امنیت تتر در بازار ارزهای دیجیتال چقدر است

1402/04/05


امنیت تتر در بازار ارزهای دیجیتال چقدر است؟ امنیت تتر در بازار ارزهای دیجیتال همواره با شک و شبهه هایی همراه بوده  که خرید تتر را تحت تاثیر قرار داده است. همونطور که میدونین Tether به عنوان محبوب ترین استیبل کوین بازار رمز ارزها هستش و بیشتر فعالان و سرمایه گذاران کریپتوکارنسی ها از این رمز ارز استفاده میکنن. تتر از تکنولوژی بلاکچین برای افزایش امنیت در تراکنش های مالی خود استفاده می‌کند. تکنولوژی بلاکچین به تتر امکان اثبات و تأیید تراکنش‌ها و تاریخچه مالی را با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری و توزیع شده می‌دهد، که باعث افزایش اعتماد و امنیت در شبکه تتر می‌شود.

به همین دلیل ایراداتی که از این رمز ارز در مورد پشتوانه تتر ها گرفته میشه، ضربه زیادی رو به این رمزارز زده و  با توجه به این که قرارداد تتر کمی پیچیده است، قصد داریم که تو این مطلب به طور کامل امنیت ارز تتر رو براتون مورد بررسی قرار بدیم تا شما با اطلاعات کافی به خرید یا فروش تتر بپردازین.

افراد زیادی این سوال رو مطرح کردن که آیا تتر قابل اعتماد است یا نه؟ اگه شما هم به دنبال جوابی برای این سوال هستین، پیشنهاد میدیم که این مقاله رو تا انتها دنبال کنین. از طرفی، در صورتی که قصد ورود به دنیای رمز ارزها رو دارین، شناخت رمز ارز تتر میتونه تا حد زیادی از کلاهبرداری تتر و از دست دادن سرمایه ی دیجیتالی شما، جلوگیری کنه. در این مطلب توضیحات مختصری رو هم در مورد رمز ارز تتر مطرح کردیم که میتونه برای شناخت این ارز دیجیتال کاربردی مفید باشه.

ارز تتر چیست؟

 ارز تتر چیست

تتر یک نوع ارز دیجیتال هستش که در بین ارزهای دیجیتال پایدار یا باثبات (Stable Coin) دسته بندی شده است. در صورتی که قبلا سابقه ی فعالیت در دنیای رمز ارزها رو داشته باشین و تو این حوزه سرمایه گذاری کرده باشین، به احتمال زیاد اسم ارز تتر رو شنیدن و تا حدی با اون آشنا هستین.

اما برای افرادی که با این ارز دیجیتال آشنا نیستن به زبان ساده میتونیم بگیم که، تتر یک نوع دلار آمریکا در بستر بلاک چین است. اگه براتون سواله که نماد تتر چیست؟ باید بگیم که این رمز ارز با نماد USDT در بازار ارزهای دیجیتال معامله میشه.

 

مهمترین ویژگی هایی که برای ارز دیجیتال تتر مطرح شده، عبارتند از:

1.    تتر ارز دیجیتالی است که ارزش اون همواره ثابت و برابر با یک دلار می باشد و نوساناتی که در قیمت سایر ارزهای دیجیتال دیده میشه، تو نمودار این رمز ارز دیده نمیشه.
2.    با استفاده از تتر نقل و انتقال پول با دلار آمریکا به هر نقطه ای از جهان در کسری از ثانیه انجام میشه.
3.    تتر کاربرد های بسیار زیادی رو داره و از این رمز ارز تنها برای مبادله ارزها و یا انتقال دارایی استفاده نمیشه.
4.    ارز دیجیتال تتر رو میتونیم ورژن دیجیتالی شده ی دلار آمریکا بدونیم که از نظر ارزش نسبت یک به یک رو با دلار داره.

نکته جالبی که در مورد ارز تتر وجود داره، اینه که بیشتر صرافی های آنلاین و پلتفرم هایی که در حوزه ارز دیجیتال فعالیت دارن، از پول فیات پشتیبانی نمی کنن. به همین دلیل برای فعالیت تو این حوزه حتما باید از استیبل کوینی مثل تتر استفاده کنین.

