ارز دوج کوین چیست؟ همه چیز در موردDoge Coin

1402/03/24
ارز دوج کوین چیست؟ همه چیز در موردDoge Coin


ارز دوج کوین چیست؟ همه چیز در موردDoge Coin، ارز دیجیتال دوج کوین یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین ارز های دیجیتال بین ایرانی هاست، البته این رمز ارز تو کشورهای دیگه هم طرفدارای دو آتیشه ی زیادی داره. به همین خاطر هم تصمیم گرفتیم مقاله ای در مورد ارز دوج کوین بنویسیم و به طور کامل شرح بدیم که Doge Coin چیست؟ چطور و به دست چه کسایی ساخته شده؟ و علت محبوبیت این ارز دیجیتال بین افراد فعال در ارز های دیجیتال رو براتون توضیح دادیم حتی قراره بررسی کنیم که چرا ایلان ماسک دوج کوین رو دوست داره و اینقدر ازش طرفداری میکنه؟

پس اگه قصد خرید دوج کوین رو دارین و یا اینکه میخواین با این رمز ارز بیشتر آشنا بشین، این مقاله رو به هیچ عنوان از دست ندین؛ چون قراره تو این مقاله در مورد هر چیزی که باید راجع به ارز دیجیتال Doge Coin بدونین، به طور کامل صحبت کردیم.

ارز دیجیتال دوج کوین چیست؟

اگه بخوایم به طور خلاصه و ساده بگم، دوج کوین حالت دوستانه تر و خودمونی تره بیت کوینه که دسترسی بهش راحت تره و به جز این هیچ ویژگی خاصی نسبت به بیت کوین نداره. دوج کوین یکی از محبوب ترین آلت کوین های بازار رمز ارز هاست، که سازنده های ارز Doge Coin اون رو بر اساس لاکی کوین که یه فورک از لایت کوینه ساختن. به همین خاطر هم میتونیم بگیم که دوج کوین، یه فورک یا زیر شاخه از لایت کوین هستش. جالبه بدونین که لایت کوین هم فورک یا زیر شاخه ای از بیت کوینه. (در واقع ارز دوج کوین یه جورایی نوه ی بیت کوین حساب میشه)

در حال حاضر دوج کوین یکی از 10 تا رمز ارز برتر بازار کریپتوکارنسی هاست و قیمت جهانی اون حدودا 0.20 دلاره که با توجه به قیمت دلار موقع نگارش این مقاله قیمت دوج کوین به تومان حدودا 5200 تومن میشه. شاید بتونیم یکی از علت هایی که باعث شده ارز دیجیتال دوج کوین بین ایرانی ها طرفدار های زیادی پیدا کنه، همین قیمت پایینش باشه.

ارز دیجیتال دوج کوین چطور ساخته شده؟

ارز دیجیتال دوج کوین چیست؟ دوج کوین چگونه سلخته شد؟

تو دسامبر سال 2013 (حدودا آذر ماه سال 92) قیمت بیت کوین برای اولین بار تونست به 1000 دلار برسه، همین مسئله هم باعث شد که دنیا شروع به جدی گرفتن بیت کوین بکنه و افراد بیشتری با بیت کوین آشنا بشن. تو همون سال یه برنامه نویس شوخ طبع به اسم بیلی مارکوس پیدا شد که عقیده داشت که دنیا داره رمز ارز ها رو زیادی جدی میگیره در حالی که دنیای کریپتو ها باید سرگرم کننده باشه و فقط به پول و سرمایه گذاری محدود  نباشه. به همین خاطر هم با کمک جکسون پالمر که مدیر محصول و تحلیلگر دیتا تو شرکت معروف ادوبی بود، ارز دیجیتال دوج کوین رو تو آخرین روز های سال 2013 ساخت.

سازنده های ارز دیجیتال Doge Coin که خودشون رو در ابتدا با اسم مستعار شیبتوشی ناکاموتو (Sibetoshi Nakamoto، اسمی طنز که از اسم ساتوشی ناکاموتو که خالق بیت کوینه الهام گرفته شده) خودشون رو معرفی کرده بودن و ادعا میکردن که میخوان به طور ناشناس زندگی کنن، بدون اینکه بازاریابی و یا تبلبغاتی انجام بدن، ارزشون رو ارائه کردن. حتی براشون مهم نبود که مردم ارز دیجیتال Doge Coin رو قبول میکنن یا نه، اونها فقط قصد شوخی و تفریح داشتن، به همین خاطر هم این شبکه ی پرداخت آنلاین خودمونی و دوستانه رو ساخته بودن.

