صرافی همتا به همتا(P2P) چیست؟

نوشته شده در : 1402/12/26

صرافی P2P یا مبادلات همتا به همتا؛ احتمالا شنیدین که در بازار ارزهای دیجیتال میشه به صورت همتا به همتا معامله کرد! ولی معاملات همتا به همتا چه معنی داره و تفاوت اون با سایر روش های معامله چیه؟ به نظر شما نحوه عملکرد یه صرافی P2P به چه شکلیه؟ معاملات همتا به همتا چه مزایایی به دنبال دارن؟ کاربران چجوری از معاملات همتا به همتا یا P2P سود میبرن؟

زمانی که صحبت از معاملات ارزهای دیجیتال میشه، همه افراد در ذهن خودشون صرافی های متمرکز رو در ذهن خودشون تجسم می کنند. ولی به غیر از این پلتفرم های متمرکز، صرافی هایی هستن که خریدار رو به فروشنده وصل می کنند و از این رو معاملات ساده تر طلقی میشه و سودآوری رو در این شرایط به حداکثر می رسونه. پلتفرم های معاملاتی همتا به همتا راهی امن و آسون برای انجام معاملات هستن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله صرافی ارز دیجیتال P2P چیست؟ اطلاعاتی در مورد صرافی ارز دیجیتال P2P یا همتا به همتا به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای معاملات همتا به همتا بپردازیم و عملکرد صرافی های P2P رو مورد بررسی قرار بدیم.

صرافی P2P چیست؟

صرافی P2P چیست؟

اگه در بازار کریپتوکارنسی ها فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم صرافی ارز دیجیتال P2P رو همتا به همتا رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این صرافی ها به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که صرافی P2P چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که صرافی ارز دیجیتال P2P پلتفرمی هست که به افراد اجازه میده رمزارزها رو از یه حساب به حساب دیگه و بدون مراجعه به یه موسسه مالی یا بدون نیاز به واسطه انتقال بدن. صرافی های P2P همچنین می تونن با اجرای سیستم بازخورد یا رتبه بندی از همه افراد که در معامله مشارکت دارن، محافظت کنند و امنیت رو فراهم کنند.

جالب اینجاست که بدونین صرافی های همتا به همتا(P2P) پلتفرمی مبتنی بر نرم افزار هست که به معامله گران در بازار ارز دیجیتال اجازه میده تا با حذف هرگونه دخالت شخص ثالث، مستقیما با همدیگه معامله کنند. این معاملات توسط نرم افزاری دقیق انجام میشه. این نرم افزار بدون نیاز به دخالت انسان کار می کنه. بنابراین، کاملا غیرمتمرکز هست. صرافی های P2P خریداران و فروشنده های ارز دیجیتال رو به هم وصل می کنند. در این روش به جای استفاده از دفترچه سفارش برای جفت کردن سفارش های خرید و فروش و کنترل دارایی ها، به تریدرها اجازه داده میشه تا بدون نیاز به واسطه برای پردازش تراکنش ها مستقیما با همدیگه معامله کنند.

مقاله پیشنهادی: صرافی غیرمتمرکز چیست و انواع آن کدامند؟

مزایای معاملات همتا به همتا چیست؟

مزایای معاملات همتا به همتا چیست؟

معامله همتا به همتا نوعی خرید و فروش ارز دیجیتال مستقیما بین کاربران، بدون دخالت شخص ثالث یا واسطه هست. در زمان خرید و فروش ارزهای دیجیتال با استفاده از صرافی های سنتی، مجبور نیستین که مستقیما با طرف مقابل معامله کنین. در عوض برای تعیین زمان خرید، فروش یا ذخیره ارزهای دیجیتال از نمودارهای بازار استفاده می کنین. معاملات همتا به همتا مزایای زیادی دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای معاملات همتا به همتا بپردازیم تا با این موارد آشنا بشین.

  • معاملات ایمن

یکی از مزایای معاملات همتا به همتا یا p2p این هست که معاملات به صورت کاملا ایمن انجام میشن. صرافی های ارز دیجیتال P2P بیشتر از ویژگی های امنیتی مثل رمزنگاری و احراز هویت دو مرحله ای برای محافظت از حریم خصوصی مشتریان شرکت کننده در یه معامله استفاده می کنند. در نتیجه کاربران می تونن در زمان معامله در این شبکه ها مطمئن باشن که وجوه اون ها ایمن هست.

  • نداشتن کارمزد تراکنش

یکی دیگه از مزایای معاملات همتا به همتا که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیارن این هست که کارمزد تراکنشی وجود نداره. پلتفرم های معاملاتی P2P مستقیما فروشنده ها رو با خریدارن مرتبط می کنه. بنابراین، اون ها هیچ کارمزد یا کمیسیونی برای تراکنش ها دریافت نمی کنند. این نسخه به شما آزادی خرید و فروش ارز دیجیتال رو میده. بدون نگرانی در مورد هزینه های اضافی که بر درآمد شما تاثیر می ذاره.