از طرفی به دلیل تحریم هایی که علیه ایرانی ها وجود داره، سیستم های مالی و بانکی بین المللی هیچ گونه خدماتی رو به ایرانی ها ارائه نمیدن. با توجه به این موضوع که قیمت این ارز دیجیتال همواره ثابته، می تونیم تتر رو به عنوان یک ابزار مناسب برای انتقال پول به خارج از کشور بدونیم.

ارز دیجیتال تتر چگونه کار میکند؟

برای بررسی این موضوع که امنیت تتر در بازار ارزهای دیجیتال چقدر است؟ باید اطلاعاتی در مورد نحوه کار Tether در بازار رمز ارزها و شبکه های این رمز ارز داشته باشیم. همونطور که قبل تر هم اشاره داشتیم، رمز ارز تتر بر روی 13 شبکه ی بلاک چینی مختلف ارائه شده و قابل دسترسی می باشد؛ اما از بین این 13 شبکه، چهار شبکه وجود دارن که از بقیه مهمتر و پر کاربرد تر هستن. در وبسایت صرافی اینانس همچنین شما می تونین مقاله ای که در رابطه با 11 شبکه انتقال تتر هست رو هم مطالعه کنین.

ارز دیجیتال چگونه کار میکند توجه داشته باشین که همه ی این شبکه ها کاربرد و ساختار یکسانی رو دارن، اما هنگام نقل و انتقال ارز دیجیتال حتما باید به نوع شبکه ای که از اون برای انتقال رمز ارزهای خودتون استفاده میکنین، توجه کنید. یک روش ساده برای اینکه بتونین نوع شبکه ارز دیجیتالی که از اون استفاده می کنین رو مشخص کنید، اینه که به آدرس اون توجه کنین. در ادامه بهتون نحوه تشخیص نوع شبکه تتر بر حسب آدرس رو در 4 شبکه ی پرکاربرد این رمز ارز توضیح میدیم.
1.    تتر اومنی (Omni): این نسخه از تتر، بر روی شبکه ی بلاک چینی بیت کوین فعالیت داره و از استاندارد مخصوص این شبکه که اومنی نام داره، پیروی میکنه. آدرس کیف پول تتر بر روی شبکه ی اومنی معمولا با اعداد 1 یا 3 و یا عبارت bc1 شروع میشه.
2.    تتر ERC 20: تتر هایی که از استاندارد ERC 20 پیروی میکنن، بر روی شبکه بلاک چینی اتریوم توسعه پیدا کردن و عرضه شدن. آدرس این کیف پول ها با عبارت 0X آغاز میشه که میتونین با همین نشانه، این شبکه رو شناسایی کنین.
3.    تتر TRC 20: تتر هایی که روی شبکه ی بلاک چینی ترون توسعه پیدا کردن و از استاندارد اختصاصی این شبکه (TRC 20) پیروی میکنن، تو این دسته قرار گرفتن. آدرس کیف پول های مربوط به این نوع از تتر ها با عبارت TX آغاز میشه.
4.    تتر BEP 20: این استاندار که متعلق به شبکه ی بایننس اسمارت چین هستش، یکی از سریع و ارزان ترین شبکه ها برای انتقال ارز دیجیتال تتر محسوب میشه. جالبه بدونین که آدرس های مربوط به کیف پول این شبکه هم مثل اتریوم با عبارت 0X آغاز میشه.

هدف از ساخت تتر 

حالا که درک نسبی رو از تتر و ماهیت این ارز دیجیتال بدست آوردین، شاید براتون سوال باشه که تتر به چه دلیلی ساخته شده؟ برای درک بهتر هدف تتر بهتره که ابتدا در مورد تاریخچه و نحوه ی بوجود اومدن این رمز ارز صحبت کنیم. 

تتر برای اولین بار تو سال 2015 به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد؛ البته این رمز ارز یک سال قبل تر با نام رییل کوین (Real coin) راه اندازی شده بود. اما شرکت تتر که ارائه ی این ارز دیجیتال رو به عهده داشت، قبل از عرضه ی توکن های خودش اسم پروژه رو به تتر تغییر داد.

جالبه بدونین که علاوه بر ارز USDT که پشتوانه ی اون دلار آمریکاست، این کمپانی توکنی با نماد EURT رو هم عرضه کرد که پشتوانه ی اون ارز یورو بود. توکن های عرضه شده توسط شرکت تتر به ترتیب ارزشی برابر با یک دلار و یک یورو داشتن. البته استفاده از توکن دلاری تتر رواج بیشتری بین فعالان بازار ارزهای دیجیتال داشته.