دوج کوین بر خلاف بقیه ی رمز ارز های بازار اوایل ساختش هیچ هدف خاصی رو دنبال نمیکرد. ولی بعد از چن ماه فعالیت و بیشتر شدن محبوبیت این رمز ارز، حامیان اولیه ی ارز دوج کوین اعلام کردن که از Doge برای پرداخت انعام به کاربر های اینترنتی و انجام امور خیریه میخوان استفاده کنن. بعد از اینکه رمز ارز دوج کوین تونست محبوبیت بالایی کسب کنه، بیلی مارکوس سایت دوج کوین رو راه اندازی کرد.

این روز ها جامعه ی دوستانه و صمیمی و همچنین اهداف بشر دوستانه ای که دوج کوین داره، باعث شده که این رمز ارز طرفدارای زیادی رو تو سراسر دنیا داشته باشه. این طرفدار ها که به خودشون لقب شیبی رو که از اسم شیبتوشی الهام گرفته شده رو دادن ثابت کردن که همیشه برای انجام دادن کار های خیر خواهانه پیش قدم هستن.

محبوبیت دوج کوین

ارز دیجیتال دوج کوین با تمام چالش های فنی خود حامیان خیلی زیادی بین کاربران اینترنتی داره. این ارز پرطرفدار از همان اول کار محبویبت خودش رو نشان داد. در ادامه به دلایل محبوبیت این میم کوین می پردازیم.
نام جذاب و لوگوی بامزه: داشتن نام جذاب و لوگوی بامزه دوج کوین میتونه هر کسی روبه خود جلب کنه. خیلی از کارشناسان در این زمینه معتقد هستن که طنز موجود در نام و لوگوی این ارز دارای نیروی محرکی هست که باعث جذب افراد به سمت این پروژه میشه و به دلیل جذابیت این میم کوین طرفداران آن لقب "پول خودمانی" به آن دادن.
 
1) کاربرد آن در پرداخت های کوچک: ارز دیجیتال دوج کوین با اینکه در سال 2021 اوج گیری کرد ولی از آن به عنوان یک روش پرداخت ارزان و سریع یاد میشود.
 
2) حمایت افراد مشهور جهان: یکی از مهم ترین عواملی که در محبوبیت جهانی دوج کوین داشت، حمایت سلبریتی ها در شبکه های اجتماعی بود که به طور مکرر حمایت خود را از این ارز دیجیتال اعلام کردن و باعث ارزشمند شدن این ارز دیجیتال شد.
 
3) حمایت های مالی و کاربرد درخیریه: اعضای جامع ارز دیجیتال دوج کوین با جمع آوری کمک های مالی باعث شدن تا نام این پروژه وارد رسانه های بزرگ شود و همین اصل به پایداری رشد و محبوبیت این "پول خودمانی" شد.
 
4) عرضه در زمان مناسب: اواخر سال 2013 زمانی که بحث ممنوعیت بیت کوین در کشور چین به اوج خود رسید، قیمت بیت کوین پس از رکورد شکنی در بازار ارز های دیجیتال، در روند نزولی قرار گرفت.
بعد از افت بیت کوین، ارز دوج کوین در شبکه های اجتماعی مطرح شد و افراد زیادی را جذب خود کرد. زمانی که بیت کوین در تاریخ 18 دسامبر2013، نصف ارزش خود را از دست داده بود، قیمت دوج کوین در یک روز 45% رشد کرد.

نماد دوج کوین چیست؟

ارز دیجیتال Doge Coin چیست؟ | نماد دوج کوین چیست؟

طبق چیزی که تو صفحه ی دوج کوینِ ویکی پدیا نوشته شده نماد این رمز ارز تو بازار های مالی Doge هستش. البته همونطور که میدونین لوگوی دوج کوین یه سگ از نژاد شیبو اینو (Shibs Inu) هستش، اما شاید ندونین که چرا این سگ تبدیل به نماد دوج کوین شده، پس بزارین در این مورد توضیح کوتاهی بدم؛ قضیه از این قراره که تو سال 2013 یه میم اینترنتی که عکس این سگ معروف بود و روی اون مونولوگ هایی نوشته شده بود به شدت بین کاربرای فضای مجازی وایرال و پرطرفدار شد، طوری که اون سال به عنوان برترین میم اینترنتی سال انتخاب شد. به همین خاطر هم سازنده های دوج کوین تصمیم گرفتن که از Doge و عکس سگ شیبا اینو به عنوان نماد اصلی رمز ارزشون استفاده کنن.

