آموزش ساخت NFT؛ راهنمای صفر تا صد ساخت NFT

1402/07/03


آموزش ساخت NFT موضوعی هستش که در کنار خرید ارز دیجیتال در این مقاله بهش خواهیم پرداخت. فناوری بلاک چین و استفاده از اون هر روز بیشتر و گسترده تر میشه؛ به طوری که احتمالا تا چند سال دیگه حتی موقع تاکسی اینترنتی گرفتن هم از این تکنولوژی استفاده کنیم. یکی از جدید ترین نوآوری هایی که تو این حوزه وجود داره، NFT ها هستن. قبلا تو یه مقاله اختصاصی بهتون توضیح دادیم که NFT چیست و چه ویژگی هایی داره؟

امروز میخوایم یکی از راه های کسب درآمد از NFT ها رو بهتون معرفی کنیم. اگه چرخی تو دنیای ان اف تی ها بزنین، اولین چیزی که توجهمون رو جلب میکنه قیمت بالای این آثار هستش. حتما شما هم فکر میکنین که خالقین این NFT ها چه سود های عظیمی رو به دست میارن. با توجه به این مسئله، تصمیم داریم تو یه مقاله اختصاصی با عنوان  ساخت NFT، نحوه ساخت توکن های غیر قابل تعویض رو بهتون یاد بدیم.

حالا شاید واستون سوال پیش بیاد که چرا ساخت ان اف تی می تونه کار با ارزشی باشه. دلیلش رو اینطور میشه گفت که اولا بازار این توکن ها جهانی بوده و علاقمندان زیادی هم به این حوزه جذب شدن. شما میتونین در یک پلتفرم جهانی به راحنی NFT خودتون رو بارگذاری کنین و با قیمت مناسبی اون رو بفروشین. خیلی وقت ها شنیدیم که افرادی بودن که اثار هنری خودشون رو با قیمت های بسیار بالا در قالب NFT به فروش رسوندن و درامد خیلی زیادی از این راه کسب کردن. 

همه چیز درباره NFT

NFT چیست؟

تو دنیای ارزهای دیجیتال، با استفاده از قرارداد های هوشمند میتونیم هر چیزی رو معامله کنیم. یکی از مواردی که از قرارداد های هوشمند توش استفاده شده، NFT ها هستن. یکی از آیتم های یک بازی بلاک چینی، اثر هنری دیجیتالی، دامنه اینترنت و. . . از جمله مواردی میباشند که به شکل توکن غیر قابل معاوضه دراومدن. این توکن ها هم مثل سایر ارزهای دیجیتال خرید و فروش میشن؛ اما تفاوت های زیادی بینشون وجود داره.

فرق اصلی NFT ها با کریپتوکارنسی های دیگه اینه که، این توکن ها کاملا خاص و منحصر به فرد هستن. بذارین با یه مثال به شکل ساده تری بهتون توضیح بدیم؛ هر بیت کوین با تمامی 21 میلیون بیت کوین دیگه ای که وجود داره، از نظر ارزش برابره. این درحالیه که هر NFT یا توکن غیر مثلی یه سری ویژگی خاص و متفاوت داره که باعث میشه منحصر به فرد باشه. همین هم عاملی برای منحصر به فرد بودن هر توکنه. از طرف دیگه میتونیم یه بیت کوین رو تقسیم کنیم اما توکن های ان اف تی به شکل یک واحد کامل به فروش میرسن و امکان تقسیمشون وجود نداره.

البته عده ای اعتقاد دارن که میشه با چند کلیک ساده یه توکن غیر مثلی رو دانلود کرد، پس چه لزومی داره که هزاران و حتی میلیون ها دلار براش بپردازیم؟ در جواب به این دسته از فعالان بازار باید بگیم که، با خرید یه NFT فقط فایل اون رو دریافت نمیکنین بلکه مالکیت دیجیتالی اون اثر به اسم شما ثبت میشه. به عبارت دیگه همه میتونن یه نسخه از فایل توکن غیر مثلی شما رو دانلود کنن، اما مالکیت دیجیتالی این اثر متعلق به شماست.