  • سرعت بالای تراکنش ها

سرعت بالای انجام تراکنش ها هم یکی دیگه از مزایای معاملات همتا به همتا هست. بهتره بدونین سرعت تراکنش صرافی های P2P به روش پرداخت مورد استفاده بستگی داره. مثلا، تراکنش های کارت اعتباری معمولا بلافاصله پردازش میشن. در مقابل، انتقال بانکی ممکنه چند روز طول بکشه. به طور کلی سرعت تراکنش ها خیلی سریع تر از صرافی های متمرکز هست.

عملکرد صرافی های P2P چگونه است؟

عملکرد صرافی های P2P چگونه است؟

شاید این سوال واستون پیش بیاد که صرافی های P2P چجوری کار می کنند؟ بهتره بدونین کاربران می تونن بدون نیاز به تایید هویت در این صرافی ها ثبت نام کنند. برای ثبت نام فقط کافیه یه ایمیل داشته باشین و در آخر بعد از ثبت نام یه رمز عبور واسه خودتون تعیین کنین. بعد از ثبت نام کاربر می تونه پیشنهادهای خرید و فروش مختلفی رو که توسط افراد در پلتفرم فرستاده شده رو انجام بده. هر پیشنهاد دارای گزینه های پرداخت متفاوت، نرخ متفاوت و... هست. خریدار می تونه پیشنهادی رو انتخاب کنه و برای تنظیم معامله با فروشنده به طور مستقیم در تماس باشه.

صرافی های P2P به همتایان اجازه میدن ارز دیجیتال خودشون رو بدون حضور شخص ثالث مثل بانک خریداری کرده یا بفروشن. در این پلتفرم کاربران به صورت مستقیم از طریق یه فرایند شفاف به همدیگه متصل میشن. این بستر دارای مزایای زیادی هست که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره.

مقاله پیشنهادی: صرافی OTC چیست و چه مزایایی دارد؟

صرافی همتا به همتا(P2P) چه ویژگی هایی دارد؟

صرافی همتا به همتا(P2P) از جمله صرافی های ارز دیجیتال برای خرید و فروش رمز ارزهاست که شما می توانید از این طریق معاملات پرسودی انجام دهید. شما باید یک صرافی همتا به همتای معتبری را انتخاب کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید. در زمان انتخاب صرافی P2P باید به ویژگی ها و مشخصات صرافی دقت کنید. در ادامه سعی می کنیم تا به بررسی ویژگی های صرافی همتا به همتا بپردازیم:

• پشتیبانی از رمزارزها: یکی از ویژگی های صرافی همتا به همتا این است که از طیف گسترده ای از رمز ارزها پشتیبانی می کند و شما می توانید ارزهای دیجیتال مورد نظر خودتان را در این صرافی پیدا کرده و نسبت به خرید و فروش آنها اقدام کنید.

• بازارسازی خودکار: یکی دیگر از مشخصات صرافی P2P، داشتن یک بازارساز خودکار است. AMMها بخشی از اکوسیستم مالی دیفای هستند که خرید و فروش دارایی ها را به صورت اتوماتیک و توسط استخرهای نقدینگی امکان پذیر می کنند.

• رابط کاربرپسند: پلتفرم های همتا به همتا رابط کاربرپسندی دارند و شما می توانید به راحتی به این صرافی ها مراجعه کرده و از خدمات و امکانات آنها استفاده کنید. بهتر است یک صرافی P2P را انتخاب کنید که استفاده از آن آسان باشد و به انجام کارهای سخت و پیچیده نیاز نداشته باشد.

• قابلیت نظردهی: یکی دیگر از ویژگی های صرافی P2P، قابلیت نظردهی در آن است. کاربران باید این امکان را داشته باشند تا در مورد تجربه کاربری خود اظهار نظر کنند تا سایر کاربران بتوانند تصمیم درستی برای انتخاب این صرافی بگیرند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله صرافی P2P چیست؟ اطلاعاتی در مورد صرافی ارز دیجیتال P2P یا همتا به همتا به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای معاملات همتا به همتا بپردازیم و عملکرد صرافی های P2P رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، صرافی های همتابه همتابا حذف واسطه، تعدادزیادی از تراکنش ها رو به دنیای دیجیتال معرفی کردن. این نوع صرافی ها با ایجاد نرخ تراکنش ها و توزیع سریع تر و بهتر در بین کاربران اکوسیستم ارز دیجیتال روز به روز محبوبیت زیادی به دست میارن.


نظرات کاربران در مورد صرافی همتا به همتا(P2P) چیست؟
  • خیلی ممنونم از مقالتون کامل بود

سوال امنیتی :3+78 = ?