ارز دیجیتال فایل کوین چیست؟ Filecoin چیست؟

1402/06/11
ارز دیجیتال فایل کوین چیست؟ Filecoin چیست؟

دنیای ارزهای دیجیتال برای اولین بار برای غیرمتمرکز کردن سیستم های مالی بوجود اومد. جایی که در اون مردم برای انجام تراکنش های مالی خودشون وابسته یک سازمان واسطه مانند بانک نباشن و نقل و انتقالات مالی مستقیم بین دو نفر که همدیگه رو نمیشناسن هم به راحتی صورت بگیره. ولی این فقط قسمتی از این حوزه بوده و امروزه پروژه های بلند پروازانه دیگه ای هم در این حوزه در حال انجام هستش. از اجرای قرار داد های هوشمند بگیر تا ارتباط بلاکچین ها با همدیگه. امروز میخواهیم در مورد ارز دیجیتال Filecoin چیست؟ صحبت کنیم که میخواد تغییر بزرگ دیگه ای در کارهای روزمره ما بوجود بیاره و اونم اینکه ذخیره سازی اطلاعات رو از حالت متمرکز به حالت غیر متمرکز و همتا به همتا در بیاره. این مقاله در مورد ارز فایل کوین چیست؟ بوده و هر چیزی که در این زمینه نیاز دارین.

ارز دیجیتال فایل کوین چیست؟ Filecoin چیست؟

این رزوها اگه دقت کرده باشین میبینین که شرکت ها و کاربران در سراسر دنیا ترجیح میدن به جای استفاده از سیستم های سخت افزار برای ذخیره داده و سیستم های پر هزینه، فایل ها و داده های خودشون رو در فضاهای ابری ذخیره کنن و با این کار این مزیت رو بدست میارن که در هر کجای دنیا که باشن و هر وقت بخوان و با هر دستگاهی که بتونن فقط با اتصال به اینترنت به این داده های خودشون در سریع ترین زمان دسترس داشته باشن. از مشهور ترین این سرویس های ذخیره سازی داده ها در فضای اینترنت میشه به دراپ باکس (Dropbox)، گوگل درایو (Google Drive)، وان درایو (One Drive) و آی کلود (iCloud) اشاره کرد که با گرفتن هزینه اشتراک ماهانه به کاربران امکان استفاده از فضای ابری در اینترنت رو میدن . مشکل این سرویس ها متمرکز بودن شون هستش که فقط این شرکت ها میتونن این داده ها رو ذخیره کنن و این فضاها رو بفروشن ولی فایل کوین پروژه ای متفاوت هستش.

فایل کوین چیست؟ | Filecoin  چیست؟

فایل کوین در اصل یک پروژه کاملا متفاوت با پروژه های دیگه ای هستش که در حوزه ارزهای دیجیتال باهاش سر و کار دارین. اکثر پروژ های ارزهای دیجیتال بر بهبود سیستم های مالی متمرکز شدن ولی فایل کوین یک پروژه ای در بستر بلاکچین هستش که قراره به یک شبکه ذخیره سازی اطلاعات بصورت غیرمتمرکز تبدیل بشه. بنابراین به جای اینکه اطلاعات در فضای اینترنت در اختیار یک شرکت خاص قرار بگیره بلاکچین فایل کوین کاری میکنه که این اطلاعات تقسیم و در اختیار رایانه های مختلف در سراسر دنیا قرار بگیره.

تفاوت اصلی شبکه فایل کوین با شبکه های بزرگ ذخیره سازی اطلاعات و داده ها در دنیا مانند دراپ باکس (Dropbox) و امازون اس تری (Amazon S3) در این هستش که چون از فناوری بلاکچین استفاده میکنه اطلاعات بصورت غیر متمرکز در اختیار کاربرهای سراسر دنیا قرار میگیرن و کاربران سراسر دنیا میتونن فروشنده فضای ذخیره سازی داده بوده و قسمتی از فضای خالی هارد خودشون رو به کاربرهای دیگه اجاره بدن یا از خود کاربران سراسر دنیا فضای داده رو اجاره کنن در حالیکه در شرکت های بزرگی مثل امازون و گوگل اینطور نیست و فقط شرکت میتونه به هر کسی در دنیا میخواد فضای ذخیره سازی برای خودش اجاره کنه، اجاره بده.