مزایای ساخت NFT

هنرمند ها، بازی سازان، تولید کنندگان محتوا، ورزشکار ها و. . . میتونن آثارشون رو به شکل یه ان اف تی دربیارن و به فروش برسونن. اینکار یه سری مزیت هایی رو داره که تو دنیای واقعی نمیتونین ازشون بهره مند بشین. اگه شما هم تو یکی از گروه های بالا قرار دارین و به دنبال راهی برای کسب درآمد از این حوزه هستین، در ادامه مقاله آموزش ساخت توکن غیر مثلی، دلایلی برای تبدیل آثارتون به NFT رو ذکر میکنیم:

مزایای ساخت NFT

1. با توجه به گستردگی بالای بازار خرید و فروش NFT ها وقتی یه اثر رو تو این بازار عرضه کنین، افراد بیشتری میتونن به اون اثر دسترسی داشته باشن و شانس بیشتری برای فروش محصولاتتون دارین. شاید فروش یه تابلو نقاشی تو دنیای حقیقی، هفته ها و ماه ها طول بکشه، اما تو این بازار تو کمتر از چند روز اثرتون به فروش میرسه.

2. یکی از جذاب ترین مزیت های ورود به دنیای توکن های غیر قابل معاوضه، کسب درآمد دلاری است. اقتصاد ایران بسیار ضعیفه و همین هم عاملی برای بی ارزش شدن پول ملی ماست. اما درآمد دلاری متیونه تو چنین شرایطی به نفع شما باشه و قدرت خریدتون رو بیشتر کنه.

3. وقتی که شما یه اثر هنری رو تو دنیای حقیقی میفروشین، فقط یه بار میتونین ازش سود بگیرین. حتی اگه بعد ها قیمت اثر شما چندین برابر بشه، هیچ سودی نصیب شما میشه. اما اگه اثر هنری شما به شکل یه توکن NFT دربیاد، با هر بار خرید و فروش بخشی از پول مبادله شده به شما میرسه.

4. هزینه ساخت NFT ها در مقابل سود بسیار بالایی که این حوزه داره بسیار ناچیزه. علاوه بر اون راه هایی برای ساخت NFT رایگان وجود داره که با استفاده از اونا یه سود صد درصدی دریافت میکنین.

برترین پلتفرم های ساخت NFT

پلتفرم های معتبر زیادی وجود دارن که تو حوزه خرید و فروش و ساخت توکن های غیر قابل تعویض فعالیت دارن. در قدم بعدی از آموزش ساخت NFT لازم میدونیم برخی از این پلتفرم ها رو بهتون معرفی کنیم. همچنین در ادامه استفاده از سایت های Rarible و Opensea رو بهتون یاد میدیم. 

برترین پلتفرم هایی که برای ساخت و خرید و فروش توکن های غیر مثلی وجود دارن به شرح زیر هستن:

• OpenSea که از اتریوم، پالیگان و کلاتین پشتیبانی میکنه.

• Mintable از شبکه های بلاک چینی اتریوم و زیلیکا پشتیبانی میکنه.

• پلتفرم رریبل یا Rarible که از اتریوم پشتیبانی میکنه.

• بیکری سوآپ (Bakery swap) که از بلاک چین بایننس اسمارت چین پشتیبانی میکنه.

ویژگی های NFT

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) از نظر تکنولوژیکی و تراکنشی با توکن‌های رمزارزی مانند بیت‌کوین و اتریوم تفاوت دارند. ویژگی‌های اصلی NFT عبارتند از:

1. یکتایی: هر NFT دارای شناسه یکتایی است که آن را از دیگر NFT‌ها تمیز می‌کند. این ویژگی به عنوان اصلی‌ترین ویژگی NFT شناخته می‌شود و به آنها امکان اثبات مالکیت و تاریخچه تراکنش‌ها را می‌دهد.

2. تعداد محدود: بسیاری از NFT‌ها دارای محدودیت در تعداد هستند، به این معنا که تعداد آنها مشخص و محدود است. این ویژگی می‌تواند ارزش‌آفرینی و جذابیت را بالا ببرد.

3. نمایش دیجیتالی: NFT‌ها عمدتاً به عنوان دارایی‌های دیجیتال و نمایشی ایجاد می‌شوند. این دارایی‌ها می‌توانند از تصاویر، ویدیوها، موسیقی، تلاش‌های تفاعلی و سایر محتواهای دیجیتال باشند.

