آغاز حمله روسیه به اوکراین و تاثیر آن بر بازار ارزهای دیجیتال

1400/12/08
آغاز حمله روسیه به اوکراین و تاثیر آن بر بازار ارزهای دیجیتال

با شروع یک جنگ یا یک تنش سیاسی همه ی بازار های اقتصادی تحت تاثیر قرار می گیرند و بازار ارزهای دیجیتال هم از این قاعده مستثنا نبوده، امروزه قیمت طلا و ارزهای دیجیتال در حالت کاملا هیجانی قرار دارند و با کوچکترین تنش تحت تاثیر قرار می گیرد و با تشدید شدن جریانات بین دو کشور روسیه و اوکراین و باتوجه به  نقش قدرتمند روسیه از لحاظ نظامی و اینکه بیت کوین را به صورت رسمی پذیرفته، نوسانات برای فروش و خرید ارز دیجیتال هم بیشتر شده اند. 
با اعلام جنگ پوتین قیمت بیت کوین با 8.3 % کاهش به قیمت کمتر از 35000 دلار رسید و اتریوم و ریپل هم با کاهش11.8 % و 11.3 % یک روند نزولی را تجربه کردند و در کل ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال کاهشی 9.2 درصدی را تجربه کرد .

ریزش شدید قیمت بیت کوین در پی حمله امروز صبح روسیه به اوکراین

تنشهای میان روسیه و اوکراین از عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین در ماههای گذشته بود ، اخیرا نیز شاهد تلاش اوکراین برای ایجاد یک مسیر قانونی برای بیت کوین و رواج این ارز دیجیتال بودیم و صبح امروز در پی حمله ی روسیه به اوکراین قیمت این ارز دیجیتال تحت تاثیر قرار گرفته و با ریزش شدیدی روبرو شد.
گفته می شود که حتی بسیاری از هزینه های مربوط به تامین مالی نیروهای دولتی در مناطق در گیر از طریق بیت کوین خارج از اوکراین تامین می شود  و همینطور برای تامین هزینه ی تجهیزات پیشرفته نظامی از قبیل پهباد ها و تجهیزات تشخیص چهره نظامیان خود از روس ها و ... از بیت کوین استفاده کرده به طوریکه هزینه این تجهیزات را در خارج از خاک خود به کیف پولهای دیجیتالی واریز می کند که موجب انجام تراکنش های سریعتر و راحت تر می شود .

تاثیر حمله روسیه به اوکراین بر سایر بازار های اقتصادی در دنیا

اندکی پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که مجوز عملیات نظامی ویژه را صادر کرده است، صدای انفجارها در فضای آرام قبل از سحر در کی یف پایتخت اوکراین شنیده شد و دولت اوکراین مسکو را به تهاجم تمام عیار متهم کرد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که ایالات متحده و متحدانش پس از این حملات تحریم های شدید را علیه روسیه اعمال خواهند کرد. معاملات آتی سهام اروپا به شدت کاهش یافته است همچنین سهام MSCI ، بانک مرکزی ژاپن بیش از 3 درصد کاهش یافت که پایین ترین سطح از نوامبر 2020 است. به نظر می رسد سقوط سهام در آسیا در اروپا و ایالات متحده ادامه داشته باشد، جهش شدید قیمت کالاها در ایالات متحده و اروپا و نیز آسیا بر نگرانی ها در مورد تورم و خطرات رشد اقتصادی افزوده است.
در این حال معاملات آتی اروپا Euro Stoxx 50 و آتی آلمان DAX بیش از 3.5 درصد در معاملات اولیه کاهش یافتند، همچنین معاملات آتی FTSE  نیز 2 درصد کاهش داشته اند. S&P 500 e-minis نیز 2.3درصد کاهش یافت و معاملات فیوچرز نیز نزدک Nasdaq 2.8 درصد سقوط کرد که شاخص ایالات متحده در نمودار نزولی کرد.
طبق یک تعریف پرکاربرد، بسته شدن حداقل 20 درصد نسبت به رکورد 16057.437 واحدی در 19 نوامبر، نشان می دهد که نزدک(Nasdaq) در مارکت نزولی قرار گرفته است. این اولین بازار نزولی آن از سال 2020 است، یعنی زمانی که شیوع ویروس کرونا تمام بازارهای مالی جهانی را درهم شکست.
همچنین بورس مسکو در روز پنجشنبه تمامی معاملات را به حالت تعلیق درآورد. در آسیا، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن (MIAPJ0000PUS) بیش از 3.2 درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود از نوامبر 2020 رسیده است. سهام استرالیا (AXJO) بیش از 3 درصد کاهش یافت و چیپ های آبی چین  با 2 درصد کاهش روبرو بودند.Nikkei توکیو 2.1 درصد کاهش داشته است.
بازار همیشه در تلاش بود نتیجه حمله روسیه به اوکراین  را پیش بینی کند. اکنون با ادامه اقدام روسیه شب طولانی ای را در پیش خواهیم داشت. 
 بهای معاملات آتی نفت برنت که روز چهارشنبه، 23م بین افزایش و کاهش شدید بوده، برای اولین بار از سپتامبر 2014، بیش از 3.5 درصد جهش کرد و از 100 دلار در هر بشکه در روز پنجشنبه، 24م گذشت. نفت وست تگزاس اینترمدیت با جهش 4.6 درصدی به 96.22 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از اوت 2014 است.
قیمت طلا بیش از 1.7 درصد جهش کرد و به بالاترین سطح خود از اوایل ژانویه 2021 رسید. سرمایه گذاران همچنین با چشم انداز سخت گیری قریب الوقوع سیاست های فدرال رزرو ایالات متحده با هدف مبارزه با تورم فزاینده دست و پنجه نرم می کنند که به گفته تحلیلگران NAB ممکن است با شوک عرضه کالاها تشدید شود.

جدید ترین و بهترین اخبار بازار ارزهای دیجیتال را در صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس دنبال کنید.

مطالعه اخبار ارزهای دیجیتال در بروز بودن در این مارکت بسیار مهم است. با آپدیت بودن اطلاعات شما در این بازار فرایند خرید ارز دیجیتال را میتوانید هوشمندانه انجام بدهید. مثلا با خرید تتر و نگهداری آن میتوانید در زمان مناسب خرید بیت کوین را از صرافی های خارجی انجام دهید و یا اینکه بصورت مستقیم از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اینانس انجام دهید.


نظرات کاربران در مورد آغاز حمله روسیه به اوکراین و تاثیر آن بر بازار ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :7+93 = ?