 هدف از ساخت تترنکته مهمی که در مورد تتر وجود داره، اینه که این رمز ارز در زمان ICO یا عرضه اولیه ی خودش بر روی شبکه ی بلاک چینی بیت کوین که بهش شبکه ی اومنی گفته میشه، عرضه شده بود؛ این در حالیه که الان تتر بر روی بیش از 13 شبکه مختلف قابل دسترسی و استفاده است. استفاده از شبکه های مختلف باعث شده که این رمز ارز بتونه خدمات خودش رو بهتر، سریعتر و در عین حال ارزان تر از قبل به کاربر های خودش ارائه بده.

اما چه دلیلی باعث شده که تتر تا این حد بین معامله گران ارزهای دیجیتال محبوب بشه؟ از مهمترین عواملی که معامله گر ها و فعالان حوزه ی ارزهای دیجیتال رو نسبت به استفاده از رمز ارز تتر ترغیب کبده، می تونیم به در امان موندن از نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال بدونیم.

 

اگه با ماهیت بازار ارزهای دیجیتال اشنا باشین، به خوبی میدونین که این نوسانات بسیار شدید هستن و میتونن به قیمت از دست دادن تمام و یا بخش بزرگی از سرمایه ی شما تموم بشه.

البته باید به این نکته توجه داشته باشین که میزان ارزش تتر به طور مستقیمی با ارزش دلار برابری میکنه؛ به همین دلیل در صورتی که ارزش دلار اسکناسی به دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی کاهش پیدا کنه، ارزش تتر هم کمتر میشه. البته ارزش این رمز ارز در این شرایط هم با یک دلار آمریکا برابر خواهد بود.

با توجه به توضیحاتی که دادیم، احتمالا متوجه شدین که اصلی ترین هدف از ابداع تتر این بوده که رمز ارزی بدون نوسان رو برای محافظت از دارایی های معامله گر ها در برابر نوسانات شدید بازار بوده.

از طرفی با نگهداری تتر این تریدر ها میتونن سریعتر وارد موقعیت های معاملاتی جدید بشن و به این ترتیب فرصت های معاملاتی رو از دست نمیدن. به این ترتیب سرمایه ی معامله گر ها از بازار ارزهای دیجیتال خارج نمیشه که این موضوع برای عمق بخشیدن به این مارکت مالی اهمیت زیادی رو داره.

 چرا تتر با دلار یک به یک است

چرا تتر و دلار آمریکا نسبت یک به یک دارند؟

ارز دیجیتال تتر در ایران محبوبیت بسیار زیادی رو داره و حتی از این رمز ارز به عنوان جایگزینی برای سرمایه گذاری روی دلار به جای اسکناس کاغذی استفاده میکنن. با توجه به این که ارزش هر واحد از تتر همواره برابر با یک دلار امریکا است، این ارز به عنوان یک جایگزین مناسب برای دلار بین سرمایه گذاران ایرانی شناخته میشه. به همین دلیل شناخت این ارز و دلیل برابری ارزش اون با دلار آمریکا اهمیت زیادی رو داره.

با توجه به اینکه ارز تتر وابستگی شدیدی رو به دلار آمریکا داره، نسبت قیمتی این ارز و دلار همواره یک به یک می باشد. همونطور که میدونین ارز تتر به عنوان یکی از محبوب ترین استیبل کوین های دنیای کریپتوکارنسی ها شناخته میشه. این رمز ارز همیشه قیمت ثابتی داره و به همین دلیل هم بین کاربرهای حوزه ارز دیجیتال کاربرد بسیار زیادی رو داره. این موضوع باعث میشه که دست واسطه گر ها از سرمایه گذاری سوداگرانه روی ارز دلار کوتاه بشه. وقتی دلار قیمت مناسبی داره خرید تتر ارزان مطرح میشه که برای ترید لازمه.

توکن تتر با استفاده از دلار امریکا به طور کامل پشتیبانی می شود. به عبارت دیگه این دسته از ارزها به وسیله ی پول های فیات پشتیبانی میشن و وثیقه ی اون ها پولی مثل دلار، یورو، پوند و. . . می باشد. به همین دلیل هم میتونیم این دسته از ارزهای دیجیتال رو به عنوان پلی بین ارزهای فیات و کریپتوکارنسی ها بدونیم. ثبات، شفافیت و کمتر بودن هزینه های تراکنش ها رو میتونیم اصلی ترین دلیل محبوبیت ارزهای استیبل کوین در بین سرمایه گذاران ایرانی بدونیم.

