کارمزد انتقال تتر در شبکه های مختلف

1401/06/09


در مقاله کارمزد انتقال تتر در شبکه های مختلف قصد داریم شما رو با استیبل کوین تتر بیشتر آشنا کنیم تا میزان کارمزد انتقال اون رو در شبکه های مختلف بدونین. افزایش و گسترش ارز های دیجیتال، و فراگیر شدن اون در سطح جهان، کاربران زیادی در این بازار معامله می کنن. بازار ارز های دیجیتال بسیار پر نوسان بوده و برای معامله در این  بازار باید ریسک آن را پذیرفت و بعد از آن اقدام به معامله در این بازار کرد.

همانطور که گفته شد این بازار نوسانات زیادی داره، برای حل این مشکل و ثابت ماندن دارایی در پامپ و دامپ های شدید استیبل کوین هایی راه اندازی شدن که از دارایی های دیجیتال در برابر این نوسانات جلوگیری کنن تا باعث ثابت ماندن دارایی بشن و در کل استبیل کوین ها برای مقابله با نوسان ذاتی در قیمت ارز های دیجیتال طراحی شدنیا به عبارت دیگه اگر بخوایم توضیح بدیم ارز های پایدار و یا استیبل کوین ها به نوعی وثیقه میشن، بطوری که مجموع واحد های در گردش داخل شبکه اون ها توسط دارایی واقعی مثل دلار امریکا و یا طلا پشتیبانی میشه یعنی به ازای هر یک تتر در حوزه ارز های دیجیتال 1 دلار در حساب بانکی به عنوان وثیقه قفل میشه.

بر خی از مدافعان و طرفداران استیبل کوین تتر بر این معتقدند که وجود استیبل کوین ها ریسک نرخ تبدیل و ضرر را محدود می کنن که این ویژگی باعت میشه کارایی ارز های دیجیتال برای خرید کالا و خدمات بیشتر بشه. برای مثال افرادی هستن که در حوزه ارز های دیجیتال فعالیتی ندارن ولی از استیبل کوین ها برای مبادلات و انتقالات خود استفاده می کنن تا با کارمزد پایین و مدت زمان سریع مبادلات خودشون رو انجام بدن.

ارز دیجیتال تتر

از شناخته شده ترین استیبل کوین ها میشه به تتر (USDT)، ترو یو اس دی(TUSD) ، یو اس دی سی(USDC) و بایننس یو اس دی(BUSD) اشاره کرد. تقاضا برای این ارز ها روز به روز در حال افزایش هست و تتر به عنوان معروف ترین استیبل کوین و پر استفاده ترین ارز دیجیتال دنیا شناخته شده است. و حجم معاملات آن دو برابر بیشتر از بیت کوین هست.

تتر چیست؟

تتر چیست؟

تتر (Tether) با واحد اختصاری USDT  یک ارز دیجیتاله که با قیمت ثابت و پایدار از دارایی های دیجیتال در مقابل نوسانات شدید بازار محافظت میکنه و به عنوان دلار دیجیتالی هم شناخته میشه. قیمت تتر همیشه ثابت و ارزش هر تتر با دلار آمریکا برابر هست. تتر در جولای سال 2014 با اسم Realcoin  راه اندازی شد. اولین توکن ارز دیجیتال لایه دوم با پلتفرم Omni بر روی بلاک چین بیت کوین ساخته شد و به Usttether تغییر نام داد. ودر نهایت تتر با اسم USDT به فعالیت خودش ادامه داد. این توکن در آپدیت های بعدی خودش بلاک چین های اتریوم، الگوراند، ترون ایاس و Omg را به پلتفرم خودش اضافه کرد.

استیبل کوین تتر جزء آن دسته از استیبل کوین هایی هست که یک ارز فیات مثل دلار آمریکا، یورو و یا ین، به عنوان پشتوانه تتر یا سایر استیبل کوین ها وثیقه گذاشته میشه.  تتر با هدف ایجاد پلی میان ارز های دیجیتال و ارز های فیات راه اندازی شده و با ثبات و پایدار بودن قیمت از مزیت های تتر حساب میشه.

تتر انواع مختلفی در شبکه های متنوعی داره که هر کدام ویژگی ها و هزینه ها و سرعت انتقال خاص خودشان رو دارن. این  شبکه ها در همه کیف پول ها پشتیبانی نمیشن و در هر کیف پول نوع شبکه ها متفاوت هست. تتر در حالت کلی به 4 نوع تقسیم میشه و هر کدام از شبکه ها هزینه های متفاوتی برای انتقال دارن که در ادامه با مقدار این کارمزد ها آشنا خواهید شد. برای داشتن اطلاعات بیشتر درمورد کیف پول تتر پیشنهاد میکنیم مقاله ای که با همین عنوان هست رو مطالعه کنین.

