کدام استیبل کوین برای خرید و فروش ارز دیجیتال بهتر است؟

1402/04/17


کدام استیبل کوین برای خرید و فروش ارز دیجیتال بهتر است؟ امروزه احتیاجی نیست دیگه برای خرید دلار در صف طولانی صرافی ‌ها بایستیم یا به دست فروشان اعتماد کنیم، بلکه به‌ آسانی با ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال آنلاین و با خرید استیبل کوین ‌ها، میتونین سرمایه خودتون را تبدیل به دلار کنین. اول بگیم که استیبل کوین چی هستش.

گروهی از ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌ (Stablecoin) یا همون"رمز ارز پایدار" هستن که به خاطر برقراری ثبات قیمت در بازار کریپتوکارنسی به وجود اومدن و وجودشون در بازار رمز ارز ها ضروری هستش. پشتوانه هر استیبل کوین یک دارایی واقعی هستش بخاطر کنترل نوسانات قیمت. 

همونطور که میدونین بیت کوین(BTC) یکی از شناخته شده ترین و ارزشمند ترین رمز ارز های بازار هستش اما با این حال نقطه ضعف هایی هم داره مثل بالا بودن نوسانات قیمتش. حالا برای در امان ماندن از این نوسانات قیمتی و حفظ سودهای معاملات ضروری هستش که از استیبل کوین ها هم استفاده کنیم.

اگه تا آخر این مقاله همراه ما باشید میخوایم یه توضیح کلی در مورد استیبل کوین بدیم بعد وارد جزئیات شیم و بهتون بگیم که کدام استیبل کوین برای خرید و فروش ارز دیجیتال بهتر است؟ تا جای ممکن سعی می کنیم که به زبان ساده توضیح بدیم تا قابل فهم تر باشه حتی برای شمایی که شاید با مفاهیم اساسی و پایه آشنایی ندارید و به تازگی تصمیم گرفتید وارد بازار رمز ارزها شوید.

استیبل کوین‌ (Stablecoin) چیست؟

استیبل کوین‌ (Stablecoin) چیست

خب اول یه توضیح کلی بدیم که استیبل کوین چی هستش. بیشتر ارزهای دیجیتال ارزشمند و شناخته شده برای عموم کاربران مناسب نیستن به خاطر نوسانات خیلی بالای قیمتی که دارن، چون هر سری با بالا پایین شدن قیمتش ریسک معاملات هم بیشتر میشه و ممکن هستش که دچار ضرر و زیان زیادی شوند. 

ارزش بهترین استیبل کوین ها‌ (Stablecoin) هیچ وقت از 1 دلار بیشتر نمیشه به خاطر همین هستش که جز امن ترین کوین ها برای حفظ ارزش سرمایه گذاری محسوب میشن، که اصطلاحاً ارز های دیجیتال باثبات یا پایدار میگن. اگه بخوایم با یه مثال این موضوع رو برای شما جا بندازیم در مورد اهمیت استیبل کوین ها در بازار باید اینطوری بگیم که فرض کنین شما یه ارزی مثل بیت کوین رو در 28 هزار دلار خریداری کردین و الان قیمت بیت کوین به 45 هزار دلار رسیده.

مسلما باید بفکر این باشین تا سود کسب کرده رو حفظ کنین و اگه بازار ریزش کرد ارزش سرمایه و سودتون از بین نره. در چنین شرایطی بهترین راه این هستش که بیت کوین رو بفروشین و اون رو تبدیل به یک استیبل کوین مثل ارز دیجیتال تتر یا دای یا دلار بایننس کنین و وقتی دوباره بازار شروع به رشد کرد روی ارزهای دیگه ای با سرمایه جدیدتون سرمایه گذاری کنین.

