آینده ماینر های اتریوم پس از Ethereum 2 چه خواهد بود؟

1401/06/22


آینده ماینر های اتریوم پس از Ethereum 2 چه خواهد بود؟ پس از سال ها انتظار، بحث و تاخیر ادغام در انتظار اتریوم برای اثبات سهام بالاخره تاریخ راه اندازی پیدا کرد. اکنون ماینر های اتریوم در نهایت باید به یه سوال چند میلیاردی پاسخ بدن: زمانی که اتریوم 2(Ethereum 2) عرضه بشه، چه چیزی استخراج خواهند کرد؟ توسعه دهندگان اتریوم ادغام رو برای بلاک شماره 587500000000000000000000 برنامه ریزی کردن که باید در 15 یا 16 سپتامبر رخ بده.

وقتی این اتفاق بیفته، اتریوم به مکانیزم اجماع کاملا متفاوتی مهاجرت میکنه، مکانیزمی که بلاک چین رو با استفاده از سرمایه قفل شده در گره های اعتبار سنجی به جای رایانه ایمن میکنه. در حال حاظر برای اثبات کار استفاده میشه.

این باعث میشه استراج کنندگان اتریوم یه کیسه سخت افزار 4 میلیارد دلاری در اختیار داشته باشن. اونها میخوان این سخت افزار رو در جای دیگری مستقر کنن بدون شک، اما این سوال باقی می مونه کجا می تونن برن تا همان بازدهرو به دست بیارن؟ در ادامه با من همراه باشین تا از آینده ی ماینرهای اتریوم بعد از اتریوم 2 اطلاعاتی رو بدست بیاریم.

مقاله پیشنهادی: چگونه اتریوم استخراج کنیم؟

ماینر چیست؟

آینده ماینر های اتریوم پس از Ethereum 2 چه خواهد بود؟

در زبان انگلیسی به معدن سنگ های قیمتی یا مصالح ارزشمند ماین (Mine) و به شخصی که اون ها رو استخراج میکنه، ماینر (Miner) میگن. به دلیل ارزشمند بودن بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال برتر بازار، این ارز ها رو به طلا تشبیه میکنن. بنابراین به ابزاری که بتونه این ارز ها رو استخراج کنه به اصطلاح ماینر  (Miner) میگن. مهم ترین علت ارزشمندی بیت کوین، کمیاب بودن اون هست.

همان طور که میدونیم طلا روی کره زمین، فلز کمیابی هست اما در گیتی، به مقدار فراوان یافت میشه. در مورد بیت کوین یا بسیاری از رمز ارز های ارزشمند داستان طور دیگه ای هست. برای مثال برای BTC در بیش ترین حالت ممکن 21 میلیون از اون وجود خواهد داشت و پس از استخراج آخرین بیت کوین، همین تعداد در بین معامله گران مبادله خواهد شد.

برای استخراج ارز های دیجیتال در روش اثبات کار، توان و قدرت پردازش زیادی نیاز داریم، به همین جهت در همین ابتدای کار صریح عرض می کنیم که حتی فکر استخراج بیت کوین یا اتریوم رو با لب تاپ با رایانه شخصی به هیچ وجه نکنید!

یکی از سیاست های مهم در تولید ارز های دیجیتال ارزشمند، مخصوصا بیت کوین عدم توانایی افراد در تولید اون به صورت انبوه هست. دستگاه های ماینینگ به محض اتصال به برق و اینترنت شروع به فعالیت در شبکه میکنن و در ازای این پردازش کردن پاداش دریافت میکنن.

به دلیل پیچیدگی کار و توان بالای پردازشی مورد نیاز، ارز دیجیتال رو می تونیم با چند سخت افزار کامپیوتری استخراج بکنیم که قاعدتا کیفیت قطعات به کار رفته شده در هر ماینر میتونه میزان استخراج هر دستگاه رو تغییر بده. برای استخراج پول های غیر متمرکز دیجیتال به صورت کلی به یه کدوم از این چهار سخت افزار نیاز داریم:

• پردازنده گرافیکی (Graphics Processing Unit) GPU

• پردازنده مرکزی  CPU (Central Processing Unit)  

• مدار مجتمع دیجیتال برنامه پذیر FPGA (Field Programmable Gate Array)  

• مدار های مجتمع با کاربرد های خاص ASIC (Application Specific Integrated Circuits)

استخراج اتریوم چیست؟ 

آینده ماینر های اتریوم پس از Ethereum 2 چه خواهد بود؟

از زمان راه اندازی اتریوم در سال 2015، بلاک چین از پروتکل اثبات کار، همان پروتکل اجماع بیت کوین، برای اعتبار سنجی و ثبت تراکنش ها استفاده میکنه. اما بر خلاف بیت کوین که صرفا از ماینر های مدار مجتمع (ASIC) ویژه برنامه استفاده میکنه، میتونیم از واحد پردازش گرافیکی (GPU) رایانه های بازی برای استخراج اتریوم ETH استفاده کنیم.