4. تاریخچه تراکنش شفاف: تمام تراکنش‌های NFT در یک شبکه رمزارزی مثل اتریوم ثبت می‌شوند و تاریخچه تراکنش‌ها به صورت عمومی در دسترس است. این شفافیت به مالکان امکان اثبات تاریخچه مالکیت و قیمت‌گذاری را می‌دهد.

5. قابلیت تخصیص حقوق: با NFT‌ها، مالکان می‌توانند حقوق خاصی را به خود اختصاص دهند. این حقوق می‌تواند شامل حق انتشار، حق اشتراک‌گذاری، حق تجدید چاپ و حق تجارت باشد.

6. انعطاف‌پذیری در بازارهای ثانویه: NFT‌ها می‌توانند در بازارهای ثانویه تجارت شوند و به مالکان اجازه بدهند که آنها را بفروشند یا خریداری کنند. این انعطاف‌پذیری به تعیین ارزش و قیمت NFT کمک می‌کند.

7. استفاده در صنایع مختلف: NFT‌ها به عنوان دارایی‌های دیجیتال در صنایع مختلفی مانند هنر، موسیقی، ورزش، بازی‌های ویدیویی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

8. ارتباط با قراردادهای هوش مصنوعی: برخی از NFT‌ها از قراردادهای هوش مصنوعی برای تعامل با دارایی‌ها و مالکان استفاده می‌کنند. این امکانات به تنوع و قابلیت‌های NFT افزوده می‌شوند.

9. حفظ ارزش: برخی NFT‌ها توابع خاصی دارند که از حفظ و افزایش ارزش آنها در طول زمان اطمینان می‌دهند. به عنوان مثال، برخی از NFT‌ها توکن‌های قابل تجارت دارند که می‌توانند بر اساس عملکرد دارایی تولید شوند.

 

آموزش ساخت NFT

حالا که از مزایای ان اف تی ها و سود بسیار بالای حاصل از فروش این نوع توکن ها اطلاع پیدا کردین، قطعا به دنبال راهی برای ساخت توکن غیر مثلی از آثار یا دارایی های خاصتون هستین. اما قبل از اینکه آموزش ساخت NFT رو بهتون بدیم، لازمه نکاتی رو بهتون گوشزد کنیم تا خدایی نکرده مشکلی تو این بازار براتون پیش نیاد.

پلتفرم های معتبری که تو حوزه ان اف تی ها فعالیت دارن، از قوانین تحریمی ایالات متحده آمریکا حمایت میکنن. با توجه به تحریم هایی که امریکا برای کشورمون وضع کرده، ایرانی ها اجازه استفاده از پلتفرم های ساخت و خرید و فروش NFT ها رو ندارن. به همین دلیل باید از VPN یا VPS برای اتصال به این پلتفرم ها استفاده کنین. توجه داشته باشین که اگه به اشتباه با آی پی ایران به یکی از این اکانت ها متصل بشین، همه ی آثارتون ضبط میشه و دیگه نمیتونین بهشون دسترسی پیدا کنین.

همچنین برای فعالیت تو دنیای ان اف تی ها، با توجه به پلتفرمی که ازش استفاده میکنین، به دو ابزار نیاز داریم:

1. کیف پول متامسک

متامسک

با توجه به این که توکن های غیر قابل تعویض تو بستر بلاک چین پیاده سازی شدن، برای ذخیره و نگهداری اون ها به یک کیف پول نیاز داریم. به عبارت دبگه برای ساخت و خرید و نگهداری یه NFT باید از کیف پول ارز دیجیتال استفاده کنین. با توجه به اینکه بیشتر توکن های غیر مثلی روی بلاک چین اتریوم ساخته میشن، بهتره از یه کیف پول اختصاصی Ethereum استفاده کنین. متامسک (Metamask) یکی از بهترین های این حوزه است.

پیشنهاد ما اینه که برای داشتن یه تجربه کاربری راحت، از نسخه ی افزونه ای این کیف پول که روی مرورگر های گوگل کروم و فایرفاکس قابل نصبه، استفاده کنین. نکته مهمی که در ساخت کیف پول متامسک باید بهش توجه کنین، کلمات بازیابی هستن. این عبارت ها بهتون اجازه میدن که در صورت پاک شدن اکانتتون، بتونین مجددا بهش دستیابی پیدا کنین.