شما میتونید با استفاده از فایل کوین، حافظه خالی خودتون رو در اختیار شبکه قرار بدین و بلاکچین فایل کوین میاد این حافظه رو به متقاضیانی که میخوان از این حافظه استفاده کنن میده و بخاطر این کار شبکه فایل کوین میاد مبلغی رو بعنوان هزینه اجاره این فضای ذخیره سازی از اجاره گیرنده در قالب ارز دیجیتال فایل کوین میگیره و به شما میده.

ویژگی های ارز دیجیال فایل کوین چیست؟

فایل کوین (Filecoin) یک ارز دیجیتال و پروتکل متن‌باز برای ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری داده‌ها در یک شبکه بلاکچین متمرکز است. ویژگی‌های ارز دیجیتال فایل کوین شامل موارد زیر می‌شوند:

ذخیره‌سازی متمرکز داده:

 اصلی‌ترین ویژگی فایل کوین این است که به عنوان یک شبکه ذخیره‌سازی متمرکز عمل می‌کند. این به افراد و شرکت‌ها امکان می‌دهد تا داده‌های خود را در این شبکه ذخیره کرده و از آن برای اشتراک‌گذاری و بازیابی داده‌ها استفاده کنند.

سیستم حفاظت از حریم خصوصی:

 فایل کوین به کمک تکنولوژی‌های رمزنگاری و امنیتی امکان حفاظت از حریم خصوصی داده‌ها را فراهم می‌کند. اطلاعاتی که در شبکه ذخیره می‌شوند، رمزگذاری می‌شوند و تنها صاحبان مجاز به دسترسی به آنها هستند.

پرداخت به عنوان پاداش:

 یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد فایل کوین این است که کاربران می‌توانند فایل‌های خود را به عنوان پاداش برای اشتراک‌گذاری فضای ذخیره‌سازی و انجام معاملات در شبکه استفاده کنند. این پاداش‌ها به عنوان فایل کوین (FIL) پرداخت می‌شوند.

معاملات توکن‌بیس:

فایل کوین معاملات خود را با استفاده از توکن‌ها انجام می‌دهد و توکن FIL به عنوان واحد مالی استفاده می‌شود.

شبکه دی‌اپ‌ها (DApps):

 فایل کوین امکان توسعه و اجرای برنامه‌های توزیع شده (DApps) را فراهم می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌هایی بسازند که بر اساس شبکه فایل کوین عمل می‌کنند و از امکانات ذخیره‌سازی داده‌ها در این شبکه بهره‌برند.

مقیاس‌پذیری:

 فایل کوین به دلیل استفاده از تکنولوژی Proof of Replication (PoRep) و Proof of Space-Time (PoST) به مقیاس‌پذیری بالا امکان می‌دهد. این به معنای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی و پردازش در شبکه است.

پشتیبانی از شبکه‌های متعدد:

 فایل کوین از بلاکچین‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند که به کاربران امکان انتقال داده‌ها بین این شبکه‌ها را می‌دهد.

پشتیبانی از استفاده از توکن‌های متعدد:

 علاوه بر توکن FIL، فایل کوین از توکن‌های متعدد دیگری که بر روی بلاکچین ایجاد می‌شوند، پشتیبانی می‌کند.

رسانه‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر:

 برندهای مختلف و شرکت‌ها ابزارها و اپلیکیشن‌های متعددی را برای اتصال به شبکه فایل کوین ارائه می‌دهند که امکان استفاده آسان‌تر از این شبکه را فراهم می‌کنند.

توسعه مستقیم توسط Protocol Labs:

پروژه فایل کوین توسط Protocol Labs پشتیبانی می‌شود، که یک مؤسسه معتبر در زمینه تحقیقات بلاکچین و ارزهای دیجیتال است. این موضوع به معنای پشتیبانی مستمر و توسعه فعال برای فایل کوین است.

