توکن حاکمیتی چیست؟(معرفی بهترین توکن های حاکمیتی)

1402/02/26

توکن حاکمیتی یا Governance Token؛ مدتی هست که به موضوع داغ در امور مالی غیرمتمرکز تبدیل شدن! توکن های حاکمیتی محبوبیت زیادی به دست آوردن و توجه خیلی از افراد رو به خودشون جلب کردن، چرا؟ مگه توکن حاکمیتی با توکن های دیگه چه تفاوتی دارن؟ اصلا این توکن ها چه کاربردهایی دارن؟ بهترین توکن های حاکمیتی در بازار ارزهای دیجیتال کدامند؟

توکن یکی از اصطلاحات معروف در بازار ارزهای دیجیتال هست و به رمزارزها ساخته شده با استفاده از اسمارت کانترکت ها گفته میشه. توکن ها رو با توجه به استاندارد ساخت و کاربرد میشه به انواع مختلف تقسیم بندی کرد. توکن حاکمیتی یکی از دسته بندی های توکن های ارز دیجیتال هست و به رمزارزهایی گفته میشه که حق مشارکت در مدیریت برنامه های پروژه رو در اختیار سرمایه گذاران قرار میده. ما سعی می کنیم در مقاله توکن حاکمیتی چیست؟ اطلاعاتی درباره توکن حاکمیتی یا Governance Token به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین توکن های حاکمیتی بپردازیم و مزایای توکن حاکمیتی رو در مباحث کسب درآمد از ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار بدیم.

توکن حاکمیتی چیست؟

توکن حاکمیتی چیست؟

احتمالا این سوال واستون پیش اومده باشه که توکن حاکمیتی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که توکن حاکمیتی یا Governance Token توکن های پروژه های دیفای هستن. اون ها به وجود اومدن تا به شکل دهی آینده پروتکل کمک کنند. افرادی که این توکن ها رو دارن می تونن به تصمیمات پروژه تاثیر بذارن و به شکلی پروژه ها رو حمایت کنند، در اون ها سرمایه گذاری کنند و در تصمیم گیری های جدید یا حتی تغییر سیستم کدنویسی بلاک چین یه ارز دیجیتال تاثیرگذار باشن. در واقع شما با مالکیت توکن های حاکمیتی می تونین حق رای خودتون رو برای شرکت در نظرسنجی های شبکه خریداری کنین.

جالب اینجاست که بدونین توکن های حاکمیتی یا Governance Token توکن هایی هستن که توسعه دهنده ها به وجود میارن تا به دارنده ها این امکان رو بدن تا آینده پروتکل رو شکل بدن. دارنده های توکن های حاکمیتی می تونن به تصمیمات مربوط به پروژه مثل پیشنهاد یا تصمیم گیری درباره ویژگی های جدید و حتی تغییر سیستم حاکمیت اون تاثیرگذار باشن. همچنین ورود توکن های حاکمیتی باعث شده تا کاربران و فعالان بازار به عنوان یه ذینفع مستقیم در سیستم عامل های دیفای شناخته بشن.

مقاله پیشنهادی: توکن کاربردی Utility Token چیست؟

توکن های حاکمیتی چه مزایایی دارند؟

توکن های حاکمیتی چه مزایایی دارند؟

همونطور که گفتیم، توکن حاکمیتی یکی از ابزارهای اصلی غیرمتمرکز کردن فعالیت های کاربران در بلاک چین هست. این توکن ها به کاربران امکان تاثیرگذاری در برنامه های آتی و متغیرهای تاثیرگذار بر فعالیت پروژه ها رو میدن و از تمرکز قدرت در دست یه شخص یا گروه جلوگیری می کنند. این توکن ها مزایای زیادی به همراه دارن که همین موضوع باعث میشه تا مورد استقبال خیلی از کاربران و فعالان بازار کریپتو قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن. مزایای توکن های حاکمیتی به شرح زیر هست:

  • یکی از مزایای توکن های حاکمیتی این هست که توکن حاکمیتی مدیریت برنامه ها و فعالیت های پروژه های ارز دیجیتال رو غیرمتمرکز می کنه.
  • کاربران و فعالان از سراسر دنیا می تونن با داشتن توکن های حاکمیتی در سازمان های فناوری محور سرمایه گذاری و فعالیت داشته باشن.
  • یکی دیگه از مزایای توکن های حاکمیتی این هست که Governance Token می تونه برای انجام خیلی از فعالیت های دنیای واقعی مثل فعالیت های خیریه، فعالیت های مالی و فعالیت های سرمایه گذاری مفید باشه.