با توجه به محبوبیت توکن های NFT، بلاک چین های دیگه ای مثل بایننس اسمارت چین، ترون، پالیگان و. . . وارد این حوزه شدن. در صورتی که مایل به استفاده از این شبکه های برای ساخت ان اف تی باشین، باید کیف پول مخصوص این زنجیره ها رو نصب کنین. همچنین تو هر پلتفرمی که تو این حوزه فعالیت داره، کیف پول هایی که میتونین ازشون استفاده کنین، بهتون معرفی شده.

2. ارز دیجیتال (معمولا ETH)

برای ساخت توکن غیر مثلی، دو کارمزد از شما دریافت میشه. اولیش مربوط به پلتفرم و دومی هم کارمزد شبکه است.

مقدار کارمزد پلتفرم، بستگی به سایتی داره که ازش برای ساخت NFT استفاده میکنین. همچنین کارمزد شبکه به بلاک چینی که پلتفرم ان اف تی روی اون قرار گرفته، بستگی داره. متاسفانه میزان کارمزد های شبکه اتریوم به دلیل شلوغی شبکه بسیار بالاست و بخش بزرگی از هزینه تراکنش های شما به خاطر همین مسئله است. برای پرداخت این کارمزد باید مقداری از توکن بومی اون شبکه رو داشته باشین. مثلا اگه تراکنش شما روی بلاک چین اتریوم انجام میشه، باید از ارز دیجیتال ETH برای این کارمزد ها استفاده کنین.

صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس، یکی از بهترین پلتفرم های داخلیه که تو حوزه خرید و فروش ارزهای دیجیتال فعالیت داره. با توجه به محدودیت های بسیار زیادی که برای معامله تو صرافی های خارجی وجود داره، پیشنهاد میکنیم برای خرید اتریوم از این صرافی استفاده کنین. 

آموزش ساخت NFT در رریبل Rarible

سایت رریبیل یکی از مجبوب ترین پلتفرم ها برای افراد مبتدی و تازه کاره. به همین خاطر تصمیم داریم تو مقاله آموزش ساخت NFT استفاده ازش رو بهتون یاد بدیم. بعد از اینکه کیف پول متامسک رو نصب و مقداری ارز دیجیتال ETH بهش واریز کردین، باید به سایت rarible مراجعه کنین و یه حساب کاربری بسازین. برای اینکار کافیه که روی گزینه Sign in بزنین تا صفحه زیر براتون باز بشه.

تو این صفحه با استفاده از کیف پولتون میتونین یه حساب کاربری بسازین. برای اینکار روی Metamask بزنین تا مثل تصویر زیر صفحه ورود به کیف پول براتون باز بشه. تو این صفحه از شما خواسته شده که رمز عبور کیف پولتون رو وارد کنین. اگه این مرحله از آموزش ساخت NFT رو به درستی انجام داده باشین، کیف پولتون با موفقیت به پلتفرم رریبیل وصل شده.

آموزش ساخت NFT در Rarible

تو مرحله بعدی از آموزش ساخت توکن غیر مثلی، باید گزینه Create رو بزنین. حالا تو صفحه جدیدی که براتون باز میشه، دو گزینه مختلف وجود داره. با انتخاب گزینه Single، هر اثر رو فقط یه بار میتونین به فروش برسونین. گزینه ی بعدی که Multiple نام داره، بهتون اجازه میده چند نسخه مختلف از یه اثر رو بوجود بیارین و بفروشین.

آموزش ساخت NFT در Rarible

حالا باید تو صفحه جدیدی که براتون باز شده، اثری که قصد فروشش رو دارین انتخاب کنین. توجه داشته باشین که با استفاده از این فناوری میتونین عکس، فیلم، موزیک و. . . رو به فروش برسونین. برای اینکار کافیه گزینه Choose file رو بزنین. قسمت بعدی برای انتخاب نوع و مدت زمان فروش شما هستش. فیلد بعدی برای مشخص کردن قیمت اثری هستش که قصد فروشش رو دارین.

آموزش ساخت NFT در Rarible

اگه کمی به سمت پایین حرکت کنین، فیلد های زیر رو مشاهده میکنین که برای تعیین اسم و ارائه توضیحات برای توکن غیر قابل معاوضه تون هستش. همچنین تو این قسمت گزینه ای با عنوان Royalties وجود داره که برای تعیین میزان حق امتیاز صاحب اثر است. در واقع با استفاده از این گزینه میتونین درصد پولی که با فروش های بعدی به شما تعلق میگیره رو مشخص کنین. در نهایت با کلیک روی Create item، توکن غیر قابل تعویض شما ساخته میشه.

