هایپر لجر (Hyperledger) چیست؟

نوشته شده در : 1401/11/17
هایپر لجر (Hyperledger) چیست؟

جستجو

هایپر لجر (Hyperledger)؛ یکی از پروژه هایی که دائما در کنفرانس های بلاک چین و بین اخبار روزانه کریپتوکارنسی در موردش می شنویم! اگه از علاقه مندان به حوزه خرید ارز دیجیتال و فناوری بلاک چین باشین و اخبار اون رو دنبال کرده باشین، بدون شک یکی از واژه هایی که تا به حال به گوشتون خورده، هایپر لجر پروژه ای از بنیاد لینوکس هست. درک مفهوم هایپر لجر به نسبت بلاک چین و بیت کوین سخت تر هست، ولی اگه علاقه مند باشین، شما رو با کاربردهایی فراتر از یه ارز دیجیتال و در واقع با کاربردهای بلاک چین در صنعت آشنا می کنه!

امروزه بلاک چین به سرعت در حال تغییر مدل های عملیاتی اکثر صنایع هست، چون شکل جدیدی از پایگاه داده هست که توسط مشاغل برای محافظت از حریم خصوصی اون ها استفاده میشه. علاوه بر این، بلاک چین سازمانی بخصوص برای رسیدگی به خواسته های سازمانی به صورت مجهز هست. همچنین می تونه برای تقویت تاثیر کاربران خود به صورت یکپارچه مورد استفاده قرار بگیره. یکی از استانداردهای برجسته برای پروژه ای بلاک چین سازمانی، هایپر لجر هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله هایپر لجر چیست؟ اطلاعاتی در مورد هایپر لجر یا Hyperledger به شما ارائه کنیم و به بررسی معیارهای هایپر لجر بپردازیم و دلیل نیاز به هایپر لجر رو مورد بررسی قرار بدیم.

هایپر لجر چیست؟

هایپر لجر چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم هایپر لجر یا Hyperledger رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که هایپر لجر چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که هایپر لجر چیزی شبیه به ارز دیجیتال، شرکت، بلاک چین یا کوین دیجیتالی نیست، بلکه شبیه به هاب توسعه بلاک چین صنعتی هست. در واقع هایپر لجر یه تلاش مشترک منبع باز هست که برای پیشرفت فناوری های بلاک چین بین صنعتی به وجود اومده. این یه همکاری جهانی هست که توسط بنیاد لینوکس، رهبران در امور مالی، بانکداری، اینترنت اشیا، زنجیره تامین، تولید و فناوری میزبانی میشه.

جالب اینجاست که بدونین هایپر لجر یا Hyperledger یه پروژه متن باز هست که مجموعه متنوعی از پروژه ها و چارچوب ها رو برای مشاغل و توسعه دهنده ها فراهم می کنه تا بتونن شبکه ها و برنامه های بلاک چین رو بسازن. هدف پروژه هایپر لجر سهولت در همکاری بین شرکت ها، توسعه دهنده ها و مشاغل در زمینه DTL-Distrebed Ledger Technology هست. برایان بهلندورف، مدیر اجرایی هایپر لجر میگه که هایپر لجر یه جامعه متن باز برای کمک به پروژه ها و صنایع مبتنی بر هایپر لجر و بلاک چین هست، پروژه های غیر ارزی که در بخش های مختلف صنعتی در حال فعالیت هستن.

معیارهای هایپر لجر چیست؟

معیارهای هایپر لجر

همونطور که گفتیم، هایپر لجر پروژه های هست که توسط بنیاد لینوکس توسعه پیدا کرده تا در جهت همیاری توسعه دهنده ها و شرکت ها با همدیگه برای ایجاد پروژه های گروهی بلاک چین ایفای نقش کنه. از نظر معماری، هایپر لجر از معیارها و شاخص های زیادی استفاده می کنه که هر کدوم کار خاصی انجام میدن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی معیارهای هایپر لجر بپردازیم.

