شبکه لایتنینگ چیست؟

1401/10/02
شبکه لایتنینگ چیست؟

امروزه برای موفقیت در ارزهای دیجیتال، باید هر روز مطالب جدیدی یاد بگیرین و سعی کنین با شبکه های مختلف در ارزهای دیجیتال آشنا بشین. شبکه لایتنینگ یکی از این شبکه ها هست که در ارزهای دیجیتال از اهمیت بالایی برخورداره. این شبکه یک مکانیزم بسیار مهم هست که هر روزه در راستای پیشرفت بیت کوین و سایر رمز ارزها قدمی رو به جلو برمیداره و بر روی قیمت بیت کوین می تونه تاثیر بزاره. ما امروز میخوایم موضوع شبکه لایتنینگ چیست؟ رو برای شما در این مقاله بیاین کنیم.

شبکه لایتنینگ چیست؟

شبکه لایتنینگ چیست؟

شبکه لایتنینگ به رایانه‌ها اجازه میده تا تراکنش‌های بلاک چین رو انجام بدن و فقط داده‌هایی که برایشان مهمه، ذخیره کنن. شبکه لایتنینگ پروتکلی برای مقیاس بندی و افزایش سرعت بلاک چین هست. این برای حل برخی از محدودیت های فنی بلاک چین طراحی شده اما میتونه در هر بلاک چینی پیاده سازی بشه. مقیاس پذیری اولین محرک اصلی لایتنینگ هست زیرا ماهیت توزیع شده بیت کوین نرخ تراکنش شبکه رو تا حد زیادی محدود میکنه. درحالی که ویزا یا مستر کارت میتونه ده ها هزار تراکنش در ثانیه رو پردازش کنه، شبکه بیت کوین به کمتر از 10 تراکنش در ثانیه محدود شده. یکی دیگر از انگیزه‌های توسعه لایتنینگ اینه که زمان تایید بلوک بلاک چین بیت کوین تقریباً 10 دقیقه هست. این بدان معناست که تایید تراکنش بیت کوین 10 دقیقه طول میکشه. علاوه بر این، کارمزد تراکنش ها در بلاک چین بیت کوین میتونه بین 5 تا 10 سنت در هر تراکنش باشه که مبالغ کم رو غیرممکن میکنه. در مقابل، شبکه لایتنینگ میتونه تراکنش های فوری رو با نرخ هزاران تا میلیون ها در ثانیه با کارمزد کسری از سنت (یا حتی رایگان) پردازش کنه.

مقاله پیشنهادی: سختی شبکه بیت کوین چیست و چه مزایایی دارد؟

شبکه لایتنینگ مبتنی بر فناوری کانال های پرداخت هست. یک کانال پرداخت دوطرفه زمانی ایجاد میشه که هر دو طرف یک تراکنش چند امضایی رو در بلاک چین ایجاد کنن و حداقل یکی از طرفین وجوه خود رو به ورودی متعهد کنه. هر فرد دارای یک کلید خصوصی هست و تنها در صورتی میشه تراکنش‌هایی که از ورودی دفتر کل هزینه میکنه، انجام بده که هر دو امضا رو تایید کنن. این تراکنش اولیه برای باز کردن یک کانال 10 دقیقه طول میکشه اما پس از اون شرکت کنندگان میتونن با استفاده از وجوه اختصاص داده شده در کانال، فوراً با یکدیگر معامله کنن. این تراکنش‌های آنی با عبور و مرور تراکنش‌های امضا شده انجام میشن و از ورودی دفتر کل توزیع شده در بلاک چین صورت میپذیرن.هر تراکنش در صورتی معتبر خواهد بود که در شبکه پخش و توسط ماینرهای شبکه در بلاکچین گنجانده بشه، اما در یک کانال پرداخت، تراکنش های امضا شده تا زمانی که شرکت کنندگان بخوان کانال متوقف بشه، پخش نمیشه؛ معاملات امضا شده اما پخش نشده با استفاده از ارتباط مستقیم و همتا به همتا مبادله میشه ومانند رسیدهای قابل بازخرید توسط شرکت کنندگان نگهداری میشه.