آموزش ساخت NFT در Rarible

در ادامه باید هزینه ی کارمزد ساخت توکن NFT و پلتفرم رو پرداخت کنین. برای اینکار باید به کیف پولتون مراجعه کنین تا با تایید تراکنش ها، هزینه ساخت NFT پرداخت بشه. البته میزان Ethereum Gas تو ساعات مختلف روز و با توجه به میزان شلوغی شبکه متفاوته. برای اطلاع از این هزینه و پیدا کردن ساعاتی که میزانش پایینه، میتونین از وب سایت ethgasstation.info استفاده کنین.

آموزش ساخت NFT در اوپن سی Opensea

اُپن سی رو میتونیم به عنوان محبوب ترین پلتفرم تو صنعت توکن های غیر مثلی بدونیم. این سایت یکی از بزرگترین بازارهای خرید و فروش NFT هاست که به کاربراش اجازه ساخت توکن غیر قابل معاوضه رو هم داده. برای اینکه بتونین از این قابلیت Opensea استفاده کنین، در ابتدا باید به این سایت برین و گزینه Create که تو صفحه اول این پلتفرم وجود داره رو بزنین.

تو صفحه ی بعدی که براتون باز میشه، باید کیف پول ارز دیجیتالتون رو به سایت متصل کنین. همونطور که تو تصویر پایین مشخصه، والت های مختلفی وجود دارن که این وب سایت ازشون پشتیبانی میکنه. اما با توجه به اینکه ما کیف پول متامسک رو برای اینکار بهتون معرفی کردیم، تو آموزش ساخت NFT در Opensea هم از همین کیف پول ارز دیجیتال استفاده میکنیم. اتصال کیف پول به اپن سی هم دقیقا مثل سایت رریبیل هستش و به همین خاطر دیگه توضیح نمیدیم.

آموزش ساخت NFT در Opensea

قدم بعدی اینه که فایل عکس، ویدیو یا موزیکی رو که میخواین به یه ان اف تی تبدیلش کنین رو تو فیلد اول، بارگزاری کنین. قسمت بعدی هم مربوط به اسم اثر هنری شماست. توجه داشته باشین که پر کردن فیلد هایی که کنارشون ستاره قرمز وجود داره، الزامیه. تو فیلد سوم میتونین یه لینک از سایت خودتون قرار بدین تا خریدار ها بتونن اطلاعات و جزئیات بیشتری رو از این اثر و آثار دیگه شما مشاهده کنن.

قسمت Description میتونین اطلاعات بیشتری رو در مورد اثر هنریتون ثبت کنین و اون رو با جزئیات بیشتری به بقیه ی کاربرا معرفی کنین. نکته مهمی که حتما باید بهش توجه کنین اینه که، حجم فایل بارگزاری شده نباید بیشتر از 100 مگابایت باشه. همچنین فرمت فایلتون رو باید طوری انتخاب کنین که سایت Opensea ازش پشتیبانی کنه. همچنین تو ادامه این قسمت یه فیلد دیگه با اسم Collection وجود داره که بهتون اجازه مدیریت و دسته بندی آثارتون رو میده.

آموزش ساخت NFT در Opensea

گزینه هایی که تو این قسمت وجود دارن، برای مشخص کردن ویژگی های بیشتری از اثر هنری شما هستن. مثلا اگه اثر شما یه کاراکتر باشه که با استفاده از برنامه های طراحی ساخته شده، میتونین براش جنسیت، قدرت و. . . مشخص کنین. گزینه بعدی Unblockable Content هستش که بهتون اجازه میده اطلاعات محرمانه اثرتون رو در اختیار بقیه بذارین. همچنین گزینه بعدی برای آثاری که محتوای حساسی رو دارن، باید فعال بشه. اینطوری افرادی که از جستوجوی ایمن استفاده میکنن، این اثر رو نمیبینن.