تاریخچه فایل کوین

در ادامه مبحث ارز دیجیتال فایل کوین چیست؟ در مورد تاریخچه تاسیس این پروژه میخوام صحبت کنیم. پروژه فایل کوین تو سال 2014 توسط شخصی به نام خوان بنت (Juan Benet)، دانشمند و متخصص علوم رایانه در بنیاد پروتکل لبز (Protocol Labs) راه اندازی شد. در همون سال این شخص وایت پیپر فایل کوین رو با عنوان "فایل کوین: شبکه ذخیره سازی فایل مبتنی بر رمز ارزها" منتشر کرد. در وایت پیپر فایل کوین اومده که این بلاکچین همانند بلاکچین بیت کوین هستش با این تفاوت که نود ها در شبکه فایل کوین داده ها رو با استفاده از پروتکل اثبات بازیابی (Proof-Of-Retrievability) ذخیره میکنن.

از زمان شروع پروژه فایل کوین تا سه سال فعالیت این بلاکچین در سکوت سپری شد و بعدش فاز آزمایشی این شبکه رو با نام اسپیس ریس (Space Race) راه انداختن و طی این فاز آزمایشی از ماینرهای شبکه درخواست شد که هارد سیستم های خودشون رو در اختیار شبکه قرار بدن که در این فاز بیش از 200 پبی بایت (حدود 225000 ترابایت ) داده ثبت شد که ارزشی حدود 100 میلیون دلار داشتن و بخاطر این کار به این ماینرها 1.5 میلیون توکن فایل کوین اختصاص داده شد.درادامه در مورد قیمت فایل کوین بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نحوه عملکرد فایل کوین

فایل کوین چیست؟ | نحوه ی عملکرد فایل کوین

حالا شاید براتون سوال پیش بیاد که فایل کوین چطوری قراره به ذخیره سازی اطلاعات کمک کنه که در ادامه مقاله ارز دیجیتال Filecoin چیست؟ براتون توضیح میدیم. در شبکه و سیستم فایل کوین سه دست ماینر وجود دارن که برای کل این فرایند ازشون استفاده میشه که عبارتند از:

ماینرهای ذخیره سازی (Storage Miners):

 این دسته از ماینرها همون افرادی رو شامل میشن که قراره فضای ذخیره سازی داده ها رو به کسانی که به این فضاها نیاز دارن و میخوان اون رو اجاره کنن، اجاره بدن. این دسته از ماینرها رو قلب فایل کوین میگن و در ازای ذخیره سازی داده های مشتری ها، ارز دیجیتال فایل کوین دریافت میکنن. همچنین این ماینرها با محاسبه اثبات رمزنگاری، ذخیره سازی داده ها رو تایید میکنن.

ماینرهای بازیابی (Retrieval Miners):

 این ماینرها فضایی رو بوجود میارن که از طریق اون کاربرها و مشتری ها بتونن اطلاعات مورد نظرشون رو با سرعت بالا بازیابی کنن. در اصل وقتی مشتری ها اطلاعات شون رو در یک فضای ذخیره سازی، ذخیره کردن بعدا لازم هستش به اونا دسترسی داشته باشن و بتونن دوباره به ماینرهای ذخیره سازی دسترسی داشته باشن و انجام این کار توسط ماینرهای بازیابی انجام میشه. پاداش این ماینرها بخاطر بازیابی و استخراج اطلاعات و داده های مشتری ها هستش و اگه بتونن فایل خاصی رو پیشنهاد داده و برنده بشن هم میتونن پاداش بگیرن. این ماینرها بر اساس پهنای باندشون و میزان نزدیکی به مشتری ها وارد معامله میشن.

ماینرهای تعمیر کننده (Repair Miners):

 این دسته از ماینرها مسئول تعمیر فایل ها خواهند بود و البته این قسمت هنوز راه اندازی نشده.

تعداد معاملاتی که یک ماینر میتونه انجام بده به قدرت پهنای اون ماینر بستگی خواهد داشت. در بالا گفتیم که نود هایی که حافظه خودشون رو در اختیار شبکه فایل کوین قرار میدن، ماینرهای ذخیره سازی میگن و بطور دوره ای با استفاده از بلاک هایی که در بلاکچین فایل کوین میسازن به گسترش شبکه فایل کوین کمک میکنن. زمانی که یک ماینر یک بلاک رو در شبکه فایل کوین میسازه، بعنوان پاداش ارز دیجیتال فایل کوین دریافت میکنه.