استخراج دوج کوین

ارز دوج کوین چیست؟ استخراج دوج کوین

اگه یادتون باشه قبلا در مورد شبکه دوج کوین صحبت کردیم و گفتیم که این شبکه یه فورک از لاکی کوینه که اونم یه فورک از لایت کوینه و که اونم یه فورک از شبکه ی بیت کوین هستش. به همین خاطر هم هستش که شبکه های دوج کوین، لایت کوین و بیت کوین ساختارشون خیلی بهم شبیهه. الگوریتم دوج کوین هم دقیقا مثل بیت کوین بر اساس اثبات کاره.

کارکرد الگوریتم اثبات کار به این شکله که، ماینر ها توابع ریاضی مربوط به هر بلاک رو حل میکنن و کسی که بتونه از همه سریعتر به جواب برسه، پاداش مربوط به اون بلاک رو دریافت میکنه. البته باید اشاره کنم که ارز دیجیتال دوج کوین، از الگوریتم Scrypt به جای SHA-256 استفاده میکنه. اولین بار لایت کوین بود که از این الگوریتم استفاده کرد. مزیتی که این الگوریتم داره استفاده ی کمتر از انرژی برق برای ماینیگ و استخراج هستش.

تو اواسط سال 2014 چون قیمت دوج کوین به شدت کاهش پیدا کرده بود، توسعه دهنده ها و جامعه ی بیت کوین نگران این بودن شبکه Doge Coin مورد حمله ی 51 درصد قرار بگیره؛ حمله ی 51 درصدی وقتی اتفاق میفته که یکی از ماینر ها بتونه بیش از 50 درصد قدرت استخراج شبکه رو به دست بگیره، و بلاک چین رو به نفع خودش دستکاری کنه. برای اینکه چنین چیزی اتفاق نیفته توسعه دهنده های دوج کوین، الگوریتم دوج کوین رو به استخراج ترکیبی (Merge Mining) تغییر دادن. به این ترتیب اگه کسی به دنبال استخراج دوج کوینه، باید لایت کوین استخراج کنه چون ارز دوج کوین از قدرت پردازش شبکه ی لایت کوین استفاده میکنه و به این ترتیب ماینر های لایت کوین در کنار اینکه لایت کوین استخراج میکنن، مقداری هم ارز دیجیتال دوج کوین به دست میارن.

یکی از روش های استخراج رمز ارز ها استفاده از استخراج ابریه، تو این روش دیگه لازم نیست که خودتون دستگاه های گرون قیمت و پر سر و صدای استخراج رو بخرین و دنبال جای مناسبی برای اونا باشین. در واقع شما تو این روش دستگاه های استخراج رو اجاره میکنین و همه ی دردسر هایی که مربوط به استفاده از این دستگاه هاست به شرکتی که خدمات استخراج ابری رو ازش خریدین مربوط میشه. برای استخراج Doge Coin هم میشه از این روش استفاده کرد ولی باید بگم که تقریبا همه ی کسایی که به شما دستگاه هایی رو برای استخراج دوج کوین به صورت مستقیم میدن، کلاهبردار هستن.

چرا استخراج ابری دوج کوین کلاهبرداریه؟ همونطور که قبلا گفتیم، الگوریتم دوج کوین تغییر پیدا کرده و به همین خاطر هم دیگه از نظر اقتصادی استخراج دوج کوین مستقیم به صرفه نیست. به همین خاطره که میگیم استخراج دوج کوین به صورت ابری کلاهبرداریه؛ در واقع اون استخراج کننده میتونه به جای اینکه از اون دستگاه برای استخراج دوج کوین استفاده کنه، با همون دستگاه لایت کوین استخراج کنه. اینطوری هم از استخراج لایت کوین میتونه کلی سود به دست بیاره و هم اینکه در کنارش ارز دوج کوین هم به عنوان پاداش از شبکه ی لایت کوین بگیره و با یه تیر دو نشون بزنه. در ادامه مقاله ارز دوج کوین چیست؟ ببینیم چند واحد دوج کوین داریم؟