در نهایت باید شبکه ای که برای ساخت اثرتون میخواین ازش استفاده کنین رو مشخص کنید. در حال حاضر اُپن سی از دو بلاک چین اتریوم و پالیگان برای اینکار پشتیبانی میکنه. توجه داشته باشین که برای استفاده از هر شبکه، باید از توکن بومی همون شبکه استفاده کنین. تو مرحله بعد با زدن گزینه Create این ان اف تی شاخته میشه. توجه داشته باشین که در Opensea این مرحله از ساخت NFT رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه نیست. هزینه ساخت توکن های غیر قابل معاوضه بر اساس هزینه Gas شبکه اتریوم مشخص میشه ولی در حالت کلی میتونیم متوسط هزینه ساخت NFT رو 100 دلار در نظر بگیریم.

آموزش ساخت NFT در Opensea

جمع بندی

توکن غیر قابل معاوضه یا NFT یکی از جدیدترین صنایع زیر مجموعه ارزهای دیجیتال هستش که تازه تو اول مسیر خودش قرار گرفته. با توجه به استقبال بسیار زیادی که از این حوزه شد، میتونیم انتظار رشد توجه ها به این صنعت رو داشته باشیم. یکی از راه های کسب درآمد از این حوزه، ساخت NFT است که معمولا برای هنرمند ها و خالقین آثار دیجیتالی مناسبه. البته بعضی از افراد هستن که با دید جدی تری وارد این صنعت شدن و تیمی از طراحان و متخصصان بلاک چین رو برای ارائه یه مجموعه بوجود آوردن.

برای اینکه بتونین از سود های عظیمی که تو این حوزه وجود داره استفاده کنین، آموزش ساخت NFT رو تو این مطلب بهتون ارائه کردیم. امیدواریم که بتونین با استفاده از این صنعت سود های خوبی رو بدست بیارین. همچنین پیشنهاد میکنیم که برای آشنایی بیشتر با این حوزه، مقاله ای که با عنوان NFT چیست؟ تو سایتمون قرار دادیم ر مطالعه کنید.


نظرات کاربران در مورد آموزش ساخت NFT؛ راهنمای صفر تا صد ساخت NFT
  • روان و کاربردی ، با آموزش شما میخوام یک nft بسازم

    ممنون آموزش خوبی ارائه دادین. فقط یه سوال پیش اومده؛ هزینه ساخت توکن چقدره؟

    • هزینه ساخت NFTها ناچیزه و در بعضی موارد رایگان هم هست.

       

    تشکر از مقاله؛ بعد اینکه خوندم تونستم واس خودم توکن بسازم

    الان که کیف پول متامسک تحریم شده چجوری میشه باهاش کار کرد و به اوپن سی متصل شد؟

    •  از وی پی ان و وی پی اس در هنگام استفاده متامسک برای ساخت ان اف تی استفاده کنید.

    برای ساخت توکن بر بستر زیلیکا از کدوم پلتفرم میشه استفاده کرد؟

    • از پلتفرم mintable می تونین استفاده کنین.

    ساخت توکن در کدوم پلتفرم خوبه؟

    • تقریبا میشه گفت همه پلتفرم ها عملکرد یکسانی دارن اما هر کدام مزایای ویژه ی خودشون رو دارن با در نظر گرفتن ویژگی ها خودتون میتونین تشخیص بدین کدام پلتفرم خوبه.

    از کیف پول دیگه ای به غیر از متامسک هم میشه برای ساخت توکن استفاده کرد؟

    • بله می تونین به شرط اینکه از NFT ها پشتیبانی کنن.

    • بله می تونین به شرط اینکه از NFT ها پشتیبانی کنن.

    میشه برای ساخت توکن در پلتفرم اوپن سی از یه روشی استفاده کرد که بعد از فروش کارمزد رو پرداخت کرد؟

    • بله امکانش وجود داره

    • بله امکانش وجود داره

    سلام . مطالب عالی بود سپاس از سایتتون

    من قبلا کیف پول متامسک رو ساختم اما ازش استفاده نکردم و اطلاعات رمز و ... ندارم هیچ ارزی داخلش ندارم بخوام دوباره ازش استفاده کنم ریست کنم کیف پول رو ؟! تازه می‌خوام شروع کنم وارد دنیای nft بشم.

    • اگه کلمات بازیابیش رو ندارید. دوباره از اول نصب کنید 

    پیج یا شماره تماسی دارید که مستقیما با شما در ارتباط باشم با دوره آموزشی داشته باشید ....؟

    • محتواهای آموزش ارز دیجیتال ما در ارزسنج موجود هستند. شماره های تماس و چت هم داریم که میتوانید با ما در ارتباط باشید.

سوال امنیتی :4+99 = ?