• یکی از معیارهای هایپر لجر، لایه اجماع هست. این لایه برای ایجاد توافق در مورد سفارش و تایید صحت مجموعه ای از معاملات یا تراکنش ها که یه بلوک رو تشکیل میدن، مورد استفاده قرار می گیره.

• یکی دیگه از معیارهای هایپر لجر، API یا رابط برنامه نویسی برنامه هست که به برنامه های خروجی و کلاینت ها این امکان رو میده تا با بلاک چین ارتباط داشته باشن.

• لایه ارتباطی هم یکی دیگه از معیارهای هایپر لجر هست که از انتقال پیام به صورت همتا به همتا یا Peer To Peer مراقبت می کنه.

• یکی دیگه از معیارهای هایپر لجر، خدمات مدیریت هویت هست. این بخش برای حفظ و اعتبارسنجی هویت کاربران و سیستم ها و ایجاد اعتماد به بلاک چین هست.

دلیل نیاز به هایپر لجر چیست؟

دلیل نیاز به هایپر لجر

آیا می دونین چرا ما به هایپر لجر نیاز داریم؟ بهتره بدونین با آزمایش های سخت، توسعه دهنده ها فهمیدن که در شبکه های بلاک چین که در اون ها نودهای اعتبارسنج لازم هست هر تراکنش رو معتبر کنند و همزمان شبکه رو هم بگردونن، از لحاظ مقایس پذیری انرژی خیلی زیادی نیاز داره. علاوه بر این، تراکنش هایی که یه معیار محرمانه بودن و خصوصی بودن به اون ها اضافی شده، روی بلاک چین های عمومی به دلیل معیارهای فرساینده ای که برای اطمینان از یکپارچگی یه تراکنش به وجود اومدن، نمی تونن اجرا بشن.

مقاله پیشنهادی: مقیاس پذیری در بلاک چین چیست؟

هایپر لجر چگونه کار می کند؟

در شبکه هایی که مبتنی بر هایپر لجر هست، کاربران به صورت مستقیم در تراکنش ها تاثیرگذار هستن و فقط لجرهای اون ها بروزرسانی میشه. مثلا در تراکنش هایی که توسط دو نفر در شبکه های مبتنی بر هایپر لجر انجام می گیره، یکی از اون ها می تونه از طریق برنامه شخص دیگه رو دنبال کنه و نیاز هست تا در اون برنامه عضو بشه. بعد از تایید عضویت، دو کاربری که به تراکنش پرداختن به همدیگه متصل شده و نتایجی به دست میاد. در اینجا باید نتایج به دست اومده مورد تایید قرار بگیرن. ولی اگه این تراکنش ها توسط تعداد بیشتری صورت بگیره، قوانین به وجود اومده بیشتر میشه. بعد از طی کردن این مراحل تراکنش های تولید شده برای سفارش ارسال میشه و به لجرهایی که با اون مرتبط هستن، منتقل میشه.

مطالعه پیشنهادی: آینده بلاک چین چگونه است؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله هایپر لجر چیست؟ اطلاعاتی در مورد هایپر لجر یا Hyperledger به شما ارائه کنیم و به بررسی معیارهای هایپر لجر بپردازیم و دلیل نیاز به هایپر لجر رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، هایپر لجر چیزی شبیه به ارز دیجیتال، شرکت، بلاک چین یا کوین دیجیتالی نیست، بلکه شبیه به هاب توسعه بلاک چین صنعتی هست. در واقع هایپر لجر یه تلاش مشترک منبع باز هست که برای پیشرفت فناوری های بلاک چین بین صنعتی به وجود اومده. هایپر لجر دارای معیارهای مختلفی هست که در این مقاله بهشون اشاره کردیم.

نظرات کاربران در مورد هایپر لجر (Hyperledger) چیست؟
سوال امنیتی :4+58 = ?