج کوین ورود و خروج کورکوانه کاربران بی تجربه هست. کاربران مبتدی بدون اطلاع از تکنولوژی پشت پروژه های کریپتو شروع به خرید ارزهای دیجیتال میکنن، و وقتی متحمل ضرر میشن، شروع به خروج از بازار و فروش کوین هایی که در قیمت بالا خریده بودن، میکنن که باعث ریزش بیشتر میشه. این موضوع مخصوصا در مورد ارزهای دیجیتالی که مارکت کپ پایینی دارن بیشتر صدق میکنه. این افراد معمولا بدون تحقیق راجع به وایت پیپر و تکنولوژی این پروژه ها، و صرفا از روی احساسات و با دنبال کردن حرف افراد اقدام به خرید و فروش میکنن که در ارزهایی با حجم کم باعث نوسان قیمت میشه. 

• عملکرد نهنگ ها

عملکرد نهنگ ها

با توجه به اینکه سهم عمده ای از کوین های در گردش ارز دیجیتال دوج کوین در دست تعداد معدودی نهنگ هست. بنابراین نگرش و عملکرد این نهنگ ها در مورد دوج کوین یکی از پیشران های قیمت ارز دیجیتال دوج کوین محسوب میشه. این عامل در تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در دوج کوین عامل تعیین کننده ای هست که در قسمت بعدی بیشتر باجع بهش صحبت میشه.

آینده سرمایه‌ گذاری در دوج کوین - معایب دوج کوین

یکی از عوامل تعیین کننده آینده سرمایه گذاری در دوج کوین نامحدود بودن عرضه اش هست. از اونجایی که محدودیت کلی در عرضه دوج کوین وجود نداره و روزانه میلیون ها کوین جدید تولید و وارد بازار میشه و در آینده بی نهایت از این کوین میتونه در گردش باشه، سرمایه گذاران برای هولد کردن بلندمدت این رمزارز انگیزه کافی ندارن. میشه گفت این موضوع از معایب دوج کوین و از وجوه تمایز این میم کوین با بیت کوین هست. به دلیل محدویت 21 میلیونی در عرضه بیت کوین، با گذشت زمان عرضه این ارز دیجیتال کاهش پیدا میکنه ولی تقاضا در حال افزایش خواهد بود، در نتیجه ارزش اون در حالت کلی صعودی خواهد بود. ولی این موضوع در مورد دوج کوین صادق نیست. 

یکی دیگه از معایب دوج کوین که آینده سرمایه گذاری در دوج کوین رو میتونه روشن کنه تمرکز عمده کوین ها در دست تعداد معدودی سرمایه گذار هست. به طوریکه حدود 50 درصد کوین های در گردش این ارز دیجیتال در 20 آدرس کیف پول نگهداری میشه. این موضوع از این جهت نگران کننده است که اگه هر کدوم از این نهنگ ها تصمیم بگیره دوج های خودش رو بفروشه، قیمت شاهد سقوط ناگهانی خواهد بود. 

با توجه به دو نکته بالا (عدم محدودیت در عرضه و تمرکز کوین ها در دست نهنگ های معدود) که میشه گفت از معایب دوج کوین هستن، سرمایه گذاری بلند مدت در این ارز دیجیتال به هیچ وجه توصیه نمیشه. با این حال برای ترید های کوتاه مدت و احتمالا میان مدت میتونه مورد مناسبی باشه.

پیش بینی قیمت آینده دوج کوین

پیش بینی قیمت آینده دوج کوین

قیمت دوج کوین و اکثر ارزهای دیجیتال به طور کلی وابسته به قیمت بیت کوین هستش و بدون در نظر گرفتن قیمت بیت کوین پیش بینی روند ارزهای دیجیتال از جمله دوج کوین مقدور نخواهد بود. در ادامه به بررسی احتمالات قیمتی سالانه دوج کوین از 2022 تا 2031 میپردازیم: گفتی است این قسمت به هیچ عنوان سیگنال ارز دیجیتال نیست و مسئولیت سود یا زیان در بازار ارزهای دیجیتال به عهده شخص شماست.  