حالا اگه بیایم روی استیبل کوین های شناخته نشده سرمایه‌گذاری کنیم، ریسک بالایی کردیم چون قیمت، پشتوانه و روش ثابت نگه داشتن قیمتشون مشخص نیست پس گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری هم نیستن. در این زمینه میشه استیبل کوین ترا رو مثال بزنیم که چند وقت پیش در طی چند روز بخش بزرگی از ارزش خودش رو از دست داد.

حتماً تا اینجا سوال پیش اومده که ارزش و قیمت این دسته از رمز ارز ها رو چجوری ثابت نگه میدارن؛ این روش ها به طور کلی شامل استفاده از رمز ارز های معتبر، ارزهای فیات و الگوریتم‌ های تنظیم عرضه ارزهای دیجیتال هستش. برای اینکه متوجه بشید کدام استیبل کوین برای خرید و فروش ارز دیجیتال بهتر است؟ در ادامه یه توضیح مختصر هم در مورد استیبل کوین های متمرکز و و غیر متمرکز هم میدیم تا اطلاعات کافی داشته باشید.

تقسیم بندی انواع استیبل کوین ها

تقسیم بندی انواع استیبل کوین ها

استیبل کوین‌های موجود در بازار رمز ارز ها به صورت کلی به ۲ دسته متمرکز و غیر متمرکز تقسیم میشن. که در این بخش میخوایم به معرفی و بررسی مفصل هرکدام از اون ها بپردازیم.

• استیبل کوین متمرکز:

از مهم‌ترین موارد تشخیص اون ها، بررسی کردن پشتیبانی هستش. این ارزها به طور معمول از سوی یک نهاد مشخص پشتیبانی میشن. به عبارتی، استیبل کوین ‌های متمرکز به جای این که توسط دارایی‌ هایی مثل رمز ارز ها پشتیبانی شوند، از طریق یک نهادی پشتیبانی میشن تا نوسانات قیمتی کنترل بشن. 

پشتوانه این دسته از ارزها هم به این طریق هستش که با استفاده از یک دارایی شناخته شده و ارزشمند مانند پول فیات پشتیبانی میشن. برای مثال تتر ((USDTیکی از همین توکن های متمرکز هستش. پشتوانه رمز ارز تتر (USDT) دلار آمریکا هستش. 

• استیبل کوین غیر متمرکز:

 استیبل کوین غیر متمرکز

اگه تا اینجای مقاله را مطالعه کرده باشین اشاره کردیم که، استیبل کوین ها علاوه بر پشتوانه پول فیات یا ارزهای شناخته شده بانکی، با مواردی همچون " رمز ارز های معتبر" و " الگوریتم‌ ها " فعالیت میکنن. استیبل کوین‌ هایی که با پشتوانه رمز ارز های معتبر و الگوریتم‌ های مخصوص معامله میشن، اصطلاحاً استیبل کوین‌ های غیر متمرکز میگیم.

یکی از بهترین استیبل کوین‌ های (Stablecoin) غیر متمرکز که توسط رمز ارز ها پشتیبانی میشه، دای (DAI) هستش. ارزش اون یک دلار و از طریق پلتفرم میکردائو (MakerDAO) عرضه میشه. این نوع از استیبل کوین‌ های غیر متمرکز با تکیه بر سیاست ‌های کاهش یا افزایش در مقدار عرضه، قیمتش را ثابت نگه میدارن و از ایجاد هرگونه نوسان قیمتی جلوگیری میکنن.

• استیبل کوین با پشتوانه فیات

مهم ترین و بهترین استیبل کوین های‌ (Stablecoin) متمرکز که بیشتر از بقیه کاربرد دارن، از ارزهای فیات به عنوان پشتوانه برای ثابت نگه داشتن قیمت خودشون استفاده میکنن. تتر (USDT) محبوب‌ ترین و شناخته شده ترین استیبل کوین در دنیا هستش که البته پراستفاده‌ ترین ارز دیجیتال دنیا حتی بیشتر از اتریوم و بیت کوین هم به حساب میاد، در این دسته ‌بندی قرار میگیره.