نحوه فعالیت ماینرها در شبکه فایل کوین

در ادمه مبحث ارز فایل کوین چیست؟ در مورد نحوه کار ماینرها براتون توضیح خواهیم داد. برای اینکه یک شخص یا ماینر بتونه در بلاکچین فایل کوین بعنوان یک ماینر به کار ذخیره سازی داده ها و اطلاعات مشغول باشه اولا باید یک وثیقه برای حسن نیت خودش ارائه بده و برای اینکه ماینر یا شخصی بتونه در این شبکه مشارکت داشته باشه باید ارز دیجیتال فایل کوین رو در شبکه قفل کنه تا اگه روزی خواست خرابکاری کنه بعنوان جریمه از این وثیقه استفاده بشه. این وثیقه ها رو شبکه فایل کوین قبل از شروع فعالیت از شخص یا ماینر میگیره و پاداش بلاک ها هم یک جا پرداخت نمیشن و اصطلاحا بهش وستینگ (Vesting) میگن و در طول زمان به ماینر پرداخت میشه تا اطمینان حاصل بشه که ماینر با گذر زمان به فعالیت خودش ادامه خواهد داد.

الگوریتم اجماع فایل کوین

فایل کوین چیست؟ پ نحوه ی عملکرد فایل کوین | الگوریتم اجماع

برای اینکه بتونین در مقاله ارز Filecoin چیست؟ بهتر به ساز و کار این ارز دیجیتال پی ببرین لازمه کمی در مورد الگوریتم های اجماع فایل کوین اطلاعات داشته باشین. همونطور که میدونین بلاکچین های مختلف از الگوریتم های اجماع مختلفی استفاده میکنن. مثلا بیت کوین از اجماع اثبات کار (Proof-Of-Work) استفاده میکنه که طی اون ماینرها برای پیدا کردن هش هر بلوک که نیازمند انجام محاسبات سنگینی هستش با هم رقابت میکنن. در بلاکچین فایل کوین از الگوریتم دیگه ای بنام الگوریتم اثبات اجماع فضا (Proof Of Space) استفاده میکنه که تا حدودی شبیه اثبات سهام هستش فقط تفاوتش در این بوده که نود ها یا گره ها به جای نگهداری یا استیکینگ ارز دیجیتال مروط به شبکه، حافظه سیستم خودشون رو در اختیار شبکه قرار میدن و مجاز به شرکت در ایجاد بلاک شبکه میشن.

اگه بخوایم بطور دقیق تر الگوریتم های فایل کوین رو بررسی کنیم باید بگم که فایل کوین از دو الگوریتم اجماع به نام های الگوریتم اجماع تکثیر (Proof Of Replication) و الگوریتم اثبات فضا-زمان (Proof Of SpaceTime) در بلاکچین خودش استفاده میکنه.

الگوریتم اثبات تکثیر Proof Of Replication

در این الگوریتم که بهش به اختصار PoRep میگن، به کاربران اجازه داده میشه که از نظر ریاضی تایید کنن که آیا ماینرهای ذخیره سازی ای که قصد ارائه خدمات به کاربر رو دارن، داده ها رو به درستی روی بخشی از حافظه فیزیکی که منحصرا متعلق به داده های کاربر هستش ذخیره کردن یا نه. بر اساس همین الگوریتم، ماینرها موظف هستن که سکتور متعلق به داده های کاربر رو مهر و موم کنن. این فرایند محاسباتی منجر به تولید یک داده میشه که داده های اصلی رو بطور منحصر به فرد نمایش بده. با این داده مهر و موم شده میشه به داده های اصلی دسترسی پیدا کرد. وقتی فرایند مهر و موم سازی داده ها تموم شد، ماینرهای ذخیره سازی یک اثبات تولید میکنن که این اثبات فشرده سازی شده و اخر سر نتیجه فشرده سازی بعنوان تصدیقی برای ذخیره سازی به بلاکچین ارسال میشه.