در نتیجه استخراج اتریوم نسبت به بیتکوین ساده تر هست، برای این که پردازنده های گرافیکی در دسترس تر و به طور گسترده تر از ASIC قابل استفاده هستن. دو روش اصلی برای استخراج اتریوم وجود داره: استخراج از استخر یا استخراج انفرادی

استخراج از استخر (کار با هم) Pool Mining

• برای استخراج و به اشتراک گذاری جوایز با دیگران کار کنیم

• پرداخت به ازای هر سهم، به صورت ساعتی یا روزانه

• کمتر تصادفی / وابسته به شانس

• استخر ها مقداری هزینه دارن (0.5_8% بسته به استخر)

استخراج انفرادی Solo Mining

• کل پاداش بلوک رو استخراج میکنیم (بر اساس تغییرات سختی استخر متفاوت هست) - بدون هزینه استخر

• شانس و احتمال تصادفی – می تونیم روز ها یا ماه ها رو بدون پاداش بگذرونیم

• اگر نرخ هش پایین باشه قابل اجرا نیست – استخراج یه بلوک ممکنه سال ها طول بکشه

استخراج استخر های اتریوم گزینه هایی هستن که برای اکثر ماینر ها مورد استفاده قرار می گیرن، برای این که استخراج انفرادی زمان بسیار زیادی برای کسب پاداش نیاز داره. با این حال، این کار به دلیل تاثیر اون بر محیط زیست  و مصرف بیش از حد برق اون انتقاداتی رو به دنبال داشته.

این یه فرآیند بسیار انرژی بر هست زیرا ماینر ها در سراسر جهان مقادیر زیادی از منابع و قدرت رو برای استخراج اتریوم گرد هم میارن. اما همه اینا با ورود Merge در سپتامبر تغییر میکنه.

مقاله پیشنهادی: آیا استخراج اتریوم ارزش دارد؟

Ethereum 2 چیست؟

در این بخش از مقاله آینده ماینر های اتریوم پس از Ethereum 2 چه خواهد بود؟ نوبت به توضیح اتریوم 2 میرسه. اتریوم2 (Ethereum 2) اصطلاح گسترده ای هست که برای پوشش چندین پیشرفت در شبکه اتریوم استفاده میشه که برخی از مهم ترین موانع فنی اون رو برطرف میکنه. اتریوم 2 یا ETH2 یه نام غیر رسمی هست.

آینده ماینر های اتریوم پس از Ethereum 2 چه خواهد بود؟

بنیاد اتریوم ترجیح میده به اتریوم 2 به عنوان لایه اجماع و ETH 1.0 به عنوان لایه اجرا اشاره کنه.اتریوم 2 طی چندین سال شکل گرفته و یه رویداد یکباره نیست. این کار با راه اندازی زنجیره بیکن در دسامبر 2020 آغاز شد که امکان سهامداری اتر، توکن بومی شبکه اتریوم رو فراهم کرد.

فرآیند قرار دادن Staking مستلزم نگهداری توکن ها برای مدتی به عنوان وسیله ای برای پشتیبانی از امنیت شبکه کریپتو و اعتبار سنجی بلوک ها در شبکه بلاک چین هست. این سرمایه گذاران برای این عمل از طریق فرآیندی که به عنوان اثبات سهام (PoS) شناخته میشه، پاداش دریافت میکنن.

به عبارت دیگر، اتریوم از اثبات کار (PoW) به مدل اثبات سهام یا مکانیزم اجماع در حال حرکت هست، جایی که هدف دوم بهبود امنیت و مقیاس پذیری بلاک چین هست.

