تتر جایگزین ارزهای فیات می شود یا نه؟

1402/04/06


تتر جایگزین ارزهای فیات می شود یا نه؟ تتر چجوری کار می کنه و ویژگی های خاص اون چیست؟ چرا باید ارز فیات خودمون رو به تتر یا USDT تبدیل کنیم؟ ارز فیات چیست و چه کاربردی داره؟ آیا میشه با استفاده از ارزهای فیات به صورت مستقیم ارز دیجیتال خرید؟ ارزهای فیات چه مزایا و معایبی دارن؟ آیا سرمایه گذاری روی دلار همون سرمایه گذاری و خرید تتر هست؟

ارز دیجیتال تتر یکی از معروف ترین رمزارزهاست که بیشتر معامله گران و سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال باهاش سروکار دارن. این ارز به عنوان واسطی بین پول های فیات رایج مثل دلار و یورو و بازار ارزهای دیجیتال عمل می کنه. ارزش تتر در طول زمان ثابت و همواره برابر با 1 دلار هست و شما می تونین از تتر به عنوان جایگزینی برای ارزهای فیات استفاده کنین و معاملات خودتون رو انجام بدین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تتر جایگزین ارزهای فیات می شود یا نه؟ اطلاعاتی در مورد ارزهای فیات و استیبل کوین تتر به شما ارائه کنیم و به بررسی مسئله جایگزین بودن تتر به جای دلار بپردازیم تا بهترین تصمیم رو برای تبدیل ارزهای فیات به تتر بگیرین.

البته در هنگام مسافرت به کشورهای دیگر این مورد را در نظر داشته باشید که انتقال تتر بسیار راحت تر از دلار می باشد. اما نقد کردن تتر و تبدیل آن به ارز رسمی کشور مقصد سخت از دلار خواهد بود. بنابراین باید این مورد را در نظر داشته باشید. 

ارز فیات چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز فیات چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید این سوال واستون پیش بیاد که ارز فیات چیست و چه کاربردی داره؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که پول فیات بدون ارزش ذاتی هست و مطابق مقررات دولتی به عنوان ارز قانونی اون دولت مشخص میشه. به عبارت دیگه با روی کار اومدن ارز فیات، این ارزها به عنوان جایگزینی برای پول کالایی و یا نماینده ارز رسمی هر دولت معرفی شدن. این ارزها از کالاهای فیزیکی مثل نقره و طلا پشتیبانی نمی کنند و اعتبار اون بر اساس اعتبار دولت صادرکننده مشخص میشه. بنابراین، تا اینجا فهمیدیم که قدرت دولت ها اصلی ترین عامل تعیین کننده ارزش این نوع پول به شمار میره و در واقع ارز فیات همون اسکناس های کاغذی هست که در طول روز برای خرید و فروش کالاها و خدمات از اون بهره می گیریم.

جالب اینجاست که بدونین ارز فیات توسط دولت به عنوان ارز قانونی اعلام میشه، ولی ارزش ذاتی یا ثابتی نداره و ارزش اون به عرضه و تقاضا و به واسطه دولت صادرکننده پول تضمین میشه و دولت می تونه عرضه در گردش رو در واکنش به نوسانات اقتصادی کنترل کنه. بر اساس توضیحات انجمن پولی آمریکا این توضیح درباره معنی کلمه فیات در رابطه با سیستم های پولی دولت ها ذکر شده. کلمه Fiat ریشه لاتین داشته و در واقع به دستور خودسرانه ای گفته میشه که توسط یه دولت و یا سایر افراد معتبر صادر میشه. وقتی این کلمه برای پول کاغذی به کار میره، مفهومی که به خودش می گیره این هست که دلار آمریکا فقط به این دلیل ارزش داره که دولت این کشور میگه ارزش داره.

آشنایی با استیبل کوین تتر(USDT)

تتر جایگزین ارزهای فیات می شود یا نه؟

تتر که با نماد اختصاری USDT هم نشون داده میشه یکی از ارزهای دیجیتال باثبات هست که به ارزهای فیات وابستگی یک به یک داره. رایج ترین تتر موجود در بازار، USDT هست که با دلار آمریکا برابری می کنه. هر تتر معامله 1 دلار آمریکاست، نه یه سنت کمتر و نه یه سنت بیشتر. در اصل میشه گفت تتر حداقل از نظر ارزش بازار یه دلار دیجیتالی محسوب میشه. هم ارزشی تتر با دلار آمریکا به معامله گران تتر این امکان رو میده تا بدون اینکه نیازی به محاسبه نرخ ارز داشته باشن، بین ارزهای فیات به راحتی انتقال سهم انجام بدن.