الگوریتم اجماع فضا-زمان  Proof Of Spacetime

این الگوریتم هم یکی از الگوریتم های شبکه فایل کوین هستش. وقتی که الگوریتم PoRep تموم میشه، ماینرهای ذخیره سازی باید بطور مرتب ثابت کنن که داده هایی که متعهد شدن اونا رو ذخیره کنن رو در حافظه خودشون دارن. در این الگوریتم یک چالش برای ماینرهای ذخیره کننده ارسال میشه که پاسخ درستش فقط با دسترسی به سکتور مهر و موم شده امکان پذیر هستش و زمان جواب دهی به این چالش هم محدود هستش و ماینر فقط وقتی میتونه به این چالش جواب درستی بده که داده های ذخیره شده از طریق اجماع PoRep رو روی سکتور ارائه شده داشته باشه. این الگوریتم باعث میشه صحت ذخیره سازی داده در طول زمان تایید بشن.

آیا فایل کوین امن هست؟

شاید براتون سوال پیش بیاد که اگه من از یک کاربر دیگه فضای ذخیره سازی اجاره کنم و در هارد اون شخص اطلاعات خودم رو ذخیره کنم ایا اطلاعات من بصورت امن نگهداری میشن و اگه اون شخص به اطلاعات شخصی من دسترسی پیدا کرد چی؟ در جواب باید بگم که فایل کوین داده هایی که قراره در حافظه های ذخیره سازی، ذخیره بشن رو تقسیم میکنه. یعنی هر فایل رو به چند قسمت مجزا و جدا از هم تقسیم کرده و سپس با استفاده از فرایند هش اونا رو رمزنگاری میکنه. بنابراین اولا هیچکسی یک فایل کامل رو در فضای ذخیره سازی خودش نداره که بهش دسترسی داشته باشه و ثانیا میزبان نمیتونه به راحتی به فایل های موجود در دستگاه خودش دسترسی داشته باشه و اگه بلفرض به این داده ها دسترسی پیدا کنه و اونا رو هک کنه بخاطر فرایند رمزنگاری که انجام شده، اون شخص فقط به یکسری داده بی معنی دسترسی خواهد داشت. هنگامی که یک کاربر اطلاعات ذخیره شده خودش رو درخواست کنه اونموقع هستش که داده ها از نو مرتب سازی میشن. در ادامه این مقاله در صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس در مورد قیمت فیل کوین و کیف پول فایل کوین و ... صحبت خواهد شد.

قیمت فایل کوین

فایل کوین چیست؟ | قیمت فایل کوین | قیمت Filecoin

فایل کوین که نماد اختصاری اون Fil هستش در زمان نوشتن این مقاله با ارزش حدود 4.42 میلیارد دلار در رتبه 24 بازار قرار داشته و سهم 0.29 درصدی از کل بازار ارزهای دیجیتال رو به خودش اختصاص داده. قیمت فایل کوین از زمان عرضه تا به امروز بالا پایین های زیادی رو داشته. قیمت Filecoin در بالاترین حد خودش در تاریخ 12 فروردین 1400 مصادف با 1 اوریل 2021 در حدود 237.04 دلار معامله میشده و بعد اون یک دوره ریزشی رو تجربه کرده و به زیر صد دلار رسیده و در حال معامله هستش. تعداد واحد های در دسترس این بلاکچین در حال حاضر 91.3 میلیون عدد هستش و تعداد کل سکه هایی که قراره عرضه بشن 2 میلیارد فایل کوین خواهند بود. مثلما با پیشرفت پروژه فایل کوین قیمت Filecoin بیشتر خواهد شد.

در طی دو سال قیمت فایل کوین رشد خیلی زیادی داشته و از 11 دلار قیمتش شروع به رشد کرده و در اوج قیمت 21 برابر به قیمتش افزوده شده. اگه قیمت فایل کوین رو در زمان نوشتن این مقاله در نظر بگیریم که فاصله زیادی با اوج قیمت خودش داره، در طی دو سال کسانی که خرید فایل کوین داشتن و اونو نگهداری کردن سودی در حدود 1036.42 درصد کردن که نشون میده ارز آینده داری هستش و برای کسانی که اونو خریدن سود اوری خیلی خوبی داشته.