با توجه به توضیحاتی که دادیم میشه به این نتیجه رسید که ارزش تتر و دلار آمریکا به هم دیگه وابسته هستن و نسبت 1 به 1 با دلار آمریکا داره. طبق اصول اقتصاد قیمت هر کالا و دارایی در نتیجه ی عرضه و تقاضا مشخص میشه.

آیا ارز تتر امن استبر اساس این اصل ارزش تتر هم باید در اثر افزایش تقاضا تغییر کنه؛ اما ارزش تتر هیچ وقت بیشتر یا کمتر از یک دلار نمیشه.
دلیل ثابت موندن قیمت این رمز ارز اینه که با افزایش تقاضا برای تتر، شرکت صادر کننده ی این رمز ارز تعداد بیشتری تتر رو عرضه میکنه تا این افزایش قیمت رو سرکوب کنه. 

همچنین در دوره هایی که میزان تقاضا برای ارز تتر کمتر میشه، برای اینکه ارزش تتر به زیر یک دلار کاهش پیدا نکنه، این شرکت با پس گرفتن ارزهای خودش، ارزش تتر رو متعادل میکنه. به طور کلی برای به تعادل رسوندن ارزش ارز تتر، شرکت سازنده ی این رمز ارز باید تعداد توکن های در گردش رو به تعادل برسونه. همین مسئله هم باعث میشه که ارزش تتر و دلار آمریکا همواره با یک نسبت یک به یک با هم برابر هستن.

آیا ارز تتر امن است؟

درسته که تتر به عنوان یکی از محبوبترین استیبل کوین های بازار ارزهای دیجیتال شناخته میشه و بیشتر معامله گرها تو بازار رمز ارزها از این ارز استفاده میکنن؛ اما شک و شبهه های زیادی در مورد امنیت تتر در بازار ارزهای دیجیتال و مشکلات نقدینگی برای این رمز ارز وجود داره. در واقع حرف و حدیث هایی در این مورد وجود داره که کمپانی تتر به اندازه ی تمام توکن هایی که در بازار داره، ذخایر ارزی نداره. 

در سال 2019 تتر تو سایت رسمی خودش ادعا کرد که این رمز ارز به وسیله ی ارزهای فیات و معادل های نقدی اون مثل دارایی های مربوط به نهاد های وابسته، پشتیبانی میشه. در حال حاضر هم این سایت ادعا میکنه که تمامی توکن های تتر از نسبت یک به یک با ارز فیات دلار دارن و با ارز معادل خودشون منطبق هستن. به عبارت دیگه این سایت تنها به شکل لفظی عنوان کرده که تمامی تتر ها به شکل 100 درصد با دلار پشتیبانی میشن.

نکته قابل توجه اینه که آدام کارلتون (Adam Carlton) که مدیر عامل کیف پول پینک پاندا (Pink Panda) می باشد، معتقده که تتر در تاریخچه ی خودش، شفافیت زیادی رو در زمینه ی پشتوانه ی کوین های خودش نداره. این فرد ادعا کرده که تتر از نظر قانونی سابقه ی مشکوکی رو داره و تا به الان به شکل شفاف و واضحی در مورد منابع ارزی خودش و میزان اون ها اطلاع رسانی نکرده است.

به همین دلیل هم آدام کارلتون اعتقاد داره که ذخایر ارزی این کمپانی به منابع ناشناخته ای مثل اوراق تجاری تعلق داره.کارشناس های دیگه ای که در حوزه ی ارزهای دیجیتال فعالیت دارن هم، معتقد هستن که بیشتر کاربرها و معامله گر هیی که در بازار ارزهای دیجیتال از تتر استفاده میکنن، این موضوع رو قبول دارن که تتر به طور کامل توسط ارزهای فیات پشتیبانی نمیشه. همچنین جیمز پوترا (James Putra) که معاون استراتژی محصول شرکت های مختلفی بوده، این طور عنوان کرده که تو بازار ارزهای دیجیتال تمرکز بر روی این هستش که استفاده از یک ابزار یا وسیله چقدر راحت است.