چند واحد ارز دیجیتال دوج کوین وجود دارد؟

ارز دیجیتال دوج کوین چیست؟ | واحدهای دوج کوین

اوایل که دوج کوین ساخته شده بود، قرار بود که کلا 100 میلیارد واحد دوج کوین وجود داشته باشه، ولی تو سال 2014 توسعه دهنده های دوج کوین برای اینکه خاصیت ضد تورمی این ارز رو از بین ببرن و کاربرد اون به عنوان یه روش برای پرداخت رو بیشتر کنن، این محدودیت سقف تعداد دوج کوین رو برداشتن. به این ترتیب بعد از سال 2015 که تعداد 100 میلیارد ارز دوج کوین استخراج شد، هر سال تعداد 5 میلیارد کوین به این شبکه اضافه میشه و حدودا بعد از بیست و شش سال تعداد دوج کوین ها دو برابر میشه.

مهم ترین مزیتی که این تصمیم داشت این بود که قیمت Doge Coin رو پایین نگه میداره و درنتیجه کارمزد تراکنش های شبکه دوج کوین هم پایین میمونه. که این مسئله برای انجام دادن تراکنش های کوچک، مهم و کاربردیه. مثلا اگه بخواین 40 دلار رو با بیت کوین بفرستین با توجه به قیمت بیت کوین و کارمز شبکه اش این کار اصلا منطقی نیست، در حالی که اگه بخواین 40 دلار رو با استفاده از ارز دیجیتال دوج کوین بفرستین، چون این مبلغ حدودا 190 تا دوج کوین میشه، انجام تراکنشش هم منطقی تره.

توسعه دوج کوین

متاسفانه از سال 2015 تا الان هیچ توسعه و یا بروزرسانی روی شبکه دوج کوین انجام نشده. همونطور که میدونین تو دنیای امروز همه چیز و همه کس باید خودشون رو بروز کنن، وگرنه از جامعه و رقیب هاشون عقب میمونن. با وجود اینکه دوج کوین بیش از 5 ساله که هیچ آپدیتی نشده و هیچ تغییری روش انجام نگرفته ولی هنوز هم ارزشمند هستش و ارزش بازارش از رقباش خیلی بیشتره.

دلیل جایگاهی که ای ارز داره رو میتونیم دو تا چیز بدونیم: 1. طرفدار های دو آتیشه و متعصب دوج کوین 2. توییت های ایلان ماسک در مورد دوج کوین

طرفدار های دوج کوین

ارز دیجیتال دوج کوین چیست؟ | طرفداران دوج کوین

 با وجود ایراداتی که از نظر فنی به دوج کوین وارده و تکنولوژی قدیمی ای که داره، ولی هنوز هم طرفدار های خیلی متعصبانه پشت این رمز ارز ایستادن و از اون حمایت میکنن. مثلا تو انجمنی که طرفداران ارز دیجیتال Doge Coin در شبکه ی اجتماعی رددیت براش ساختن، به شدت ازش حمایت میکنن. حتی حامیان این ارز به کسایی که در مورد دوج کوین تولید محتوا میکنن، پاداش میدن.

تعصبی که طرفدار ها روی این ارز دارن تا حدی هستش که اون رو خیلی بهتر و برتر از بیت کوین و یا هر رمز ارز دیگه ای میدونن. حتی چند وقت پیش وقتی که یکی از کاربرای شبکه ی اجتماعی رددیت تو صفحه ی رسمی دوج کوین گفته بود که "خرید دوج کوین هیچ سودی نداره و این رمز ارز جوکی بیش نیست. " شدیدا مورد حمله ی جامعه ی دوج کوین قرار گرفت. یکی از کاربرها در جواب بهش گفته بود که " دوج کوین مشکل حرص و طمع رو تو جامعه حل میکنه، چون تنها ارزیه که توی جامعه هیچ کس به قیمت اون اهمیتی نمیده. البته ما هم دوست داریم که قیمت دوج کوین هر روز بالاتر بره، اما اگه قیمت اون به کف زمین برسه هم همونقدر خوشحال و راضی هستیم. آیا رمز ارز دیگه ای رو سراغ داری که بتونه ارز باقی بمونه نه یه ابزار سرمایه گذاری؟"