مثالی برای درک شبکه لایتنینگ

درک شبکه لایتنینگ

برای استفاده از لایتنینگ، دو شرکت‌کننده، علی و فرهاد، یک تراکنش اولیه روی بلاک چین به قیمت 20 دلار ایجاد میکنن که هر یک از طرفین دارای 10 دلار ارزش هستن. سپس این تخصیص اولیه میتونه به روز شه به طوری که علی دارای 5 دلار از ارزش کل 20 دلار بشه. هنگامی که شرکت‌کنندگان با یکدیگه معامله رو به پایان رسوند، آخرین امضای تراکنش مبادله شده به شبکه پخش میشه و جابه‌جایی وجوه در کانال نهایی میشه. لایتنینگ فناوری پشت کانال‌های پرداخت رو میگیره و شبکه‌ای از این کانال‌ها رو با استفاده از قراردادهای هوشمند ایجاد میکنه تا اطمینان حاصل کنه که شبکه میتونه در یک ظرفیت غیرمتمرکز بدون ریسک طرف مقابل کار کنه. برای مثال، علی ممکنه یک کانال با فرهاد باز کنه که خود فرهاد نیز یک کانال با سارا داره که سارا نیز یک کانال با زهرا داره. اگه علی بخواد با زهرا معامله کنه، میتونه از طریق فرهاد و سارا وجوه ارسال، کنه؛ اما به دلیل چند امضایی و قراردادهای هوشمند ذاتی در طراحی لایتنینگ، علی نیازی به اعتماد به فرهاد و زهرا به عنوان یک واسطه نداره. این پروتکل از رمزنگاری استفاده میکنه تا اطمینان حاصل کنه که وجوه ارسالی با موفقیت به مقصد میرسه. نود ها در شبکه لایتنینگ از برخی جهات مشابه ماینرهای شبکه بیت کوین هستن. اونا به عنوان سرورهایی عمل میکنن که تراکنش های موجود در شبکه رو به صورت غیرمتمرکز پردازش میکنن و مانند ماینرها،کنترلی بر وجوهی که به جابجایی اونا کمک میکنن نداره. برای مقابله با گره‌های غیرقابل اعتماد، لایتنینگ مکانیزم‌های قرارداد هوشمند داره که کاربران میتونن کانال‌های خود رو به‌طور یک‌طرفه ببندن؛ از یک قرارداد قفل زمانی درهم استفاده میکنه تا اطمینان حاصل کنه که اگه فرهاد ناپدید شه، فرهاد همیشه میتونه پول رو پس بگیره.

شبکه لایتنینگ میتونه روی بلاک‌چین بیت‌کوین و دیگر بلاک‌چین‌ها کار کنه یا میتونه برای انتقال فوری دارایی‌های مختلف بین بلاک‌چین‌ها با استفاده از مبادله‌های متقابل زنجیره‌ای استفاده کنه. با لایتنینگ، تراکنش‌ها یا پرداخت‌های کوچک میتونن از طریق شبکه جریان داشته باشن، مشابه نحوه جریان بسته‌ها از طریق اینترنت. این پتانسیل ایجاد موارد استفاده جدید رو داره که قبلاً ممکن نبود، مانند پرداخت‌های ماشین به ماشین، پرداخت‌های با مبالغ کم، محتوا و مبادله دارایی‌های فوری و...

جمع بندی

شبکه لایتنینگ به رایانه‌ها اجازه میده تا تراکنش‌های بلاک چین رو انجام بدن و فقط داده‌هایی که برایشان مهمه، ذخیره کنن. شبکه لایتنینگ پروتکلی برای مقیاس بندی و افزایش سرعت بلاک چین هست. همون طور که متوجه شدین این شبکه برای بلاکچین بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال ازاهمیت بالایی برخورداره و بسیاری از عیوب بلاک چین های دیگه رو این شبکه میپوشونه. در این مقاله سعی کردیم شبکه لایتنینگ چیست؟ رو بیان کنیم و با ذکر مثالی از نحوه کارکرد این شبکه رو توضیح بدیم تا شما درک درستی از شبکه لایتنینگ داشته باشین. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشین و به بار علمیتان افزوده شده باشه.


نظرات کاربران در مورد شبکه لایتنینگ چیست؟
سوال امنیتی :7+91 = ?