تحمل خطای بیزانس(BFT) در بلاک چین چیست؟

1402/02/15

تحمل خطای بیزانس(BFT)؛ الگوریتم خاص در بلاک چین و انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این الگوریتم به دست بیارین؟ منظور از الگوریتم تحمل خطای بیزانس چیست؟ به نظر شما خطای بیزانس در بلاک چین چجوری به وجود میاد؟ الگوریتم تحمل خطای بیزانس چه کاربردی داره؟ آیا الگوریتم تحمل خطای بیزانس میتونه امنیت و درستی عملکرد رو به دنبال داشته باشه؟

امروز ایجاد و گسترش بلاک چین باعث شده تا زندگی افراد با دگرگونی های زیادی روبرو بشه. بر همین اساس بهتره شما هم با الگوریتم تحمل خطای بیزانس بیشتر آشنا بشین و اون رو به خوبی درک کنین. با توجه به نقش تعیین کننده ای که این الگوریتم داره، حتما باید برای شناخت بیشتر اون برنامه داشته باشین. الگوریتم خطای بیزانس در اواخر دهه 90 ابداع و راه اندازی شد و کاربردهای زیادی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تحمل خطای بیزانس چیست؟ اطلاعاتی در مورد الگوریتم خطای بیزانس یا BFT به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب الگوریتم BFT بپردازیم و عملکرد تحمل خطای بیزانس رو مورد بررسی قرار بدیم.

الگوریتم تحمل خطای بیزانس چیست؟

الگوریتم تحمل خطای بیزانس چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که الگوریتم تحمل خطای بیزانس چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که الگوریتم تحمل خطای بیزانس یا BFT یکی از مهم ترین ویژگی های پروتکل ها یا قوانین قابل اطمینان بلاک چین هست. پروتکلی تحمل خطای بیزانس داره که بتونه تا وقتی دو سوم از اعضای شبکه با هم توافق نظر دارن، درست کار کنه. الگوریتم BFT یا تحمل خطای بیزانس یکی از مشخصات سیستمی هست که می تونه در صورت عدم عملکرد درست، یک سوم از اعضا باز هم درست کار کنه.

جالب اینجاست که بدونین تحمل خطای بیزانس یا Byzantine Fault Tolerance یعنی توانایی یه شبکه کامپیوتری توزیع شده برای عملکرد مطلوب و صحیح هست که در آخر این عملکرد باعث اجماع کافی میشه. این اجماع در حالی به وجود میاد که فاکتورها یا نودهای خرابکار در سیستم در دادن اطلاعات همتاهای دیگه شکست می خورن و یا اطلاعات نادرست رو بهشون انتقال میدن. توجه داشته باشین که الگوریتم تحمل خطای بیزانس فقط محدود به بلاک چین نیست و میشه اون رو در بیشتر سیستم ها مشاهده کرد.

مقاله پیشنهادی: مقایسه شبکه هارمونی و اتریوم

مزایا و معایب الگوریتم BFT چیست؟

مزایا و معایب الگوریتم BFT چیست؟

همونطور که گفتیم، تحمل خطای بیزانس یه نمونه برجسته از یکی از رایج ترین مکانیسم های اجماع با مزایای امیدوارکننده هست. اجرای مناسب مکانیسم های اجماع در پلتفرم های ارزهای دیجیتال می تونه باعث ایجاد انواع مختلفی از شبکه ها با پتانسیل بالا بشه. الگوریتم تحمل خطای بیزانس مزایا و معایب زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و معایب الگوریتم BFT بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: انواع الگوریتم های اجماع کدامند؟

مزایای الگوریتم BFT

  • یکی از مزایای الگوریتم BFT، انجام آسون تراکنش هاست. بر اساس این الگوریتم تراکنش ها بدون تایید چندگانه انجام میشن. اگه گره ها یه بلوک از تراکنش ها توافق داشته باشن، تراکنش ارز دیجیتال بلافاصله تایید و پردازش میشه.
  • یکی دیگه از مزایای الگوریتم BFT این هست که انرژی خیلی کمی استفاده می کنه. الگوریتم تحمل خطای بیزانس به توان محاسباتی زیادی نیاز نداره، این الگوریتم ها کاملا با محیط زیست سازگار هستن و نیاز به انژی زیادی ندارن و محیط آلوده نمیشه.
  • واریانس پاداش کم هم یکی دیگه از مزایای الگوریتم تحمل خطای بیزانس هست. تصمیم گیری در این الگوریتم ها به صورت دسته جمعی انجام میشه. هر گره در یه سیستم BFT با انگیزه ای که داره، واریانس پاداش رو برای ماینرها کاهش میده.