نگرانی های آینده ماینر های اتریوم نشات گرفته از کجاست؟

هنگامی که وایت پیپر بیت کوین در سال 2008 منتشر شد، مفهومی تحت عنوان الگوریتم اجماع اثبات کار به عنوان روشی جهت ایجاد یه شبکه غیر متمرکز ایمن جهت ارسال پول و سرمایه استفاده شد. بلاک چین اتریوم که در سال 2015 راه اندازی شد، از همان پروتکل اجماع اثبات کار بهره می برد. به بیانی ساده، این مکانیزم روشی جهت اطمینان از توافق کامپیوتر ها در معاملات و وضعیت پایگاه داده در هر زمان مشخص هست.

این مکانیزم، شبکه رو از حملاتی من جمله چندین بار خرج وجه (دوبار خرج کردن یا به عبارتی دیگر دابل اسپندینگ Double Spending)) محافظت میکنه. بنابر اظهارات بنیاد اتریوم، در حالی که اثبات کار یه الگوریتم هست، "استخراج" به خودی خود یه کار به شمار میره.

این فرآیند افزودن بلوک های معتبر به زنجیره بلاک چین هست. این مکانیزم با بهره گیری از قدرت محاسباتی برق زیادی رو مصرف میکنه که این موضوع سبب شده انتقادات شدیدی علیه حوزه ارز های دیجیتال از جانب گروه های محیط زیستی وجود داشته باشه. 

آینده ماینر های اتریوم پس از Ethereum 2 چه خواهد بود؟

به عنوان مثال بر اساس گزارش سی تی گروپ، مصرف برق بیت کوین 66 برابر سال 2015 هست. توسعه دهندگان اصلی شبکه اتریوم مشغول کار روی تغییر مکانیزم این شبکه از پروتکل اجماع اثبات کار PoW به اثبات سهام PoS هستن که این موضوع سبب میشه تا نگهداری شبه برق بسیار کمتری احتیاج داشته باشه و در عین حال امکان انجام معاملات در مقیاس بسیار گسترده تری رو نیز فراهم کنه.

این شبکه با مکانیزم جدید، اتریوم 2 (Ethereum 2.0) نام داره و امنیت شبکه رو از طریق افرادی که رمز ارز های خودشون رو در شبکه قفل می کنن(منظور گرو گذاشتن سرمایه توسط کاربران در شبکه اتریوم یا به عبارتی استیکینگ هست)، حفظ خواهد کرد.

به دلیل دریافت سپرده افراد توسط شبکه، این موضوع سبب دفع حملات شبکه میشه. بنا بر اظهارات تیم بیکو (Tim Beiko)، یکی از توسعه دهندگان اصلی اتریوم، زمانی که زنجیره اثبات کار Pow فعلی شبکه رمز ارزETH  در زنجیره اثبات سهام  PoSادغام و اتریوم 2 اغاز بشه، موضوعی که احتمال عملی شدن اون تا پایان سال جاری وجود داره، عملا استخراج ارز دیجیتال  ETHمتوقف و از رده خارج میشه.

بیکو در گفتگو با سایت خبریDecrypt  اظهار داشت "استخراج کنندگان ارز دیجیتال ETH باید دست از کار کشیده و اتمام عملیات استخراج رو به دقیقه 90 موکول نکنن" اما بعد از این موضوع، استخراج کنندگان اتریوم به کجا خواهند رفت و سرنوشت اونا چه خواهد بود؟

سناریوهای احتمالی

اتفاقی که برای ماینر های اتریوم میفته میتونه پیامد های عمیقی بر قیمت آتی اتریوم داشته باشه. اگر ادغام طبق برنامه ریزی انجام بشه، بسیاری از ماینر های اتریوم ممکنه با اکراه واقعیت جدید رو پذیرفته و به تایید کنندگان اثبات سهام PoS در بلاک چین جدید تبدیل بشن. اگر همه با هم کنار بیان و دارم وجود نداشته باشه به تثبیت انتظارات سرمایه گذاران در مورد اتریوم و مسیر آینده اون کمک میکنه.

اما اگر ادغام اتفاق نیفته یا خراب بشه چی؟ در این صورت ممکنه ترس، عدم قطعیت و شک (FUD) زیادی در مورد اتفاقاتی که برای اتریوم و همه قرار داد های هوشمند و برنامه های غیر متمرکز در حال اجرا بر روی بلاک چین اتریوم میفته وجود داشته باشه.