پشتوانه ارز دیجیتال تتر مقدار پول فیاتی هست که توسط شرکت Tether در موسسه ها ذخیره شده. بنابراین، به ازای هر تتر ایجاد شده در شبکه، ارزش دلاری اون در موسسه ذخیره میشه. البته به تازگی به جای ذخیره دلاری، شرکت از اوراق و سرمایه گذاری های خودش هم به عنوان پشتیبان تترهای ایجاد شده استفاده می کنه. همین موضوع باعث ایجاد شک و تردیدهایی نسبت به استفاده از تتر شده. تتر به دسته استیبل کوین های دارای وثیقه ارزهای فیات تعلق داره. بنابراین، به ازای هر تتر در گردش، یه ارز فیات مثل دلار و یورو از اون پشتیبانی می کنه.

بیشتر بخوانید: چالش های نگهداری تتر در صرافی ها و کیف پول ها چیست؟

تتر جایگزین ارزهای فیات می شود یا نه؟

تتر جایگزین ارزهای فیات می شود یا نه؟

تتر نمونه دیجیتالی و رمزنگاری شده دلار روی شبکه بلاک چین هست و می تونه به عنوان جایگزین اون مبادله بشه، چون به راحتی و در بیشتر نقاط دنیا قابل تبدیل به دلار یا ارز فیات هست. دیجیتالی شدن دلار و ارزهای فیات، مشکل زمان بر بودن حواله کردن دلار رو به راحتی برطرف می کنه. سرعت انتقال USDT به نسبت جابجایی دلار خیلی بیشتر و در نتیجه به صرفه تر هست. علاوه بر اینکه محدودیت های خرید و فروش دلار رو هم نداره. میشه از تتر به عنوان جایگزین دلار در پرداخت ها هم استفاده کرد. معتبر بودن تتر اینامکان رو فراهم کرده که در پلتفرم های مبادلاتی زیادی از اون به جای پول استفاده بشه. مثل سرویس Travala.com که یه سرویس رزرو هتل و تورهای گردشگری هست، امکان پرداخت هزینه ها رو با تتر فراهم کرده.

تتر یا دلار؟

با توجه به اخبارهایی که منتشر شدن، امروزه خیلی از افراد در ایران سرمایه گذاری در تتر رو جایگزینی برای سرمایه گذاری دلار می دونن. افراد مختلف مخصوصا اونایی که از قبل در بازار رمزارزها فعال بودن، برای جلوگیری از ضررهای احتمالی از نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال، دارایی ها و رمزارزهای خودشون رو به تتر تبدیل کردن. بنا به گزارش های مختلفی که وجود داره، حدود 90 درصد افرادی که در ایران در بازار ارزهای دیجیتال فعال هستن، حجم زیادی از معاملاتشون رو برای خریداری و نگهداری تتر اختصاص دادن.

مقاله پیشنهادی: وب سایتهای رهگیری تراکنش های تتر کدامند؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تتر جایگزین ارزهای فیات می شود یا نه؟ اطلاعاتی در مورد ارزهای فیات و استیبل کوین تتر به شما ارائه کنیم و به بررسی مسئله جایگزین شدن تتر برای دلار یا ارزهای فیات بپردازیم تا بتونین بهترین تصمیم رو برای تبدیل دارایی های خودتون به تتر بگیرین. همونطور که گفتیم، تتر نوعی ارز دیجیتال وابسته به دلار آمریکا هست و قیمت هر واحد USDT برابر با یک دلار آمریکاست. به همین دلیل خیلی از افراد در ایران به جای سرمایه گذاری روی دلار، روی تتر سرمایه گذاری می کنند.

سوالات متداول

  • آیا تتر میتواند جایگزین ارزهای فیات شود؟

نمیتوان گفت این اتفاق می افتد. چرا که کشورها علاقه ای به جایگزین کردن ارز خود با استیبل کوینی که توسط شرکت های دیگر کنترل می شود ندارند. همچنین اکثر کشورها در حال ساخت ارز دیجیتال بانک مرکزی خودشون هستند تا تمرکز بر تتر

  • نگهداری ارزهای فیات مانند دلار بهتر است یا تتر

اگر به بازار ارزهای دیجیتال وارد هستید و کیف پول و شبکه های انتقال ارز دیجیتال را می شناسید؛ تتر می تواند گزینه مناسبی باشد. در غیر اینصورت می توانید از دلار استفاده نمایید.

  • آیا به ازای هر تتر یک دلار در بانک ها نگهداری می شود؟

برای بخش زیادی از تتر های موجود در بازار ارزهای دیجیتال این مورد صدق می کند. اما بخشی از تتر هم ارزش خود را از اوراق قرضه به جای دلار به دست می اورد.


نظرات کاربران در مورد تتر جایگزین ارزهای فیات می شود یا نه؟
سوال امنیتی :5+45 = ?