معایب الگوریتم BFT

  • یکی از معایب الگوریتم BFT، آسیب پذیری در برابر حمله Sybil هست. جالب اینجاست که بدونین طی این حمله تعدادی از گره ها دستگیر شده و امنیت شبکه به خطر میفته. این موضوع به دلیل مقیاس پذیری و تحمل خطای بیزانس و کوچیک بودن شبکه هست.
  • یکی دیگه از معایب الگوریتم تحمل خطای بیزانس، مقیاس بندیش هست. BFT نوعی راه حل توافقی و منحصر به فرد هست که برای گروه های کوچیک کاربرد داره. طبق این الگوریتم هر گره باید با گره های دیگه صحبت کنه تا شبکه رو امن کنه.

عملکرد تحمل خطای بیزانس چگونه است؟

عملکرد تحمل خطای بیزانس چگونه است؟

در این حالت یه دسته از قوانین مختلف در نظر گرفته میشه که در آخر احتمال بروز خطای بیزانس رو از بین میبره. بلاک چین حالت غیرمتمرکز داره و تراکنش ها در یه سرور خاص صورت نمی گیره. هزاران نود در بلاک چینی مثل بیت کوین حضور دارن که هر کدوم نقش خیلی مهمی در تراکنش ها دارن. برای اینکه یه پروسه در بلاک چین اجرایی بشه، باید بیشتر نودهای شبه درباره اون به اجماع برسن.

زمانی که الگوریتم تحمل خطای بیزانس یا BFT شروع به فعالیت کنند، اجماع بیشتر نودها رو بر اساس ارتباطاتی که با هم دارن، اگه درصد بالایی از نوده یه عملکرد خاص رو تایید کنند، خطای بیزانس اتفاق نمی افته. در اصل تحمل خطای بیزانس در این حالت توسط بلاک چین رخ میده که نتایج خیلی خوبی برای اون داره. با توجه به عملکرد چشمگیر این الگوریتم، به طور قطع این موضوع می تونه تاثیر زیادی بر بهبود کارکرد بلاک چین داشته باشه.

کاربرد الگوریتم تحمل خطای بیزانس

الگوریتم تحمل خطای بیزانس یا BFT باعث میشه که شبکه به خوبی به فعالیت خودش ادامه بده و این الگوریتم مثل محافظ عمل کنه. در اصل مهم ترین نقش الگوریتم تحمل خطای بیزانس این هست که میزان اعتماد افراد به بلاک چین ها رو افزایش بده. در حال حاضر کاربردهای ویژه این الگوریتم باعث شده تا افراد زیادی به سمت بلاک چین و ارزهای دیجیتال حرکت کنند. در این بین شما نباید این موضوع رو فراموش کنین که این الگوریتم ها بارها در بیت کوین از خطرات جدی جلوگیری کرده که باید به این مورد هم توجه لازم رو داشته باشین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تحمل خطای بیزانس چیست؟ اطلاعاتی در مورد الگوریتم خطای بیزانس یا BFT به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب الگوریتم BFT بپردازیم و عملکرد تحمل خطای بیزانس رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، الگوریتم تحمل خطای بیزانس یکی از مهم ترین ویژگی های پروتکل ها یا قوانین قابل اطمینان بلاک چین هست. این الگوریتم کاربردهای زیادی در بازار ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین داره که همین موضوع باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره.


نظرات کاربران در مورد تحمل خطای بیزانس(BFT) در بلاک چین چیست؟
سوال امنیتی :6+85 = ?