انواع تتر و مقدار کارمزد آن 

انواع تتر و مقدار کارمزد آن

همانطور که گفتیم تتر انواع مختلفی داره و هر کدام از این تتر ها شبکه های خودشون رو دارن. این شبکه ها تفاوت هایی با هم در میزان کارمزد و سرعت تایید و انتقال با یکدیگر دارن. کاربران این حوزه با توجه به نیاز خود و شبکه ای که صرافی یا کیف پول پشتیبانی می کنه، یکی از شبکه ها رو برای انتقال انتخاب می کنن. در انتخاب شبکه و ادرس در زمان انتقال باید دقت کافی داشت تا ادرس و شبکه اشتباه نشه چون در صورت اشتباه بودن احتمال از بین رفتن دارایی هست. توصیه می کنیم مقاله ای که در رابطه با کیف پول های برتر تتر نوشته شده رو در سایت صرافی اینانس مطالعه کنین.

تتر بر بستر اتریوم USDT-ERC20

تتر بر بستر اتریوم USDT-ERC20

اولین جابجایی تتر از شبکه اولیه خود به یک بلاک چین در سال 2017 به شبکه اتریوم بود. این جابجایی با محبوبیت کاربران مواجه شد و طرفدار زیادی پیدا کرد. با توجه به میزان محبوبیت شبکه اتریوم و میزان استفاده از این شبکه، ساخت توکن بر این بستر بیشتر شده و ارز های زیادی روی این  شبکه راه اندازی شده است.

تا انتهای سال 2019 بیشترین کوین های تتر از شبکه Omni به شبکه اتریوم منتقل شد. از آن جایی که این حرکت مورد توجه کاربران قرار گرفت. شرکت تصمیم گرفت سکه های بیشتری برای انتقال به این شبکه انجام بده. یکی از دلایل موفقیت این شبکه تایید سریع تر تراکنش ها در بلاک چین اتریوم بود.

همانطور که اشاره کردیم یکی از دلایل موفقیت شبکه اتریوم تایید سریع تراکنش ها بود ولی افزایش میزان تعاملات در این شبکه، باعث شد که کارمزد انتقال این شبکه بسیار بالا باشه بطوریکه برای انتقلات اندک تتر این شبکه مقرون به صرفه نبود. یکی از علت های گسترده نشدن این شبکه مقیاس پذیری در برابر کارمزده ها بود که این مورد از معایب بلاک چین اتریوم محسوب میشه.

کارمزد شبکه اتریوم بسیار بالا بوده و یکی از عیب های این شبکه محسوب میشه. کاربرانی که سرمایه کمی دارن این شبکه برای انتقالات صرف نمی کنه و باید از شبکه های دیگه برای انتقال استفاده کرد. در حال حاضر کارمزد این شبکه 0.01 اتریوم هست که نسبت به سایر شبکه ها زیاد هست.

تتر بر بستر بیت کوین USDT-Omni

تتر بر بستر بیت کوین USDT-Omni

نسخه اصلی تتر با با شبکه Omni در اواخر سال 2014 با نام Realcoin ایجاد شد. و پروتکل Omni امکان ایجاد توکن در شبکه بیت کوین را فراهم کرد و با استفاده از این فرایند اولین کوین ها در اکتبر همان سال ایجاد شد. نام این استیبل کوین در اواخر نوامبر همان سال به Tether تغییر کرد. و اولین صرافی به اسم Bitfinex خرید تتر را فعال کرد. این شبکه زیاد در بین کاربران محبوب نشد و خیلی سریع شبکه های دیگه جایگزین این شبکه شدن.

از دلایلی که باعث شد این شبکه خیلی سریع جایگاهش از بین بره این هست که کارمزد بسیار بالایی داشته و اصلا برای کاربران مقرون به صرفه نبود که باعث نارضایتی کاربران شد. یکی دیگه از دلایلی که باعث شد خیلی سریع شبکه های دیگه جایگزین این شبکه بشن این بود که اختلالات زیادی به خاطر شلوغ بودن شبکه وجود داشت و علاوه بر اون حمله هکر ها و کند بودن شبکه هم  مزید برعلت می شد. این دلایل باعث شد که صرافی و ها و سرمایه گذاران اعتماد و علاقه خود را نسبت به شبکه از دست بدن و شبکه های دیگه رو انتخاب کنن.

تتر بر بستر ترون USDT-Tron

تتر بر بستر ترون USDT-Tron

با بوجود آمدن پروژه های دیفای بر بستر اتریوم، استقبال از این پروژه ها زیاد شد و شبکه اتریوم بسیار شلوغ شد. تقاضا و استقبال کاربران از این شبکه باعث شد کارمزد انتقال تتر در بستر اتریوم زیاد بشه و برای انتقالات کم مقرون به صرفه نباشه. بر همین اساس توسعه دهندگان بستر ترون، به فکر اماده سازی بستر ترون برای انتقالات تتر افتادن و در این کار هم موفق شدن و امروزه این شبکه به عنوان پر استفاده ترین شبکه در انتقالات ارز دیجیتال بوده و بین کاربران محبوب شده است.