در نگاه اول استیبل کوین با پشتوانه فیات از ایمن ‌ترین و بهترین گزینه ها به حساب میان، ولی در مورد بهترین استیبل کوین های متمرکز در مقایسه با گزینه ‌های غیر متمرکز تردید و شک زیادی وجود داره و برخی از کاربران نگهداری اون ‌ها را همواره پر ریسک میدونن.

یک مشکل بسیار اساسی و مهم اون ‌ها که ممکن هستش برای کاربران ساکن کشورهای تحریم شده مانند ایران مشکل به وجود بیاره، داشتن سیستمی متمرکز است؛

ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین، اولین ارز دیجیتال رمز نگاری شده، سعی کرد تا به کمک بلاک چین یک شبکه انتقال پول غیر متمرکز و توزیع شده خلق کنه که تحت کنترل هیچ نهادی نباشه و به کمک کاربران سازنده شبکه اداره بشه، ولی بعضی از رمز ارز ها از همه مهم تر بهترین استیبل کوین های متمرکز، از این چشم‌ انداز فاصله بسیاری گرفتن. سیستم اون ‌ها با وجود استفاده از اون بلاک چین برای ثبت تراکنش ‌ها در دست شرکتی خاص متمرکز است، پس هر لحظه ممکن هستش که تحت فشار دولت ایالات متحده آمریکا یا اتحادیه اروپا مجبور به بستن یک سری آدرس های کیف پول ها بشن.

• استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال

 استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال

اساسی ترین و بهترین استیبل کوین های غیر متمرکز هم قطعاً پشتوانه دارن تا به کمک اون قیمت خودشون را ثابت نگه دارن. تفاوتش این هستش که اون ‌ها به جای ارز واقعی (فیات) از رمز ارز به عنوان پشتوانه استفاده میکنن؛ به همین علت در شبکه اون ‌ها مسولیت کنترل ارسال توکن‌ های جدید بر عهده قرارداد های هوشمند قرار داره.

بهترین استیبل کوین‌ (Stablecoin) های غیر متمرکز از طریق قفل کردن مقداری از یک یا چند ارز دیجیتال مشخص در یک قرارداد هوشمند توسط کاربران ارسال میشن. در ادامه فرد برای پس گرفتن رمز ارزی که به عنوان وثیقه در قرارداد هوشمند قرار داده است، باید کوین‌ هایی با قیمت ثابت که قبل تر دریافت کرده را همراه با سود به همون اسمارت کانترکت پس بده.

در شبکه بهترین استیبل کوین‌ (Stablecoin) های غیر متمرکز که از رمز ارزها به عنوان پشتوانه استفاده میکنن، مکانیزم ‌های متفاوتی به علت مطمئن شدن از ثابت باقی موندن قیمت‌ وجود داره و این مکانیزم به روش طراحی سیستم اون وابسته هستش. در اینجا سیاست ‌های پولی، به عنوان بخشی از سیستم‌ های حکمرانی، به دست رای ‌دهندگان مشخص میشن. در اینجا توصیه می کنیم مقاله انواع تتر و شبکه های آن را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این مورد بدست بیارین.

بهترین و معتبر ترین استیبل کوین ها

بهترین و معتبر ترین استیبل کوین ها

خب حالا میخوایم توضیح بدیم که کدوم استیبل کوین‌ ها مناسب هستن تا بعد از سرمایه گذاری و کسب سود دارایی تون رو به اون ها تبدیل کنین. اول از هر چیزی باید ویژگی‌ های "پشتوانه معتبر" و "ثبات قیمت" را برای هرکدام از رمز ارز ها در نظر بگیرین. در این مقاله یه لیستی آماده کردیم از بهترین و معتبر ترین استیبل کوین ها‌ (Stablecoin) تا در اختیار شما قرار بدیم و همچنین برای هرکدام توضیحی مختصر هم دادیم تا اطلاعات کافی داشته باشید.