• پیش بینی قیمت آینده دوج کوین در 2022: 

سرانجام با تثبیت بازارهای مالی از جمله بازار کریپتوکارنسی و با انتظار اوج تورم در سال 2022، تغییر روند دوج کوین از نزولی به صعودی محتمل به نظر میرسه و ریزش فعلی فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران بوجود آورده، اگر بازار کریپتو از جمله دوج کوین ممنتوم صعودی به خود بگیره اوج 0.3 دلاری برای دوج کوین دور از دسترس نیست.

• پیش بینی قیمت آینده دوج کوین در 2023:

با پایان روند خرسی بازار در سال 2022،  قرار گرفتن بازار در روند صعودی و مالکیت ایلان ماسک بر توییتر، ثرتمندترین فرد جهان آزادی بیشتری برای ترویج دوج کوین خواهد داشت که احتمالا منجر به ادامه پذیرش دوج کوین میشه. با این اوصاف قیمت افزایش پیدا میکنه، ولی احتمالا حجم معاملات هنوز به اوج خود نخواهند رسید، به همین خاطر افزایش چشم گیری قابل تصور نیست و اوج 0.4 دلاری برای سال 2023 انتظار میره.

• پیش بینی قیمت آینده دوج کوین در 2024:

2024 سالی هست که هاوینگ Halving بیت کوین اتفاق میفته. مثل هاوینگ های گذشته بیت کوین، این رویداد میتونه شروع یک سیکل صعودی برای بیت کوین و بازار کریپتو در حالت کلی باشه. در اون موقع دوج کوین در قیمت های بالاتری به نسبت سال 2022 قرار داره. نتیجه اینکه سیکل صعودی میتونه قیمت این ارز دیجیتال رو به 0.6 دلار یا حتی بیشتر برسونه. 

پیش بینی قیمت آینده دوج کوین

• پیش بینی قیمت آینده دوج کوین در 2025:

تا سال 2025، اتفاقات خوبی میتونه برای بازار کریپتو رخ بده. برای مثال، مقررات شفاف تر خواهد بود بنابراین بازار اطمینان بیشتری هم در سطح خرد و هم در سطح نهادی خواهد داشت. از طرف دیگه، معمولا بازار یک سال بعد از هاوینگ  ظبیت کوین به اوج خودش میرسه. بنابراین این احتمال وجود داره که قیمت دوج به 0.77 رو تست کنه.

• پیش بینی قیمت آینده دوج کوین در 2027:

بعد از اصلاح قیمت در سال 2026، قیمت با حجم های به نسبت کمتر شروع به بازیابی خودش در سال 2027 خواهد کرد. پذیرش دوج کوین دوباره شروع به رشد میکنه. با این اوصاف احتمالا قیمت دوج بین 0.55 و 0.6 به تحکیم خودش ادامه میده.

• پیش بینی قیمت آینده دوج کوین در 2030:

در سال 2030، تکنولوژی بلاک چین در بخش های مختلف نفوذ کرده و ازش استفاده میشه. دوج کوین هم به احتمال زیاد به عنوان روش پرداخت پذیرفته شده، همچنان که بیت کوین هم به عنوان ذخیره ارزش مقبولیت همگانی پیدا کرده. با بالغ شدن این بازار کریپتو قیمت دوج کوین میتونه در حدود 1 دلار باشه.

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مقاله راجع به آینده دوج کوین مطالبی بیان شد، ابتدا در مورد ماهیت این ارز دیجیتال صحبت شد. در قسمت بعدی عوامل و پیشران های قیمت ارز دیجیتال دوج کوین مطرح شد که عبارتند از: عرضه و تقاضا، قیمت بیت کوین، عملکرد نهنگ ها و ورود و خروج کورکورانه. در ادامه مطلب به این سوال پرداخته شد که آیا سرمایه گذاری در دوج کوین آینده خوبی داره یا خیر. در نهایت به پیش بینی قیمت آینده دوج کوین از سال 2022 تا 2030 پرداخته شد. طبق این پیش بینی قیمت دوج کوین تا سال 2030 پتانسیل این رو داره به 1 دلار برسه.


نظرات کاربران در مورد آینده دوج کوین چیست؟ بررسی وضعیت دوج کوین در آینده
سوال امنیتی :4+63 = ?