راه اندازی آزمایشی CBDCهند با همکاری چهار بانک بزرگ کشور

1401/06/16
راه اندازی آزمایشی CBDCهند با همکاری چهار بانک بزرگ کشور

طبق گزارش Moneycontrol به نقل از چند مقام ناشناس بانکی، بانک مرکزی هند، RBI از چهار بانک بزرگ کشور؛ بانک دولتی هند، بانک ملی پنجاب، یونیون بانک هند و بانک بارودا خواسته است تا پیش از عرضه عمومی ارز دیجیتال بانک مرکزی، CBDCآنرا به صورت آزمایشی اجرا نمایند.

طبق اظهارات یکی دیگر از مقامات ارشد بانک دولتی؛ احتمالا پس از گذر موفقیت آمیز از مرحله آزمایشیCBDC بانک مرکزی، ارز دیجیتال بانک مرکزی، روپیه دیجیتال احتمالا تا پایان سال جاری راه اندازی خواهد شد.

بانک مرکزی هند در حال رایزنی با چندین شرکت فین تک جهانی در مورد روپیه دیجیتال است. از جمله آنها شرکت FIS مستقر در ایالات متحده است که به بانکهای مرکزی در مورد مسائل مربوط به CBDC مانند پرداخت های آفلاین، قابلیت برنامه ریزی، شمول مالی و پرداخت های برون مرزی مشاوره می دهد.

مدیر ارشد فین تکFIS  نیز هفته گذشته به این خبرگزاری گفت که این شرکت فین تک تعاملات مختلفی با بانک مرکزی هند داشته و امیدوار است این بانک مرکزی با توسعه همکاری، خدمات خود در زمینه روپیه دیجیتال را بهبود بخشیده و ویژگی های مختلف CBDC را آزمایش نمایند.

وزیر دارایی هند، نیرمالا سیتارامان هم در زمان ارائه بودجه فدرال 2022 در ماه فوریه نیز اعلام کرده است که بانک مرکزی هند تا پایان سال مالی جاری CBDCخود را صادر خواهد نمود. طبق توضیحات وی؛ CBDC مبتنی بر بلاک چین، بانک ‌های مرکزی را قادر می ‌سازد تا ارز را کنترل کرده و در عین حال از حریم خصوصی کاربران نهایی محافظت نمایند.

روپیه دیجیتال شکل دیجیتالی روپیه فیزیکی است و توسط بانک مرکزی هند تنظیم می شود. طبق توضیحات پیشین نارندرا مودی، نخست وزیر هند سیستم دیجیتال، تبادل ارز فیزیکی با ارز دیجیتال را امکان پذیر خواهد نمود.

موضع دولت هند نسبت به ارزهای دیجیتال

بانک مرکزی هند همزمان با برنامه ریزی برای توسعه ارز دیجیتال خود موضع تندی نسبت به ارزهای دیجیتال داشته و از ممنوعیت همه ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم حمایت کرده است. ربیع سنکار معاون اول بانک مرکزی در اوایل سال جاری اظهار داشته است که ارزهای دیجیتال جزء جریان نقدی نبوده و هیچ ارزش ذاتی ندارند و مارکت ارزهای دیجیتال  بیشتر شبیه طرح های پانزی می باشند.

در عین حال، با وجود موضع سخت گیرانه دولت هند و همچنین روند نزولی مارکت و کاهش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مالکیت ارزهای دیجیتال در هند از نوامبر 2021 زمانی که 14.7 درصد بود، به طور پیوسته در حال افزایش است و در نظرسنجی ژوئن 2022 به 34.9 درصد افزایش یافته و بیش از دو برابر میانگین جهانی است.

 

مطالعه اخبار ارزهای دیجیتال در بروز بودن در این مارکت بسیار مهم است. با آپدیت بودن اطلاعات شما در این بازار فرایند خرید ارز دیجیتال را میتوانید هوشمندانه انجام بدهید. مثلا با خرید تتر و نگهداری آن میتوانید در زمان مناسب خرید بیت کوین را از صرافی های خارجی انجام دهید و یا اینکه بصورت مستقیم از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اینانس انجام دهید.


نظرات کاربران در مورد راه اندازی آزمایشی CBDCهند با همکاری چهار بانک بزرگ کشور
سوال امنیتی :4+75 = ?