ایلان ماسک و دوج کوین

ارز دیجیتال دوج کوین | ایلان ماسک و دوج کوین

مطمئنم شما هم در مورد توییت ها و حمایت هایی که ایلان ماسک از دوج کوین کرده شنیدین. این حمایت ها باعث شد که قیمت Doge Coin به بالاترین مقدار خودش برسه. هر توییتی که ایلان ماسک در مورد دوج کوین میزد، چه یه میم خنده دار و تمسخرآمیز و چه عکس دوج کوین و سگ شیبا اینو که روی سطح ماه هستش (اشاره به To The Moon که یعنی قیمتش تا ماه رشد میکنه)، باعث پامپ توی بازار رمز ارز ها و به خصوص روی قیمت دوج کوین میشد.

جالبه بدونین که توسعه دهندگان دوج کوین تو سال 2019 ایلان ماسک رو به عنوان مدیر عامل دوج کوین انتخاب کردن. ظاهرا هدف از اینکار این بوده که ایلان ماسک به توسعه دوج کوین کمک کنه، ظاهرا در مورد توسعه دوج کوین پیشنهاداتی به تیم توسعه دهنده داده. باید منتظر باشیم و ببینیم که تو آینده چه تغییراتی رو روی این ارز اعمال میکنن، تا اون رو به نسخه ای بهتر تبدیل کنن. در ادامه ی مقاله ی ارز دوج کوین چیست؟ ببینیم آیا دوج کوین ارز سرمایه گذاری دارد یا نه؟

دوج کوین بخریم یا نه؟

به احتمال خیلی زیاد الان در مورد خرید دوج کوین گیج شدین و یا اینکه مردد هستین. نگران نباشین، ما سعی میکنیم که در مورد آینده ی احتمالی ارز Doge Coin تصویر واضحی رو بهتون بدیم. توجه داشته باشین که این ها فقط پیش بینی هستن و نباید مبنایی برای خرید ارز دیجیتال و یا فروش در نظر بگیرینشون.

یکی از راه هایی که میتونه به ما کمک کنه که قیمت دوج کوین در آینده رو بتونیم پیشبینی کنیم، تحلیل رفتار قیمت Doge Coin تو گذشته هستش. طبق داده هایی که تو سایت Coin Market Cap وجود داره، کمترین قیمت Doge تا به امروز 0.000085 دلار بوده تو سال 2015 چنین قیمتی رو تجربه کرده. با توجه به اینکه تو سال 2015 قیمت دلار چیزی حدود 30000 ریال بوده، قیمت هر واحد دوج کوین هم حدودا 2.5 ریال میشده! (آره ریال) قیمت Doge Coin از سال 2015 تا الان، بعد از همه ی ریزش های اخیر بازار حدودا 243000 درصد رشد کرده. با یه حساب سر انگشتی میشه فهمید که اگه تو سال 95 فقط 30 دلار (90 هزار تومن که میشه یارانه ی دو ماه) روی این ارز سرمایه گذاری میکردن، الان 73000 دلار (حدودا میشه یه میلیارد و نهصد میلیون) داشتین. در حال حاظر بالاترین قیمتی که دوج کوین تجربه کرده 0.73 دلار بوده که امیدواریم به زودی بتونه مجددا به این عدد برسه.

برخی از تحلیلگر های کرپتوکارنسی معتقد هستن که ارز دیجیتال Doge Coin میتونه تا سال 2025 به مرز 30 دلار هم برسه. البته همه ی تحلیلگر های بازار نسبت به قیمت دوج کوین در آینده امیدوار نیستن و بعضی ها روندش رو تا 5 سال آینده نزولی میدونن. هر چند که تو در این مورد اظهار نظر ها ضد و نقیضه و نمیشه اونا رو مبنایی برای سرمایه گذاری در نظر گرفت ولی چیزی که واضحه اینه که جامعه ای به شدت قدرتمند و قوی همیشه هوای این رمز ارز رو داشتن، به همین خاطر هم هستش که این رمز ارز تا الان تونسته به بقای خودش توی چنین بازاری ادامه بده.

در حال حاضر ارزش بازار دوج کوین هر روز داره بیشتر و بیشتر میشه، که این موضوع میتونه بعد از تموم شد فاز اصلاحی که در حال حاضر تو بازار رمز ارزها وجود داره، رشد قابل توجهی رو برای دوج کوین به همراه داشته باشه. پیشنهاد ما به شما اینه که توی کف های قیمتی با مدیریت سرمایه و به شکل پله ای این رمز ارز رو خریداری کنین و تا چند سال آینده نگهش دارین، مطمئنم که سود خیلی خوبی رو میکنین.