کوین ترون از مشتقات اتریوم بوده و اما اکنون بلاک چین اختصاصی و منحصر به فرد خودش رو داره. از علت هایی که باعث شده این شبکه در بین کاربران محبوب بشه این هست که انتقال از طریق شبکه ترون با سرعت بیشتری انجام میشه و تراکنش سریعا تایید میشه و نکته مهم تر از سرعت این هست که کارمزد بسیار کمی برای انتقال از کاربران کسر می کنه، از قابلیت های دیگر این شبکه میشه به مقیاس پذیری و خرید و انتقال مقدار کم ارز دیجیتال، امنیت کامل شبکه و نداشتن نمونه تقلبی اشاره کرد که باعث متمایز شدن این شبکه از سایر شبکه ها میشه.

کارمزد شبکه ترون در مقایسه با سایر شبکه ها بسیار پایین بوده و یکی از مزیت های این شبکه محسوب میشه و کاربرانی که سرمایه و ارز دیجیتال خرد دارن هم به راحتی میتونن از این شبکه برای انتقالات خود استفاده کنن در حال حاضر کارمزد این شبکه 1 تتر  هست که نسبت به سایر شبکه ها کم هست.

تتر بر بستر اسمارت چین USDT-BSC

تتر بر بستر اسمارت چین USDT-BSC

BEP20 استاندارد توکن مورد استفاده BSC یعنی شبکه هوشمند بایننس هست و دارای استانداردی همه کاره هست. این شبکه برای سازگاری با BEP2  و  ERC20 طراحی شده استBSC . فرصت هایی را برای کاربران فراهم می کنه تا به تعداد و با سرعت زیاد به DApp دسترسی داشته باشن. این شبکه در بازار باعث ایجاد رقابت با اتریوم برای توسعه DApp شده، یکی از دلایلی که باعث ایجاد این رقابت شده میزان کارمزد های این دو شبکه هست که کارمزد انتقال شبکه BSC کمتر از شبکه انتقال اتریوم هست.
از مزیت های دیگر این شبکه میشه به کارمزد پایین نسبت به همه شبکه های انتقال اشاره کرد. همچنین زمان اجرا و تایید شبکه در این بستر خیلی کمتر از شبکه اتریوم هست. شبکه BSC فقط به 21 اعتبارسنج و تایید نیاز داره تا انتقال رو انجام بده ولی شبکه اتریوم به بیش از 70 هزار اعتبار سنج و تاییدیه نیاز داره تا بتونه یک تراکنش را تایید و انتقال بده. 
در اصل میشه گفت که شبکه BSC هزینه کارمزد و زمان تایید کمتری داره ولی عدم تمرکز باعث شده امنیت آن کمتر بشه، کاربرانی که دنبال امنیت  بیشتر هستن میتونن از شبکه اتریوم با کارمزد و زمان ارسال بالا استفاده کنن.
در حال حاضر کمترین کارمزد انتقال مربوط به این شبکه بوده و کاربران این حوزه میتونن با استفاده از این شبکه انتقالات خودشون رو انجام بدن و به راحتی در این بازار معامله کنن. هزینه کارمزد این شبکه در حال حاضر0.0014 ارز BNB هست.

جمع بندی و کلام اخر

در مقاله کارمزد انتقال تتر در شبکه های مختلف  به انواع شبکه تتر برای انتقال و میزان کارمزد آن ها توضیحاتی دادیم و مزیت ها و معایب و قابلیت های این شبکه ها توضیح دادیم امیدواریم که با مطالعه این مقاله بتونین بهترین شبکه را برای انتقال تتر انتخاب کنین و در این بازار پر نوسان سود بدست بیارین. دنیای بلاک چین و ارز های دیجیتال روز به روز گسترده میشه و ارز های جدید تر با قابلیت های جدید و شبکه های سریع تر ایجاد میشه.

مطمئنا در اینده نه چندان دور کل زندگی یک فرد بر روی بلاک چین خواهد بود و به قسمت جدا نشدنی زندگی روز مره تبدیل خواهد شد. در پایان باید این رو هم یاداوری کنیم که تعداد شبکه هایی که تتر در بستر اون ها منتقل میشه بیشتر از شبکه هایی هستش که در این مقاله ذکر کردیم و این شبکه ها مهمترین اون ها هستن.


نظرات کاربران در مورد کارمزد انتقال تتر در شبکه های مختلف
سوال امنیتی :8+85 = ?