چه کسی میدونه چه چیزی ممکنه در کمین همه کد های استفاده شده برای ایجاد اتریوم جدید و بهبود یافته باشه؟ اگر ماینر ها با اعتبار سنجی ها درگیر بشن چی؟ سرمایه گذاران باهوش ممکنه تصمیم بگیرن که از موقعیت های اتریوم خود خارج بشن و سود خودشون رو تضمین کنن نه اینکه منتظر باشن تا پاسخ ها رو بیابن.

اتریوم 2 و آینده ماینر های اتریوم

استخراج ارز های دیجیتال اخیرا به موضوعی بحث برانگیز در میان فعالان صنعت کریپتو و نیز قانون گذاران تبدیل شده. اگر چه الگوریتم اجماع اثبات کار PoW یه روش بسیار قابل اعتماد و آزمایش شده برای حفظ امنیت یه شبکه غیر متمرکز هست. اما مصرف انرژی بسیار بالایی داره. در واقع یکی از دلایل اصلی که چین، استخراج ارز های دیجیتال روممنوع کرد فشاری بود که این فرآیند بر شبکه برق وارد می کرد.

آینده ماینر های اتریوم پس از Ethereum 2 چه خواهد بود؟

 اگر چه برخی استدلال می کنن که همه سیستم های مالی برای ادامه فعالیت خود به منابع قابل توجهی نیاز دارن، اما این نکته رو هم نباید فراموش کنیم که راه های جایگزینی هم برای ایمن سازی یه شبکه غیر متمرکز وجود داره که انرژی کمتری مصرف می کنه.

در همین راستا، اتریوم قصد داره الگوریتم اجماع خودش رو به مدل اثبات سهام PoS تغییر بده. این الوریتم به برق تقریبا صفر نیاز داره و چندین بلاک چین بزرگ، از جمله کاردانو، چندین ساله که از اون استفاده می کنن.

آیا سرمایه گذاری در اتریوم ایمن است؟

در ادامه مقاله آینده ماینر های اتریوم پس از Ethereum 2 چه خواهد بود؟ برای پاسخ به سرمایه گذاری در اتریوم باید بگیم که در حال حاظر هنوز ابهامات زیادی وجود داره در چند هفته گذشته شاهد افزایش قیمت اتر از 1000 دلار به 2000 دلار بودیم. اما در چند روز گذشته شاهد کاهش شدید قیمت ها بودیم که با اهداف پایین تر به 1500 دلار بازگشت. عدم اطمینان در مورد روند صاف ادغام اتریوم باعث فروش قوی تر توکن اتر شد.

این کاهش بیشتر به دلیل احساسات منفی بازار در بازار کریپتو مورد استفاده قرار گرفت. سرمایه گذاری در اتریوم بیشتر یه فرصت هست تا ریسک. زیرا حتی با زیان های کوتاه مدت، اتر باید طی چند ماه آینده حداکثردر بازار صعودی بعدی، دوباره به شدت افزایش پیدا کنه. اما حتی به طور مستقیم پس از ادغام، احتمال افزایش قیمت وجود داره.

 

سخن پایانی

 

اتریوم 2 به زودی راه اندازی خواهد شد تا برای مقیاس پذیری بیشتر، الگوریتم اثبات کار PoW شبکه اتریوم جای خودش رو با الگوریتم اثبات سهام PoS عوض کنه. در این بین، احتمالا برخی از ماینر های شبکه از بلاک چین اتریوم خارج میشن و به استخراج کوین در سایر شبکه ها می پردازن و عده ای دیگر ترجیح میدن به اتریوم وفادار بمونن و کار خودشون رو به عنوان اعتبار سنج با سهام گذاری اتر ادامه میدن.

شرکت های تولیدکننده قطعات و تجهیزات ماینینگ و همچنین استخر های استخراج اتریوم نیز احتمالا مشابه با ماینر های اتریوم عمل خواهند کرد. قطع ارائه خدمات به شبکه اتریوم یا سرمایه گذاری در زمینه سهام گذاری اتر. با این همه، به غیر از ماینر های اتریوم و شرکت هایی که به نوعی با استخراج اتریوم سر و کار دارن، به نظر نمی رسه که بخش های دیگر شبکه چندان از این تغییر متاثر بشن.


نظرات کاربران در مورد آینده ماینر های اتریوم پس از Ethereum 2 چه خواهد بود؟
سوال امنیتی :2+43 = ?