از کجا دوج کوین بخریم؟

چن سال پیش برای اینکه بتونیم ارز دیجیتالی که میخوایم رو با قیمت بروز بخریم باید هفت خوان رستم رو رد میکردیم. بیشتر معاملات اون موقع ها حضوری و به شکل سنتی انجام میشدن که پر ریسک و پر خطر بود، تازه اگه آدم درست و حسابی برای انجام معامله پیدا میکردی باید کلی چونه میزدی که بتونی با یه قیمت منطقی ازش ارز بخری.

ولی خدا رو شکر الان داریم تو دنیایی زندگی میکنیم که حتی برای انجام دادن خرید های سوپر مارکتی هم لازم نیست از خونه بیرون بریم. خرید ارز دیجیتال و فروش ارز حتی از خرید و سفارش از سوپر مارکت هم راحت تره و با چند تا کلیک میتونین معاملاتتون رو بدون هیچ دردسر و مشکلی انجام بدین. یکی از صرافی هایی که میتونین ازش با خیال راحت دوج کوین بخرین، صرافی ایران بایننس هستش.

این صرافی بیش از پنج ساله که داره به ایرانی های عزیزی که قصد دارن روی ارز های دیجیتال سرمایه گذاری کنن ولی به خاطر محدودیت ها و تحریم ها نمیتونن این کار رو بدون ریسک و خطر انجام بدن، خدمات رسانی میکنه. شما میتونین علاوه بر ارز Doge Coin 300 تا رمز ارز دیگه رو هم با استفاده از این صرافی بخرید. پس عجله کنین و همین الان تو این صرافی ثبت نام کنین، تا هر چه سریعتر کارای احراز هویتتون رو انجام بشه.

جمع بندی

تو این مقاله با این مفهوم که Doge coin چیست؟ آشنا شدیم و فهمیدیم که این ارز دوست داشتنی فقط برای شوخی به وجود اومده ولی تو مدت کوتاهی شوخی شوخی جدی شده. در حال حاضر از این رمز ارز بیشتر برای دادن انعام و یا دونیت کردن کاربر هایی که توی شبکه ی مجازی در مورد دوج کوین تولید محتوا میکنن، استفاده میشه، یکی از کاربرد های دیگه ی دوج کوین که تونسته تاثیر زیادی رو محبوبیت این رمز ارز بزاره، کار های خیریه ای هستش که جامعه ی ارز دوج کوین انجام میدن.

استخراج Doge coin از نظر اقتصادی به صرفه نیست، به همین خاطر هم توسعه دهنده های این رمز ارز تصمیم گرفتن که الگوریتمش رو تغییر بدن، تا به جای استفاده از Scrypt از فناوری استخراج ترکیبی استفاده کنه. به این ترتیب کسایی که لایت کوین استخراج میکنن، در کنار لایت کوین بلاک ها شبکه ی دوج کوین رو هم میسازن و به این ترتیب تراکنش های شبکه ی دوج کوین بدون هیچ مشکلی انجام میشه. هم چنین فراموش نکنین که استخراج ابری سرابی بیش نیست و به هیچ عنوان و برای هیچ کسی به صرفه نیست که وقت و سرمایه و دستگاه های گرون قیمت رو برای استخراج مستقیم دوج کوین اختصاص بده.

خیلی ها فکر میکنن که دوج کوین چون ارزون قیمته نمیتونه رشد خاصی رو داشته باشه، ولی ما براتون اثبات کردیم که حتی ارز هایی مثل دوج کوین اگه جامعه ی قوی از طرفدار هاش ازش حمایت کنن میتونه توی 5 سال افزایش قیمت نجومی رو تجربه کنه. اگه میخواین که خرید Doge Coin رو از یه جای معتبر و با سابقه انجام بدین و تا چن سال آینده ارزDoge Coin نگهدارین، همین الان میتونین تو صرافی ارز دیجیتال ما ثبت نام کنین و خیلی سریع و بدون هیچ مشکلی خریدتون رو انجام بدین.


نظرات کاربران در مورد ارز دوج کوین چیست؟ همه چیز در موردDoge Coin
سوال امنیتی :7+61 = ?