• تتر : (USDT)

رمز ارز تتر که با عنوان Tether هم شناخته میشه، از محبوب ‌ترین، ارزشمند ترین و شناخته شده ترین استیبل کوین بازار کریپتوکارنسی هستش که بیشترین حجم معاملاتی را داره و بیشترین جا به جایی را در بین تریدرها داره.

موضوع رمز ارز تتر خیلی گسترده هستش؛ که در مقالات دیگر بیشتر وارد جزئیاتش میشیم. قیمت هر تتر برابر با یک دلار هستش و جزء استیبل کوین های متمرکز با پشتوانه دلار آمریکا محسوب میشه و در رتبه سوم بعد از بیت کوین و اتریوم قرار داره. همچنین میتونین تتر رو در اکثر شبکه ها و بلاکچین های ارزهای دیجیتال پیدا کنین چرا که تقریبا همه بلاکچین ها ازش پشتیبانی میکنن.

• ترو یو اس دی (TrueUSD) :

 ترو یو اس دی (TrueUSD)

این استیبل کوین غیر متمرکز هم جز ارز های دیجیتال یک دلاری هستش. همون ‌طور که تتر همیشه ارزشش برابر با یک دلار هستش، رمز ارز TrueUSD هم همواره با قیمت یک دلار فروخته میشه. از مهم ‌ترین و اساسی ترین فایده های این رمز ارز این هستش که شرکت‌ های ثالث همیشه از ارزش ترو یو اس دی (TrueUSD) پشتیبانی میکنن و همین باعث شده که امن بودن اون غیر قابل انکار بشه.

• دای (DAI) :

تا اینجای مقاله بار ها اسم رمز ارز دای (DAI) را به کار بردیم و گفتیم که یکی از بهترین های استیبل کوین‌ (Stablecoin) ها هستش، رمز ارز دای همیشه با پشتیبانی دلار آمریکا به فروش میره و مثل بقیه استیبل کوین‌ هایی که تا الان توضیح دادیم، یک دلار ارزش داره. این ارز دیجیتال روی شبکه بلاک چین غیر متمرکز و با قدرت اتریوم قرار داره و پلتفرمی که آن را ارائه میکنه؛ میکردائو (MakerDAO) هستش. در استیبل کوین هایی مثل دای که استیبل کوین های الگوریتمی هستن پشتوانه اون ها ارزهای دیجیتال معتبر می تونن باشن. مثلا در پلتفرم میکردائو افراد اتریوم رو قفل میکنن و ارز دای رو دریافت میکنن.

• یو اس دی کوین (USDC) :

یو اس دی کوین که با عنوان USDC هم شناخته میشه، پشتوانه ‌ای با قدرت داره که بیشتر کاربران دنیای کریپتوکارنسی اون را به خوبی می‌شناسن و در اصل بعنوان یک سرویس همکاری بین صرافی معتبر و مشهور کوین ‌بیس (Coinbase) و گروه مالی Circle ارائه شد. ارزش اون هم مثب سایر استیبل کوین ها یک دلار هستش. میتونین این توکن رو روی شبکه هایی مثل ترون، اتریوم، سولانا و الگورند پیدا کنین.

• دلار بایننس (BUSD) :

 بایننس BUSD یکی دیگه از شناخته شده ترین ها استیبل کوین‌ (Stablecoin) ها در بازار کریپتو هستش. این کوین توسط بایننس ارائه شده. در اصل این رمز ارز بایننس هستش که به پول نقد فیات، به طور خاص تر، دلار آمریکا وصل شده. 

• دیجیکس گلد توکن (DGX) :

دیجیکس گلد توکن که با عنوان (DGX) هم شناخته میشه مخصوص طرفداران طلاست و پشتوانه این توکن، طلا هستش. این رمز ارز بر روی بلاک چین اتریوم عرضه شده.