کاربرد توکن حاکمیتی

اگه بخواهیم در ارتباط با کاربرد توکن حاکمیتی صحبت کنیم، احتمالا همه ذهن شما به سمت کسب حق رای معطوف میشه و چنین اظهار نظر کنین که از توکن حاکمیتی به منظور تصمیم گیری های مهم و همچنین جهت دادن به پروژه ها کمک گرفته بشه، ولی جالبه که بدونین اعطای حق رای در پروژه ها فقط کاربرد توکن حاکمیتی نبوده و در واقع از این ارزهای دیجیتال میشه برای اقدامات مهمی مثل خرید ارز دیجیتال، ایجاد وام و همچنین کسب درآمد از روش ییلد فارمینگ(Yield Farming) هم کمک گرفت.

معرفی بهترین توکن های حاکمیتی

معرفی بهترین توکن های حاکمیتی

توکن های حاکمیتی نوعی ارز دیجیتال هستن که مشخص می کنند چه افرادی در یه شبکه بلاک چین حق رای دارن. این توکن ها یکی از مهم ترین ابزارهای پروتکل های دیفای محسوب میشن و برای تقسیم قدرت و حق تصمیم گیری در بین همه کاربران پروتکل به کار میرن. ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی بهترین توکن های حاکمیتی بپردازیم تا این توکن ها رو بشناسین.

ارز دیجیتال COMP

یکی از بهترین توکن های حاکمیتی در بازار کریپتو، ارز دیجیتال COMP هست. COMP توکن حاکمیتی پروتکل مالی کامپوند هست. این توکن رو میشه شروع کننده راه توکن های حاکمیتی دونست. این توکن به اعضای دارنده های خودش امکان رای دادن درباره تغییرات اساسی کامپوند رو میده. کامپوند یکی از معروف ترین پروژه های دیفای در زمینه وام دهی و وام گیری هست.

توکن LEND

یکی دیگه از بهترین توکن های حاکمیتی در بازار، توکن LEND هست. LEND توکن حاکمیتی و وثیقه گذاری پروتکل آوه هست که یه پروتکل وام دهی و وام گیری غیرمتمرکز در اتریوم هست. آوه از نظر چیزی که به کاربران دیفای ارائه میده، شبیه کامپاند هست. در زمان استیکینگ این توکن، LEND حق رای رو به شما اعطا می کنه و همچنین کارمزدی که به دارنده های اون تعلق می گیره هم توسط پروتکل آوه کسب می کنین.

توکن BAL

توکن BAL هم یکی دیگه از معروف ترین توکن های حاکمیتی هست. بالانسر نوعی بازارساز خودکار مستقر در اتریوم هست که خیلی شبیه به یونی سواپ عمل می کنه. بالانسر توانایی باز کردن استخرهای متشکل از حداکثر 8 توکن مختلف ERC20 رو ارائه میده. BAL توکن حاکمیتی بالانسر هست و به دارنده های اون اجازه میده تا جهت و قوانین پروتکل رو مشخص کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله توکن حاکمیتی چیست؟ اطلاعاتی درباره توکن حاکمیتی یا Governance Token به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین توکن های حاکمیتی بپردازیم و مزایای توکن حاکمیتی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، توکن حاکمیتی توکن های پروژه های دیفای هستن. اون ها به وجود اومدن تا به شکل دهی آینده پروتکل کمک کنند. توکن های حاکمیتی مزایای زیادی به همراه دارن که همین موضوع باعث میشه تا مورد استقبال خیلی از افراد قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن.


نظرات کاربران در مورد توکن حاکمیتی چیست؟(معرفی بهترین توکن های حاکمیتی)
سوال امنیتی :2+31 = ?