UTXO چیست؟ بررسی مفهوم خروجی خرج نشده تراکنش

1401/12/10
UTXO چیست؟ بررسی مفهوم خروجی خرج نشده تراکنش

UTXO چیست؟ آشنایی با مفهوم خروجی خرج نشده تراکنش! UTXO چیست و چه مفهومی داره؟ آیا فقط در بیت کوین به کار گرفته میشه؟ دلیل استفاده از UTXO در تراکنش ها چیست؟ همه افرادی که به فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و اتریوم علاقه مند هستن این سوالات رو در ذهن خودشون دارن. شاید این مفهوم کمی مبهم به نظر برسه، ولی وقتی یه بیت کوین ارسال یا دریافت می کنین، عبارت خروجی خرج نشده تراکنش یا UTXO رو می بینین که ممکنه معنی اون رو ندونین.

در سال های گذشته تقاضا برای رمزارزها به طور زیادی افزایش پیدا کرد و همچنان در حال رشد هست. این موضوع باعث شده تا کاربران به جنبه های مختلف این بازار علاقه مند بشن. UTXO یکی از رایج ترین اصطلاحاتی هست که زمان آشنایی با فضای کریپتوکارنسی ها مثل بیت کوین باهاش روبرو میشیم. مثلا هنگام ارسال یا دریافت یا خرید بیت کوین با عبارت خروجی خرج نشده تراکنش مواجه میشیم. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله UTXO چیست؟ اطلاعاتی در مورد خروجی خرج نشده تراکنش یا UTXO به شما ارائه کنیم و به بررسی  مزایای UTXO در تراکنش بپردازیم و عملکرد خروجی های خرج نشده تراکنش رو مورد بررسی قرار بدیم.

UTXO چیست؟

UTXO چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم مفهوم UTXO یا خروجی خرج نشده تراکنش رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که UTXO چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که UTXO یه مفهوم در جوزخ بلاک چین و ارزهای دیجیتال و باقی مونده یه تراکنش هست که کاربر می تونه در آینده اون رو به عنوان ورودی یه تراکنش جدید خرج کنه. اون ها خروجی های خرج نشده تراکنش هستن و کاربر فقط یبار می تونه اون رو خرج کنه. مدل UTXO مولفه بنیادین بیت کوین و خیلی از ارزهای دیجیتال دیگه هست.

جالب اینجاست که بدونین خروجی خرج نشده یا UTXO همون بخش استفاده نشده یه تراکنش هست. به عبارت ساده تر، تراکنش های ارز دیجیتال از ورودی ها و خروجی ها تشکیل شدن که با هربار انجام اون ها ورودی های فعلی پاک شده و خروجی های جدید به وجود میان. در حقیقت، کاربر برای تایید مالکیت این ورودی ها اون ها رو امضا می کنه که نتیجه اون تولید خروجی های جدید میشه. به این ترتیب، این خروجی ها، خرج شده در نظر گرفته میشه و دیگه اجازه استفاده دوباره از اون ها برای کاربران وجود نداره. الان هر خروجی که خیلی زود استفاده نشه، به یه UTXO تبدیل میشه که امکان استفاده از اون در یه تراکنش دیگه وجود نداره.

مقاله پیشنهادی: فناوری هش تراکنش TXID چیست؟

مزایای UTXO در تراکنش چیست؟

مزایای UTXO در تراکنش

همونطور که گفتیم، UTXO یه خروجی تراکنش خرج نشده هست. در یه تراکنش پذیرفته شده در یه سیستم پرداخت معتبر بلاک چین فقط خروجی های خرج نشده می تونن به عنوان ورودی تراکنش مورد استفاده قرار بگیرن. زمانی که یه تراکنش انجام میشه، ورودی ها حذف میشن و خروجی ها به عنوان UTXO ایجاد میشن. وجود UTXO در تراکنش مزایای زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی UTXO در تراکنش ارز دیجیتال بپردازیم تا با این موارد آشنا بشین.

  • یکی از مزایای UTXO در تراکنش ارزهای دیجیتال، پشتیبانی از مبادلات غیرمتمرکز هست. به این ترتیب، بدون نیاز به واسطه تراکنش های همتا به همتا انجام می گیرن.
  • افزایش مقیاس پذیری هم یکی دیگه از مزایای UTXO در تراکنش ارز دیجیتال هست. افزایش حجم تراکنش ها باعث کندی شبکه و افزایش کارمزد میشه. UTXOها با بهبود مقیاس پذیری شبکه بار ترافیکی بلاک چین رو کاهش و سرعت انتقال تراکنش ها رو افزایش میدن.
  • مهم ترین مورد درباره UTXO این هست که توسعه دهنده های بلاک چین می تونن کدی رو برای بهینه سازی مقادیر کم ارزش رمزارزها بنویسن. به این صورت که توسعه دهنده ها این فرصت رو دارن تا بینش های خودشون رو برای حفظ وزن داده های بلاک چین در نسبت های کوچیک وارد کنند.
  • یکی دیگه از مزایای UTXO در تراکنش مربوط به قراردادهای هوشمند میشه. این قراردادهای هوشمند کاملا مستقل از زبان برنامه نویسی استفاده شده در مبدا هست و می تونه به همه UTXO ها اجازه بده تا مکانیزم های اجماع منحصر به فرد خودشون رو توسعه بدن.

بیشتر بخوانید: آیا بیت کوین امنیت کافی برای انجام تراکنش های مالی دارد؟

عملکرد خروجی های خرج نشده در تراکنش

خروجی های خرج نشده در تراکنش و مبادلات ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیره. بعد از اینکه شخص یه تراکنش رو کامل می کنه و به سرانجام میرسونه، این خروجی ها خرج نشده باقی می مونن. درست مثل این هست که شما بعد از اینکه در یه فروشگاه تراکنشی رو با پول نقد انجام میدین و مقداری پول خرد به عنوان بقیه پولتون دریافت کنه. UTXOها در یه پایگاه داده ذخیره میشن. این پایگاه داده یا دفتر کل در شروع به صورت خالی یا صفر تنظیم شده. وقتی یه تراکنش کامل میشه و مقدار UTXO در اون باقی می مونه، این خروجی ها به یه پایگاه داده به عنوان ورودی برمی گردن و در اون ذخیره میشن.

UTXO کجا استفاده می شود؟

ار UTXOهایی که الان به صورت ورودی وارد پایگاه داده شدن، میشه در اینده برای تراکنش های جدید استفاده کرد. در حقیقت، تراکنش های مربوط به ارزهای دیجیتال مثل تراکنش هایی که برای مبادله بیت کوین انجام میشه، عملکردشون مثل چک هایی هست که بانک به ضمانت خودش میکشه. شما نمی تونین اون ها رو با مقادیر دلخواهتون مبادله کنین، بلکه باید کل مقدار ذخیره شده در اون رو خرج کنین.

مقاله پیشنهادی: آموزش لغو تراکنش های تایید نشده بیت کوین

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله UTXO چیست؟ اطلاعاتی در مورد خروجی های خرج نشده تراکنش یا UTXO به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای UTXO در تراکنش ارزهای دیجیتال بپردازیم و عملکرد خروجی های خرج نشده تراکنش رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، UTXO به معنی خروجی هار خرج نشده تراکنش هست که در بلاک چین بیت کوین و لایت کوین از روش UTXO برای مشخص کردن دارایی های هر شخص استفاده میشه. این خروجی ها می تونن در تراکنش های بعدی به کار گرفته بشن.


نظرات کاربران در مورد UTXO چیست؟ بررسی مفهوم خروجی خرج نشده تراکنش
سوال امنیتی :4+52 = ?