 امنیت تتر در بازار ارزهای دیجیتالدر مجموع و در شرایط فعلی، اکثر فعالان بازار ارزهای دیجیتال و معامله گر های این حوزه به طور واضح پذیرفتن که تتر توسط دلار پشتیبانی نمیشه. توسعه دهنده های حرفه ای دنیای رمز ارزها، بار ها از این شرکت خواستن که در مورد منابع ارزی خودش شفاف سازی کنه، تا بتونن از پشت پرده ی تتر اطلاع پیدا کنن؛ اما با وجود فشار هایی که در این حوزه وجود داره، این شرکت اطلاعات چندانی رو در این مورد ارائه نکرده.

برای بررسی این موضوع که امنیت تتر در بازار ارزهای دیجیتال چقدر است؟ توجه به نحوه مدیریت تتر اهمیت زیادی داره. اداره ی این رمز ارز با یک سیستم متمرکز می باشد. همونطور که میدونین یکی از مهمترین ویژگی های کریپتوکارنسی ها اینه که از یک سیستم غیر متمرکز استفاده میکنن و هیچ فرد، سازمان و دولتی توانایی تسلط به این حوزه رو ندارن. این در حالیه که تتر توسط یک نهاد مرکزی و سیستم متمرکز کنترل میشه که این موضوع با ذات ارزهای دیجیتال در تضاد است.

این سیستم متمرکز باعث میشه که سازمان تتر بتونه در صورت نیاز دارایی های افراد دیگه رو بلوکه کنه. سیستم متمرکز باعث میشه که نهاد تتر بر روی تمامی دارایی هایی که بوجود اورده، نظارت کامل رو داشته باشه.

اهمیت این موضوع وقتی بیشتر هستش که بدونیم کشور ایران توسط آمریکا، تحت فشار و تحریم های شدید بانکی و مالی قرار گرفته؛ در واقع سازمان تتر میتونه دارایی های ایرانیان رو با تثبیت ادرس IP اون ها، دارایی های تتر اون ها رو بلوکه کنن.
در ادامه با ما همراه باشین تا امنیت تتر رو برای ایرانی ها مورد بررسی قرار بدیم تا بتونین از بابت امنیت دارایی های خودتون مطمئن بشین.

امنیت تتر در ایران برای ایرانی ها

شاید شما هم مثل سایر سرمایه گذار های ایرانی فک کنین که با ذخیره و نگهداری تتر های خودتون در کیف پول ارز دیجیتال نگه دارین، مشکلی در مورد بلوکه شدن ارزهاتون پیش نیاد؛ اما باید بهتون بگیم که این طور نیست و قرارداد هوشمند تتر به نحوی نوشته شده که کمپانی این ارز میتونه در هر شرایطی رمز ارزهای شما رو تحریم و از نقل و انتقال و خرج کردن ارزهای شما جلوگیری کنه. به همین دلیل لازم میدونیم که در مورد امنیت تتر در ایران اطلاعاتی رو بهتون ارائه بدیم.

کمپانی تتر یک لیست سیاه یا Black List داره که از اون برای بلوکه کردن ارزهای خودش، استفاده میکنه. تا به الان این کمپانی چند بار از قابلیت لیست سیاه خودش استفاده کرده. برای مثال اخیرا خبری در سایت کوین تلگراف منتشر شد که شرکت تتر 39 آدرس اتریوم رو که بیش از 46 میلیون دلار دارایی تتر در اختیار داشتن رو، به لیست سیاه خودش اضافه کرده. به احتمال زیاد این 46 میلیون دلار به دلیل حکمی از طرف دادگاه های بین المللی مسدود شده است.

چنین اخبار و اطلاعیه هایی میتونن که به عنوان زنگ خطری برای سرمایه گذاران ایرانی برای معامله ارز دیجیتال تتر باشه. با توجه به تحریم های گسترده ای که در زمینه های مختلف علیه کشورمون ایران اعمال شدن، طبق توافقنامه ای که در سایت تتر قرار گرفته، ایران جزو کشور هایی است که این کمپانی تحریم کرده. به همین دلیل هم این شرکت هیچ نوع خدماتی رو به ایرانی ها ارائه نمیده؛ به همین خاطر هم بهتره که جانب احتیاط رو تا حد ممکن رعایت کنین. البته به این نکته توجه داشته باشین که قابلیت لیست سیاه تتر و استیبل کوین های معتبر برای مبارزه با فعالیت های غیر قانونی و پولشویی تصویب شدن.