کیف پول فایل کوین

فایل کوین چیست؟ | Filecoin  چیست | کیف پول فایل کوین

هر کسی که در بازار ارزهای دیجیتال مشغول فعالیت باشه میدونه که نگهداری ارزهای دیجیتال تو یک کیف پول امن از اهمیت خیلی زیادی برخوردار هستش که باید حتما دارایی های خودمون رو تو یک کیف پول امن و مطمئن نگهداری کنیم. اگه قصد خرید فایل کوین دارین میتونین این کار رو از طریق صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس انجام بدین که در زمینه خرید ارز دیجیتال و فروش اون ها 24 ساعته آنلاین بوده و چند سال در این زمینه تجربه داره و در سریع ترین زمان میتونن ارز دیجیتال فایل کوین خودتون رو به یک کیف پول منتقل کنین. همچنین میتونین فایل کوین رو از صرافی های خارجی مثل بایننس، کوینکس، هات بیت، کراکن و هیوبی خریداری کنین.

برای نگهداری فایل کوین در یک کیف پول امن کیف پول های زیر رو بهتون پیشنهاد میکنیم.

  1. تراست والت (Trust Wallet) که از محبوب ترین کف پول های بازار هستش و طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال رو پشتیبانی میکنه و امنیت خیلی خوبی هم داره و میتونین برای کیف پول فایل کوین ازش استفاده کنین.

  2. فایل فاکس (FilFox Wallet). این کیف پول، ولت رسمی فایل کوین هستش و میتونین بطور اختصاصی از طریق این کیف پول، فایل کوین خودتون رو نگهداری کنین.

  3. کیف پول های سخت افزاری ترزو (Trezor) و لجر (Ledger) این دو کیف پول سخت افزاری هستن و از ارزهای دیجیتال زیادی پشتیبانی میکنن و میتونن گزینه خوبی برای کیف پول فایل کوین به شمار بیان.

  4. کیف پول Math Wallet اگه گزینه های بالا مورد توجه شما نبود برای انتخاب کیف پول Filecoin میتونین از این کیف پول استفاده کنین.

  5. کیف پول MetaMask : یکی از گزینه ای دیگه برای کیف پول Filecoin متاماسک هستش.

مزیت های فایل کوین

در ادامه مباحث ارز دیجیتال فایل کوین چیست؟ میخوام براتون از مزیت های فایل کوین بگم که در صورت نهایی شدن این پروژه چه مزیت هایی رو با خودش به همراه خواهد داشت.

  1. امنیت بالا: از اونجایی که این شبکه غیرمتمرکز هستش و اطلاعات در نود ها در سراسر دنیا بصورت رمزنگاری شده ذخیره میشن، از امنیت بالایی برخوردار هستن و امکان هک شدن شون خیلی کم هستش در حالیکه سیستم های متمرکز خیلی بیشتر از این سیستم ها در معرض هک شدن قرار دارن.

  2. عدم تغییر داده ها: چون اطلاعات در بلاکچین بصورت رمزنگاری ذخیره میشن بخاطر همین در دسترس کسی قرار نمیگیرن که بتونه اطلاعات رو دستکاری کنه.

  3. تمرکز بر محتوا: اگه دقت کرده باشین میبینین که بیشتر آدرس دهی های روی اینترنت، وابسته به مکان ها هستن و مجبورین به آدرس URL خاصی مراجعه کنین تا چیزی که میخواهین رو مشاهده کنین. حتی خود نویسنده های وبسایت ها مجبورن کاربرها رو بجای ارجاع دادن به منابع اصلی به لینک های آرشیوی ارجاع بدن. در حالی که تمرکز فایل کوین روی خود محتوا هستش نه روی مکان. فایده این گزینه این هستش که میشه محتوای مورد نظرمون رو هر کجایی پیدا کرد.