• پکسوس PAX :

پکسوس هم جزو استیبل کوین هایی هستش که به دلار آمریکا وصل شده. این کوین هم روی بلاک چین اتریوم اجرا میشه.

کدام استیبل کوین برای خرید و فروش ارز دیجیتال بهتر است؟

کدام استیبل کوین برای خرید و فروش ارز دیجیتال بهتر است؟

در نهایت می رسیم به موضوع اصلی مون که کدام استیبل کوین برای خرید و فروش ارز دیجیتال بهتر است. در کل باید این رو بگیم تفاوتی نداره که قصد استفاده از کدوم صرافی ارز دیجیتال را داشته باشین؛ مطمئناً لیستی از بهترین استیبل کوین‌ ها در هر صرافی وجود دارن و امکان استفاده از اون ها برای خرید یا فروش وجود داره.

به صورت کلی، اگر تصمیم به خرید رمز ارز و حفظ ارزش دارایی و اموال خودتون را در گذر زمان را دارید؛ پیشنهاد می‌کنیم از در بین استیبل کوین ها از تتر یا دای استفاده کنین که امروزه بخاطر تحریم های امریکا خیلی ها دای رو گزینه مناسب تری بجای تتر برای کاربرای ایرانی میدونن.

اگر جز کاربرانی هستین که همیشه در حال سرمایه گذاری و یا خرید و فروش رمز ارز های پر ریسک همچون ترون، دوج کوین و غیره هستین، بهتر هستش حتماً یک یا دو مورد از استیبل کوین ‌ها را در سبد دارایی خودتون داشته باشین. چون که با بهره گیری از این نوع دارایی، در زمان سقوط بازار میتونین به سرعت رمز ارز خودتون را به دارایی با ثبات ‌تری تبدیل کنین.

با بهره گیری از این نوع ارز دیجیتال میتونین با شفافیت و سرعت زیادی به سرمایه گذاری در رمز ارز ها بپردازین. در واقع با استفاده از استیبل کوین‌ (Stablecoin) دیگه احتیاجی به استفاده از خدمات مالی متمرکز و ارز های فیات نیست؛ در خاتمه میتونین با هزینه کمتر و سرعت بالا تر به خرید یا فروش ارز دیجیتال بپردازین.

مزایای استیبل کوین

1. قابلیت انتقال دارایی‌ ها به ‌صورت دیجیتالی

2. داشتن ثبات با پشتوانه یک دارایی

3. معاملات ایمن و سریع

معایب استیبل کوین

1. با توجه به جدید بودن این تکنولوژی، آموزش و پذیرش عمومی آن زمان ‌بر است.

2. برای ایجاد اعتماد نیاز به شخص سوم دارد. (یک‌نهاد)

3. متمرکز است.

حرف آخر

در بازار پرنوسانی مثل کریپتوکارنسی به شدت احتیاج به ثبات داریم، اگر نباشه ممکن هستش که در یک لحظه همه سود و اموال خودتون را از دست بدیم دچار ضرر سنگین بشیم. البته میشه برای حفظ سود یا جلوگیری از هر گونه ضرر و زیان هر سری دارایی رمز ارزی خودتون را نقد کنین، ولی این کار علاوه بر داشتن هزینه مربوط به تراکنش‌ های بانکی، سرعت ترید را به شدت کاهش میده.

در این مقاله سعی کردیم این موضوع رو برای شما شفات تر کنیم که کدام استیبل کوین برای خرید و فروش بهتر است؟ در بین استیل کوین ها امروزه تتر و دای محبوبیت خاصی در بین کاربران ایرانی دارن که بخاطر مشکلات تحریم اکثر تحلیل گرهای بازار دای رو گزینه مناسبی برای انتقال و تبدیل ارزها میدونن. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشه و نظرات خودتون رو در موردش با ما مطرح کنین.


نظرات کاربران در مورد کدام استیبل کوین برای خرید و فروش ارز دیجیتال بهتر است؟
سوال امنیتی :2+85 = ?