 امنیت تتر

مسدود کردن دارایی ها در شبکه ی بلاک چین فرآیند پیچیده و سختی رو داره؛ اما این موضوع به معنی این نیست که بلوکه کردن تتر ها غیر ممکن است. با توجه به کد های برنامه نویسی تتر در شبکه های مختلف میشه به وضوع نکات فنی مربوط به مسدود کردن دارایی ها رو مشاهده کرد. به همین خاطر مجددا توصیه میکنیم که برای سرمایه گذاری در تتر و استفاده از این ارز دیجیتال حتما جانب احتباط رو تا حد ممکن رعایت کنید.

سوالات متداول

  • استیبل کوین تتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

استیبل کوین تتر یک ارز دیجیتال بوده که وابسته به پول فیات مانند دلار آمریکا می باشد. تتر برای حفظ ارزش و قیمت خود از مکانیزم‌هایی مانند پشتوانه‌گیری مالی و اتصال به حساب‌های بانکی استفاده می‌کند. همچنین، تتر با استفاده از تکنولوژی بلاکچین و قراردادهای هوشمند، تراکنش‌هایش را ثبت و تأیید می‌کند.

  • چه ویژگی‌هایی تتر را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند؟

یکی از ویژگی‌های برجسته تتر این است که قیمت ثابتی دارد و در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال دارای نوسانات کمتری است. همچنین، تتر به عنوان یک استیبل کوین، امکان استفاده آسان و قابلیت انتقال سریع سرمایه را هم در سراسر دنیا فراهم می‌کند. علاوه بر این، تتر در برخی از بازارهای مالی وضعیت قابل قبولی دارد و به عنوان یک جایگزین دیجیتال برای پول فیات استفاده می‌شود.

  • چگونه می‌توانم تتر را تهیه کنم؟

برای خرید استیبل کوین تتر، می‌توانید به یک صرافی ارز دیجیتال معتبر مانند اینانس رجوع کنید و آن را خریداری کنید.

جمع بندی و نتیجه 
امنیت تتر در بازار ارزهای دیجیتال چقدر است؟این موضوعی بود که تو این مطلب به طور کامل در مورد اون صحبت کردیم و اطلاعات تکملی رو در اختیار شما قرار دادیم. همونطور که تو این مقاله گفتیم، ارز تتر برترین استیبل کوین در بازار رمز ارزها است و بیشترین کاربرد رو هم در بین معامله گر های این حوزه داره. امیدواریم بعد از مطالعه ی این مقاله با ارز دیجیتال تتر و امنیت اون آشن شده باشین و اطلاعات کاملی رو در این زمینه بدست بیارین.

بررسی امنیت تتر در بازار ارزهای دیجیتال یکی از مهمترین مسائلی است که قبل از سرمایه گذاری روی این رمز ارز، حتما باید به اون توجه کنید. خصوصا که در شرایط فعلی، تحریم های بین المللی فعالیت ایرانی ها رو در بازار کریپتوکارنسی ها به شدت مشکل کرده و بیشتر پلتفرم ها و کمپانی های معتبر، علاقه ای به همکاری با ایرانیان ندارن. با توجه به توضیحاتی که در مورد احتمال بلوکه شدن تتر وجود داره، بهتون ارائه دادیم، پیشنهاد میدیم که حدالامکان از این رمز ارز در معاملات خودتون استفاده نکنین.


نظرات کاربران در مورد امنیت تتر در بازار ارزهای دیجیتال چقدر است
  • با توضیحاتی که دادین کمی در مورد امنیت نگران شدم، به نظرتون ممکنه که یه روزی تتر به طور کامل از بین بره؟ و اینکه چه جایگزین هایی رو برای تتر معرفی میکنین؟

    سلام من به تازگی با شخصی آشنا شدم که من را برای سرمایه‌گذاری در تتر به یک کافه دعوت کرد تا به من معرفی کنند این سرمایه‌گذاری را و کلی برام توضیح دادند در مورد این سرمایه‌گذاری در کافه افرادی مرتب به من معرفی می شدند

    کلاهبرداریه بنظرم. حواست باشه

سوال امنیتی :6+44 = ?