  4. کاهش هزینه تهیه فضای ذخیره سازی: شرکت های بزرگ و موسساتی که به فضای زیادی برای ذخیره اطلاعات نیاز دارن اگه بتونن از بلاکچین فایل کوین استفاده کنن هزینه خیلی کمتری خواهند پرداخت تا اینکه بخوان خودشون کل تشکیلات مورد نیاز برای ذخیره سازی داده های خودشون رو راه اندازی کنن.

استخراج فایل کوین. استخراج Filecoin

Filecoin  چیست؟ | فایل کوین چیست؟ | استخراج فایل کوین چیست؟

یکی از مباحثی که شاید براتون سوال باشه در مورد استخراج Filecoin و نحوه استخراج فایل کوین هستش. باید این نکته رو بدونین استخراج فایل کوین با استخراج ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین فرق داره. در بیت کوین که از روش اثبات کار برای استخراج استفاده میکنن و هر چقدر قدرت هش دستگاه بیشتر باشه احتمال ایجاد بلاک بیشتر و دریافت بیت کوین هم بیشتر هستش. ولی در فایل کوین اساس شبکه بر ذخیره سازی داده هستش و هر چقدر یک ماینر ظرفیت بیشتری برای ذخیره داده ها در اختیار شبکه قرار بده، توان بیشتری رو هم دریافت میکنه . نوع اطلاعات ذخیره شده هم در توان ماینر تاثیر دارن و بخاطر ایجاد بلاک های جدید در شبکه ماینرها پاداش میگیرن. البته پاداش ماینرهایی که بلاک فایل کوین رو ایجاد کردن به نسبت توان ماینر به کل شبکه محاسبه میشه.

ماینرهایی که برای ذخیره اطلاعات استفاده میشن باید بتونن بی وقفه به مشتری خدمات ارائه بدن و اگه در قسمتی از کار بخوان فعالیت شون رو قطع کنن چون از قبل وثیقه پرداخت کردن و هزینه ایجاد بلاک هم بهشون یک جا پرداخت نشده جریمه میشن و این جریمه رو از وثیقه و پاداش بلاک هایی که ایجاد کردن کم میکنن.

در کل شما برای استخراج Filecoin به یک دستگاه کامپیوتر با مشخصات حداقل 32 گیگ رم و سی پی یو 8 هسته ای و سیستم عامل لینوکس یا مک او اس و فضای هارد کافی برای ذخیره داده ها نیاز دارین و بعدش به سایت فایل کوین میرین و گزینه Mine on Minnet رو میزنین و راهنمایی های لازم برای استخراج فایل کوین رو اونجا دریافت خواهین کرد.

سخن پایانی

فایل کوین یکی از پیچیده ترین بلاکچین های ارزهای دیجیتال به شمار میاد و با توکن بومی خودش با نام فیل (FIL) یک بازار ذخیره سازی دیجیتال، غیر متمرکز و همتا به همتا به شمار میاد و به کاربرهای سراسر دنیا این اجازه رو میده که بتونن از دستگاه های خودشون برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده کنن و در ازای این کار ارز دیجیتال فایل کوین دریافت کنن و میتونه یک راه حل خیلی عالی برای بهبود سیستم های ابری ذخیره اطلاعات که تا پیش از این بصورت متمرکز بودن به شمار بیاد. این پروژه در سال 2014 استارت خورده و در سال 2017 از طریق عرضه اولیه تونسته 250 میلیون دلار سرمایه جذب کنه که در نوع خودش یک رکورد به حساب میاد. شبکه اصلی فایل کوین تو مهر ماه سال 99 یعنی سال 2020 راه اندازی شد. این پروژه جای رشد زیادی رو هنوز داره و میتونه در اینده خیلی مورد توجه قرار بگیره. سخن پایانی اینکه این مقاله صرفا جهت افزایش اگاهی در زمینه ارز دیجیتال فایل کوین نوشته شده و خرید فایل کوین و فروش Filecoin با خود خواننده هستش و مسئولیتی در ازای خرید و فروش ارزها توسط خوانندگان این مقاله نداریم. 


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال فایل کوین چیست؟ Filecoin چیست؟
سوال امنیتی :3+51 = ?